Ochrana přírody stojí na zákonu, který platí již od roku 1992
V oblasti ochrany přírody Česká inspekce životního prostředí pracuje na základě velmi progresivního zákona o ochraně přírody a krajiny, který s drobnými úpravami platí od roku 1992 dodnes. Další významné kompetence získal odbor v roce 2000 zákonem o geneticky modifikovaných organismech (GMO) a v roce 2003 zákonem o zoologických zahradách. V roce 2004 při vstupu ČR do Evropské unie došlo k dílčím legislativním změnám. Byl novelizován zákon o ochraně přírody a krajiny a právně byla ukotvena evropská síť chráněných území, známá pod názvem NATURA 2000.
V obecné ochraně přírody jde především o významné krajinné prvky (VKP), péče o krajinu (revitalizace), krajinný ráz, obecnou ochranu ptáků a problematiku ochrany dřevin. Kontroly dřevin rostoucích mimo les v poslední době v počtu správních řízení a uložení sankcí dominují. Jejich ochrana se stala jistým leitmotivem stížností a podnětů veřejnosti.
V druhové ochraně je problémem zasahování do přirozeného vývoje (biotop) a přímé ničení zvláště chráněných druhů živočichů a rostlin v souvislosti se stavební činností.
Ochrana lesa hledá principy udržitelného rozvoje lesa
Česká inspekce životního prostředí má v oblasti ochrany lesa za úkol zamezit ohrožování a poškozování lesních ekosystémů, zvláště těžbou a dopravou dříví či ataky na slibně se rozvíjející trend v uplatňování přírodě blízkých způsobů hospodaření v lesích vedoucích k rozmanitějším věkovým, prostorový a druhovým strukturám lesa a k rozvoji biodiversity. Inspekce v ochraně lesa zjišťuje nedostatky a škody na funkcích lesa, hledá její příčiny a osoby zodpovědné za jejich vznik či trvání. Vyžaduje odstranění či nápravu zjištěných nedostatků, ukládá a kontroluje opatření k nápravě. Činnost v oblasti ochrany lesa se řídí zákonem o lesích a zákonem o ochraně přírody a krajiny.
Ochrana ovzduší v sobě zahrnuje i ochranu klimatu
Oddělení ochrany ovzduší se podílí na vlastní ochraně ovzduší, ochraně klimatického systému a ochraně ozonové vrstvy Země. Slouží mu k tomu zákon o ochraně ovzduší, nařízení Evropského parlamentu o látkách, které poškozují ozónovou vrstvu a nařízením Evropského parlamentu o fluorovaných skleníkových plynech. V poslední době je věnována zvýšená pozornost kontrolám stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší (polétavý prach, polycyklické aromatické uhlovodíky, ozón). Kontrolní činnost inspekce je doprovázen rozbory za účelem identifikace regulovaných látek a fluorovaných skleníkových plynů. Kontrolní činnost tohoto odboru musí být koncipována jako integrovaná, tedy spojená ochrana ovzduší, ochrana klimatického systému a ochrany ozonové vrstvy Země.
Oddělení odpadového hospodářství řeší nakládání s odpady, výrobky s ukončenou životností a obaly
V kompetenci oddělení odpadového hospodářství je kontrola dodržování předpisů v oblasti nakládání s odpady, s výrobky s ukončenou životností a obaly.
Právním základem pro činnost tohoto oddělení je zákon o odpadech. V České republice vznikl první zákon o odpadech v roce 1991. V současnosti nakládání s odpady upravuje zákon č. 541/2020 Sb., o odpadech, který je účinný od 1. 1. 2021. Zákon stanovuje práva a povinnosti osobám v oblasti odpadového hospodářství a upravuje povinnosti původců odpadů (občanů, obcí, měst a firem), povinnosti osob, které odpady sbírají, převážejí, upravují je, využívají je a odstraňují je (skládky, spalovny, sběrny odpadů, třídící linky, aj.), povinnosti státní správy a samosprávy a v neposlední řadě upravuje sankce a poplatky. Zákon o odpadech dále prosazuje základní principy oběhového hospodářství, ochrany životního prostředí a zdraví lidí při nakládání s odpady.
Zákon o výrobcích s ukončenou životností (VUŽ) upravuje zpětný odběr vybraných výrobků (elektrozařízení, baterií nebo akumulátorů a pneumatik) a nakládání s vozidly s ukončenou životností. Nejdůležitější novinkou VUŽ jsou povinné cíle sběru a recyklace pro ty skupiny elektroodpadu, které jsou nebezpečným odpadem, tzn. zejména zářivky, televizory a lednice. Tyto cíle jsou od 1. ledna 2021 povinné pro výrobce a dovozce elektrozařízení nebo pro kolektivní systémy, ve kterých se tito sdružují za účelem plnění svých povinností. Další zcela zásadní, netrpělivě očekávanou novinkou je povinnost kolektivních systémů sdělovat státu, kolik který konkrétní výrobce uvádí elektrozařízení na trh v ČR. Důležitou změnou je i povinnost stanovit stejnou cenu za sběr a recyklaci stejného typu elektrozařízení pro všechny výrobce účastné v jednom konkrétním kolektivním systému.
Nakládání s odpady z obalů upravuje zákon o obalech, který se vztahuje na podnikající fyzické a právnické osoby, které uvádí obaly na trh v ČR - výrobci obalů nebo balených výrobků (tj. osoby, které výrobek zabalí - výrobci, plniči, baliči); dovozci obalů nebo balených výrobků ze zemí mimo území EU (jak za účelem distribuce nebo pro vlastní potřebu); přepravci obalů nebo balených výrobků ze zemí EU (jak za účelem distribuce, tak pro vlastní potřebu) a uvádí obaly do oběhu v ČR - distributoři obalů nebo balených výrobků (tj. osoby, které nakoupí balené výrobky v České republice a předají je dále, ať již úplatně nebo bezúplatně). Zákon o obalech patří z pohledu jeho výkladu i jeho aplikace do praxe ve firmách k těm komplikovanějším.
Oddělení podpory inspekční činnosti chemické bezpečnosti
Oddělení podpory inspekční činnosti chemické bezpečnosti ředitelství ČIŽP má v gesci problematiku chemické bezpečnosti (chemická legislativa včetně předpisů o bezpečnosti výrobků), dálkový průzkum Země, chemické rozbory a odběr vzorků.
Oddělení disponuje laboratorními technikami pro chemické analýzy vzorků (jedná se převážně vzorky odpadů, zemin, výrobků a přírodnin).
Oddělení využívá bezpilotních systémů (UAS) k získání dat pro podporu inspekční činnosti ČIŽP při kontrolách v oblasti ochrany lesa, ochrany přírody a odpadového hospodářství.
Pracovníci oddělení sledují stav a vývoj vědy a techniky v oblasti chemické bezpečnosti, odběru vzorků, chemických analýz, dálkového průzkumu Země a poskytují odbornou asistenci inspektorům v těchto oblastech.
Oddělení spolupracuje se zahraničními partnery. Klíčová je spolupráce v rámci fóra pro prosazování při Evropské agentuře pro chemické látky (ECHA).
Ochrana vod
Složka ochrany vod se podle zákona o vodách zaměřuje především na kontrolu právnických a podnikajících fyzických osob při dodržování legislativních předpisů při vypouštění odpadních vod do vod povrchových a podzemních, vypouštění odpadních vod s obsahem zvláště nebezpečných závadných látek do veřejných kanalizací, výstavbu, provoz a údržbu čistíren odpadních vod a jiných zařízení ke zneškodnění, snížení nebo odstranění znečištění vod, ochranu povrchových a podzemních vod před znečištěním závadnými látkami, které nastává především při manipulaci s těmito látkami ve větším rozsahu, ochranu povrchových a podzemních vod před znečištěním závadnými látkami ze zemědělských provozů a dodržování principů nakládání s těmito látkami ve zranitelných oblastech. Inspekce eviduje havarijní úniky závadných látek, spolupracuje s vodoprávními úřady při šetření havárií. Značné pravomoci Inspekci vyplývají při ukládání opatření k nápravě na úseku vypouštění odpadních vod, nakládání se závadným látkami, a to i z období před privatizací. Dalším zákonem, který má ochrana vod v gesci je zákon o prevenci závažných havárií. Inspekce podle tohoto zákona m.j. kontroluje jak provozovatelé dodržují ustanovení tohoto zákona a organizuje a koordinuje kontroly ostatních kontrolních orgánů.