Tento formulář slouží k podávání podnětů České inspekci životního prostředí (ČIŽP).Podnět je možné podat v těchto oblastech.
"Pokud se setkáte s nelegálním držením či nabídkou prodeje druhu z přílohy CITES (Úmluvy o mezinárodním obchodu s ohroženými druhy volně žijících živočichů a rostlin; https://www.cizp.cz/pusobnost/logo-cites/prilohy-cites/prilohy-cites-iii-a-iii), je důležité tuto situaci nahlásit příslušným orgánům. V České republice můžete postupovat následovně:
1. Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP)ČIŽP dohlíží na dodržování zákonů a předpisů souvisejících s ochranou ohrožených druhů. Řeší podněty týkající se nelegálního prodeje či darování druhů z přílohy CITES.
2. Policie České republikyPokud se domníváte, že došlo k trestnému činu, můžete kontaktovat policii. Trestní zákoník stanoví, že obchod s ohroženými druhy může být kvalifikován jako trestný čin.
Doporučený postupZaznamenejte si detaily: Shromážděte veškeré relevantní informace, jako jsou například fotografie, vstupenky, popis situace, adresy a podobně.Nahlaste podnět: Kontaktujte ČIŽP a poskytněte veškeré potřebné informace."
"ČIŽP nemá kompetence ke kontrole dodržování zákona na ochranu zvířat proti týrání.
Doporučený postup: Se svým podnětem se prosím obraťte na příslušnou krajskou veterinární správu. "
"Pokud máte podezření na týrání živočichů nebo na chov zvířat v nevhodných podmínkách, můžete nahlásit tento podnět několika různým institucím a organizacím v České republice:1. Krajská veterinární správa (KVS)Krajské veterinární správy mají na starosti dohled nad chovem zvířat a jejich welfare. Můžete se na ně obrátit s podnětem na nevhodné podmínky chovu nebo týrání.Kontakty na jednotlivé KVS najdete na webových stránkách Státní veterinární správy.
2. Policie České republikyPokud máte důvodné podezření, že dochází k trestnému činu, můžete kontaktovat policii (tísňová linka: 158). Týrání zvířat je trestný čin podle trestního zákoníku.
Doporučený postup:Zaznamenejte podrobnosti: shromážděte veškeré možné informace, jako jsou fotografie, popis situace, adresy a další důležité detaily.Nahlaste podnět: Vyberte si vhodnou instituci, které podnět předáte. Spolupracujte s úřady: Pokud úřady potřebují další informace, buďte připraveni poskytnout další důkazy či svědectví."
"Doporučený postup:Ověřte, zda daný druh je chráněn Úmluvou CITES: seznamy druhů chráněných Úmluvou CITES jsou k dispozici na stránkách Ministerstva životního prostředí (MŽP), Agentury ochrany přírody a krajiny ČR nebo na mezinárodním portálu CITES (www.cites.org).
Pokud plánujete dovoz nebo vývoz exempláře chráněného Úmluvou CITES, budete potřebovat dovozní nebo vývozní povolení. O toto povolení žádáte na MŽP. Povolení musí být schváleno před samotným dovozem nebo vývozem exempláře.
Bližší informace naleznete na stránkách MŽP.
Dodržování Úmluvy CITES je klíčové pro ochranu ohrožených druhů a pro zajištění legálního obchodu. Při nesplnění podmínek může dojít k zabavení exempláře a uložení pokuty. Děkujeme, že hledáte informace, které vám pomohou vyvarovat se nelegální činnosti."
"Za držení neregistrovaných exemplářů CITES může být uložena pokuta a exempláře zabaveny. Je proto důležité dodržovat všechny zákonné povinnosti. Registrace exempláře CITES v České republice vyžaduje splnění několika kroků.
Doporučujeme následující postup:
1. Zjištěte, zda váš exemplář spadá pod CITESNejdříve si ověřte, zda druh (či výrobek z něj), který vlastníte, spadá pod některou z příloh CITES. Seznam ohrožených druhů naleznete na stránkách Ministerstva životního prostředí (MŽP) nebo na oficiální stránce CITES (www.cites.org).
2. Připravte potřebné dokumentyPro registraci exempláře budete potřebovat následující dokumenty:Doklad o původu (např. faktura, smlouva, potvrzení o legálním nabytí exempláře).Doklad o legálním obchodování (pokud jste exemplář získali ze zahraničí, musíte mít potvrzení o legálním dovozu nebo vývozu).Doklad o identifikaci exempláře (např. fotografie, popis, případně registrační kroužek u ptáků nebo mikročip u jiných zvířat).
3. Kontaktujte krajský úřad (podle trvalého bydliště)Registraci provádí krajské úřady na základě žádosti. Každý krajský úřad má odbor, který se věnuje registraci exemplářů CITES. Po podání žádosti vám úřad vystaví registrační list.Pokud dojde ke změně vlastnictví exempláře (prodej, darování), nebo pokud exemplář uhyne, je třeba tuto skutečnost nahlásit příslušnému krajskému úřadu."
"Podle zákona č. 78/2004 Sb., o nakládání s geneticky modifikovanými organismy a genetickými produkty (GMO) inspekce kontroluje dodržování právních předpisů a podmínek stanovených rozhodnutími MŽP, které se týkají nakládání s GMO, včetně dovozu a vývozu. Dozorová činnost ČIŽP nad dodržováním zákona o GMO reflektuje dynamický vývoj biotechnologií ve světě a soulad s právními předpisy EU.
Doporučený postup:V případě podezření na porušení zákonných povinností, kontaktujte ČIŽP a poskytněte veškeré potřebné informace."
"Podněty týkající se nelegálního kácení lesních porostů v ČR řeší především orgány státní správy lesů na základě lesního zákona (č. 289/1995 Sb.) a Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) podle zákona o ČIŽP (č. 282/1991 Sb.).
1. Lesní zákon (č. 289/1995 Sb.)Lesní zákon je základním právním předpisem, který upravuje hospodaření v lesích, ochranu lesů a podmínky pro těžbu dřeva. Klíčové ustanovení pro kácení dřeva se nachází v § 33 a následujících paragrafech, které stanoví pravidla pro těžbu, včetně podmínek pro mimořádné těžby a minimální věk stromů k těžbě. Orgány státní správy lesů (obecní úřady s rozšířenou působností, krajské úřady, Ministerstvo zemědělství) jsou pověřeny kontrolou dodržování tohoto zákona. Pokud jsou zjištěny přestupky související s nelegální těžbou dřeva, tyto orgány mohou ukládat pokuty a jiná opatření dle lesního zákona.
2. Zákon o České inspekci životního prostředí (ČIŽP)ČIŽP je další významný subjekt, který se zaměřuje na ochranu životního prostředí, včetně lesů. Na základě zákona č. 282/1991 Sb. má ČIŽP pravomoc dohlížet na dodržování zákonů týkajících se funkcí lesů jako složky životního prostředí. ČIŽP řeší podněty od veřejnosti, provádí kontroly a může v případě zjištění porušení zákona ukládat pokuty či nařizovat nápravná opatření.
3. Příslušný orgán ochrany přírodyV některých případech může nelegální kácení zasahovat i do oblastí chráněných zákonem o ochraně přírody a krajiny (zákon č. 114/1992 Sb.). Pokud kácení probíhá v chráněné krajinné oblasti, národním parku nebo jiném chráněném území, může být podnět řešen rovněž orgány ochrany přírody, např. krajským úřadem, správou chráněné krajinné oblasti (CHKO) či správou národního parku. 4. Trestní zákoník (zákon č. 40/2009 Sb.)Pokud by bylo poškození lesních porostů těžbou z nedbalosti nebo jinou činností provedenou v rozporu s jiným právním předpisem, může být čin posuzován jako trestný čin podle trestního zákoníku. V tomto případě by se mohlo jednat například o trestný čin poškození lesa (§ 295) nebo poškození chráněných částí přírody (§ 301).
Doporučený postup:Se svým podnětem se můžete obrátit na místní orgán státní správy lesů (obecní úřad s rozšířenou působností), Českou inspekci životního prostředí; orgán ochrany přírody (pokud kácení probíhá v chráněném území), případně Policii ČR, pokud došlo k podezření na trestný čin (např. krádež dřeva)."
"Podněty týkající se poškozování lesních cest nebo lesní půdy v České republice řeší především orgány státní správy lesů na základě lesního zákona (č. 289/1995 Sb.) a Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) podle zákona o ČIŽP (č. 282/1991 Sb.).
1. Lesní zákon (zákon č. 289/1995 Sb.)Lesní zákon je hlavním právním předpisem, který upravuje účelné obhospodařování lesních cest a lesní půdy. Orgány státní správy lesů (obecní úřady s rozšířenou působností, krajské úřady, Ministerstvo zemědělství) dohlížejí na dodržování lesního zákona a mohou řešit podněty ohledně poškozování lesní půdy či cest. Tyto orgány mohou ukládat pokuty a nařizovat opatření k nápravě. Klíčové body, které tento zákon řeší, zahrnují:
Ochrana lesní půdy: Podle § 13 lesního zákona je zakázáno poškozovat lesní půdu erozí, znečišťováním nebo jinými činnostmi, které snižují její produkční a ekologickou funkci. Lesní půda nesmí být použita pro jiné účely bez souhlasu orgánu státní správy lesů.
Lesní cesty: Lesní zákon také chrání lesní cesty jako součást lesní infrastruktury. Tyto cesty jsou určeny především pro hospodářské využití (např. pro přepravu dřeva). V případě nezbytného narušení musí být uvedena do původního stavu nebo musí být zajištěno odpovídající náhradní řešení.
2. Zákon o ochraně přírody a krajiny (zákon č. 114/1992 Sb.)Tento zákon upravuje ochranu přírody, včetně lesních ekosystémů. V některých případech může být poškození lesní půdy nebo cest posuzováno také z hlediska dopadů na přírodní prostředí, zejména pokud k poškození dochází v chráněných oblastech (národní parky, chráněné krajinné oblasti atd.). Zde může zasáhnout orgán ochrany přírody, kterým je např. správa CHKO a národních parků, krajské úřady nebo Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP).
3. Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP)ČIŽP má kompetence při dohledu nad dodržováním předpisů týkajících se ochrany přírody a krajiny a funkcí lesa jako složky životního prostředí. ČIŽP může zasahovat v případech, kdy dochází k poškození životního prostředí, včetně lesních cest a pozemků určených k plnění funkcí lesa, nebo pokud dochází k nepovolenému využívání nebo ničení půdy. ČIŽP může podněty přijímat a na základě šetření ukládat sankce a opatření k nápravě.
4. Trestní zákoník (zákon č. 40/2009 Sb.)Pokud by bylo poškození lesních cest či půdy obzvlášť závažné, například pokud by bylo způsobeno úmyslně nebo by vedlo k vážným ekologickým škodám, může být čin posuzován jako trestný čin podle trestního zákoníku. V tomto případě by se mohlo jednat například o trestný čin poškození a ohrožení životního prostředí (§ 293) nebo poškození chráněných částí přírody (§ 301).
Doporučený postup: Pokud má někdo podezření na poškozování lesních cest nebo lesních pozemků, může podnět podat: místnímu orgánu státní správy lesů (obecní úřad s rozšířenou působností), České inspekci životního prostředí, místnímu orgánu ochrany přírody (správy CHKO a národních parků, krajský úřad, újezdní úřad), případně Policii ČR, pokud se jedná o podezření na trestný čin."
"Podněty týkající se nezákonného využití lesních pozemků k jiným účelům v České republice řeší zejména orgány státní správy lesů a to na základě zákona č. 289/1995 Sb., o lesích (lesní zákon) a Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) na základě zákona č. 282/1991 Sb., o České inspekci životního prostředí.
1. Lesní zákon (zákon č. 289/1995 Sb.)Lesní zákon je hlavním právním předpisem, který upravuje účelné obhospodařování lesních majetků. Klíčové body, které tento zákon řeší, zahrnují:
Orgány státní správy lesů (obecní úřady s rozšířenou působností, krajské úřady, Ministerstvo zemědělství) dohlížejí na dodržování lesního zákona a mohou řešit podněty ohledně nezákonného využití lesních pozemků. Tyto orgány mohou ukládat pokuty a nařizovat opatření k nápravě.
2. Zákon o ochraně přírody a krajiny (zákon č. 114/1992 Sb.)Tento zákon upravuje ochranu přírody, včetně lesních ekosystémů. V některých případech může být nezákonné využívání lesních pozemků posuzováno také z hlediska dopadů na přírodní prostředí, zejména pokud k poškození dochází v chráněných oblastech (národní parky, chráněné krajinné oblasti atd.). Zde může zasáhnout orgán ochrany přírody, kterým je např. správa CHKO a národních parků, krajské úřady nebo Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP).
3. Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP)ČIŽP má kompetence při dohledu nad dodržováním předpisů týkajících se ochrany přírody a krajiny a funkcí lesa jako složky životního prostředí. ČIŽP může zasahovat v případech, kdy dochází k poškození životního prostředí, včetně pozemků určených k plnění funkcí lesa, nebo pokud dochází k nepovolenému využívání nebo ničení půdy. ČIŽP může podněty přijímat a na základě šetření ukládat sankce a opatření k nápravě.
Doporučený postup: Pokud má někdo podezření na nezákonné využití lesních pozemků, může podnět podat: místnímu orgánu státní správy lesů (obecní úřad s rozšířenou působností),České inspekci životního prostředí či místnímu orgánu ochrany přírody (správy CHKO a národních parků, krajský úřad, újezdní úřad)."
"Podněty týkající se poškození lesa zvěří v České republice řeší prioritně orgány státní správy myslivosti a to na základě zákona č. 449/2001 Sb., o myslivosti, dále orgány státní správy lesů a to na základě zákona č. 289/1995 Sb., o lesích a Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) na základě zákona č. 282/1991 Sb., o ČIŽP.
1. Zákon o myslivosti (č. 449/2001 Sb.): Zákon o myslivosti je základním právním předpisem, který mimo jiné upravuje užívání honebních pozemků, regulaci stavů zvěře, provádění lovu zvěře a náhradu škody způsobenou zvěří, dále výkon státní správy myslivosti. Klíčovými orgány státní správy myslivosti jsou obecní úřady obcí s rozšířenou působností v rámci jejich území. 2. Lesní zákon (č. 289/1995 Sb.)Lesní zákon je základním právním předpisem, který upravuje hospodaření v lesích, ochranu lesů (např. proti hmyzím škůdcům, hlodavcům, větrným kalamitám nebo negativnímu vlivu zvěře) a podmínky pro těžbu dřeva. Klíčové ustanovení pro poškození lesa zvěří se nachází v § 32, který stanoví pravidla pro ochranu lesních porostů.
Orgány státní správy lesů (obecní úřady s rozšířenou působností, krajské úřady, Ministerstvo zemědělství) jsou pověřeny kontrolou dodržování tohoto zákona. Pokud jsou zjištěny přestupky související s nedodržování zákonných povinností při poškození lesa zvěří, tyto orgány mohou ukládat pokuty a jiná opatření dle lesního zákona.
3. Zákon o České inspekci životního prostředí (ČIŽP)ČIŽP je další významný subjekt, který se zaměřuje na ochranu životního prostředí, včetně lesů. Na základě zákona č. 282/1991 Sb., o České inspekci životního prostředí, má inspekce pravomoc dohlížet na dodržování zákonů týkajících se funkcí lesů jako složky životního prostředí. ČIŽP řeší podněty od veřejnosti, provádí kontroly a může v případě zjištění porušení zákona ukládat pokuty či nařizovat nápravná opatření.
Doporučený postupPokud má někdo podezření na poškození lesa zvěří, může se obrátit s podnětem na: místní orgán státní správy myslivosti, místní orgán státní správy lesů (obecní úřad obce s rozšířenou působností) či Českou inspekci životního prostředí."
"Podněty týkající se nezákonného využívání biologicky odbouratelných olejů a hydraulických kapalin v České republice řeší zejména orgány státní správy lesů a to na základě zákona č. 289/1995 Sb., o lesích a Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) na základě zákona č. 282/1991 Sb., o ČIŽP.
1. Lesní zákon (č. 289/1995 Sb.)Lesní zákon je základním právním předpisem, který upravuje hospodaření v lesích, ochranu lesů a podmínky pro těžbu dřeva. Klíčové ustanovení pro využití biologicky odbouratelných olejů a hydraulických kapalin se nachází v § 32. Orgány státní správy lesů (obecní úřady s rozšířenou působností, krajské úřady, Ministerstvo zemědělství) jsou pověřeny kontrolou dodržování tohoto zákona. Pokud jsou zjištěny přestupky související s nevyužíváním biologicky odbouratelných olejů a hydraulických kapalin, tyto orgány mohou ukládat pokuty a jiná opatření dle lesního zákona.
2. Zákon o České inspekci životního prostředí (ČIŽP)ČIŽP je další významný subjekt, který se zaměřuje na ochranu životního prostředí, včetně lesů. Na základě zákona č. 282/1991 Sb., o České inspekci životního prostředí, má inspekce pravomoc dohlížet na dodržování zákonů týkajících se funkcí lesů jako složky životního prostředí. ČIŽP řeší podněty od veřejnosti, provádí kontroly a může v případě zjištění porušení zákona ukládat pokuty či nařizovat nápravná opatření.
Doporučený postup:Pokud má někdo podezření na nezákonné využívání biologicky odbouratelných olejů a hydraulických kapalin, může se s podnětem obrátit na: místní orgán státní správy lesů (obecní úřad s rozšířenou působností), Českou inspekci životního prostředí."
"Podněty týkající se nedodržování zákonných povinností při obnově lesních porostů v České republice řeší zejména orgány státní správy lesů a to na základě zákona č. 289/1995 Sb., o lesích a Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) na základě zákona č. 282/1991 Sb., o ČIŽP.
1. Lesní zákon (č. 289/1995 Sb.)Podněty týkající se nedodržování zákonných povinností při obnově lesních porostů v České republice řeší zejména orgány státní správy lesů a to na základě zákona č. 289/1995 Sb., o lesích a Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) na základě zákona č. 282/1991 Sb., o ČIŽP.
1. Lesní zákon (č. 289/1995 Sb.)Lesní zákon je základním právním předpisem, který upravuje hospodaření v lesích, ochranu lesů a podmínky pro těžbu dřeva. Klíčové ustanovení pro nedodržování zákonných povinností při obnově lesních porostů se nachází v § 31, který stanoví pravidla pro obnovu lesních porostů. Orgány státní správy lesů (obecní úřady s rozšířenou působností, krajské úřady, Ministerstvo zemědělství) jsou pověřeny kontrolou dodržování tohoto zákona. Pokud jsou zjištěny přestupky související s nedodržování zákonných povinností při obnově lesních porostů, tyto orgány mohou ukládat pokuty a jiná opatření dle lesního zákona.
Doporučený postup: Pokud má někdo podezření na nedodržování zákonných povinností při obnově lesních porostů, může se obrátit na: místní orgán státní správy lesů (obecní úřad s rozšířenou působností) nebo na Českou inspekci životního prostředí."
"Podněty týkající se poškození lesa škodlivými činiteli v České republice řeší zejména orgány státní správy lesů a to na základě zákona č. 289/1995 Sb., o lesích a Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) na základě zákona č. 282/1991 Sb., o ČIŽP.
1. Lesní zákon (č. 289/1995 Sb.)Lesní zákon je základním právním předpisem, který upravuje hospodaření v lesích, ochranu lesů (např. proti hmyzím škůdcům, hlodavcům, větrným kalamitám nebo negativnímu vlivu zvěře) a podmínky pro těžbu dřeva. Klíčové ustanovení pro poškození lesa škodlivými činiteli se nachází v § 32, který stanoví pravidla pro ochranu lesních porostů.
Orgány státní správy lesů (obecní úřady s rozšířenou působností, krajské úřady, Ministerstvo zemědělství) jsou pověřeny kontrolou dodržování tohoto zákona. Pokud jsou zjištěny přestupky související s nedodržování zákonných povinností při poškození lesa škodlivými činiteli, tyto orgány mohou ukládat pokuty a jiná opatření dle lesního zákona.
Doporučený postup:Pokud má někdo podezření na poškození lesa škodlivými činiteli, může se obrátit na: místní orgán státní správy lesů (obecní úřad s rozšířenou působností) anebo na Českou inspekci životního prostředí."
"Národní přírodní rezervace (§ 28), Přírodní rezervace (§ 33), Národní přírodní památka (§ 35), Přírodní památka (§ 36)Na těchto územích je zakázáno zejména: těžit nerosty, vstupovat a vjíždět mimo cesty vyznačené se souhlasem orgánu ochrany přírody, kromě vlastníků a nájemců pozemků, provozovat horolezectví, létání na padácích a závěsných kluzácích a jezdit na kolech mimo silnice, místní komunikace a místa vyhrazená orgánem ochrany přírody, vjíždět motorovými vozidly, sbírat či odchytávat rostliny a živočichy, tábořit a rozdělávat ohně mimo místa vyhrazená orgánem ochrany přírody, používat biocidy.
Poškozování evropsky významné lokality zařazené do národního seznamu je zakázáno. Za poškozování se nepovažuje řádné hospodaření prováděné v souladu s platnými právními předpisy. Jakákoliv koncepce nebo záměr, který může samostatně nebo ve spojení s jinými významně ovlivnit předmět ochrany nebo celistvost evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti, podléhá hodnocení jeho důsledků na toto území a stav jeho ochrany.
Doporučený postup:Zaznamenejte si detaily: Shromážděte veškeré relevantní informace, jako jsou například fotografie, popis situace, a podobně.Nahlaste podnět: Kontaktujte ČIŽP či místně příslušnou obec s rozšířenou působností a poskytněte veškeré potřebné informace."
"Na celém území národních parků je podle § 16 zákona o ochraně přírody a krajiny zakázáno zejména: těžit nerosty, rašelinu nebo slatinu, odstraňovat odpady, měnit stávající vodní režim pozemků, provádět ohňostroje nebo používat zábavní pyrotechniku, létat v rozporu s podmínkami stanovenými v opatření obecné povahy vydaném podle jiného právního předpisu, povolovat nebo provádět stavby, odstraňovat svrchní vrstvu půdy nebo provádět terénní úpravy, sbírat nerosty, rostliny nebo odchytávat živočichy, s výjimkou výkonu práva myslivosti, práva rybářství nebo práva obecného užívání lesů podle jiného právního předpisu, používat na pozemcích mimo zahrady umělá hnojiva, kejdu, silážní šťávy nebo pozemky vápnit, vysévat nebo vysazovat rostliny mimo zahrady, používat biocidy mimo budovy, upravovat přirozená koryta vodních toků nebo odstraňovat z přirozených koryt vodních toků splaveniny nebo jiné přirozeně vzniklé překážky, vjíždět a setrvávat s motorovými vozidly a obytnými přívěsy mimo silnice, místní komunikace a místa vyhrazená orgánem ochrany přírody, jezdit na kole nebo na koni mimo silnice, místní komunikace a místa vyhrazená orgánem ochrany přírody, provozovat horolezecké sporty, splouvání vodních toků nebo jiné vodní sporty mimo místa vyhrazená orgánem ochrany přírody, tábořit mimo místa vyhrazená orgánem ochrany přírody, rozdělávat ohně mimo místa vyhrazená orgánem ochrany přírody, pořádat nebo organizovat sportovní, turistické nebo jiné veřejné akce mimo místa vyhrazená orgánem ochrany přírody, provozovat volný nebo stánkový prodej mimo budovy, provozovat letadla způsobilá létat bez pilota nebo modely letadel, nebo provádět chemický posyp cest, s výjimkou údržby silnic I. třídy.
Podobná pravidla platí i pro Chráněné krajinné oblasti – viz § 26 zákona o ochraně přírody a krajiny.
Doporučený postup:Zaznamenejte si detaily: Shromážděte veškeré relevantní informace, jako jsou například fotografie, popis situace, a podobně.Nahlaste podnět: Kontaktujte ČIŽP, Správu NP či Správu CHKO a poskytněte veškeré potřebné informace."
"Zvláště chránění živočichové jsou chráněni ve všech svých vývojových stádiích. Chráněna jsou jimi užívaná přirozená i umělá sídla a jejich biotop.Je zakázáno škodlivě zasahovat do přirozeného vývoje zvláště chráněných živočichů, zejména je chytat, chovat v zajetí, rušit, zraňovat nebo usmrcovat. Není dovoleno sbírat, ničit, poškozovat či přemisťovat jejich vývojová stádia nebo jimi užívaná sídla. Je též zakázáno je držet, chovat, dopravovat, prodávat, vyměňovat, nabízet za účelem prodeje nebo výměny.Volně žijící ptáky je zakázáno úmyslně usmrcovat nebo odchytávat jakýmkoliv způsobem, úmyslně poškozovat nebo ničit jejich hnízda a vejce nebo odstraňovat hnízda, sbírat jejich vejce ve volné přírodě držet je, a to i prázdná, úmyslně vyrušovat zejména během rozmnožování a odchovu mláďat, držet druhy ptáků, jejichž lov a odchyt jsou zakázány.Rovněž je zakázán prodej, přeprava za účelem prodeje, držení a chov za účelem prodeje a nabízení za účelem prodeje živých nebo mrtvých ptáků a jakýchkoliv snadno rozpoznatelných částí ptáků nebo výrobků z ptáků.
Doporučený postup:Zaznamenejte si detaily: Shromážděte veškeré relevantní informace, jako jsou například fotografie, popis situace, a podobně.Nahlaste podnět: Kontaktujte ČIŽP či místně příslušný orgán ochrany přírody (např. obec s rozšířenou působností, správa CHKO či správa Národního parku) a poskytněte veškeré potřebné informace.
Usmrcování živočichů či ničení lokalit zvláště chráněných druhů může být v některých případech hodnoceno i jako trestný čin. V případě podezření na spáchání trestného činu, kontaktujte neprodleně tísňovou linku Policie ČR (158)"
"Nález opuštěného či zraněného živočicha, který vyžaduje péči člověka, je možné řešit ve spolupráci s následujícími institucemi.
1. Záchranné stanice pro zraněná zvířataNejčastější a nejefektivnější způsob, jak se postarat o zraněného nebo opuštěného živočicha, je kontaktovat záchrannou stanici. Tyto stanice mají odborníky, kteří se specializují na péči o volně žijící zvířata. Můžete najít nejbližší záchrannou stanici podle vašeho bydliště. Kontakty naleznete zde: https://www.zvirevnouzi.cz/
2. Obecní úřadV některých případech můžete také nahlásit nález opuštěného či zraněného živočicha na obecní úřad. Úřady mají obvykle kontakty na místní záchranné stanice a mohou vám poskytnout rady, jak postupovat.
3. Policie ČRPokud se jedná o situaci, kde je podezření na týrání zvířat nebo jiné nelegální jednání, můžete kontaktovat policii. Ta může zasáhnout v případech, kdy je zvíře ohroženo nebezpečným nebo nezákonným jednáním.
4. Hasičský záchranný sborV případě, že se zvíře nachází v nebezpečné situaci, například na silnici nebo ve výšce, je také možné zavolat hasičský záchranný sbor, který má právo zasahovat v takových případech.
Doporučený postup:Kontaktujte nejbližší záchrannou stanici a popište situaci."
"Zvláště chránění živočichové jsou chráněni ve všech svých vývojových stádiích. Chráněna jsou jimi užívaná přirozená i umělá sídla a jejich biotop.Je zakázáno škodlivě zasahovat do přirozeného vývoje zvláště chráněných živočichů, zejména je chytat, chovat v zajetí, rušit, zraňovat nebo usmrcovat. Není dovoleno sbírat, ničit, poškozovat či přemisťovat jejich vývojová stádia nebo jimi užívaná sídla. Je též zakázáno je držet, chovat, dopravovat, prodávat, vyměňovat, nabízet za účelem prodeje nebo výměny.
Doporučený postup:Zaznamenejte si detaily: Shromážděte veškeré relevantní informace, jako jsou například fotografie, popis situace, a podobně.Nahlaste podnět: Kontaktujte ČIŽP či místně příslušný orgán ochrany přírody (např. obec s rozšířenou působností, správa CHKO či správa Národního parku) a poskytněte veškeré potřebné informace. "
"Významný krajinný prvek jako ekologicky, geomorfologicky nebo esteticky hodnotná část krajiny utváří její typický vzhled nebo přispívá k udržení její stability. Významnými krajinnými prvky jsou lesy, rašeliniště, vodní toky, rybníky, jezera, údolní nivy. Dále jsou jimi jiné části krajiny, které zaregistruje podle § 6 zákona na ochrany přírody a krajiny orgán ochrany přírody jako významný krajinný prvek, zejména mokřady, stepní trávníky, remízy, meze, trvalé travní plochy, naleziště nerostů a zkamenělin, umělé i přirozené skalní útvary.Významné krajinné prvky jsou chráněny před poškozováním a ničením. K zásahům, které by mohly vést k poškození nebo zničení významného krajinného prvku nebo ohrožení nebo oslabení jeho ekologicko-stabilizační funkce, si musí ten, kdo takové zásahy zamýšlí, opatřit souhlas orgánu ochrany přírody. Mezi takové zásahy patří zejména umisťování staveb, pozemkové úpravy, změny druhu nebo způsobu využití pozemků, výstavba lesních cest, budování lesních melioračních systémů, odvodňování pozemků, úpravy vodních toků a nádrží a těžba nerostů.
"Nařízení REACH od 15. 2. 2023 zakazuje na mokřadech nebo do 100 m od mokřadů vystřelovat olověné broky a nosit je, pokud se tak stane během střelby nebo jako součást cesty za účelem střelby v mokřadu.Za nedodržení tohoto zákazu může ČIŽP uložit fyzickým osobám podnikajícím a právnickým osobám pokutu až do výše pěti milionů korun.Fyzické osoby nepodnikající porušující zákaz spadají do kompetence orgánů státní správy myslivosti, resp. myslivecké stráže.
Doporučený postup:Zaznamenejte si detaily: Shromážděte veškeré relevantní informace, jako jsou například fotografie, popis situace, a podobně.Nahlaste podnět: Kontaktujte ČIŽP či místně příslušný orgán státní správy myslivosti a poskytněte veškeré potřebné informace."
"Památné stromy je zakázáno poškozovat, ničit a rušit v přirozeném vývoji. Jejich ošetřování musí být prováděno se souhlasem orgánu, který ochranu vyhlásil. Zákon rovněž umožňuje pro případ, že je třeba památné stromy zabezpečit před škodlivými vlivy z okolí, aby orgán ochrany přírody, který strom památným vyhlásil, vymezil ochranné pásmo, ve kterém lze stanovené činnosti a zásahy provádět jen s předchozím souhlasem orgánu ochrany přírody. V ochranném pásmu není dovolena žádná pro památný strom škodlivá činnost, například výstavba, terénní úpravy, odvodňování, chemizace.
Doporučený postup:Zjistíte-li zásah do památného stromu zaznamenejte si detaily. Shromážděte veškeré relevantní informace, jako jsou například fotografie, popis situace, adresy a podobně.Nahlaste podnět: Kontaktujte ČIŽP či místně příslušný orgán ochrany přírody (např. obec s rozšířenou působností, správa CHKO či správa Národního parku) a poskytněte veškeré potřebné informace."
"Pravidla pro kácení dřevin rostoucích mimo les jsou uvedena ve Vyhlášce č. 189/2013 Sb., o ochraně dřevin a povolování jejich kácení (zejména velikost, umístění, počet, druh dřeviny).
Doporučený postup:Zjistíte-li nepovolené kácení nebo poškození stromu nešetrným ořezem, shromážděte veškeré relevantní informace, jako jsou například fotografie, popis situace, adresy a podobně.Nahlaste podnět: Kontaktujte ČIŽP či místně příslušný orgán ochrany přírody (např. obec s rozšířenou působností, správa CHKO či správa Národního parku) a poskytněte veškeré potřebné informace."
"V rámci kompetencí svěřených zákonem o ochraně zemědělského půdního fondu (č. 334/1992 Sb.) kontroluje inspekce znečištění zemědělské půdy vybranými rizikovými látkami a rizikovými prvky, vnášení nepovolených látek a přípravků a používání kalů a sedimentů na půdách náležejících k zemědělskému půdnímu fondu.
"Umístěním odpadů na zemědělském půdním fondu dochází k využívání zemědělské půdy k nezemědělským účelům. ČIŽP nemá kompetence ke kontrole využívání zemědělské půdy k nezemědělským účelům.
Doporučený postup:Se svým podnětem se prosím obraťte na příslušný úřad obce s rozšířenou působností. "
"Podněty týkající se provozování zoologické zahrady bez licence nebo vpouštění návštěvníků do úředně zavřené zoologické zahrady v České republice řeší ČIŽP podle zákona č. 162/2003 Sb., o podmínkách provozování zoologických zahrad a o změně některých zákonů (zákon o zoologických zahradách).
1. Zákon č. 162/2003 Sb., o podmínkách provozování zoologických zahradTento zákon upravuje podmínky pro založení a provoz zoologických zahrad a stanovuje, že k provozování zoologické zahrady je nutné mít platnou licenci udělenou Ministerstvem životního prostředí.
Provoz bez licence: Provozování zoologické zahrady bez této licence je nezákonné. Pokud někdo provozuje zoologickou zahradu bez platné licence, může být Českou inspekcí životního prostředí nařízeno uzavření zahrady a viníkovi může být uložena pokuta.
Doporučený postup: Zaznamenejte podrobnosti: Shromážděte veškeré relevantní informace, jako jsou například fotografie, vstupenky, popis situace, adresy a podobně.Nahlaste podnět České inspekci životního prostředí."
"Fyzický kontakt s vybranými druhy šelem a lidoopů je zakázan zákonem na ochranu zvířat proti týrání. ČIŽP nemá kompetence ke kontrole dodržování tohoto zákona.
Doporučený postup: Se svým podnětem se prosím obraťte na příslušnou krajskou veterinární správu."
"Legislativa:Provozovatel stacionárního zdroje je povinen podle § 17 odst. 1 písm. a) zákona č. 201/2012 Sb. o ochraně ovzduší, v platném a účinném znění, uvést do provozu a provozovat stacionární zdroj a činnosti nebo technologie související s provozem nebo zajištěním provozu stacionárního zdroje, které mají vliv na úroveň znečištění, v souladu s podmínkami pro provoz tohoto stacionárního zdroje stanovenými tímto zákonem, jeho prováděcími právními předpisy, výrobcem a dodavatelem.
Provozovatel stacionárního zdroje je dle§ 17 odst. 1 písm. b) povinen dodržovat emisní limity, emisní stropy, technické podmínky provozu a přípustnou tmavost kouře.
Doporučený postup: Popište co nejvíce přesně stav, ke kterému právě dochází (kouř, zápach, nadměrná prašnost). Udejte název a adresu provozu."
"Legislativa:V souladu s § 16 odst. 4 zákona č. 201/2012 Sb. o ochraně ovzduší, v platném a účinném znění, lze v otevřeném ohništi spálit jen suché rostlinné materiály, které nejsou znečištěné nebo jinak kontaminované cizorodými chemickými látkami.
Doporučený postup: Se svým podnětem se prosím obraťte na příslušnou obec s rozšířenou působností podle místa činnosti. Kontakty naleznete např. na webu www.epusa.cz."
Havárii neprodleně nahlaste Hasičskému záchrannému sboru ČR na telefonní číslo 150.
"Ve smyslu ustanovení § 41 odst. 1 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách, je ten, kdo způsobí havárii, nebo zjistí havárii, povinen havárii neprodleně hlásit Hasičskému záchrannému sboru České republiky. Hasičský záchranný sbor ČR neprodleně informuje o jemu nahlášené havárii vodoprávní úřad příslušný podle místa havárie, správce povodí, ČIŽP a Policii ČR. Tomu, kdo neprovede neoznámení havárie podle ustanovení § 41 odst. 1 zákona č. 254/2001 Sb., může být uložena sankce až do výše 5 000 000 Kč (v případě původce havárie) nebo až do výše 1 000 000 Kč (v případě neohlášení zjištěné havárie).
Doporučený postup: Před oznámením havárie si zaznamenejte podrobnosti: místo havárie, příčina havárie pokud je známá, jaké vody jsou havárií zasažené nebo ohrožené (podzemní vody, povrchové vody - vodní toky nebo stojaté, například nádrže, rybníky, mokřady atd.), projevy havárie (například pěnění, olejová skvrna, zabarvení), zdali jsou na místě havárie zasahující jednotky nebo již jsou prováděny úkony zamezující šíření znečištění, zdali jsou zaznamenány úhyny ryb nebo dalších organizmů vázaných na vodní prostředí a další případné důležité detaily."
"Legislativa:Označování a balení chemických látek a směsí (předměty, ze kterých se záměrně neuvolňují chemické látky, se neoznačují) upravuje tato evropská i národní legislativa.- Evropské nařízení (ES) č. 1272/2008 o klasifikaci, označování a balení látek a směsí (tzv. nařízení CLP). Označování řeší zejména články č. 17 až 22, obaly řeší článek č. 35.- Pokud je chemická látka či směs současně biocidním přípravkem (výrobek vykazuje destruktivní či odpudivé vlastnosti vůči živým organizmům), označování a balení musí plnit i nařízení EP a Rady (EU) č. 528/2012 o dodávání biocidních přípravků na trh a jejich používání (nařízení BPR), zejména čl. 69.- Kompetence ČIŽP v této oblasti má zejména dle zákona č. 350/2011 Sb., o chemických látkách a chemických směsích (chemický zákon) a v případě biocidů dle zákona č. 324/2016 Sb., o biocidních přípravcích a účinných látkách (biocidní zákon). Za porušení povinností týkající se označování hrozí dle chemického a biocidního zákona pokuta až do výše 5 milionů Kč.
Doporučený postup:V případě podání podnětu je vhodné doplnit podání o fotografie výrobku, etikety (ideálně všechny údaje na štítcích v čitelné podobě), fakturu/dodací list/účtenku nebo údaje o prodejci (název, IČO, odkaz na internetový obchod nebo jiný zdroj), snímek obrazovky nabídky výrobku z internetového obchodu/on-line tržiště nebo jiné on-line platformy, v případě výrobků určených pro profesionální použití je vhodné dodat bezpečnostní list látky nebo směsi, pokud byl dodán nebo je k dispozici ke stažení.
Dovoz ze třetích zemí mimo EU, fyzickými osobami nepodnikajícími:Pokud se jedná o uvádění výrobků na trh fyzickými osobami nepodnikajícími, včetně dovozu ze zemí mimo EU, které nejsou zastoupeny v ČR, ČIŽP není kompetentní provádět kontrolu těchto subjektů (viz § 1 chemického zákona). Toto platí i pro dovozy zboží z internetových platforem a tržišť ze zemí mimo EU fyzickými nepodnikajícími osobami."
"Legislativa:Provozovatel stacionárního zdroje je dle § 17 odst. 1 písm. b) zákona č. 201/2012 Sb. o ochraně ovzduší, v platném a účinném znění, povinen dodržovat emisní limity, emisní stropy, technické podmínky provozu a přípustnou tmavost kouře.
Doporučený postup: Popište barvu a intenzitu kouře, zaznamenejte dobu, po kterou nežádoucí kouř z provozu vychází. Uvěďte celkovou dobu trvání a opakování, příp. denní časové rozmezí nežádoucího stavu. Udejte název a adresu provozu."
"Podněty týkající se nelegálního odběru podzemních nebo povrchových vod bez povoelní nebo v rozporu s povolením místně příslušného vodoprávního úřadu.Ve smyslu ustanovení § 8 odst. 1 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách, je pro nakládání s povrchovými nebo podzemními vodami potřeba povolení místně příslušného vodoprávního úřadu.
Doporučený postup: Zaznamenejte podrobnosti: Shromážděte veškeré relevantní informace, které se týkají nedovoleného odběru vod (identifikace místa, fotografie nebo video vztahující se k neoprávněné činnosti, popis situace, informace k subjektům provádějícím neoprávněnou činnost a další případné důležité detaily.)."
"Podněty se týkají kromě odběrů vod a nakládání s odpadními vodami dalších způsobů nakládání s povrchovými nebo podzemními vodami, ke kterým je potřeba povolení místně příslušného vodoprávního úřadu ve smyslu ustanovení § 8 odst. 1 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách.
V případě povrchové vody a nejde-li při tom o obecné nakládání s nimi (odběry povrchových vod bez použití zařízení a hrazení vodních toků) se jedná o nakládání při vzdouvání, popřípadě akumulaci; při využívání energetického potenciálu; při užívání těchto vod pro chov ryb nebo vodní drůbeže, popřípadě jiných vodních živočichů, za účelem podnikání; při jinému nakládání s nimi.V případě podzemní vody se jedná o nakládání při jejich akumulaci; při jejich čerpání za účelem snižování jejich hladiny; při umělém obohacování podzemních zdrojů vod povrchovou vodou; při jinému nakládání s nimi.Dále při čerpání povrchových nebo podzemních vod a jejich následnému vypouštění do těchto vod za účelem získání tepelné energie; při čerpání znečištěných podzemních vod za účelem snížení jejich znečištění a k jejich následnému vypouštění, pokud nejde o činnost prováděnou na základě povolení podle zákona č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě; při užívání důlní vody jako náhradního zdroje podle zakona č. 44/1988 Sb. (Horní zákon)
"Podněty se týkají přímého vypouštění odpadních vod do vod povrchových nebo nepřímé vypouštění odpadních vod přes půdní filtr do vod podzemních ve smyslu ustanovení § 8 odst. 1 písm. c) zákona č. 254/2001 Sb., o vodách. Přímé vypouštění odpadních vod do vod podzemních je zakázáno.
Doporučený postup: Zaznamenejte podrobnosti: Shromážděte veškeré relevantní informace, které se týkají nedovoleného vypouštění odpadních vod (identifikace místa, fotografie nebo video vztahující se k neoprávněné činnosti, popis situace, informace k subjektům provádějícím neoprávněnou činnost a další případné důležité detaily.)."
"Bezodtoková jímka na akumulaci odpadních vod není vodním dílem dle § 55 odst. 3 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách.
Doporučený postup: Se svým podnětem se prosím obraťte na místně příslušný stavební úřad. Kontakty naleznete například na webu www.epusa.cz."
"Podněty se týkají vystavených dokladů o vývozu odpadních vod z bezodtokové jímky.Ve smyslu ustanovení § 38 odst. 7 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách, je povinen, kdo provede odvoz, tomu, kdo akumuluje odpadní vody v bezodtokové jímce, vydat doklad, ze kterého bude patrno jméno toho, kdo akumuluje odpadní vody v bezodtokové jímce, lokalizace jímky, množství odvezených odpadních vod, datum odvozu, název osoby, která odpadní vodu odvezla, a název čistírny odpadních vod, na které budou odpadní vody zneškodněny.
Doporučený postup: V rámci podmětu předložte doklady o vývozu vystavené oprávněnou osobou, které provedla odvoz akumulovaných odpadních vod z bezodtokoké jímky, z nichž je patrnné, že neobsahují všechny povinné údaje, tj. jméno toho, kdo akumuluje odpadní vody v bezodtokové jímce, lokalizace jímky, množství odvezených odpadních vod, datum odvozu, název osoby, která odpadní vodu odvezla, a název čistírny odpadních vod, na které budou odpadní vody zneškodněny."
"Podněty se týkají závadných látek, které nejsou odpadními ani důlními vodami a které mohou ohrozit jakost povrchových nebo podzemních vod. Každý, kdo zachází se závadnými látkami, je povinen učinit přiměřená opatření, aby nevnikly do povrchových nebo podzemních vod a neohrozily jejich prostředí. Povinnosti při nakládání se závadnými látkami vůči vodám jsou definovány § 39 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách.
Doporučený postup: Shromážděte veškeré relevantní informace, které se týkají ohrožení vod v souvislosti s nakládáním se závadnými látkami (identifikace místa, fotografie nebo video vztahující se k neoprávněné činnosti, popis situace, informace k subjektům provádějícím neoprávněnou činnost a další případné důležité detaily.)."
"Podněty týkající se vodovodů a kanalizací ČIŽP neřeší. Kompetence podle zákona č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů (zákon o vodovodech a kanalizacích), mají obecní úřady obcí s rozšířenou působností, krajské úřady, stavební úřady a újezdní úřady na území vojenských újezdů, které vykonávají v rozsahu své působnosti jako vodoprávní úřady dozor nad dodržováním tohoto zákona a předpisů podle něj vydaných.Vlastník vodovodu nebo kanalizace, popřípadě provozovatel, pokud je k tomu vlastníkem zmocněn, je povinen umožnit připojení na kanalizaci a odvádět odpadní vody a čistit odpadní vody, pokud to umožňují kapacitní a technické možnosti těchto zařízení.
Doporučený postup: Se svým podnětem se prosím obraťte na místně příslušný orgán. ČIŽP nemá kompetence ke kontrole dodržování zákona o vodovodech a kanalizacích."
"Legislativa:Ve smyslu ustanovení § 13 odst. 1 písm. e) zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech, je každý povinen odpad, který sám nezpracuje předat v souladu s hierarchií odpadového hospodářství pouze do zařízení určeného pro nakládání s daným druhem a kategorií odpadu nebo obchodníkovi s odpady s povolením pro daný druh a kategorii odpadu a nebo na místo určené obcí.Ve smyslu ustanovení § 62 odst. 2 zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech, právnická nebo podnikající fyzická osoba, která produkuje komunální odpad nebo odpady z obalů z plastů, skla a kovů, může tyto odpady na základě písemné smlouvy s obcí předávat do obecního systému.
Doporučený postup: Zaznamenejte podrobnosti: Shromážděte veškeré relevantní informace, jako jsou informace o místě nakládání s odpady (identifikace místa - adresa, číslo pozemku), fotografie vztahující se k neoprávněné činnosti, popis situace, informace k identifikaci subjektů provádějící neoprávněnou činnost (název, IČO) a další případné důležité detaily.
Se svým podnětem se prosím obraťte na příslušný obecní úřad, který je podle § 147 odst. 1 písm. a) zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech, kompetentní ke kontrole právnických a podnikajících fyzických osob, zda využívají obecní systém odpadového hospodářství pouze na základě písemné smlouvy s obcí a v souladu s ní. ČIŽP v tomto případě není příslušná k provedení kontroly."
"Legislativa:Ve smyslu ustanovení § 61 zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech, je každý povinen odpad nebo movitou věc, které předává do obecního systému, odkládat na místa určená obcí v souladu s povinnostmi stanovenými pro daný druh, kategorii nebo materiál odpadu nebo movitých věcí zákonem o odpadech a obecně závaznou vyhláškou obce, je-li vydána.
Doporučený postup: Zaznamenejte podrobnosti: Shromážděte veškeré relevantní informace, jako jsou informace o místě nakládání s odpady (identifikace místa - adresa, číslo pozemku), fotografie vztahující se k neoprávněné činnosti, popis situace, informace k identifikaci osob provádějící neoprávněnou činnost a další případné důležité detaily.
Se svým podnětem se prosím obraťte na příslušný obecní úřad, který je podle § 147 odst. 1 písm. a) zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech, kompetentní ke kontrole nepodnikajících fyzických osob (občanů), zda nakládají s komunálním odpadem v souladu se zákonem o odpadech. ČIŽP obecně nepřísluší kontrola a řízení s fyzickými osobami při nakládání s komunálními odpady."
"Legislativa:Ve smyslu ustanovení § 13 odst. 1 písm. b) zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech, je každý povinen nakládat s odpadem pouze v zařízení určeném pro nakládání s daným druhem a kategorií odpadu, s výjimkou shromažďování odpadu, přepravy odpadu, obchodování s odpadem a nakládání se vzorky odpadu. Ve smyslu ustanovení § 13 odst. 1 písm. e) zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech, je každý povinen odpad, který sám nezpracuje předat v souladu s hierarchií odpadového hospodářství pouze do zařízení určeného pro nakládání s daným druhem a kategorií odpadu nebo obchodníkovi s odpady s povolením pro daný druh a kategorii odpadu a nebo na místo určené obcí.
Doporučený postup: Zaznamenejte podrobnosti: Shromážděte veškeré relevantní informace, jako jsou informace o místě uložení nebo návozu odpadu (identifikace místa - adresa, číslo pozemku), fotografie vztahující se k neoprávněné činnosti, popis situace, informace k subjektům provádějícím neoprávněnou činnost (název, IČO), informace k vozidlům provádějícím návoz odpadů (RZ) a další případné důležité detaily.
Právnické (firma, instituce, obec) nebo podnikající fyzické osoby:Podněty týkající se neoprávněného uložení nebo návozu odpadů na místa k tomu neurčená právnickými (firma, instituce, obec) nebo podnikajícími fyzickými osobami řeší ČIŽP podle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech. Můžete podat podnět České inspekci životního prostředí.
Nepodnikající fyzické osoby a neznámé osoby (černé skládky):V případě černých skládek, skládek zakládaných neznámými osobami nebo nepodnikajícími fyzickými osobami se vždy obracejte na místně příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností (odbor životního prostředí), který je příslušný řešit černou skládku podle § 14 zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech. Se svým podnětem se prosím obraťte na příslušnou ORP."
"Legislativa:Ve smyslu ustanovení § 47 odst. 4 zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech je přeprava odpadů do České republiky za účelem odstranění nebo energetického využití zakázána. Provádění přeshraniční přepravy odpadů dále upravuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1013/2006, o přepravě odpadů.
Doporučený postup: Zaznamenejte podrobnosti: Shromážděte veškeré relevantní informace, jako jsou informace o místě nezákonného návozu nebo ukládání odpadu (identifikace místa - adresa, číslo pozemku) fotografie vztahující se k neoprávněné činnosti, popis situace, informace k identifikaci subjektů provádějící neoprávněnou činnost (název, IČO), identifikace k vozidlům provádějícím návoz odpadů (RZ) a další případné důležité detaily.
Podněty týkající se nedovolené přeshraniční přepravy odpadů řeší ČIŽP podle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech a nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1013/2006, o přepravě odpadů. Můžete podat podnět České inspekci životního prostředí."
"Legislativa:Provozovatel zařízení určeného pro nakládání s odpady (zařízení ke sběru, úpravě, využití nebo odstranění odpadu) je povinen ho provozovat zejména ve smyslu ustanovením § 17 a v souladu s povolením podle ustanovení § 21 a § 22 zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech. Nedílnou součástí povolení provozu zařízení je schválený provozní řád zařízení, který musí být při provozu takového zařízení dodržován.
Doporučený postup: Zaznamenejte podrobnosti: Shromážděte veškeré relevantní informace, jako jsou informace o místě nezákonného provoz zařízení (identifikace místa - adresa, číslo pozemku), fotografie vztahující se k neoprávněné činnosti, popis situace, informace k identifikaci subjektů provádějící neoprávněnou činnost (název, IČO) a další případné důležité detaily. Prostřednictvím Informačního systému odpadového hospodářství – VISOH2, který je veřejně dostupný na webu MŽP (https://visoh2.mzp.cz/), v menu ""Registry"", si lze ověřit, zda se v místě nachází některé povolené (schválené) zařízení určené pro nakládání s konkrétními odpady.
Podněty týkající se nezákonného provozu zařízení určených k nakládání s odpady řeší ČIŽP podle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech. Můžete podat podnět České inspekci životního prostředí."
"Legislativa:Provozovatel zařízení ve smyslu ustanovení § 19 odst. 2 zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech, nesmí poskytnout úplatu ze převzetí kovových odpadů stanovených podle § 41 odst. 2 a přílohou č. 23 bod 2 vyhlášky č. 273/2021 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady. Jedná se o kovový odpad, majíci povahu:a) uměleckého díla nebo jeho části nebo předmětu kulturní hodnoty,b) pietního nebo bohoslužebného předmětu nebo jejich části,c) průmyslového strojního zařízení nebo jeho části,d) obecně prospěšného zařízení nebo jeho části (zařízení pro hromadnou dopravu, dopravní značení, energetické, vodárenské nebo kanalizační zařízení apod.),e) části vybraného výrobku s ukončenou životností s vyjímkou kompletní autobaterie, kteráse v tomoto případě nepovažuje se za součást vozidla s ukončenou životností.
Doporučený postup: Zaznamenejte podrobnosti: Shromážděte veškeré relevantní informace, jako jsou informace o místě nezákonného výkupu vybraných kovových odpadů (identifikace místa - adresa, číslo pozemku), fotografie vztahující se k neoprávněné činnosti, popis situace, informace k identifikaci subjektů provádějící neoprávněnou činnost (název, IČO) a další případné důležité detaily. Prostřednictvím Informačního systému odpadového hospodářství – VISOH2, který je veřejně dostupný na webu MŽP (https://visoh2.mzp.cz/), v menu ""Registry"", si lze ověřit, zda se v místě nachází některé povolené (schválené) zařízení určené pro nakládání s konkrétními odpady (sběrna odpadů apod.).
Podněty týkající se neoprávněného výkupu vybraných kovových odpadů v zařízení určených pro nakládání s odpady (např. sběrna odpadů apod.) řeší ČIŽP podle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech. Můžete podat podnět České inspekci životního prostředí."
"Legislativa:Ve smyslu ustanovení § 15 odst. 2 písm. f) zákona č. 541/2020 Sb. o odpadech, je původce odpadu povinen při odstraňování stavby, provádění stavby nebo údržbě stavby dodržet postup pro nakládání s vybouranými stavebními materiály určenými pro opětovné použití, vedlejšími produkty a stavebními a demoličními odpady tak, aby byla zajištěna nejvyšší možná míra jejich opětovného použití a recyklace.Ve smyslu ustanovení § 85 zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech, musí každý zajistit, aby při nakládání s odpadem obsahujícím azbest nebyla z odpadu do ovzduší uvolňována azbestová vlákna nebo azbestový prach a aby nedošlo k rozlití kapalin obsahujících azbestová vlákna. Ve smyslu ustanovení § 42 vyhlášky č. 273/2021 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady se odděleně soustřeďují vybourané stavební materiály a výrobky, které je možné opětovně použít nebo stavební a demoliční odpady, které je možné recyklovat nebo které mohou být dále využity v režimu vedlejšího produktu a dále se odděleně soustřeďují ty, které obsahují nebezpečné složky. Se stavebními a demoličními odpady obsahujícími nebezpečné látky musí být nakládáno takovým způsobem, aby nedošlo ke znečištění ostatních vybouraných stavebních materiálů. Vybourané stavební a demoliční odpady obsahující azbest musí být neprodleně po vzniku zabaleny do neprodyšných obalů nebo uloženy do utěsněných nádob či kontejnerů a označeny a předány do zařízení pro nakládání s odpady, které je určeno k jejich sběru nebo odstranění.
Doporučený postup: Zaznamenejte podrobnosti: Shromážděte veškeré relevantní informace, jako jsou informace o místě nezákonného nakládání s odpadem (identifikace místa - adresa, číslo pozemku), fotografie vztahující se k neoprávněné činnosti, popis situace, informace k identifikaci subjektů provádějící neoprávněnou činnost (název, IČO) a další případné důležité detaily.
Právnické (firma, instituce, obec) nebo podnikající fyzické osoby:Podněty týkající se neoprávněného nakládání s odpady obsahujícími azbest právnickými (firma, instituce, obec) nebo podnikajícími fyzickými osobami řeší ČIŽP podle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech. Můžete podat podnět České inspekci životního prostředí.
Nepodnikající fyzické osoby a neznámé osoby:ČIŽP nemá kompetence ke kontrole dodržování zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech v případě nepodnikajících fyzických osob (občanů). Se svým podnětem se prosím obraťte na příslušnou ORP."
"Legislativa:Ve smyslu ustanovení § 13 odst. 1 písm. c) zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech, je každý povinen soustřeďovat odpady odděleně.Ve smyslu ustanovení § 13 odst. 1 písm. d) zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech, je každý povinen nakládat s odpadem tak, aby jej zabezpečil před odcizením nebo únikem nebo aby nedošlo k jeho znehodnocení, které by zhoršilo možnost nakládání s daným odpadem v souladu s hierarchií odpadového hospodářství, do okamžiku, kdy jej sám zpracuje, pokud je provozovatelem zařízení, nebo do okamžiku předání podle písmene e).Ve smyslu ustanovení § 13 odst. 1 písm. e) zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech, je každý povinen odpad, který sám nezpracuje předat v souladu s hierarchií odpadového hospodářství pouze do zařízení určeného pro nakládání s daným druhem a kategorií odpadu nebo obchodníkovi s odpady s povolením pro daný druh a kategorii odpadu a nebo na místo určené obcí.
Doporučený postup: Zaznamenejte podrobnosti: Shromážděte veškeré relevantní informace, jako jsou informace o místě netřídění odpadů (identifikace místa - adresa, číslo pozemku), fotografie vztahující se k neoprávněné činnosti, popis situace, informace k identifikaci subjektů provádějící neoprávněnou činnost (název, IČO) a další případné důležité detaily.
Právnické (firma, instituce, obec) nebo podnikající fyzické osoby:Podněty týkající se netřídění odpadů, jejich nezabezpečení nebo neoprávněného předávání právnickými (firma, instituce, obec) nebo podnikajícími fyzickými osobami řeší ČIŽP podle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech. Můžete podat podnět České inspekci životního prostředí.
Nepodnikající fyzické osoby a neznámé osoby:ČIŽP nemá kompetence ke kontrole dodržování zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech v případě fyzických osob (občanů). Se svým podnětem se prosím obraťte na příslušnou ORP."
"Legislativa:Ve smyslu ustanovení § 13 odst. 1 písm. e) zákona o odpadech je každý povinen odpad, který sám nezpracuje předat v souladu s hierarchií odpadového hospodářství pouze do zařízení určeného pro nakládání s daným druhem a kategorií odpadu nebo obchodníkovi s odpady s povolením pro daný druh a kategorii odpadu a nebo na místo určené obcí.
Doporučený postup: Zaznamenejte podrobnosti: Shromážděte veškeré relevantní informace, jako jsou informace o místě spalování odpadů (identifikace místa - adresa, číslo pozemku), fotografie vztahující se k neoprávněné činnosti, popis situace, informace k identifikaci subjektů provádějící neoprávněnou činnost (název, IČO) a další případné důležité detaily.
Právnické (firma, instituce, obec) nebo podnikající fyzické osoby:Podněty týkající se neoprávněného spalování odpadů právnickými (firma, instituce, obec) nebo podnikajícími fyzickými osobami řeší ČIŽP podle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech a zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší. Můžete podat podnět České inspekci životního prostředí.
Nepodnikající fyzické osoby a neznámé osoby:ČIŽP nemá kompetence ke kontrole dodržování zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech a zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší v případě fyzických osob (občanů). Se svým podnětem se prosím obraťte na příslušnou ORP."
"Legislativa:Ve smyslu ustanovení § 104 odst. 1 zákona č. 542/2020 Sb., o výrobcích s ukončenou životností, každý, kdo se zbavuje vozidla s ukončenou životností (autovrak) nebo jeho částí, je smí předat pouze osobě oprávněné ke sběru vozidel s ukončenou životností.Ve smyslu ustanovení § 106 odst. 3 zákona o výrobcích s ukončenou životností, lze provozovat zařízení ke sběru vozidel s ukončenou životností a zařízení ke zpracování vozidel s ukončenou životností pouze na základě povolení provozu zařízení určeného pro nakládání s tímto druhem odpadu.
Doporučený postup: Zaznamenejte podrobnosti: Shromážděte veškeré relevantní informace, jako jsou informace o místě nakládání s autovraky (identifikace místa - adresa, číslo pozemku), fotografie vztahující se k neoprávněné činnosti, popis situace, informace k identifikaci subjektů provádějící neoprávněnou činnost (název, IČO) a další případné důležité detaily. Prostřednictvím Informačního systému odpadového hospodářství – VISOH2, který je veřejně dostupný na webu MŽP (https://visoh2.mzp.cz/), v menu ""Registry"", si lze ověřit, zda se v místě nachází některé povolené (schválené) zařízení určené pro nakládání s vozidly s ukončenou životností (autovraky).
Právnické (firma, instituce, obec) nebo podnikající fyzické osoby:Podněty týkající se neoprávněného nakládání s vozidly s ukončenou životností (autovraky) právnickými (firma, instituce, obec) nebo podnikajícími fyzickými osobami řeší ČIŽP podle zákona č. 542/2020 Sb., o výrobcích s ukončenou životností. Můžete podat podnět České inspekci životního prostředí.
Nepodnikající fyzické osoby a neznámé osoby:ČIŽP nemá kompetence ke kontrole dodržování zákona č. 542/2020 Sb., o výrobcích s ukončenou životností v případě fyzických osob (občanů). Se svým podnětem se prosím obraťte na příslušnou ORP."
"Legislativa:Ve smyslu ustanovení § 64 zákona č. 542/2020 Sb., o výrobcích s ukončenou životností, smí konečný uživatel předat odpadní elektrozařízení pouze na místo zpětného odběru, zpracovateli odpadních elektrozařízení nebo poslednímu prodejci.Ve smyslu ustanovení § 69 odst. 1 zákona č, 542/2020 Sb., o výrobcích s ukončenou životností, zpracovávat odpadní elektrozařízení je oprávněn pouze zpracovatel odpadních elektrozařízení.
Doporučený postup: Zaznamenejte podrobnosti: Shromážděte veškeré relevantní informace, jako jsou informace o místě nakládání s elektroodpadem (identifikace místa - adresa, číslo pozemku), fotografie vztahující se k neoprávněné činnosti, popis situace, informace k identifikaci subjektů provádějící neoprávněnou činnost (název, IČO) a další případné důležité detaily. Prostřednictvím Informačního systému odpadového hospodářství – VISOH2, který je veřejně dostupný na webu MŽP (https://visoh2.mzp.cz/), v menu ""Registry"", si lze ověřit, zda se v místě nachází některé povolené (schválené) zařízení určené pro nakládání s odpadními elektrozařízeními (elektroodpady).
Právnické (firma, instituce, obec) nebo podnikající fyzické osoby:Podněty týkající se neoprávněného nakládání s výrobky s ukončenou životností – odpadními elektrozařízeními (elektroodpady) právnickými (firma, instituce, obec) nebo podnikajícími fyzickými osobami řeší ČIŽP podle zákona č. 542/2020 Sb., o výrobcích s ukončenou životností. Můžete podat podnět České inspekci životního prostředí.
"Legislativa:Povinnosti výrobců (dovozců) a posledních prodejců vybraných výrobků v souvislosti s jejich zpětným odběrem jsou stanoveny zejména v § 65 a § 66 (elektrozařízení), §§ 85 – 88 (baterie) a § 97 (pneumatiky) zákona č. 542/2020 Sb., o výrobcích s ukončenou životností.
Doporučený postup: Zaznamenejte podrobnosti: Shromážděte veškeré relevantní informace, jako jsou informace o dovozci/prodejci (název, IČO), v případě prodeje přes e-shop identifikace internetových stránek, v případě prodeje prostřednictvím kamenné prodejny identifikace prodejny nebo přímo místa zpětného odběru (identifikace místa - adresa, číslo pozemku), doklady vztahující se k nákupu vybraných výrobů (objednávka, faktura), příp. komunikace s prodejcem (e-mail), popis situace a další případné důležité detaily.
Podněty týkající se zpětného odběru výrobků s ukončenou životností prováděného právnickými (firma, instituce, obec) nebo podnikajícími fyzickými osobami řeší ČIŽP podle zákona č. 542/2020 Sb., o výrobcích s ukončenou životností. Můžete podat podnět České inspekci životního prostředí."
"Legislativa:Osoby uvádějící na trh nebo do oběhu obaly jsou povinny zajišťovat povinnosti podle §§ 10 - 15 zákona č. 477/2001 Sb., o obalech (zpětná odběr obalů, využití odpadu z obalů, evidenční povinnosti).
Doporučený postup: Zaznamenejte podrobnosti: Shromážděte veškeré relevantní informace, jako jsou informace o dovozci/prodejci (název, IČO), v případě prodeje přes e-shop identifikace internetových stránek, popis situace a další případné důležité detaily.
Podněty týkající se nezajištění zpětného odběru obalů a využití odpadu z obalů ze strany právnických nebo podnikajících fyzických osob řeší ČIŽP podle zákona č. 477/2001 Sb., o obalech. Můžete podat podnět České inspekci životního prostředí."
"Legislativa:Ve smyslu ustanovení § 59 zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech, je obec povinna přebrat veškerý komunální odpad vznikající na jejím území při činnosti nepodnikajících fyzických osob. Dále je obec povinna určit místa pro oddělené soustřeďování komunálního odpadu, a to alespoň nebezpečného odpadu, papíru, plastů, skla, kovů, biologického odpadu, jedlých olejů a tuků a textilního odpadu. Obec není povinna odděleně soustřeďovat odpad plastů, skla a kovů, pokud tím nedojde s ohledem na další způsob nakládání s nimi k ohrožení možnosti provedení jejich recyklace. Ke splnění uvedených povinností obec nastaví obecní systém odpadového hospodářství.Rozsah míst pro oddělené soustřeďování komunálního odpadu je stanoven § 33 odst. 1 vyhlášky č. 273/2021 Sb., podrobnostech nakládání s odpady, dle kterého jej obec může zajistit prostřednictvím:a) sběrných dvorů,b) zařízení určených pro nakládání s odpady,c) velkoobjemových kontejnerů,d) sběrných nádob,e) pytlového způsobu sběru,f) kombinací způsobů podle písmen a) až e).
Podněty týkající se povinností obcí při nakládání s komunálním odpadem řeší ČIŽP podle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech. Můžete podat podnět České inspekci životního prostředí."
"Podle § 46 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách, je zakázáno měnit směr, podélný sklon a příčný profil koryta vodního toku, poškozovat břehy, těžit z koryt vodních toků zeminu, písek nebo nerosty a ukládat do vodních toků předměty, kterými by mohlo dojít k ohrožení plynulosti odtoku vod, zdraví nebo bezpečnosti, jakož i ukládat takové předměty na místech, z nichž by mohly být splaveny do vod.
Doporučený postup: Shromážděte veškeré relevantní informace (identifikace místa, fotografie nebo video vztahující se k neoprávněné činnosti, popis situace, informace k subjektům provádějícím neoprávněnou činnost a další případné důležité detaily.), které se týkají zásahu do vodního toku."
"Omezující nebo zakázané činnosti v ochranném pásmu vodního zdroje jsou definovány ustanovením § 30 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách. Ochranná pásma se dělí na ochranná pásma I. stupně, která slouží k ochraně vodního zdroje v bezprostředním okolí jímacího nebo odběrného zařízení, a ochranná pásma II. stupně, která slouží k ochraně vodního zdroje v územích stanovených vodoprávním úřadem tak, aby nedocházelo k ohrožení jeho vydatnosti, jakosti nebo zdravotní nezávadnosti. Do ochranného pásma I. stupně je zakázán vstup a vjezd; to neplatí pro osoby, které mají právo vodu z vodního zdroje odebírat, a u vodárenských nádrží pro osoby, které tato vodní díla vlastní. Vodoprávní úřad může stanovit rozhodnutím nebo opatřením obecné povahy i další výjimky ze zákazu vstupu a vjezdu. V ochranném pásmu I. a II. stupně je zakázáno provádět činnosti poškozující nebo ohrožující vydatnost, jakost nebo zdravotní nezávadnost vodního zdroje, jejichž rozsah je vymezen v opatření obecné povahy o stanovení nebo změně ochranného pásma.
Doporučený postup: Shromážděte veškeré relevantní informace (identifikace místa, fotografie nebo video vztahující se k neoprávněné činnosti, popis situace, informace k subjektům provádějícím neoprávněnou činnost a další případné důležité detaily.), které by se mohly týkat nepovolených činností v ochranném pásmu vodního zdroje."
"Legislativa:Ve spalovacím stacionárním zdroji o jmenovitém tepelném příkonu 300 kW a nižším je podle § 17 odst. 5 zákona č. 201/2012 Sb. o ochraně ovzduší, v platném a účinném znění, zakázáno spalovat hnědé uhlí energetické, lignit, uhelné kaly a proplástky. Provozovatel stacionárního zdroje je povinnen podle § 17 odst. 1 písm. h) zákona č. 201/2012 Sb. o ochraně ovzduší, v platném a účinném znění, provést pravidelně nejméně jednou za tři roky prostřednictvím fyzické osoby, která byla proškolena..., kontrolu technického stavu a provozu spalovacího stacionárního zdroje na pevná paliva o celkovém jmenovitém tepelném příkonu od 10 do 300 kW včetně, který slouží jako zdroj tepla pro teplovodní soustavu ústředního vytápění...
Doporučený postup: Zaznamenejte dobu, po kterou pálení probíhalo. Uvěďte, zda k pálení dochází opakovaně. Udejte typ páleného materiálu (lakované dřevo, plasty, odpad). Udejte název a adresu provozu."
"Podněty týkající se vodovodů a kanalizací ČIŽP neřeší. Kompetence podle zákona č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů (zákon o vodovodech a kanalizacích), mají obecní úřady obcí s rozšířenou působností, krajské úřady, stavební úřady a újezdní úřady na území vojenských újezdů, které vykonávají v rozsahu své působnosti jako vodoprávní úřady dozor nad dodržováním tohoto zákona a předpisů podle něj vydaných.Vlastník vodovodu nebo kanalizace, popřípadě provozovatel, pokud je k tomu vlastníkem zmocněn, je povinen umožnit připojení na vodovod a dodávat pitnou vodu, pokud to umožňují kapacitní a technické možnosti těchto zařízení.
"Legislativa:Zhotovitel podle stavebního zákona je povinen podle § 16 odst. 10 zákona č. 201/2012Sb. o ochraně ovzduší, v platném a účinném znění, při provádění záměru, jeho změně nebo při odstraňování stavby dodržovat opatření k předcházení vzniku prašnosti a k omezování jejího šíření v souladu s přílohou č. 10 k tomuto zákonu, je-li to pro něj technicky možné a ekonomicky přijatelné. Tato opatření není povinen provádět zhotovitel stavby veřejné dopravní infrastruktury při realizaci záměru a souvisejících činností ve vzdálenosti 500 m a více od hranice zastavěného území.
Doporučený postup: Popište typ padajících tuhých částic (piliny, prachové částice, kovové částice). Zaznamenejte dobu spadu během dne a celkovou dobu trvání nežádoucího stavu. Udejte název a adresu umístění provozu. V případě mobilního drtiče či třídiče rovněž provozovatele zařízení, pokud lze zjistit."
"Podněty se týkají vyjmenovaných staveb, zařízení nebo činností, k nimž není třeba povolení podle vodního zákona, které však mohou ovlivnit vodní poměry. K těmto stavbám, činnostem nebo zařízením je vyžadován souhlas vodoprávního úřadu. Jedná se o (§ 17 odst. 1 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách): a) stavby a zařízení na pozemcích, na nichž se nacházejí koryta vodních toků, nebo na pozemcích s takovými pozemky sousedících, pokud tyto stavby a zařízení ovlivní vodní poměry,b) zřizování dálkových potrubí a stavby umožňující podzemní skladování látek v zemských dutinách, jakož i sklady, sklády, popřípadě nádrže, pokud provoz uvedených staveb a skládek může významně ohrozit jakost povrchových nebo podzemních vod,c) stavby, těžba nerostů nebo terénní úpravy v záplavových územích,d) stavby ve vzdálenosti do 15 m od vzdušné paty ochranné hráze vodního toku,e) stavby v ochranných pásmech vodních zdrojů,g) úložná místa pro nakládání s těžebním odpadem,g) vrty pro využívání energetického potenciálu podzemních vod, z nichž se neodebírá nebo nečerpá podzemní voda,i) geologické práce spojené se zásahem do pozemku, jejichž cílem je následné využití průzkumného díla na stavbu k jímání podzemní vody nebo pro vrty pro využívání energetického potenciálu podzemních vod.
Doporučený postup: Shromážděte veškeré relevantní informace, které se týkají staveb, zařízení nebo činností, ke kterým je nutný souhlas vodoprávního úřadu (identifikace místa, fotografie nebo video vztahující se k neoprávněné činnosti, popis situace, informace k subjektům provádějícím neoprávněnou činnost a další případné důležité detaily.)."
"Podněty se týkají nepovolených staveb vodního díla a s podnětem je nutné obrátit se na místně příslušný stavební úřad.
Podle § 55 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách, jsou vodní díla definována jako stavby, které slouží ke vzdouvání a zadržování vod, umělému usměrňování odtokového režimu povrchových vod, k ochraně a užívání vod, k nakládání s vodami, ochraně před škodlivými účinky vod, k úpravě vodních poměrů nebo k dalším účelům jako jsou přehrady, hráze, vodní nádrže, jezy a zdrže, stavby, jimiž se upravují, mění nebo zřizují koryta vodních toků, stavby vodovodních řadů a vodárenských objektů včetně úpraven vody, kanalizačních stok, kanalizačních objektů, čistíren odpadních vod, jakož i stavby k čištění odpadních vod před jejich vypouštěním do kanalizací, stavby na ochranu před povodněmi, stavby k vodohospodářským melioracím, zavlažování a odvodňování pozemků, stavby, které se k plavebním účelům zřizují v korytech vodních toků nebo na jejich březích, stavby k využití vodní energie a energetického potenciálu, stavby odkališť, stavby sloužící k pozorování stavu povrchových nebo podzemních vod, studny, stavby k hrazení bystřin a strží a jiné stavby potřebné k nakládání s vodami.
Doporučený postup: Shromážděte veškeré relevantní informace, které se týkají ""černé"" stavby vodního díla (identifikace místa, fotografie nebo video vztahující se k neoprávněné činnosti, popis situace a další případné důležité detaily.)."
"Podněty se týkají vad na stavbách vodního díla a s podnětem je nutné obratit se na místně příslušný stavební úřad.
Doporučený postup: Shromážděte veškeré relevantní informace, které se týkají vady stavby vodního díla (identifikace místa, fotografie nebo video vztahující se k vadě stavby vodního díla, popis situace a další případné důležité detaily.)."
"Vlastník nebo provozovatel vodního díla je v souladu s ustanovením § 59 odst. 1 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách, povinen dodržovat podmínky a povinnosti, za kterých bylo vodní dílo povoleno a uvedeno do provozu, zejména dodržovat provozní řád a schválený manipulační řád.Podněty se týkají i nedodržení minimálního zůstatkového průtoku v toku provozem vodního díla, například malá vodní elektrárna.
Doporučený postup: Shromážděte veškeré relevantní informace (identifikace místa, fotografie nebo video vztahující se k neoprávněné činnosti, popis situace, informace k subjektům provádějícím neoprávněnou činnost a další případné důležité detaily.), které se týkají vlivu vodního díla na stav a kvalitu vod, zejména na dodržování minimálního zůstatkového průtoku v toku."
Provozovatel stacionárního zdroje je dle § 17 odst. 1 písm. b) zákona č. 201/2012 Sb. o ochraně ovzduší, v platném a účinném znění, povinen dodržovat emisní limity, emisní stropy, technické podmínky provozu a přípustnou tmavost kouře.
Doporučený postup: Popište typ zápachu (štiplavý, hnilobný, chemický, rozpouštědlo) tak, aby bylo co nejlépe možno identifikovat znečišťující látku. Zaznamenejte dobu obtěžování zápachem během dne a celkovou dobu trvání nežádoucího stavu. Udejte název a adresu provozu."
Doporučený postup: Uveďte typ hnojiva (tekuté, pevné, organické, průmyslové), kdy a kde hnojení proběhlo. Zapravení do půdy musí původce hnojení provést do 24 hod. v případě tekutých hnojiv a do 48 hod. v případě pevných hnojiv.
Podnět můžete podat České inspekci životního prostředí."
"Osoba, která způsobí při provozní činnosti ztrátu podzemní vody nebo podstatné snížení možnosti odběru ve zdroji podzemních vod, popřípadě zhoršení jakosti vody v něm, je povinna nahradit škodu, která tím vznikla tomu, kdo má povoleno odebírat podzemní vodu z tohoto vodního zdroje, a dále provést podle místních podmínek potřebná opatření k obnovení původního stavu. Náhrada spočívá v opatření náhradního zdroje vody. Není-li to možné nebo účelné, je povinna poskytnout jednorázovou náhradu odpovídající snížení hodnoty tohoto nemovitého majetku, s jehož užíváním je povolení spojeno. Ve sporech o náhradu škody nebo o její výši rozhoduje soud. Tím nejsou dotčeny obecné předpisy o náhradě škody.
Doporučený postup: Shromážděte veškeré relevantní informace, které by mohly souviset se ztrátou vydatnosti nebo změnou kvality vodního zdroje. O náhradu škody se musíte obrátit na soud."
"Legislativa:Dle § 4a zákona č. 73/2012 Sb., o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, a o fluorovaných skleníkových plynech je zakázáno použití, prodej, bezplatný převod, směna nebo uskladnění nádob na jedno použití pro fluorované skleníkové plyny používané při údržbě nebo servisu chladicích a klimatizačních zařízení nebo tepelných čerpadel, systémů požární ochrany nebo spínacích zařízení.
Doporučený postup: Zaznamenejte podrobnosti: Shromážděte veškeré relevantní informace, jako jsou například: fotografie nabízeného zboží, jeho popis, identifikace webových stránek, informace k subjektům provádějícím neoprávněnou činnost (název, IČO, kontaktní informace, telefon), komunikace s prodejcem (e-mail), popis situace a další případné důležité detaily.
"Legislativa:Dle článku 4 odst. 1 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/573 o fluorovaných skleníkových plynech, o změně směrnice (EU) 2019/1937 a o zrušení nařízení (EU) č. 517/2014 je úmyslné vypouštění fluorovaných skleníkových plynů do atmosféry zakázáno, není-li technicky nezbytné pro zamýšlené použití.
Doporučený postup: Zaznamenejte podrobnosti: Shromážděte veškeré relevantní informace, popište co nejvíce přesně stav, ke kterému právě dochází/došlo (uveďte druh zařízení a způsob vypouštění plynů). Uveďte místo, kde k vypouštění dochází a identifikujte osobu, která tuto činnost provádí.