KVĚTEN
5/2008
Měsíční přehled projednávané legislativy ES
- životní prostředí
Projednávaná
legislativa
IPPC Směrnice o průmyslových emisích (IPPC)
Popis
problematiky Integrovaná prevence je na celoevropské úrovni zavedena směrnicí 2008/1/ES o
integrované prevenci a omezování znečištění. Nutnost revize směrnice IPPC
byla zmíněna ve sděleních Evropské komise z let 2003 a 2005. Samotný proces
revize směrnice započal v roce 2006. EK zadala řadu studií k analýze stávajícího
stavu, systému aplikování principu IPPC v členských státech a rozebírajících
dopady dalších případných změn. Jako neformální orgán komise byla vytvořena
Poradní skupina k revizi směrnice IPPC (IPPC Review Advisory Group).
Jedním z hlavních úkolů revize melo být snížení administrativní zátěže
v souladu s principy „better regulation“ a zahrnutí tématických strategií. Návrh
by měl lépe korespondovat s dalšími evropské předpisy, sjednotit postupy
uplatňované v rámci povolování v EU, rozšířit působnost IPPC na další
průmyslové činnosti a zahrnovat několik dalších samostatných směrnic.
Dalším důvodem pro revizi jsou deklarované nedostatky stávajícího stavu
implementace IPPC a možnosti jeho zlepšení, vyvozené zejména z provedených
studií a reportingu členských zemí, zejména se jedná o:
Nedostatečnou aplikaci nejlepších dostupných technik (BAT). Při
stanovování emisních limitu se v praxi u stávajících IPPC zařízení
primárně vychází ze složkové legislativy a tudíž nedochází
k očekávaným efektům v oblasti zlepšení ŽP a veřejného zdraví.
Důvodem je nejasná formulace příslušných článků směrnice IPPC, které
mohou být vykládány různě a umožňují se od hodnot BAT odchylovat.
Ze stávající směrnice o integrované prevenci není rovněž zřejmý status
referenčních dokumentů o BAT (BREF). V rámci EU se tak vyskytují
různé postupy stanovování emisních limitu u IPPC zařízení, kdy některé
země chápou BREF jako spíše závazné a jiné jako pouze
doporučující. Dochází tak mimo jiné k poškozování konkurenčního
prostředí.
V rámci EU dochází k velkým rozdílům týkajících se přezkumu,
kontroly a aktualizace vydaných povolení. Důsledky jsou analogické
jako v předchozích bodech.
Zdvojením legislativních nároků na některé průmyslové činnosti,
monitoring a reporting se zvyšuje administrativní zátěž jak
státní správy, tak provozovatelů.
Nejasná formulace některých částí stávající směrnice IPPC umožňuje
nejednoznačný výklad, znepřehledňuje povinnosti provozovatelů (např.
zda jejich činnost spadá pod režim IPPC či nikoliv), komplikuje
vyjednávání s nimi a v důsledku zvyšuje administrativní náklady.
Rozdílnost výkladu v rámci EU mohla potenciálně poškozovat i
konkurenční prostředí.
Stávající směrnice IPPC nedostatečně korespondovala s tématickými
strategiemi EU (např. s Lisabonskou strategií, Strategií udržitelného
rozvoje atd.) a může tak ohrožovat jejich plnění.
Vývoj jednání Nově zveřejněný návrh prezentovala Evropská komise na pracovní skupině
Rady poprvé na počátku května a byly vyslechnuty první reakce členských státu.
Delegace přivítaly revizní proces, jeho šíři a zapojení členských států,
evropských institucí, nevládních ekologických organizací i zástupců evropského
průmyslu.
Hlavními problematickými body návrhu se jeví:
-Návrh jako celek je díky množství křížových odkazu a nadbytečnému
používání některých pojmů (např. combustion plant x combustion unit)
nepřehledný a navíc se objevují i definice, které zdvojují jinou legislativu EU
(např. definice biomasy).
-Nový status BREF, návrh ve vztahu k emisním limitům nelze považovat za
optimální. Navržený koncept přímého odvozování emisních limitů z BREF (čl.
16 odst. 2 návrhu) nelze v současnosti plně aplikovat hlavně z technických
důvodů, zejména kvůli absenci některých referenčních podmínek a značnému
rozptylu uváděných hodnot. Dalším faktorem, který musí být posouzen, jsou
právní závazky členských zemí podle jiných právních předpisů.
-Možné rozšíření a změny v příloze I. Předpokládáme však, že případné návrhy
na rozšíření budou podloženy detailnějšími odborně relevantními studiemi
zaměřenými zejména na hodnocení enviromentálních, ekonomických
a sociálních efektů s důrazem na národní úroveň.
-Otázka snížení prahové hodnoty z 50 na 20 MW u kategorie 1.1. přílohy I
návrhu (uplatněno na 1WP). ČR nepovažuje za akceptovatelná nová úvodní
ustanovení v příloze I, která se týkají nemožnosti sčítat určité typy spalovacích
zařízení.
- Množství pravomocí delegovaných na EK. Související ustanovení mohou vést
k zpochybňování toho, zda byl v návrhu dostatečně respektován princip
subsidiarity .
Více informací http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=cs&DosId=196594
Klimatickoenergetický
balíček
Evropská komise zveřejnila 23. ledna 2008 soubor legislativních návrhu a
doprovodných dokumentu (tzv. klimaticko-energetický balíček), jež povedou
k naplnění závěrů přijatých Evropskou radou na jaře 2007 (mj. rozdělení
závazku dosáhnout do roku 2020 podílu 20 % obnovitelných zdrojů energie na
celkové spotřebě a snížení emisí skleníkových plynu do roku 2020 o 20 %).
EU ETS a
Effort Sharing
Návrh revize směrnice 2003/87/ES o obchodování s povolenkami na emise
skleníkových plynů (EU ETS) a Návrh rozhodnutí o rozdělení úsilí
k dosažení redukčních cílů emisí skleníkových plynu (ESD)
Popis
problematiky
Návrh revize Směrnice vychází ze zkušeností získaných během prvního
obchodovacího období (2005 – 2007) a za cíl má především zefektivnění
Evropského systému emisního obchodování (EU ETS) jak z hlediska nákladové
efektivnosti, tak z hlediska efektivnosti environmentální. Základní úpravy
zahrnují působnost Směrnice (směrnice by mela nove zahrnovat i emise CO2 z
petrochemického průmyslu a z výroby čpavku a hliníku. Její působnost by
rovněž měla být rozšířena na emise dalších skleníkových plynů (N2O ci PFC,
rozšíření se týká pouze emisí pocházejících ze stacionárních zdrojů sektoru
chemické výroby). Naopak ze systému bude možné vyjmout malá spalovací
zařízení, jejichž účast v ETS není efektivní. Harmonizace systému a zvýšení
předvídatelnosti – navržen „strop“ emisí skleníkových plynů platný pro celou
Evropskou unii.
Vývoj jednání Pokračovalo se v projednávání jednotlivých článků návrhu a v přípravě na
červnovou Radu pro životní prostředí a energetiku. Na jednání Rady pro životní
prostředí (5. června 2008) a Rady pro energetiku (6. června 2008) bude
projednána zpráva o pokroku (schválena na konci května Coreperem). Další
jednání pracovní skupiny Rady k těmto návrhům se uskuteční dne 12. a 13.
června 2008 (bude zahájeno projednání dokumentů s uvedením poznámek pod
čarou s pozicemi členských států; dokument bude připraven ihned po jednání
Rady pro životní prostředí).
Připomínky delegací se v diskusi týkaly např. možnosti převodu kreditu mezi
druhým a třetím obchodovacím obdobím, schvalování typu projektu všemi
členskými státy, možnosti zavedení dočasných kreditů, výše možnosti použití
kreditů či definice dosažení nové mezinárodní úmluvy. Komise upozornila na
riziko oslabení pozice EU při zvýšení možnosti použití kreditů. Zahrnutí kreditů
z LULUCF Komise odmítá s ohledem na nedosažení dohody k této problematice
mezinárodní situaci. Další debata ke kreditům se nesla v duchu výhrady
několika delegací o vhodnosti ustanovení o možnosti použití kreditu jen pro
společnost, která má sídlo v zemi, jež novou dohodu ratifikovala, a dále k právní
nejednoznačnosti takového ustanovení. Dle Komise (EK) je zachování
ustanovení nutné s ohledem na zkušenosti z předchozích obchodovacích období,
kdy některé země využívaly výhod flexibilních mechanismu bez plnění závazku
dle Kjótského protokolu. Připomínky delegací v druhém kole projednání se
týkaly i možnosti použití kreditu vzniklých před rokem 2008, schvalování typu
projektu všemi členskými státy, výše 3% možnosti použití kreditu či návrhu
některých delegací na přerozdělení možnosti použití kreditu mezi jednotlivými
členskými státy (státy s redukčním cílem vyšším než 10% by mely možnost
vyššího použití kreditu) nebo jiný princip flexibility. Dle EK je omezení výše
použití kreditu nezbytné s ohledem na pozici EU při mezinárodním vyjednávání,
k návrhu na možnost přerozdělení kreditu EK vysvětlila, že situace jednotlivých
členských zemí byla zohledněna v komplexním návrhu celého balíčku a návrh
ESD obsahuje možnost převodu práv k použití kreditu mezi jednotlivými
členskými státy.
Právní služba Rady (CLS) na požadavek rady delegací vysvětlila problematiku
definice dosažení nové mezinárodní dohody, která nahradí Kjótský protokol.
Dosažení nové mezinárodní dohody je dle CLS třeba v projednávaných
předpisech jasně definovat zejména v případech, kdy je ustanovením
odkazujícím na výsledek dohody o nové mezinárodní dohodě spouštěna nějaká
dodatečná povinnost (v ostatních případech je možné na mezinárodní dohodu
odkazovat v předpisu kolokviální formou, bez nutnosti právní závaznosti).
Právně závazná formulace může být buď vstup v platnost (ratifikace) nebo např.
uložení k depozitáři Úmluvy.
Byl prezentován společný návrh několika delegací k zohlednění už
vynaloženého redukčního úsilí. Návrh předpokládá redukci emisí skleníkových
plynů totožně ve všech členských zemí, a to redukcí o 18% oproti cíli
stanovenému Kjótským protokolem (předpokládá sloučení emisí rozdělených
podle aktuálního návrhu mezi ETS a mimo ETS). Další delegace dále upozornila
na možný návrh úpravy přerozdělení aukčních práv (dodatečné přerozdělení
10% aukčních práv dle splnění redukčního cíle podle Kjótského protokolu
(konečné přerozdělení by pak tedy bylo 80% dle ověřených emisí – 10% dle
principu solidarity – 10% dle splnění cíle dle Kjótského protokolu).
Další debata k těmto návrhům bude pokračovat po projednání zprávy o pokroku
na červnové Radě.
Více informací http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=cs&DosId=196654
CCS
Návrh směrnice o zachytávání a ukládání CO2 do geologického podloží
(CCS)
Popis
problematiky
Hlavním důvodem návrhu je vytvoření právního rámce pro rozvoj technologie
CCS a posílení předpokladu pro dosažení dlouhodobého globálního cíle, jenž
představuje emisní redukce k roku 2050 o 50% v porovnání s rokem 1990.
K dosažení tohoto cíle již nestačí běžně využívané nástroje, jako například lepší
energetická efektivnost a vyšší využití obnovitelných zdrojů energie, ale
například moderní technologie právě typu CCS.
Technologie Carbon Capture and Storage (CCS) je systematické ukládání oxidu
uhličitého zachyceného při spalování nebo zpracování fosilních paliv do
stabilních geologických formací a zabránění jeho zpětného uvolnění do
atmosféry. Návrh této směrnice umožní zaměření se na bezpečnostní aspekty
využití této technologie a odstranění regulatorních překážek, které brání širšímu
využití CCS v EU.
Prosazení CCS v širším měřítku by měl umožnit rozvoj a provoz
demonstračních projektů, s významnějším komerčním nasazením se počítá až po
roce 2020, kdy by plnění náročných emisních redukčních cílu mělo být bez
využití CCS postupně nákladnější.
Vývoj jednání Na pracovní skupině se začal projednávat nově představený revidovaný text
návrhu CCS a delegace vyjádřily své názory především k prvním článkům
návrhu. ČR je spokojená s novou verzí návrhu a neuplatňuje k ní zásadnějších
připomínek. Debata se v rámci projednávání revidovaného textu vedla
především ohledně demonstračních projektů a od jaké velikosti se na ně stahuje
tato Směrnice, definic, výběru úložišť, povolení průzkumu a žádosti o povolení,
změně doby povolení průzkumu úložiště (z 2 + 2 na 4 + 2 roky). Většina
delegací vyjádřila poděkování francouzskému předsednictví a sekretariátu za
přípravu revidovaného textu. Další články budou předmětem jednání po
zveřejnění zprávy o pokroku na Radě pro životní prostředí počátkem června.
Více informací http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=cs&DosId=196656
Kritéria
udržitelnosti
biopaliv
Popis
problematiky
Schválení kritérií udržitelnosti je základní podmínkou pro schválení revidované
směrnice o kvalitě paliv (98/70/ES), jejímž cílem je především zpřísnění
jakostních parametru prodávaných motorových paliv (automobilových benzínu a
motorové nafty) v souvislosti s vyšším uplatňováním biopaliv v dopravě za
účelem snížení emisí skleníkových plynů z motorových paliv. Kritéria
udržitelnosti (včetně systému verifikace dodržování těchto kritérií) jsou součástí
návrhu směrnice o podpoře obnovitelných zdrojů energie (OZE). Jsou stanoveny
minimální požadavky na výši úspory skleníkových plynů z životního cyklu
využití biopaliv a typ půdy, ze které mohou pocházet suroviny pro výrobu
biopaliv. Nesmí se např. jednat o půdu „s vysokou hodnotou biologické
rozmanitosti“ – tj. např. les výrazně nenarušený lidskou činností, souvisle
zalesněné oblasti, oblasti určené k účelům ochrany přírody nebo vysoce
biologicky rozmanité louky či mokřady. Ad hoc pracovní skupina pro kritéria
udržitelnosti biopaliv projednávala články 15, 16, 17, 19 a 20 a přílohu č. VII
návrhu směrnice o OZE.
Vývoj jednání Předsednictví pro tentokrát vyloučilo z jednání první tři ze čtyř „main
outstanding issues“, jimiž jsou emisní úspory cl. 15.2; biodiversita a lesy čl.
15.3, sociální a environmentální kritéria cl. 15.5 (a), (b) a (c). Diskuse se tak
soustředila na zbylé, z vetší části technické a metodologické otázky.
Slovinské předsednictví (SI PRES) organizovalo jednání okolo poznámek pod
čarou v dokumentu s cílem jejich odstranění, během jednání se však žádné
odstranit nepodařilo. Postoje jednotlivých CS, jak jsou vyjádřené v těchto
poznámkách, se v zásadě nezměnily – jen v několika případech představily
delegace či EK doplňující informace a návrhy.
Byla navržena definice výrazu „actual value“/“typical value“/“default value“.
Většina států stále studuje tento návrh, některé delegace vyjádřily pochyby o
přesnosti definice „default value“.
SI PRES dále navrhuje doplnit čl. 15(1) a současně čl. 17.3 o vymezení pravidel,
která se budou vztahovat na biopaliva ze zbytku a odpadů („residues and
waste“). Evropská komise se domnívá, že definovat zbytky je velmi složité a
zároveň podporuje požadavek některých delegací na definici odpadu v souladu
s rámcovou směrnicí o odpadech (Waste Framework Directive). Spojené
království představilo nový návrh na doplnění čl. 15.3(b) o ochranu oblastí které
představují důležité ekosystémy. Většina členských státu a EK dále studuje nový
návrh na zohlednění nepřímé změny půdy.
Předsednictví podalo na Coreperu zprávu o práci v ad hoc skupině k e kritériím
udržitelnosti v rámci celkového progress reportu o energeticko-klimatickém
balíčku. Projednávání této problematiky se dále očekává na radách pro životní
prostředí a energetiku (5. resp. 6. června 2008), případně i na červnové evropské
radě.
Více informací
k FQD a OZE
http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=cs&DosId=195322
http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=cs&DosId=196665
EU ETS a
aviace
Návrh směrnice na začlenení letecké dopravy do systému EU ETS
Popis
problematiky
Evropská komise zveřejnila dne 20. 12. 2006 návrh Směrnice na začlení emisí
skleníkových plynů z civilního letectví do již zavedeného systému EU pro
obchodování s emisemi techto plynů z významných technologických zdrojů (EU
ETS). Návrh reaguje na vývoj emisí z mezinárodní letecké dopravy, které rostou
rychleji než v ostatních odvětvích, a tento růst by mohl ohrozit pokrok EU při
snižování celkových emisí skleníkových plynů. V prvním čtení bylo dosaženo
politické shody k návrhu na jednání Rady pro životní prostředí dne 22. prosince
2007, společná pozice byla schválena 21. dubna 2008 a následně bylo na
plenárním zasedání Evropského parlamentu (EP) zahájeno druhé čtení.
Vývoj jednání Dle informace slovinského předsednictví (SI PRES) první trialog proběhne ve
středu 3. června 2008. Schválení návrhu je dle obecného úvodu SI PRES
provázáno se schvalováním klimaticko-energetického balíčku a s vyjednáváním
na mezinárodní úrovni o nové dohodě nahrazující Kjótský protokol, proto je
dosažení shody ve druhém čtení velmi důležité, SI PRES a zpravodaj EP proto
dosažení shody podporují. Dle SI PRES jsou pro EP prioritní následující otázky
(kompromis mezi požadavky zpravodaje a stínových zpravodaju): (1) CAP,
aukce, začátek fungování systému, kredity JI/CDM, multiplikátor; (2) nakládání
s výnosy z aukcí (earmarking); (3) jednotné evropské nebe; (4) globální dohoda
a vztahy ke třetím zemím; (5) vztah k zámořským územím a rezerva pro nové
operátory; (6) benchmarking. Dle analýzy SI PRES jsou pro členské státy
významné a prioritní následující body: (1) earmarking, PSO, rezerva pro nové
operátory; (2) CAP, aukce a začátek fungování systému a (3) vztah ke třetím
zemím, kredity JI/CDM a multiplikátor; (4) benchmarking a jednotné evropské
nebe. Dle SI PRES je třeba SI PRES kompromisní návrh pozice Rady vnímat
jako balíček opatření.
Dle Evropské komise (EK) je třeba najít kompromis a dosáhnout shody
v druhém čtení, aby nebylo ohroženo přijetí klimaticko-energetického balíčku.
Dle EK není problematická otázka vztahu ke třetím zemím, multiplikátor a
globální dohoda (EK připraví k multiplikátoru deklaraci). Dle Cion se jako
obtížné body pro dosažení kompromisu jeví CAP, výše aukcí a začátek
fungování systému, dále použití kreditu a uzavření systému obchodování
s emisemi z letectví.
Delegace v obecném úvodu podpořily snahu o dosažení dohody ve druhém čtení
a uplatnily všeobecnou výhradu k posouzení; vzhledem k taktice vyjednávání
doporučily jako výchozí pozici Rady použít společnou pozici.
Více informací http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=cs&DosId=195168
Plánovaná
legislativa
SCP-SIP Balíček k udržitelné spotřebě a výrobě a udržitelné průmyslové politice
Communication on the SCP and SIP Action Plan – Akční plán
udržitelné spotřeby a výroby a udržitelné průmyslové politiky
(Sdělení Komise)
EMAS – Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o dobrovolné
účasti organizací v programu Společenství pro systém řízení podniků a
auditů z hlediska ochrany životního prostředí
Ecolabel – Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o systému
ekoznačky Společenství
GPP (Green Public Procurement) – Sdělení Komise Evropskému
parlamentu, Radě, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a
Výboru regionů. Zadávání veřejných zakázek v zájmu lepšího životního
prostředí Ecodesign – Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady o
stanovení rámce pro určení požadavku na ekodesign výrobku spojených
se spotřebou energie
Evropská komise posunula zveřejnění celého balíčku výše uvedených
návrhů, nyní jsou plánovány k uveřejnění v červnu 2008.
Program
Rady pro ŽP
(červen 2008)
Legislativní balíček týkající se klimatu a energetiky
a) Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění
směrnice 2003/87/ES tak, aby se zlepšil a rozšířil systém pro
obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů ve
Společenství (LA)
b) Návrh rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady o úsilí členských
států snížit emise skleníkových plynů, aby byly splněny závazky
Společenství v oblasti snížení emisí skleníkových plynů do roku
2020 (LA)
c) Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady o geologickém
skladování oxidu uhličitého a o změně směrnic Rady 85/337/EHS,
96/61/ES, směrnic 2000/60/ES, 2001/80/ES, 2004/35/ES,
2006/12/ES a nařízení (ES) č. 1013/2006 (LA)
d) Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady o podpoře užívání
energie z obnovitelných zdrojů (LA)
– zpráva o pokroku
– politická rozprava
Návrh nařízení Evropského Parlamentu a Rady, kterým se stanoví výkonnostní
emisní normy pro nové osobní automobily v rámci integrovaného přístupu
Společenství ke snižování emisí CO2 z lehkých užitkových vozidel (LA)
– zpráva o pokroku
Geneticky modifikované organismy
– výměna názoru
Jiné záležitosti
a) Návrh nařízení Evropského parlamentu a rady o schvalování typu
motorových vozidel a motoru s ohledem na emise z těžkých
nákladních vozidel (Euro VI) a o přístupu k informacím o opravách
a údržbě vozidel (LA)
– informace předsednictví
b) Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady o trestněprávní
ochraně životního prostředí (LA)
– informace předsednictví / Komise
c) Deváté rádné zasedání Konference smluvních stran (COP 9) Úmluvy
o biologické rozmanitosti a čtvrté zasedání Konference smluvních
stran sloužící jako zasedání smluvních stran Cartagenského
protokolu o biologické bezpečnosti (COP-MOP 4) (Bonn, 12. až 30.
května 2008)
– informace předsednictví / Komise
d) Čtvrté zasedání smluvních stran Úmluvy o posuzování vlivu na
životní prostředí přesahující hranice státu (Bukurešt, 19. až 21.
května 2008)
– na žádost rumunské delegace
e) Pokrok v rámci balijské cestovní mapy
– informace předsednictví / Komise
f) Výsledek konference „Překlenutí rozdílu“ (Bridging the gap)
(Portorož, 14. až. 16. května 2008)
– informace předsednictví
g) Provádění akčního programu pro provádění územní agendy EU
– informace předsednictví