ČERVEN
6/2008
Mesíční přehled projednávané legislativy ES
- životní prostředí
Zasedání Rady
ministrů pro
životní
prostředí
Dne 5. června 2008 se v Lucemburku uskutečnilo 2874. zasedání Rady EU pro
životní prostředí. Delegaci ČR vedl první náměstek ministra životního prostěedí
Jan Dusík.
Program
jednání
Legislativní balíček týkající se klimatu a energetiky
a) Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění
směrnice 2003/87/ES tak, aby se zlepšil a rozšířil systém pro
obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů ve
Společenství (LA)
b) Návrh rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady o úsilí členských
států snížit emise skleníkových plynů, aby byly splněny závazky
Společenství v oblasti snížení emisí skleníkových plynů do roku
2020 (LA)
c) Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady o geologickém
skladování oxidu uhličitého a o změně směrnic Rady 85/337/EHS,
96/61/ES, směrnic 2000/60/ES, 2001/80/ES, 2004/35/ES,
2006/12/ES a nařízení (ES) č. 1013/2006 (LA)
d) Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady o podpoře užívání
energie z obnovitelných zdroju (LA)
– zpráva o pokroku
– politická rozprava
Návrh nařízení Evropského Parlamentu a Rady, kterým se stanoví
výkonnostní emisní normy pro nové osobní automobily v rámci
integrovaného přístupu Společenství ke snižování emisí CO2 z lehkých
užitkových vozidel (LA)
– zpráva o pokroku
Geneticky modifikované organismy
– výměna názoru
Jiné záležitosti
a) Návrh nařízení Evropského parlamentu a rady o schvalování typu
motorových vozidel a motorů s ohledem na emise z těžkých
nákladních vozidel (Euro VI) a o přístupu k informacím o opravách
a údržbě vozidel (LA)
– informace předsednictví
b) Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady o trestněprávní
ochraně životního prostředí (LA)
– informace předsednictví / Komise
c) Deváté řádné zasedání Konference smluvních stran (COP 9) Úmluvy
o biologické rozmanitosti a čtvrté zasedání Konference smluvních
stran sloužící jako zasedání smluvních stran Cartagenského
protokolu o biologické bezpečnosti (COP-MOP 4) (Bonn, 12. až 30.
května 2008)
– informace předsednictví / Komise
d) Čtvrté zasedání smluvních stran Úmluvy o posuzování vlivu na
životní prostředí přesahující hranice státu (Bukurešt, 19. až 21.
května 2008)
– na žádost rumunské delegace
e) Pokrok v rámci balijské cestovní mapy
– informace předsednictví / Komise
f) Výsledek konference „Překlenutí rozdílu“ (Bridging the gap)
(Portorož, 14. až. 16. května 2008)
– informace předsednictví
g) Provádění akčního programu pro provádění územní agendy EU
-informace předsednictví
„Balíček“ Legislativní balíček týkající se klimatu a energetiky – zpráva o pokroku,
politická rozprava
Evropská komise zveřejnila dne 23. ledna 2008 soubor legislativních
návrhů a doprovodných dokumentů (tzv. klimaticko-energetický balíček), jež
povedou k naplnění záveěrů přijatých jarní Evropskou radou na jaře 2007 (mj.
rozdělení závazku dosáhnout do roku 2020 podílu 20 % obnovitelných zdrojů
energie na celkové spotřebe a snížení emisí skleníkových plynů do roku 2020 o
20 %).
Základem pro diskusi ministrů byla zpráva o pokroku, kterou
vypracovalo slovinské předsednictví. Coreper ji schválil 28. května. Zpráva
obsahuje výčet základních problematických bodů jednotlivých návrhů předpisu
dle výsledků jednání pracovních skupin Rady EU, a dále informaci o stavu
projednání kritérií udržitelnosti biopaliv. Rada pro životní prostředí se zabývala
především revizí směrnice 2003/87/ES tak, aby se zlepšil a rozšíěil systém pro
obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů ve Společenství,
návrhem rozhodnutí o úsilí členských státu, aby byly splněny závazky
Společenství v oblasti snížení emisí skleníkových plynů do roku 2020, návrhem
směrnice o geologickém ukládání oxidu uhličitého a kritérii udržitelnosti
biopaliv. Návrh směrnice o podpoře užívání energie z obnovitelných zdrojů
projednávala o den později Rada pro dopravu, telekomunikace a energetiku.
V rámci obecné diskuse vyjádřily všechny delegace jasnou podporu
přijetí předpisu klimaticko-energetického balíčku do konce roku 2008 a podporu
splnění stanovených cílu redukce emisí skleníkových plynů. Delegace dále
zdůraznily nutnost rozšíření flexibility v plnění stanovených závazku tak, aby
dosažení stanovených cílů bylo co nejefektivnější.
V rámci diskuse k návrhu revize směrnice o obchodování s emisemi
skleníkových plynů (2003/87/ES) a návrhu rozhodnutí o úsilí členských státu
snížit emise skleníkových plynů do roku 2020 se podle stanovisek delegací jeví
jako problematické body především způsob přidělování povolenek (zejména
procento přidělování povolenek v aukci), zvýšení flexibility v plnění
stanovených cílu (zejména větší flexibilita v trajektorii redukce emisí, možnost
převodu závazku mezi členskými státy v sektoru mimo EU ETS, možnost
vyššího použití kreditu z mechanismu Kjótského protokolu, a to hlavně u zemí
s vyšším než 10% redukčním závazkem mimo EU ETS). Rada delegací
požaduje prokázání nákladové efektivnosti dosažení stanovených cílů pro
jednotlivé země při přechodu na vyšší než 20% redukční cíl. Delegace se dále
vyjádřily k rozšíření možnosti vyloučení malých zařízení ze systémů, k zahrnutí
dalších sektorů do EU ETS (námořní doprava, LULUCF), zohlednění už
vynaloženého úsilí a stanovení roku 1990 jako základního roku pro redukci
emisí a stanovení pravidel pro nakládání s výnosy z aukcí.
V rámci diskuse k návrhu směrnice o zachytávání a geologickém
ukládání oxidu uhliěitého se delegace vyjáděily k nutnosti zabezpečení rovného
přístupu k přenosovým sítím a k otázce přezkumu povolení vydaného členským
státem Evropskou komisí. Některé delegace vyjádřily požadavek na omezení
platnosti směrnice pouze po dobu průběhu demonstračních projektů a nutnosti
revize pro další období.
V rámci diskuse ke kritériím udržitelnosti produkce biopaliv vyjádřila
většina delegací zásadní podmínku podpory cíle 10% využití biopaliv pouze za
předpokladu stanovení a dodržování kritérií udržitelnosti produkce biopaliv.
Rada delegací požaduje plnění stejných kritérií udržitelnosti i při produkci a
využití biomasy.
Delegace České republiky ve svém vystoupení vyslovila požadavek
postupného nárůstu aukcí v energetickém sektoru podobně jako v sektorech
ostatních (stejný požadavek podpořily i další delegace). Česká republika dále
podpořila rozšíření možnosti vyloučení malých zařízení ze systému EU ETS a
podobně jako většina delegací podpořila zavedení opatření zamezujících úniku
uhlíku a ochranu energeticky náročného průmyslu EU. Dále podpořila rozšíření
flexibility plnění cíle redukce emisí skleníkových plynů v sektoru mimo EU ETS
rozšířením možnosti převodu závazku mezi jednotlivými členskými státy.
Evropská komise ve svém vystoupení deklarovala, že návrh klimatickoenergetického
balíčku v maximální míre zohledňuje princip rovnosti a solidarity
(především zohledněním HDP/obyvatele) i reálné možnosti jednotlivých
členských zemí. Stejně jako rada členských zemí proto odmítá návrh Maďarska
a dalších šesti zemí na stanovení redukčních závazku podle základního roku
1990. Komise indikovala ochotu řešit v energetickém sektoru specifické
problémy jednotlivých zemí, ale s plošným uplatněním požadavku postupného
růstu aukcí v energetickém sektoru nesouhlasí z důvodu vyloučení rizika
neoprávněných zisku a schopnosti adaptace energetického sektoru. V otázce
úniku uhlíku Komise usiluje společně s členskými státy o řešení problému
omezení rizik a vyjádřila ochotu k okamžitém zahájení stanovení kritérií pro
hodnocení rizik, ale vlastní analýza a návrh opatření muže proběhnout až po
uzavření nové mezinárodní dohody o závazcích na redukci emisí skleníkových
plynů v Kodani v prosinci 2009.
Dle shrnutí slovinského předsednictví bude pro další kolo jednání
pracovních skupin Rady EU připraven k projednání předpisu klimatickoenergetického
balíčku nový dokument s uvedením poznámek pod čarou.
Neformální jednání Rady pro životní prostředí a Rady pro energetiku, které se
uskuteční ve dnech 3.–5. července 2008 ve Francii, se bude zabývat
specifickými problematickými body klimaticko-energetického balíčku, zejména
riziky spojenými s únikem uhlíku.
CO2 z aut
Návrh nařízení Evropského Parlamentu a Rady, kterým se stanoví
výkonnostní emisní normy pro nové osobní automobily v rámci
integrovaného přístupu Společenství ke snižování emisí CO2 z lehkých
užitkových vozidel
Nařízení stanovující emisní limity CO2 z osobních automobilů a zároveň
metodiku výpočtů emisí CO2 z osobních vozidel zveřejnila Evropská komise 20.
prosince 2007. Cílem návrhu je dosažení hranice 120 g CO2/km u nových
osobních automobilu od roku 2012, přičemž prostřednictvím pokroku v oblasti
technologií vozidel se má dosáhnout 130 g CO2/km u průměrného nového
vozového parku a další snížení ve výši 10 g CO2/km má být dosaženo na
základě jiných technických zlepšení (stanovení minimální účinnosti
klimatizačních systému, monitorovací systémy tlaku v pneumatikách, stanovení
minimálního valivého odporu pneumatik) či zvýšeného používání biopaliv.
(Část těchto doplňkových opatření je součástí čerstvého návrhu nařízení
k bezpečnosti vozidel, který Komise zveřejnila 23. května 2008.) V návrhu je
také stanovena penalizace automobilek, jež nesplní emisní limity. Pro rok 2012
je navrhováno 20 €, pro rok 2013 zvýšení na 35 €, pro rok 2014 na 60 € a od
roku 2015 na 95 € za každý gram CO2, který bude nad limit za každý
registrovaný nový automobil. Tyto poplatky mají být příjmem rozpočtu EU.
Základem pro diskusi ministrů byla zpráva o pokroku, kterou
vypracovalo slovinské předsednictví a Coreper ji schválil 23. května. Zpráva o
pokroku identifikovala pět základních témat, k nimž se na jednání pracovní
skupiny Rady nepodařilo dospět ke shodě, a to ukazatel užitkové hodnoty
(hmotnost nebo stopa vozidla), sklon křivky limitních hodnot povolených emisí
CO2 pro nová vozidla v závislosti na tomto parametru, poplatek za překročení
emisí (sankce), časový rámec uplatňování nařízení a otázku vyčíslení
dlouhodobého cíle pro rok 2020.
Evropská komise uvedla ke zprávě o pokroku, že úroveň emisí 130 g
CO2/km od roku 2012 je dosažitelný záměr, že úroveň pokut s postupným
náběhem až do výše 95 EUR/g považuje za přiměřenou z motivačního hlediska,
a že stanovení odpovídající úrovně dlouhodobého cíle může být důležitou
součástí návrhu.
V rámci diskuze zopakovaly delegace svá stanoviska k návrhu nařízení.
Sklon přímky na úrovni 60 % mohou akceptovat 3 delegace, nižší sklon
preferují dvě delegace a vyšší sklon (80 %) pak delegace dvě, včetně
ČR. Německo však vyjádřilo svoji připravenost uvažovat o nižším sklonu
přímky, a to sice v zájmu dosažení kompromisu a brzkého schválení předpisu.
Dodržení časového rámce počátku platnosti nařízení v roce 2012 je důležité pro
pro několik delegací, naopak prodloužení termínu na rok 2015 či postupný
náběh pro dosažení stanovené úrovně emisí prosazují společně s ČR další dvě
delegace. Dále se projednávala výše pokut a kam by výnos z pokut měl
směřovat (např. i do programu na ochranu ŽP jako je LIFE+).
Delegace ČR ve svém vystoupení podpořila variantu výpočtu cílů emisí
CO2 založenou na hmotnosti vozidla, 80% sklon přímky, od níž se odvíjí výpočet
cílů emisí CO2 a postupné zavádění opatření v platnost (s plnou účinností až v
roce 2015). S navrhovanou výší pokut ČR vyjádřila souhlas za předpokladu, že
budou uplatňovány od roku 2015. Co se týče dlouhodobého cíle, ČR vyjádřila
názor, že je třeba ho definovat s takovým časovým předstihem před rokem 2020,
který umožní výrobcům osobních automobilů se včas adaptovat.
Návrh nařízení by měl být jedním z námětů nadcházejícího neformálního
jednání ministrů životního prostředí, které je plánováno na 3.-4. července
v Paříži.
GMO
Geneticky modifikované organismy: Cesta vpřed – výměna názorů
Diskuze byla zahájena prezentací dokumentů Francie, který byl podnětem pro
zařazení tohoto bodu na program zasedání. Evropská komise uvedla, že EFSA
nyní pracuje na přípravě metodických postupu a pravidel, která by měla potvrdit
dosavadní vysoký standard schvalovacích procedur. EK dále informovala, že její
předseda Barroso hodlá v otázce GMO uskutečnit neformální diskuzi se zástupci
členských státu k projednání politických aspektů schvalovací procedury.
Převážná většina delegací obecně přivítala iniciativu Francie a potvrdila,
že pokračování diskuse považují za důležitý prvek při sjednocování názorů zemí
EU v otázkách GMO. Delegace pokládají za nezbytné zvyšovat úroveň
vědeckých poznatků z hlediska vlivu GMO na biodiverzitu, včetně
dlouhodobých vlivu a kumulativních efektu, při stanovování prahových hodnot a
označování GM plodin a při posuzování bezpečného podílu GMO v běžných
plodinách.
Rada delegací zdůraznila potřebu zachování možnosti rozdílného
přístupu v jednotlivých zemích Unie podle odlišných regionálních podmínek,
včetně posuzování sociálně ekonomických dopadů a názorů veřejnosti. Některé
delegace oproti tomu zdůraznily nezbytnost uplatňování účinného a
transparentního rozhodovacího procesu a vyjádřily určité pochyby o vazbě na
sociálně ekonomické aspekty.
Delegace ČR deklarovala, že ČR považuje stávající právní a
institucionální rámec EU pro posuzování použití GMO za dostatečný, nicméně
se připojila k požadavkum na další zdokonalování jeho efektivity, objektivity a
transparentnosti. ČR dále podpořila hledání cest k tomu, aby členské státy měly
možnost upravit rozsah použití GMO na svém území s ohledem na specifické
přírodní podmínky v případech, kdy rozhodnutí jednotlivých členských států
nebude mít negativní dopad na státy ostatní.
Další diskuze k tématice GMO by měla pokračovat během FR
předsednictví, které předpokládá, že poznatky z diskuze CS budou předmětem
jednání říjnové či prosincové Rady pro ŽP.
Jiné
záležitosti
Slovinské předsednictví informovalo o stavu projednávání nařízení Euro
VI a směrnice o trestněprávní ochraně životního prostředí. Poté předsednictví
shrnulo výstupy květnových zasedání Konference smluvních stran Úmluvy
o biologické rozmanitosti, Konference smluvních stran Cartagenského protokolu
o biologické bezpečnosti a konference „Bridging the Gap“ a referovalo o
dosaženém pokroku v rámci cestovní mapy z Bali. Rumunsko informovalo o
závěrech Čtvrtého zasedání smluvních stran Úmluvy o posuzování vlivů na
životní prostředí přesahující hranice státu.
Na nátlak některých členských států byl až v den jednání na program
Rady opětovně zařazen bod o přípravě balíčku týkajícího se udržitelné spotřeby
a výroby. V rámci tohoto bodu Evropská komise ujistila členské státy, že
balíček, včetně legislativních návrhu, bude přijat EK nejpozději do konce
července 2008.
Delegace vzaly předložené informace na vědomí.