LISTOPAD 11/2006
Měsíční přehled projednávané legislativy ES - životní prostředí
BIODIVERZITA
Popis problematiky
SDĚLENÍ KOMISE ZASTAVENÍ ZTRÁTY BIOLOGICKÉ ROZMANITOSTI DO ROKU 2010 — A V DALŠÍCH LETECH: Zachování ekosystémových služeb v zájmu dobrých životních podmínek pro lidstvo
Pracovní skupina Rady – Biodiverzita se v měsíci listopadu věnovala přípravě návrhu závěrů Rady pro nadcházející řádné zasedání ministrů ŽP dne 18. prosince 2006. Předsednictví předložilo k projednání doplněný a upravený návrh závěrů Rady, který byl připraven na základě předchozích připomínek členských států a projednán v pracovních skupinách. Návrh závěrů Rady bude předložen k přijetí na prosincovém zasedání Rady pro ŽP. Návrh závěrů Rady vychází ze Sdělení Evropské komise Radě a Evropskému parlamentu - Zastavení úbytku biologické rozmanitosti do roku 2010 a v dalších letech – zachování ekosystémových služeb v zájmu dobrých životních podmínek pro lidstvo“ z 22. května 2006. Sdělení je výsledkem dlouhodobé diskuse a spolupráce jak v EU, tak ve světě. Sdělení obsahuje ambiciózní politické přístupy k naplnění hlavního cíle politiky EU v oblasti ochrany biodiverzity – k zastavení úbytku biodiverzity do roku 2010, tzv. cíle 2010. Realizace Sdělení má být provedena prostřednictvím akčního plánu, který je jeho přílohou a navrhuje konkrétní opatření a definuje odpovědnosti, práva a povinnosti evropských institucí a členských států. Uvádí seznam indikátorů pro monitorování pokroku směrem k dosažení cíle 2010 a harmonogram pro jeho hodnocení. Úvod závěrů obsahuje všeobecné proklamace o důležitosti biodiverzity a odkazy na mezinárodní úmluvy a jiné závazky toto zdůrazňující. (§1-5) Předmětem závěrů Rady je podpora 10 prioritních cílů a výzva Komisi, aby našla nejvhodnější způsoby realizace a aby zahájila diskusi nad dlouhodobou vizí biodiverzity. Dále pak Rada ve svém závěrů oceňuje dosavadní práci na poli biodiverzity – např. Natura 2000 a vyzývá Evropskou komisi a členské státy, aby zvýšily úsilí v naplňování cíle 2010. Aktuální vývoj Pracovní skupina se dne 20. 11. 2006 zabývala všemi body návrhu rozhodnutí a textem preambule.
Biodiverzita v EU
Některé členské státy upozornily na potřebu ochrany vysoké míry biodiverzity v okrajových územích, doporučily opětovně doplnit odkaz na ekosystémy lesnictví a opětovně zařadit vazbu na dlouhodobé vlivy v rámci různých biogeografických regionů. Komise s posledně jmenovaným návrhem nesouhlasí.
EU a globální biodiverzita
Co se týče přístupu založeného na úmluvě CITES, některé členské státy uvedly určité výhrady. Itálie navrhla doplnit odkaz na potřebu striktní regulace obchodu s volně žijícími živočichy s rozvojovými zeměmi a doplnit další odstavec s požadavkem na rozvoj úsilí k prevenci nelegálního obchodu s druhy uvedenými v CITES. Tento návrh byl podpořen i několika dalšími delegacemi, včetně Komise.
Biodiverzita a klimatická změna, vědomostní základna, podpůrná opatření, preambule
Důležitým aspektem v souvislosti s klimatickými změnami je explicitní zdůraznění potřeby zalesňování, stejně tak jako v kontextu odlesňování je důležitý odkaz na rozvojové země. Vzhledem k tomu, že tyto otázky mají být předmětem dalších jednání na mezinárodní úrovni, preferuje předsednictví preferuje ponechat text beze změn. Delegace v průběhu jednání pracovní skupiny uplatnily některé další připomínky, které předsednictví zváží při přípravě nového kompromisního dokumentu pro nadcházející zasedání Coreper1 (6. 12. 2006). Více informací http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=cs&DosId=194241
OVZDUŠÍ
Popis problematiky
Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady revidující směrnici 96/62/EC o kvalitě ovzduší a jejích dceřinných směrnice, 1999/30/ES, 2000/69/ES, 2002/3/ES, 2004/107/ES. Návrh předložen Evropskou komisí dne 21. září 2005, konečné přijetí návrhu je očekáváno v roce 2007.
Návrh směrnice zavádí sledování a vyhodnocování koncentrací v ovzduší jedné nové znečišťující látky: PM2,5. Návrh směrnice pro tuto znečišťující látku navrhovala koncentrační strop pro rok 2010 a následné každoroční snížení expozice obyvatel v městských oblastech o stanovenou hodnotu až do roku 2020. Toto další snižování bude vyžadováno pouze tam, kde bude přesažena hodnota průměrného ukazatele expozice. V rámci diskuse pracovní skupiny došlo k řadě úprav a změn v typu limitní hodnoty i v termínu jejího dosažení. Hodnoty (cílové nebo limitní) pro ostatní znečišťující látky, které jsou již zavedeny ve stávající legislativě (SO2, NO2, NOx, PM10, olovo, benzen, CO, troposférický ozon) se nemění, nicméně v reakci na problémy, které většina členských států indikuje s dosažením některých limitů, se zavádí větší flexibilita (čl. 20) možnost časově omezeného plnění těchto limitů. V rámci prvního hlasování v plénu Evropského parlamentu byla vznesena řada pozměňovacích návrhů, z nichž velká část navrhuje měnit text návrhu směrnice tak, jak již byl upraven v průběhu projednávání v Radě, nicméně zároveň byla odhlasována řada návrhů, které významně „změkčují“ jak původní návrh Komise, tak i současný návrh směrnice předložený k politické shodě (bezpodmínečné prodloužení termínů plnění některých limitů, rozšíření podmínek pro odklad plnění některých limitů).
Aktuální vývoj
Cílem jednání pracovní skupiny dne 22. listopadu 2006 byla finalizace odstavců preambule směrnice tak, aby text Společné pozice Rady mohl být po přeložení do všech komunitárních jazyků oficiálně zaslán Evropskému parlamentu a bylo tak formálně zahájeno druhé čtení. Zástupce předsednictví v úvodu shrnul hlavní změny v textu preambule, které odrážejí poslední znění návrhu směrnice schválené na Radě ministrů v říjnu t.r. K preambuli proběhla stručná debata, v rámci které byly akceptovány některé návrhy delegací. K návrhu preambule se již nebude pracovní skupiny scházet, nový text se zapracovanými změnami bude rozeslán s tím, že případné výhrady delegací budou řešeny písemnou procedurou. Více informací http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=cs&DosId=193497
ZMĚNA KLIMATU
Klimatická změna - příprava konference smluvních stran rámcové úmluvy o změně klimatu a jednání smluvních stran Kjótského protokolu
Finské předsednictví shrnulo na jednání pracovní skupiny dne 30. 11. 2006 hlavní výstupy z COP-12 a COP/MOP-2, které proběhly ve dnech 6. – 17.11.06 v Nairobi. Vyjádřilo všeobecný pocit uspokojení jak po organizační stránce, tak po stránce věcných výstupů. Ocenilo zejména příjemnou a přátelskou atmosféru během jednání. Pokroku bylo dosaženo zejména u adaptací a záchytu a ukládání CO2 (Carbon Capture and Storage – CCS). Částečného pokroku bylo dosaženo v problematice mechanismu čistého rozvoje (Clean Development Mechanism – CDM). Co se týče revize Kjótského protokolu podle čl. 9, došlo k zásadnímu posunu termínů - revize bude zahájena až v r. 2008 na COP/MOP4. V rámci pracovní skupiny rovněž probíhala diskuse na téma úprav návrhu prosincových závěrů Rady. Finské předsednictví předložilo upravený návrh závěrů na základě připomínek vzešlých z diskuse. Jako kontroverzní se ukázal návrh na doplnění konkrétního cíle redukce emisí o 30 % v rámci EU do roku 2020 a ocenění přijetí rozhodnutí Evropské komise ve věci druhých národních alokačních plánů u 10 členských států, které předložily své alokační plány.
GMO
Již na jednání Rady pro životní prostředí dne 24. června 2005 se projednávaly návrhy rozhodnutí Komise na zrušení rakouského dočasného zákazu používání a prodeje GM kukuřice linie MON 810 a T25. Rakousko na základě článku 16 směrnice 90/220/EC (nahrazena směrnicí 2001/18/EC) a později na základě článku 23 směrnice 2001/18/EC zakázalo na svém území použití geneticky modifikované kukuřice linie MON 810 a T 25, schválených pro uvádění na trh v EU. Po analýze odůvodnění těchto opatření zpracovaných Rakouskem konstatoval Vědecký výbor pro rostliny a Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA), že dokumenty předložené Rakouskem neobsahují žádné nové vědecké informace, které by nebyly známy v době posuzování žádostí. Evropská komise proto připravila návrhy rozhodnutí, ve kterých žádá Rakousko o zrušení restriktivních opatření. Návrhy rozhodnutí Komise byly pojednány ve výboru zřízeném podle čl. 30 směrnice 2001/18/ES (výbor komitologie), který však nedospěl k rozhodnutí. V takovém případě jsou návrhy předloženy Radě, která má tříměsíční lhůtu na rozhodnutí. Tato otázka bude tedy znovu projednávána na prosincovém zasedání Rady ministrů. Česká republika bude na jednání Rady pro životní prostředí hlasovat pro návrh rozhodnutí Komise o zrušení zákazu používání GM kukuřice linie MON 810 uplatňovaný Rakouskem (žádost o uvádění kukuřice MON 810 na trh v ČR byla posuzována v roce 2003 a bylo vydáno kladné rozhodnutí MŽP 1683/OER/GMO/03) a zdrží se hlasování o návrhu rozhodnutí Komise o zrušení zákazu používání GM kukuřice linie T25 uplatňovaný Rakouskem (ČR neměla možnost posuzovat původní žádost o uvádění na trh této GM kukuřice, nemá žádné praktické zkušenosti s touto plodinou a tudíž ani dostatek argumentů pro jednoznačné stanovisko).
ODPADY
Návrh rámcové směrnice o odpadech, jejímž cílem je úprava, upřesnění a zjednodušení pojmů a procesů, které při implementaci směrnice 75/442/EHS o odpadech vyvolávají problémy a nejasnosti. Bude novelizovat/rušit směrnici 75/442/EHS o odpadech a zruší směrnice 91/689/EHS o nebezpečných odpadech a 75/439/EHS o odpadních olejích. Finské předsednictví původně plánovalo dosažení politické shody k návrhu na prosincové Radě ministrů pro ŽP, ale vzhledem k náročnosti jednání a mnoha pozměňovacím návrhům Evropského parlamentu (EP) bude Rada 18.12.2006 pouze informována o pokroku v projednávání. Hlasování v plénu EP v prvním čtení se očekává v únoru 2007. Více informací http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=cs&DosId=193712
VODA
Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady o standardech environmentální kvality v oblasti vodní politiky a o změně směrnice 2000/60/ES
Návrh směrnice o standardech environmentální kvality v oblasti vodní politiky předložila Evropská komise dne 17. 7. 2006 v návaznosti na článek 16 rámcové směrnice pro vodní politiku (2000/60/EC). Návrh směrnice stanovuje standardy kvality pro vybrané pesticidy, biocidní látky, těžké kovy a některé další látky jako zpomalovače hoření. Celkový počet látek (41) zahrnuje 33 prioritních látek pro zařazení do přílohy X rámcové směrnice pro vodní politiku a 8 dalších nebezpečných látek, které jsou předmětem legislativy o nebezpečných látkách. Po schválení směrnice Radou a EP v rámci spolurozhodovací procedury budou členské státy zavázány dosáhnout stanovených standardů pro všechny prioritní a prioritní nebezpečné látky do roku 2015. Opatření k dosažení těchto standardů mají být zahrnuta v plánech povodí, které mají být zpracovány do roku 2009. Členské státy budou také zavázány omezit vypouštění, emise a úniky prioritních látek a odstranit vypouštění, emise a úniky prioritních nebezpečných látek do vody do roku 2025. Směrnice stanovuje také požadavky na zavedení registru emisí, vypouštění a úniků pro všech 41 látek pro referenční období mezi lety 2007 – 2009.
BIOLOGICKÁ BEZPEČNOST
Popis problematiky
Pracovní skupina Rady EU pro mezinárodní environmentální otázky – Biologická bezpečnost, která se uskutečnila dne 16. 11. 2006, byla druhým a současně posledním setkáním představitelů členských zemí k této otázce za finského předsednictví. Hlavní část programu schůzky byla věnována finalizaci dokumentů, jež byly projednávány již na schůzce předcházející (3. 10. 2006). Pokračovala jednání v některých prioritních oblastech vytčených pro období mezi zasedáními smluvních stran Cartagenského protokolu COP-MOP3 (Curitiba 2006) a COP-MOP4 (Německo 2008) v oblasti odpovědnosti a odškodnění (při nakládání s GMO) a v oblasti budování kapacit. Pozornost byla znovu věnována také problematice informačního systému biologické bezpečnosti (Biosafety Clearing House, BCH) a seznamu expertů (roster of experts). Nastupující německé předsednictví plánuje na první pololetí roku 2007 pouhé dvě schůzky této pracovní skupiny. Představitel Evropské komise podal zprávu o společném jednání Finska, Německa a Evropské komise s představiteli biotechnologického průmyslu (Croplife International, Monsanto, Syngenta, Bayer Cropsience). Jednání byla vedena v obecné rovině s tím, že při očekávaných budoucích setkáních dojde i na technické podrobnosti. Ze strany představitelů průmyslu vyvstal požadavek jasněji definovat „škody na biodiverzitě“ a předejít jednostrannému vnímání biotechnologického průmyslu jako jediného původce škod na přírodě. Z jednání vyplynulo, že představitelé průmyslu nejsou dosud připraveni k založení průmyslového podpůrného fondu k náhradě škod, jsou však ochotni pokračovat v jednáních tímto směrem.
MOŘSKÉ PROSTŘEDÍ
Směrnice byla předložena dne 24. 10. 2005 společně s Tematickou strategií ochrany a zachování mořského prostředí. Cílem návrhu směrnice je vytvořit rámec pro vznik mořských strategií v EU, jejichž předmětem je ochrana mořského prostředí s ohledem na specifické geografické a klimatické podmínky jednotlivých mořských ekosystémů. Ukládá členským státům vytvořit strategie pro své mořské oblasti, počínaje vyhodnocením aktuálního stavu a vlivu lidských aktivit a vytyčením cílů. Členské státy by měly do roku 2016 přijmout opatření pro dosažení stanovených cílů. Z hlediska ČR je nejpodstatnějším aspektem návrhu otázka míry zapojení vnitrozemských států v rámci transpozice a implementace směrnice. Na pracovní úrovni byl k této otázce připraven kompromis, podle kterého bylo upraveno znění čl. 5 (spolupráce vnitrozemských států v rámci regionální spolupráce), čl. 6 (ustavení kompetentního úřadu pro spolupráci podle čl. 5) a čl. 23 (transpozice jen pro relevantní ustanovení podle čl. 5 a 6). Ke kompromisnímu návrhu vyjádřily vnitrozemské státy na pracovní úrovni výhradu k prostudování. ČR na jednání Coreper 1 potvrdila souhlasné stanovisko ke kompromisnímu návrhu ohledně otázky míry zapojení vnitrozemských států při transpozici a implementaci směrnice.
PESTICIDY
Tematická strategie udržitelného používání pesticidů Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se stanoví rámec pro činnost Společenství za účelem dosažení udržitelného používání pesticidů
Komise ve svém sdělení „Tématická strategie udržitelného využívání pesticidů“ předložila řadu opatření, která by mohla být součástí strategie. Strategie zatím pokrývá pouze přípravky na ochranu rostlin, ne biocidní přípravky (TS pod pojem pesticid zařazuje jen přípravky na ochranu rostlin, jejichž definice je obsažena v zákoně č 326/2004 Sb., o rostlinolékařské péči a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů a ve směrnici č. 91/414/ES). Specifickým cílem tematické strategie je minimalizovat nebezpečí a rizika, která představuje používání pesticidů pro lidské zdraví a pro životní prostředí; zlepšit kontrolu využívání a distribuce pesticidů; snížit úroveň škodlivých účinných látek, včetně nahrazení nejnebezpečnějších látek bezpečnějšími alternativními technologiemi (včetně mechanických); podpořit využívání zemědělství s nízkými vstupy pesticidů či bez pesticidů, zvláště zvýšením povědomí uživatelů, podporou předpisů pro dobré postupy a zvážením možného použití finančních nástrojů. Cílem předloženého návrhu směrnice je provádět ty části tematické strategie, které vyžadují nové právní předpisy. Předloženým návrhem směrnice má být vytvořen společný právní rámec pro dosažení udržitelného využívání pesticidů. Po přijetí bude členským státům Společenství uložena povinnost přijetí národních akčních plánů, které stanoví cíle, opatření a harmonogramy ke snížení nebezpečí a rizik z využívání pesticidů a omezování závislosti zemědělské produkce na pesticidech (přípravcích na ochranu rostlin). Česká republika s přípravou „Tématické strategie k udržitelnému používání pesticidů“ souhlasí a usiluje o to, aby definice pojmu „přípravek na ochranu rostlin“ v tematické strategii byla přejata z textu budoucího nařízení Rady, které má nahradit dosavadní směrnici 91/414/ES, zabývající se přípravky na ochranu rostlin, čímž hodlá docílit ještě těsnějšího propojení mezi předkládaným návrhem TS a tímto budoucím nařízením. ČR zdůrazňuje potřebnost souladu ochrany biodiverzity, volné krajiny a používání pesticidů a snížení zátěže na např. nezemědělskou půdu z hlediska udržitelného rozvoje. Česká republika považuje za důležité, aby tématická strategie obsahovala v rámci monitoringu složek životního prostředí monitoring půd z hlediska prevence ochrany půdy a vody před těmito rizikovými látkami.
LIFE+
Pro finanční perspektivu 2007-2013 bylo rozhodnuto o integrovaném přístupu k financování životního prostředí. Jeho součástí se má stát i tento finanční nástroj, úzce zaměřený na životní prostředí – program LIFE+ Program LIFE+ má být dělen do tří částí (pilířů) nazvaných „LIFE+ Nature and Biodiversity“, „LIFE+ Environment Policy and Governance“ a „LIFE+ Information and Communication“. Financování většiny projektů v rámci programu LIFE+ má být realizováno na základě 2 víceletých centrálních programů (2007-10 a 2011-13) a na to navazujících 7 ročních národních programů, které určí zásadní cíle, priority, oblasti a typy činností, ale také očekávané výsledky i případnou maximální míru kofinancování. V nařízení se ale určí obecné maximum spolufinancování. Pro síť Natura 2000 by se měly stát primárním zdrojem financování strukturální fondy. V rámci integrovaného přístupu však vzniknou mezery z hlediska pokrytí celkových potřeb. Tato část by měla být financována z prostředků členských států, ale částečně také prostřednictvím programu LIFE+, v navrhovaném pilíři LIFE+ Nature and Biodiversity. Konkrétní podmínky mají určit až víceleté programy a navazující národní roční programy. Předsednictví původně navrhlo tři varianty možného postupu při alokaci finančních prostředků: · minimalistický přístup bude kopírovat návrh společné pozice, případně dojde k mírnému snížení části rozpočtu delegované členským státům (z 80% na 75%), tento návrh bude zřejmě nepřijatelný pro EP, · smíšený přístup bude delegovat členským státům 50% rozpočtu programu, který bude využit pro oblast ochrany přírody a biodiverzity, · plně centralizovaný přístup – celý rozpočet programu LIFE+ by podléhal obdobným pravidlům jako stávající program LIFE. · dalším možným novým řešením je návrh předsednictví centralistického přístupu s národními alokacemi. Téměř třetina delegací se vyjádřila pro minimalistický přístup, de facto zachování společné pozice, který nicméně není pro EP průchodný. Některé delegace se vyjádřily negativně ke druhému návrhu– jde podle nich o kombinaci nejhorších částí obou možností, šlo by o administrativně neúnosně náročnou proceduru. Delegace by byly ochotny s tímto návrhem souhlasit, pokud by byla tato varianta zjednodušena a byla by nastavena jasná a transparentní pravidla. Řada delegací připustila, že třetí možnost (de facto zachování současného systému) by byla lepším základem pro další vyjednávání s Evropským parlamentem, za předpokladu, že by byly zavedeny vhodné korekční mechanismy. Probíhá jednání. Více informací http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=cs&DosId=191760
REACH
Nařízení Evropského parlamentu a Rady o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek, o zřízení Evropské agentury pro chemické látky, o změně směrnice Evropského parlamentu a Rady 1999/45/ES a o zrušení nařízení Rady (EHS) č. 793/93, nařízení Komise (ES) č. 1488/94, směrnice Rady 76/769/EHS a směrnic Komise 91/155/EHS, 93/67/EHS, 93/105/ES a 2000/21/ES.
Nařízení Evropského parlamentu a Evropské rady REACH (Registration, Evaluation, Authorization of Chemicals) by mělo nahradit stávajících přibližně 40 právních úprav EU zabývajících se chemickými látkami. Nařízení REACH by mělo zabezpečit, aby se při používání chemických látek minimalizovala rizika pro zdraví lidí a zároveň dopady na životní prostředí. Současně by se měla zvýšit i konkurenceschopnost průmyslu EU. Nařízení REACH sjednocuje pravidla pro chemické látky, které jsou již na trhu i pro ty, které jsou zatím ve fázi vývoje. Zavádí systém registrace všech chemických látek (jako takových, obsažených v přípravcích či ve výrobcích) vyráběných či dovážených v množství nad 1 tunu ročně. Podle produkovaného množství či stupně možné nebezpečnosti budou registrované látky vyhodnoceny z hlediska rizik pro lidské zdraví a pro životní prostředí. Použití zvlášť rizikových látek bude schvalováno (autorizováno) k používání na omezenou dobu, což by mělo stimulovat inovativní hledání méně rizikových alternativ. Nařízení REACH by tak měl odstranit dnešní stav, kdy u více než 90% látek používaných v EU (z celkového počtu cca 120 tisíc) neexistují dostatečné údaje o jejich účincích na zdraví a životní prostředí. Povinnost shromáždit potřebná data a zodpovědnost za jejich kvalitu je uložena průmyslovému sektoru, který látky produkuje a uvádí na trh. Převážnou část rozhodování převezme pro tyto účely zřízená Evropská chemická agentura se sídlem v Helsinkách, která při tom bude úzce spolupracovat s příslušnými orgány členských států. Agentura bude ustavena do 12 měsíců od nabytí účinnosti Nařízení REACH. Cílem finského předsednictví je schválit text nařízení do konce roku 2006. Dne 27. listopadu 2006 se uskutečnil finální trialog mezi Evropskou komisí, Radou a Evropským parlamentem. Politické frakce EP se shodly na své pozici k návrhu, což usnadnilo poslední fázi vyjednávání. Dne 12. – 13. 12 proběhne hlasování v EP. Text by měl být schválen jako „A“ bod na prosincovém zasedání Rady pro životní prostředí dne 18. 12. 2006.
Řádné zasedání Rady ŽP 18. 12. 2006
Dne 18. prosince se uskuteční řádné zasedání ministrů životního prostředí. Na program jednání byly zařazeny následující body: 1. Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se stanoví rámec pro činnost Společenství v oblasti mořské environmentální politiky (směrnice o mořské strategii) Politická dohoda (Veřejné jednání)
2. Činnost navazující na dvanáctou Konferenci smluvních stran (COP 12) Rámcové úmluvy Organizace spojených národů o změně klimatu (UNFCCC) ve spojení s druhým zasedáním Konference smluvních stran sloužícím jako zasedání smluvních stran Kjótského protokolu (COP/MOP 2) (Nairobi 6.– 17. listopadu 2006) Závěry Rady
Výměna názorů
3. Zastavení ztráty biologické rozmanitosti
Závěry Rady
(Veřejná rozprava)
4. Geneticky modifikované organismy
Návrh rozhodnutí Rady o dočasném zákazu používání a prodeje geneticky modifikované kukuřice (Zea mays L. linie MON 810) v Rakousku podle směrnice Evropského parlamentu a Rady Návrh rozhodnutí Rady o dočasném zákazu používání a prodeje geneticky modifikované kukuřice (Zea mays L. linie T25) v Rakousku podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/18/ES (LA) (*) Přijetí
5. Jiné záležitosti
a) Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady o odpadech (LA)
Zpráva o pokroku
(Veřejné jednání)
b) Tematická strategie udržitelného používání pesticidů
Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se stanoví rámec pro činnost Společenství za účelem dosažení udržitelného používání pesticidů (LA)
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o uvádění přípravků na ochranu rostlin na trh (LA) = Informace předsednictví
(Veřejné jednání)
c) Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady o standardech environmentální kvality v oblasti vodní politiky a o změně směrnice 2000/60/ES (LA) Informace předsednictví
(Veřejné jednání)
d) Vnější vztahy: Zpráva předsednictví a Komise o výsledcích setkání mezi EU a třetími zeměmi Dialog na vysoké úrovni mezi EU a USA o změně klimatu, čisté energii a udržitelném rozvoji (Helsinky 24.–25. října 2006) Summit EU–Ukrajina (Helsinky 27. října 2006) Evropsko-středomořská ministerská konference o životním prostředí (Káhira 20. listopadu 2006) Summit EU-Rusko (Helsinky 24. listopadu 2006) Summit Severní dimenze (Helsinky 24. listopadu 2006)
e) Sdělení Komise Radě, Evropskému parlamentu, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a Výboru regionů Budování světového trhu s uhlíkem - zpráva podle článku 30 směrnice 2003/87/ES = Informace Komise
f) Osmá konference smluvních stran Basilejské úmluvy o kontrole pohybu nebezpečných odpadů přes hranice států a jejich zneškodňování (Nairobi 27. listopadu až 1. prosince 2006) Informace předsednictví a Komise
g) (příp.) Sdělení o výsledcích přezkumu strategie Společenství pro snížení emisí CO2 z automobilů Informace Komise
h) Informace Komise o evropských opatřeních pro boj proti nedostatku vody a suchu na žádost portugalské a španělské delegace
i) Nezbytnost postupného nahrazení fosfátů v detergentech na žádost švédské delegace
j) Předpokládaný dopad strategie Společenství pro rtuť na oblast Almadénu na žádost španělské delegace
k) Konference o životním prostředí (Paříž 2.– 3. února 2007) na žádost francouzské delegace
Přijaté předpisy v měsíci listopadu
ROZHODNUTÍ KOMISE 2006/780/ES ze dne 13. listopadu 2006 o zabránění dvojímu započítávání snížení emisí skleníkových plynů v rámci systému obchodování s emisemi ve Společenství při projektových činnostech v rámci Kjótského protokolu v souladu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES
(oznámeno pod číslem K(2006) 5362)