DUBEN
4/2008
Měsíční přehled projednávané legislativy ES
- životní prostředí
Projednávaná
legislativa
Klimatickoenergetický
balíček
Evropská komise zveřejnila 23. ledna 2008 soubor legislativních návrhů a
doprovodných dokumentů (tzv. klimaticko-energetický balíček), jež povedou
k naplnění závěrů přijatých Evropskou radou na jaře 2007 (mj. rozdělení
závazku dosáhnout do roku 2020 podílu 20 % obnovitelných zdrojů energie na
celkové spotřebě a snížení emisí skleníkových plynů do roku 2020 o 20 %).
EU ETS a
Effort Sharing
Návrh revize směrnice 2003/87/ES o obchodování s povolenkami na emise
skleníkových plynů (EU ETS) a Návrh rozhodnutí o rozdělení úsilí
k dosažení redukčních cílů emisí skleníkových plynů (ESD)
Popis
problematiky
Návrh revize Směrnice vychází ze zkušeností získaných během prvního
obchodovacího období (2005 – 2007) a za cíl má především zefektivnění
Evropského systému emisního obchodování (EU ETS) jak z hlediska nákladové
efektivnosti, tak z hlediska efektivnosti environmentální. Základní úpravy
zahrnují pusobnost Smernice (smernice by mela nove zahrnovat i emise CO2 z
petrochemického průmyslu a z výroby čpavku a hliníku. Její působnost by
rovněž mela být rozšířena na emise dalších skleníkových plynů (N2O ci PFC,
rozšíření se týká pouze emisí pocházejících ze stacionárních zdrojů sektoru
chemické výroby). Naopak ze systému bude možné vyjmout malá spalovací
zařízení, jejichž účast v ETS není efektivní. Harmonizace systému a zvýšení
předvídatelnosti – navržen „strop“ emisí skleníkových plynů platný pro celou
Evropskou unii.
Vývoj jednání Na jednání pracovních skupin jsou postupně procházeny jednotlivé články
návrhu a zjišťují se pozice členských státu. Další harmonogram projednání
návrhu: Slovinské předsednictví plánuje dokončit druhé kolo jednání tak, aby
byla mohla být připravena zpráva o pokroku pro jednání Rady pro životní
prostředí a Rady pro energetiku do začátku června 2008. Další jednání pracovní
skupiny Rady se proto uskuteční 7.- 8. května 2008 (dne 7. května 2008 budou
na program jednání CRP zařazena kritéria udržitelnosti biopaliv). Další jednání
k revizi ETS pak proběhne dne 16. května 2008. Po jednání Rady pro životní
prostředí proběhnou v červnu 2008 dvě sady jednání k návrhum klimatickoenergetického
balíčku následované neformální Radou pro ŽP za nastupujícího
francouzského předsednictví.
Předsednictví také doplnilo informace o dalším projednání návrhu směrnice o
zahrnutí emisí z letectví do EU ETS: dne 24. dubna 2008 bude na plenárním
zasedání Evropského parlamentu zahájeno druhé čtení, ve dnech 5.– 6. května
2008 proběhne posouzení na jednání ENVI výboru EP. Dne 19. května 2008
proběhne jednání na pracovní skupině Rady následované hlasováním v ENVI
výboru EP dne 26.–27. května 2008. Jednání trialogu a průběžné schvalování
mandátu Coreperem bude probíhat v červnu 2008, konečné hlasování na
plenárním zasedání EP je očekáváno na začátku července 2008.
Více informací http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=cs&DosId=196654
CCS
Návrh směrnice o zachytávání a ukládání CO2 do geologického podloží
(CCS)
Popis
problematiky
Hlavním důvodem návrhu je vytvoření právního rámce pro rozvoj technologie
CCS a posílení předpokladu pro dosažení dlouhodobého globálního cíle, jenž
představuje emisní redukce k roku 2050 o 50% v porovnání s rokem 1990.
K dosažení tohoto cíle již nestačí běžně využívané nástroje, jako například lepší
energetická efektivnost a vyšší využití obnovitelných zdrojů energie, ale
například moderní technologie právč typu CCS.
Technologie Carbon Capture and Storage (CCS) je systematické ukládání oxidu
uhličitého zachyceného při spalování nebo zpracování fosilních paliv do
stabilních geologických formací a zabránění jeho zpětného uvolnění do
atmosféry. Návrh této směrnice umožní zaměření se na bezpečnostní aspekty
využití této technologie a odstranění regulatorních překážek, které brání širšímu
využití CCS v EU.
Prosazení CCS v širším měřítku by měl umožnit rozvoj a provoz
demonstračních projektů, s významnějším komerčním nasazením se počítá až po
roce 2020, kdy by plnění náročných emisních redukčních cílů mělo být bez
využití CCS postupně nákladnější.
Vývoj jednání Slovinské předsednictví stručne informovalo o předběžném harmonogramu
projednání návrhů směrnice CCS v Evropském parlamentu (termín pro
předložení pozměňovacích návrhů 8. červenec 2008, hlasování v ENVI výboru
EP pravděpodobně 28. září 2008). Delegace Francie (budoucí předsednictví)
informovala o neformálním jednání Rady pro životní prostředí, které se
uskuteční v Paříži ve dnech 3.- 5. července 2008 ve formaci Rady pro životní
prostředí (ve dnech 3.- 4. července 2008) a ve formaci Rady pro energetiku (ve
dnech 4.- 5. července 2008). Na programu jednání budou vybrané problematické
okruhy projednávaných legislativních návrhů klimaticko-energetického balíčku,
tedy i k CCS.
Pracovní skupina Rady pokračuje v postupném projednávání jednotlivých
článků návrhů. Podrobně se delegace vyjadřovaly především k záležitostem
reportingu (většina delegací podpořila stanovení harmonizovaných rámcových
podmínek a obsahu reportingu, zejména kvalitativních vlastností ukládaného
CO2; vyslovení požadavku na jednoznačné stanovení monitorovacích metod).
Dále se řešila otázka verifikace. Některé delegace uvedly, zda v tomto případě
není vhodnější využití verifikace podle pravidel ETS (nikoli navržený princip
inspekce). Evropská komise uvedla, že preference inspekce vychází z požadavku
na zvýšenou bezpečnost ukládání (odpovědný orgán členských zemí odpovídá
za pravidla inspekcí). Komise dále potvrdila, že národní autorita může delegovat
inspekci na další orgán, ale i nadále bude nositelem odpovědnosti. K požadavku
jedné z delegací na to, aby náklady na inspekce nesl provozovatel Komise
vysvětlila, že to vylučuje použitý princip inspekce (jejíž náklady nese
odpovědný orgán) a nikoli verifikace (jejíž náklady nese provozovatel).
Více informací http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=cs&DosId=196656
Kritéria
udržitelnosti
biopaliv
Popis
problematiky
Schválení kritérií udržitelnosti je základní podmínkou pro schválení revidované
směrnice o kvalitě paliv (98/70/ES), jejímž cílem je především zpřísnění
jakostních parametru prodávaných motorových paliv (automobilových benzínu a
motorové nafty) v souvislosti s vyšším uplatňováním biopaliv v dopravě za
účelem snížení emisí skleníkových plynů z motorových paliv. Kritéria
udržitelnosti (včetne systému verifikace dodržování techto kritérií) jsou součástí
návrhu směrnice o podpoře obnovitelných zdrojů energie (OZE).
Na 2217. jednání CRP1 dne 22. února 2008 bylo potvrzeno ustavení ad
hoc pracovní skupiny, která má vypracovat obecná základní kritéria udržitelnosti
relevantní jak pro směrnici o kvalitě paliv, tak pro směrnici o podpoře
obnovitelných zdroju energie.
V návrhu směrnice o OZE jsou stanoveny minimální požadavky na výši
úspory skleníkových plynů z životního cyklu využití biopaliv a typ půdy, ze
které mohou pocházet suroviny pro výrobu biopaliv. Nesmí se např. jednat o
půdu „s vysokou hodnotou biologické rozmanitosti“ – tj. např. les výrazně
nenarušený lidskou činností, souvisle zalesněné oblasti, oblasti určené k účelum
ochrany přírody nebo vysoce biologicky rozmanité louky či mokřady.
Výroba biopaliv musí být rovněž v souladu s požadavky a normami uvedenými
v bodě A přílohy III nařízení Rady (ES) č. 1782/2003 pod položkou „Životní
prostředí“ (tj. dle určitých článků směrnic o ochraně volně žijících ptáku, o
ochraně podzemních vod před znečišťováním některými nebezpečnými látkami,
o ochraně vod před dusičnany ze zemědělských zdroju a o ochraně přírodních
stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin) a v souladu
s minimálními požadavky na dobrý zemědělský a ekologický stav definovaný
podle čl. 5 odst. 1 uvedeného nařízení. Ad hoc pracovní skupina pro kritéria
udržitelnosti biopaliv projednávala články 15, 16, 17, 19 a 20 a přílohu č. VII
návrhu směrnice o OZE.
Vývoj jednání Evropská komise (EK) prezentovala obsah článku 17 a přílohy č. VII, která
popisuje metodologii výpočtu úspor emisí skleníkových plynu při využívání
biopaliv namísto paliv fosilních. Následovaly předběžné reakce delegací. EK
také zodpověděla velké množství technických dotazů týkajících se převážně
metodologie v příloze č. VII. Na dalším jednání poté francouzské předsednictví
představilo kompromisní návrh k výše uvedeným částem návrhu.
Několik delegací se dotázalo, proč EK ve výpočtech rozlišuje mezi tzv.
typickými a standardními hodnotami („typical value“ a „default value“), co je
základem nejen pro tyto hodnoty samotné ale i pro rozdíly mezi nimi, a proč je
tento rozdíl nulový pro některé fáze produkce (tzn. typická = standartní), ale pro
jiné ne. Tyto delegace dále upozornily na to, ze mezi členskými státy existují
značné rozdíly např. ve fázi pěstování, a proto mají pochybnosti o správnosti
tzv. typických hodnot. EK vysvětlila, že ani typické ani standardní hodnoty
nemusejí být přesné, ale mají za úkol zajistit hlavní cíl této směrnice, čili úsporu
v emisích skleníkových plynů. EK vysvětlila metodologii přílohy č. VII na
porovnávání emisí skleníkových plynů z tzv. „životního cyklu biopaliva“
(pěstování, doprava, výroba, distribuce, spotřeba) s emisemi s paliv fosilních na
jednom konkrétním příkladu (etanol z pšenice, zemní plyn jako procesní palivo).
Některé delegace požádaly, aby komise dodala takto detailní výpočty pro
všechny možnosti biopaliv a jejich výroby uvedené v tabulce A přílohy č. VII.
Na dalším jednání se slovinské předsednictví hodlá k článku 17 a k příloze č.
VII vrátit, zároveň se bude pokračovat s diskuzí ke článkům 15, 16, 19 a 20.
Více informací k FQD a OZE
http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=cs&DosId=195322
http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=cs&DosId=196665
Kvalita paliv Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady o změně směrnice
98/70/ES, o změně směrnice Rady 1999/32/ES a o zrušení směrnice
93/12/EHS (FQD)
Popis
problematiky
Směrnice 98/70/ES stanovila ze zdravotních a environmentálních důvodů
minimální specifikace pro benzin a motorovou naftu užívané v silniční dopravě
a pro nesilniční pojízdné stroje. Návrh revize směrnice 98/70/ES má přispět ke
snižování emisí znečišťujících látek a skleníkových plynů ze silničního a
nesilničního využití paliva a při provádění strategií Společenství týkajících se
kvality ovzduší a změny klimatu (nižší emise znečišťujících látek i skleníkových
plynů, širší využívání biopaliv).
Hlavní důvody přezkumu směrnice vyplývají z rozvoje technologie paliv a
motoru a širšího využívání biopaliv, cíle Společenství v oblasti kvality ovzduší a
potřeba snížení emisí skleníkových plynů. Potřeba přezkumu směrnice 98/70/ES
je stanovena v článku 9, který uvádí, že v zájmu dalšího pokroku v oblasti emisí
znečišťujících látek z vozidel, vývoje CO2 a strategie automobilu a vývoje
alternativních paliv bude třeba zvážit potřebu revize specifikací paliv. Návrh
směrnice je zaměřen na omezení nebo alespoň zamezení růstu emisí
nejvýznamnějších znečišťujících látek a odpovídá proto cílům uvedeným
v tematické strategii na ochranu ovzduší, zároveň je zaměřen na snížení emisí
skleníkových plynů. Cílem směrnice je rovněž dosažení cílů Společenství v
oblasti biopaliv.
Vývoj jednání Slovinské předsednictví informovalo i jednání Coreperu ke kritériím
udržitelnosti (výsledek by měl být znám do konce dubna 2008, který bude
přizpůsoben pro potřeby návrhu FQD, proto se další jednání k návrhu FQD
nepředpokládá). Předsednictví upřesnilo že přizpůsobení výsledného textu ke
kritériím udržitelnosti a výsledné znění článku 7a (redukce emisí skleníkových
plynu) bude projednáno na pracovní skupině Rady v květnu 2008.
Další jednání ke směrnici o kvalitě paliv proběhne tedy až po definitivním
stanovení kritérií udržitelnosti. Delegace by se měly vyjádřit zejména k novým
návrhum a ethanol waiver. SI PRES informovalo o projednání kritérií
udržitelnosti a FQD, byli rozčarování pomalým pokrokem v Radě, od SI PRES
dostali předběžný časový rámec, který obsahuje možnost dosažení shody v I.
čtení do plenární schůze na začátku července (podminuje to ale stanovení kritérií
udržitelnosti do poloviny května a na ne navazující 3 neformální trialogy.
Předsednictví upozornilo, že poslední možnost pro rozhodnutí pro dosažení
politické shody je 23. května, jinak se odsunuje možnost posunu či vůbec
dosažení shody v I. čtení.
Více informací http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=cs&DosId=195322
Snižování emisí
CO2 z osobních
automobilů
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se stanoví
výkonnostní emisní normy pro nové osobní automobily v rámci
integrovaného přístupu Společenství ke snižování emisí CO2 z lehkých
užitkových vozidel
Popis
problematiky
Evropská komise navrhla 20. 12. 2007 legislativní rámec pro emisní limity CO2
z osobních automobilů a zároveň metodiku výpočtu CO2 z osobních vozidel.
Návrh Nařízení stanoví průměrné emise CO2 pro nové osobní automobily ve
výši 130 g CO2/km pomocí technologií automobilových motoru. Dalšího snížení
ve výši 10 g CO2/km nebo jejího ekvivalentu se docílí jinými technickými
zlepšeními a zvýšeným používáním biopaliv. Automobilky si budou moci vybrat
zda průměrné emise budou vykazovat na jednotlivá vozidla nebo na celý vozový
park. Je také možné slučovat automobilky a vykazovat průměrné emise jako
sdružení.
V návrhu EK je také stanovena penalizace automobilek, pokud nesplní limit.
Členské státy budou registrovat vozidla podle výrobce, typu, emisí CO2,
hmotnosti vozidla, rozvor náprav, rozchod kol. Budou rovněž posuzovány
možnosti dalšího snižování emisí po roce 2012.
Vývoj jednání Většina delegací potvrdila ve shodě s předchozími závazky Rady pro
konkurenceschopnost z roku 2007 souhlas s termínem k dosažení techto cílu od
roku 2012. Naopak některé delegace navrhli prodloužení na rok 2015 z důvodu
zachování technologického cyklu výroby. Značná část delegací rovněž
doporučila stanovit dlouhodobé cíle do roku 2020, aby se vytvořil určitý pevný
rámec pro výrobce v delším časovém horizontu. Velká diskuse se vedla o tom,
jestli má být základním parametrem pro výpočet limitu hmotnost vozidel, nebo
jejich stopa, a potažmo jestli mají hlavní náklady na dosažení požadované
průměrné úrovně emisí nést zejména výrobci větších vozidel. Rada ostatních
delegací včetně ČR považuje výši sankcí za nepřiměřeně vysokou. Debata se
vede také o výnosech z aukcí – některé delegace navrhují převádět výnosy
z pokut nikoliv do rozpočtu EU, ale do národních rozpočtů, část delegací
navrhuje používat výnosy na inovativní projekty v oblasti snižování emisí.
Předsednictví využije náměty delegací při dalším projednávání návrhu nařízení
na pracovní úrovni.
Na zasedání Rady pro ŽP dne 5. 6. bude prezentována zpráva o postupu
projednávání v rámci bodů různé. Projednání návrhu v ENV výboru EP by melo
proběhnout koncem května, termín pro předložení amendmentu v EP by měl být
v polovině června a hlasování k pozměňovacím návrhům v ENV výboru EP by
melo proběhnout na podzim t.r. Další jednání pracovní skupiny je předběžně
plánováno na 14. 5. Další projednávání návrhu na pracovní úrovni se očekává až
během FR předsednictví.
Více informací http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=cs&DosId=196572
Odpady Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady o odpadech
Popis
problematiky
Komise navrhla novou rámcovou směrnici o odpadech jako doprovodný
legislativní návrh k Tématické strategii (TS) k předcházení vzniku odpadu a
jejich recyklaci. Návrh je pojat jako revize stávající směrnice 75/442/EHS,
zrušení směrnice o nebezpečných odpadech 91/689/ES a směrnice o odpadních
olejích 75/439/EHS a integrace jejich ustanovení do nové rámcové směrnice.
Nejvýznamnější změny oproti stávající směrnici jsou:
Stanovení cíle směrnice - stanovit opatření s cílem snížit celkové dopady
vzniku odpadu a nakládání s ním na životní prostředí, se vztahem na
využívání zdrojů
Rozlišení mezi odstraněním a využitím odpadu; v případě spalování
komunálního odpadu ve spalovně komunálního odpadu je navrženo
kritérium energetické účinnosti spalovny
Stanovení podmínek pro směšování nebezpečných odpadu
Stanovení procesu k určení, kdy odpad přestává být odpadem
Zavedení minimálních standardu, popřípadě postupu k jejich zavedení, pro
řadu postupů nakládání s odpady
Upřesnění obsahu plánu nakládání s odpady
Požadavek sestavit národní programy předcházení vzniku odpadu do 3 let po
vstupu směrnice v platnost.
Tematická strategie a návrh směrnice je doprovázen studií dopadu. Stanovisko
EP k návrhu směrnice v prvním čtení bylo přijato na plenárním zasedání EP dne
13. února 2007. Politické shody CS bylo dosaženo na zasedání Rady pro ŽP dne
28. června 2007. Shody mezi EP a Radou nebylo v prvním čtení dosaženo a
návrh směrnice se nyní projednává ve druhém čtení.
Vývoj jednání Na jednání ENVI výboru Evropského parlamentu proběhlo dne 8. dubna
hlasování k 248 pozměňovacím návrhum zpravodajky Caroline Jacksonové a
členů výboru. Výbor přijal celkem 81 amendmentu. Hlasování EP ve druhém
čtení je plánováno na 19. června 2008. Předsednictví usiluje o dosažení shody
s Evropským parlamentem ve druhém čtení. Pracovní skupina Rady PS
projednala všechny pozměňovací návrhy kromě tech, které se týkají cílu, jež
budou projednány na samostatném neformálním zasedání expertů. Bude
zahájena příprava na neformální trialog, první trialog má proběhnout dne 5. 5.
2008.
Více informací http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=cs&DosId=193712
Plánovaná
legislativa
SCP-SIP Balíček k udržitelné spotřebě a výrobě a udržitelné průmyslové politice
Communication on the SCP and SIP Action Plan - Akční plán
udržitelné spotreby a výroby a udržitelné průmyslové politiky
(Sdelení Komise)
EMAS - Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o dobrovolné
účasti organizací v programu Společenství pro systém řízení podniku a
auditu z hlediska ochrany životního prostředí
Ecolabel - Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o systému
ekoznacky Společenství
7
GPP (Green Public Procurement) - Sdělení Komise Evropskému
parlamentu, Radě, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a
Výboru regionů. Zadávání veřejných zakázek v zájmu lepšího životního
prostředí Ecodesign - Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady o
stanovení rámce pro určení požadavku na ekodesign výrobku spojených
se spotřebou energie
Evropská komise posunula zveřejnění celého balíčku výše uvedených
návrhů, nyní jsou plánovány k uveřejnění v červnu 2008.