PROSINEC 12/2006 Měsíční přehled projednávané legislativy ES - životní prostředí Rada ministrů životního prostředí
Dne 18. prosince 2006 se v Bruselu uskutečnilo řádné zasedání Rady EU pro životní
prostředí. Ministr životního prostředí Petr J. Kalaš vystoupil v souladu se schváleným
mandátem k problematice změny klimatu a geneticky modifikovaných organismů.
V rámci bodů „Různé“ byl pro ČR významný zejména bod týkající se směrnice o
odpadech. V rámci bodu „A“ bylo přijato nařízení o REACH a rozhodnutí Rady o
přijetí změny úmluvy o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a
přístupu k právní ochraně v záležitostech životního prostředí.
V rámci zasedání Rady proběhla i první schůzka ministrů životního prostředí ČR,
Francie a Švédska na téma přípravy na předsednictví EU. Ministři si vyměnili
informace o dosavadní přípravě a o rámcových návrzích priorit s důrazem na prolínající
se témata, mezi která patří např. změna klimatu. Dále se jednalo o formě budoucí
spolupráce, a to na pracovní i politické úrovni. Ministr Petr J. Kalaš pozval
francouzskou ministryni životního prostředí N. Olin a švédského ministra pro udržitelný
rozvoj A.Carlgrena v září 2007 do Prahy za účelem již konkrétnější diskuze o náplni
společného18-ti měsíčního Operačního programu Rady.
Během oběda se ministři setkali s předsedou byra 15. zasedání Komise OSN pro
udržitelný rozvoj místopředsedou vlády a ministrem průmyslu a energetiky Kataru
Abdullahem bin Hamadem al-Attiyahem, s nímž si vyměnili názory na předpokládané
výstupy 15. zasedání Komise v květnu 2007. Výsledky jejího jednání o tak důležitých
oblastech, jako jsou udržitelná energetika, změna klimatu, znečištění ovzduší a
atmosféry a průmyslový rozvoj, by měly přispět k přijetí účinnějších závazků k
mnohem razantnějšímu prosazování udržitelného rozvoje jak ze strany hospodářsky
vyspělých zemí, tak i zemí rozvojových.
Podrobnější informace o postupu ČR při projednávání na Radě EU pro ŽP: MOŘSKÉ PROSTŘEDÍ Popis problematiky Pozice ČR Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se stanoví rámec pro činnost Společenství v oblasti mořské environmentální politiky (směrnice o mořské strategii) - Politická dohodaSměrnice byla předložena dne 24. 10. 2005 společně s Tematickou strategií ochrany a
zachování mořského prostředí. Cílem návrhu směrnice je vytvořit rámec pro vznik
mořských strategií v EU, jejichž předmětem je ochrana mořského prostředí s ohledem
na specifické geografické a klimatické podmínky jednotlivých mořských ekosystémů.
Ukládá členským státům vytvořit strategie pro své mořské oblasti, počínaje
vyhodnocením aktuálního stavu a vlivu lidských aktivit a vytyčením cílů. Členské státy
by měly do roku 2016 přijmout opatření pro dosažení stanovených cílů.
Z hlediska ČR je nejpodstatnějším aspektem návrhu otázka míry zapojení
vnitrozemských států v rámci transpozice a implementace směrnice. Předsednictví
přeložilo ke schválení kompromisní text směrnice (dokument 16171/06 ADD 1), ve
kterém je otázka zapojení vnitrozemských států řešena v čl. 5 (zajištění spolupráce
vnitrozemských států v rámci regionální spolupráce), čl. 6 (ustavení kompetentního
2
Závěry Radyúřadu pro spolupráci podle čl. 5) a čl. 23 (transpozice jen pro relevantní ustanovení
podle čl. 5 a 6).
Na základě diskuze bylo členskými státy k návrhu směrnice dosaženo politické shody. ZMĚNA KLIMATU Popis problematikyČinnost navazující na dvanáctou Konferenci smluvních stran (COP 12)
Rámcové úmluvy Organizace spojených národ
ů o změně klimatu(UNFCCC) ve spojení s druhým zasedáním Konference smluvních stran
sloužícím jako zasedání smluvních stran Kjótského protokolu
(COP/MOP 2)(Nairobi 6.– 17. listopadu 2006)
Předsednictví připravilo stručný návrh závěrů Rady jako follow-up konference
v Nairobi, shrnující hlavní body projednávané na konferenci a pozitivně hodnotící
dosažené výsledky (pracovní program ad-hoc pracovní skupiny pro post-2012 závazky
v oblasti klimatické změny (AWG), revize Kjótského protokolu v roce 2008, návrh
Ruska na dobrovolné závazky zemí mimo přílohu I Protokolu a uspořádání druhého
workshopu v rámci dialogu k dlouhodobé spolupráci v boji s klimatickou změnou
prostřednictvím rozšířené implementace Úmluvy (UNFCCC)). Návrh byl připraven
v rámci pracovní skupiny (WPIEI) a detailně diskutován na jednání Coreperu. Dále
předsednictví připravilo pro diskuzi ministrů 3 otázky, které se týkaly role EU ve
vyjednávání o podobě budoucích závazků (post-2012) a konkrétních opatření
v následujícím roce.
Pozice ČRČeská republika podpořila závěry Rady v jejich stručné podobě. Česká republika
odeslala své odpovědi na otázky finského předsednictví v písemné podobě, stejně jako
ostatní členské státy.
Závěry Rady a diskuze ministrů Rada odsouhlasila závěry Rady (follow-up konference v Nairobi) bez další debaty.Prostor byl věnován zejména diskusi na základě okruhů otázek připravených finským
předsednictvím. Zástupce finského předsednictví v úvodu shrnul výsledky konference
v Nairobi a informoval o očekávaném „balíčku“ návrhů ke klimatické změně, který by
Komise měla předložit začátkem příštího roku. Komisař Dimas potvrdil závěry
z Nairobi (program AWG, specifická opatření pro africké země), potvrdil vedoucí roli
EU v souvislosti se stanovením 2°C cíle, kdy průměrná globální teplota povrchu Země
se nesmí zvýšit o více než 2 °C do konce 21. století (tj. cíl potvrzený jak závěry Rady
ministrů ŽP v březnu 2005, tak i Evropskou radou na summitu 15. a 16. 12. 2006).
Uvedený cíl pouze jiným způsobem vyjadřuje cíl popsaný ve třetí hodnotící zprávě
Mezivládního panelu změny klimatu (IPCC), podle které je potřeba výrazně snížit
celkové globální emise skleníkových plynů nejméně o 15 % a pokud možno alespoň o
50 % do roku 2050 vůči roku 1990, aby se zabránilo nebezpečné interferenci
s klimatickým systémem Země.
Komisař Dimas rovněž potvrdil, že Komise předloží návrhy související s problematikou
klimatické změny (EU ETS revize – očekává se rozšíření na další sektory a skleníkové
plyny, návrh týkající se kvality paliv motorových vozidel, zahájení veřejné diskuse
k problematice adaptací – příprava Zelené knihy).
V rámci diskuse se k problematice na základě předložených otázek vyjádřila většina
členských států včetně ČR. Zdůrazněna byla zejména potřeba dalších závazků
(konkrétní návrh Velké Británie na ustavení nového globálního cíle EU - snížení emisí
o 30% do roku 2020 a nejméně o 60% do roku 2050 - podpořily explicitně delegace
Německa a Švédska, přičemž Švédsko navrhlo snížení do roku 2020 o 40%), větší
transparentnost směrem ke třetím zemím a větší využití potenciálu EU – zejména
3
v transferu technologií, pokračování dialogu s hlavními světovými emitenty,
rozpracování dalších aspektů – adaptační opatření, rozvoj čistších technologií a
nezbytná provázanost s energetickou politikou. Některé delegace zdůraznily potřebu
společného ale diferencovaného postupu v otázce stanovování budoucích závazků, řada
delegací rovněž zmínila otázku EU ETS. Obecně se delegace shodly na potřebě
definování nového ambiciózního ale realistického závazku pro další období (po roce
2012) a zdůraznily nutnost udržení a potvrzení vedoucí role EU v boji proti klimatu a
rovněž potřebu zachování důvěryhodnosti EU jako partnera pro třetí země plněním
stanovených závazků.
V roce 2007 bude pokračovat příprava na úrovni EU na vyjednávání o další podobě
závazků na snižování emisí skleníkových plynů; dle předběžného programu únorové
Rady ministrů (20.02.2007) je plánována presentace Zelené knihy Komise
k problematice adaptačních opatření a informace předsednictví k závěrům symposia ke
klimatické změně a evropské vodní dimenzi (Zranitelnost-Dopady-Adaptace), které se
bude konat v polovině února v Berlíně (12.-14. 02. 2007).
Komisař Dimas dále potvrdil, že Komise předloží relevantní návrhy opatření na
komunitární úrovni v první polovině roku 2007; zdůraznil, že EU ETS je elementárním
opatřením v boji proti změně klimatu a jádrem pro další aktivity. Zároveň potvrdil
potřebu stanovení jasného a bezpečného cíle pro další období a jako rozhodující pro
formulování tohoto cíle označil rok 2007. Ke komentářům některých delegací k NAP2
uvedl, že všechna kritéria adresovaná v jednotlivých vystoupeních byla vzata v úvahu
při posuzování NAPů, detailní otázky budou řešeny bilaterálně s jednotlivými
dotčenými delegacemi.
BIODIVERZITA Popis problematiky Zastavení ztráty biologické rozmanitostiNávrh závěrů Rady vycházel ze Sdělení Evropské komise Radě a Evropskému parlamentu - Zastavení úbytku biologické rozmanitosti do roku 2010 a v dalších
letech – zachování ekosystémových služeb v zájmu dobrých životních podmínek pro lidstvo“ z 22. května 2006, které je výsledkem dlouhodobé diskuse a spolupráce
jak v EU, tak ve světě. Sdělení obsahuje ambiciózní politické přístupy k naplnění
hlavního cíle politiky EU v oblasti ochrany biodiverzity – k zastavení úbytku
biodiverzity do roku 2010, tzv. cíle 2010. Realizace Sdělení má být provedena
prostřednictvím akčního plánu, který je jeho přílohou a navrhuje konkrétní opatření a
definuje odpovědnosti, práva a povinnosti evropských institucí a členských států. Uvádí
seznam indikátorů pro monitorování pokroku směrem k dosažení cíle 2010
a harmonogram pro jeho hodnocení.
Úvod závěrů Rady obsahuje všeobecné proklamace o důležitosti biodiverzity a odkazy
na mezinárodní úmluvy a jiné závazky toto zdůrazňující. (§1-5). Předmětem závěrů
Rady je podpora 10 prioritních cílů a výzva Komisi, aby našla nejvhodnější způsoby
realizace a aby zahájila diskusi nad dlouhodobou vizí biodiverzity. Dále pak Rada ve
svých závěrech oceňuje dosavadní práci na poli biodiverzity – např. Natura 2000 a
vyzývá Evropskou komisi a členské státy, aby zvýšily úsilí v naplňování cíle 2010.
Pozice ČRČR podpořila kompromisní text závěrů Rady, který byl upravován naposledy na jednání
Coreper dne 6. 12. 2006.
Závěry RadyK návrhu kompromisního textu uvedeného v dokumentu 16174/06 proběhla diskuze, ve
které delegace potvrdily důležitost ochrany biodiverzity a zdůraznily některé aspekty
této ochrany včetně otázek financování, nezbytnosti ochrany mořského prostředí a
nutnosti přijetí souboru vhodných indikátorů biodiverzity. Závěry byly jednomyslně
přijaty.4
GMO Geneticky modifikované organismya) Návrh rozhodnutí Rady o dočasném zákazu používání a prodeje geneticky
modifikované kukuřice (Zea mays L. linie MON 810) v Rakousku podle směrnice
Evropského parlamentu a Rady 2001/18/ES
b) Návrh rozhodnutí Rady o dočasném zákazu používání a prodeje geneticky
modifikované kukuřice (Zea mays L. linie T25) v Rakousku podle směrnice
Evropského parlamentu a Rady 2001/18/ES
Rakousko na základě článku 16 směrnice 90/220/EC (nahrazena směrnicí 2001/18/EC)
a později na základě článku 23 směrnice 2001/18/EC zakázalo na svém území použití
geneticky modifikované kukuřice linie MON 810 a T 25, schválených pro uvádění na
trh v EU. Po analýze odůvodnění těchto opatření zpracovaných Rakouskem konstatoval
Vědecký výbor pro rostliny a Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA), že
dokumenty předložené Rakouskem neobsahují žádné nové vědecké informace, které by
nebyly známy v době posuzování žádostí. Evropská komise proto připravila návrhy
rozhodnutí, ve kterých žádá Rakousko o zrušení restriktivních opatření.
Návrhy rozhodnutí Komise byly pojednány ve výboru zřízeném podle čl. 30 směrnice
2001/18/ES (výbor komitologie), který však nedospěl k rozhodnutí. Proto byly návrhy
předloženy Radě, která měla tříměsíční lhůtu na rozhodnutí.
Pozice ČRČeská republika na jednání Rady pro životní prostředí hlasovala pro návrh rozhodnutí
Komise o zrušení zákazu používání GM kukuřice linie MON 810 uplatňovaný
Rakouskem (žádost o uvádění kukuřice MON 810 na trh v ČR byla posuzována v roce
2003 a bylo vydáno kladné rozhodnutí MŽP 1683/OER/GMO/03) a zdržela se
hlasování o návrhu rozhodnutí Komise o zrušení zákazu používání GM kukuřice linie
T25 uplatňovaný Rakouskem (ČR neměla možnost posuzovat původní žádost o uvádění
na trh této GM kukuřice. ČR s touto plodinou nemá žádné praktické zkušenosti a tudíž
ani dostatek argumentů pro jednoznačné stanovisko).
Závěry Rady:Na základě hlasování členských států bylo dosaženo kvalifikované většiny pro
zamítnutí obou návrhů předložených Komisí. Předsednictví návazně předložilo dva
nové návrhy rozhodnutí Rady zamítající návrhy Komise (příloha II v dokumentu
16239/06). Vzhledem k námitce Francie, která se týkala odůvodnění těchto zamítavých
rozhodnutí, byl návrh předsednictví předložen k projednání v pracovní skupině pro ŽP,
jejíž jednání proběhlo paralelně se zasedáním Rady. Na základě jednání pracovní
skupiny byl upraven text preambule obou nových rozhodnutí Rady s tím, že za hlavní
důvod pro zamítavé stanovisko Rady je pokládána skutečnost, že ani jedna z obou GM
linií nepodstoupila ověřovací proceduru podle nové směrnice 2001/18/ES, která
vstoupila v platnost poté, co bylo přijato rozhodnutí o uvedení na trh obou linií ve shodě
s předcházející legislativou Společenství.
Upravený návrh obou rozhodnutí byl předložen ke schválení Radou (dokument SN
56040/06), kde byla potvrzena kvalifikovaná většina pro přijetí upravených rozhodnutí Rady. Podle některých členských států, včetně ČR, by národní omezení
měla být přijímána výhradně ve shodě se „safeguard clause“ podle článku 23 směrnice
2001/18/ES a uplatněna ve všech případech, kdy se objeví nové vědecké doklady
indikující riziko pro lidské zdraví nebo životní prostředí. Podle některých delegací
takové indikace nebyly zjištěny a proto hlasovaly proti návrhu rozhodnutí. Delegace
Velké Británie a Nizozemí připojily k rozhodnutí své prohlášení, ve kterém uvedly
důvody svého nesouhlasu s oběma rozhodnutími Rady.
RŮZNÉ V rámci bodů Různé předložilo předsednictví zprávu o pokroku v projednávání rámcové směrnice o odpadech. Návrh rámcové směrnice byl předložen spolu stematickou strategií v prosinci 2005. Od ledna 2006 byla diskutována v pracovních
5
orgánech Rady EU a konečné schválení se očekává v roce 2008. Jejím cílem je úprava,
upřesnění a zjednodušení pojmů a procesů, které při implementaci směrnice
75/442/EHS o odpadech vyvolávají problémy a nejasnosti. Bude novelizovat a rušit
směrnici 75/442/EHS o odpadech a zruší směrnice 91/689/EHS o nebezpečných
odpadech a 75/439/EHS o odpadních olejích, jejichž požadavky integruje. Česká republika uplatnila a uplatňuje své výhrady k návrhu směrnice. Finské předsednictví původně plánovalo dosažení politické shody k návrhu na prosincové Radě ministrů
pro ŽP, ale vzhledem k náročnosti jednání a mnoha pozměňovacím návrhům
Evropského parlamentu byla Rada pouze informována o pokroku v projednávání.
Předsednictví indikovalo, že během nadcházejícího německého předsednictví budou
řešeny zbývající otevřené problémy, které zahrnují mimo jiné otázky energetického
využití odpadů, nakládání s vedlejšími produkty a zaměření programů opatření.
Delegace ČR podpořila ve svém vystoupení návrh na řešení problematiky
biodegradabilního odpadu formou samostatné směrnice. Dánsko zdůraznilopožadavek na zachování možnosti, aby členské státy mohly regulovat nakládání
s odpady při jejich spalování.
Předsednictví dále uvedlo informaci o dosavadním postupu projednávání k návrhu
směrnice o standardech environmentální kvality v oblasti vodní politiky, kterýpředložila Evropská komise dne 17. 7. 2006 v návaznosti na článek 16 rámcové
směrnice pro vodní politiku (2000/60/EC). Návrh směrnice stanovuje standardy kvality
pro vybrané pesticidy, biocidní látky, těžké kovy a některé další látky jako zpomalovače
hoření. Celkový počet látek (41) zahrnuje 33 prioritních látek pro zařazení do přílohy X
rámcové směrnice pro vodní politiku a 8 dalších nebezpečných látek, které jsou
předmětem legislativy o nebezpečných látkách. Po schválení směrnice Radou a
Evropským parlamentem v rámci spolurozhodovací procedury budou členské státy
zavázány dosáhnout stanovených standardů pro všechny prioritní a prioritní nebezpečné
látky do roku 2015. Opatření k dosažení těchto standardů mají být zahrnuta v plánech
povodí, které mají být zpracovány do roku 2009. Členské státy budu také zavázány
omezit vypouštění, emise a úniky prioritních látek a odstranit vypouštění, emise a úniky
prioritních nebezpečných látek do vody do roku 2025. Směrnice stanovuje také
požadavky na zavedení registru emisí, vypouštění a úniků pro všech 41 látek pro
referenční období mezi lety 2007 – 2009.
Dalším bodem v rámci bodů Různé byla zpráva předsednictví o pokroku v projednávání
balíku návrhů k udržitelnému využívání pesticidů (tématická strategie, návrh
směrnice a návrh nařízení). Jde o druhou nejrozsáhlejší ze všech sedmi tematických
strategií. Je doplněna návrhem rámcové směrnice k udržitelnému využívání pesticidů a
rozsáhlou dopadovou studií. Návrh tematické strategie pokrývá pouze „přípravky na
ochranu rostlin“ (plant protection products – tak, jak je definuje směrnice 91/414/EC),
nikoliv biocidy, které jsou ošetřeny směrnicí o biocidech (1998/8/EC).
Cílem předloženého návrhu směrnice je vytvořit společný právní rámec pro dosažení
udržitelného využívání pesticidů. Po přijetí bude členským státům Společenství uložena
povinnost přijetí národních akčních plánů, které stanoví cíle, opatření a harmonogramy
ke snížení nebezpečí a rizik z využívání pesticidů a omezování závislosti zemědělské
produkce na pesticidech (přípravcích na ochranu rostlin), ovšem při maximálním
využití nástrojů stávající legislativy, umožňující členským státům používat již zavedená
opatření na národních úrovních.
Zástupce Komise v tomto bodě apeloval na německé předsednictví, které již neformálně
avizovalo, že přesune diskusi o návrhu směrnice o udržitelném využívání pesticidů do
formace Rady pro zemědělství – kde je již projednáván návrh nařízení nahrazujícího
směrnici 91/414/EC; Komise vyjádřila silnou preferenci pro ponechání diskuse
k návrhu směrnice ve formaci pro životní prostředí a argumentovala mimo jiné právním
6
základem návrhu, obsahem, který jde nad rámec oblasti zemědělství a předpokladem
budoucího zahrnutí problematiky biocidů.
Následně byla předložena informace předsednictví a Komise o výsledcích jednání se třetími zeměmi, informace předsednictví o výsledcích konference smluvních stran Basilejské úmluvy o kontrole přeshraničního pohybu nebezpečných odpadů (Nairobi,
27.11.-1.12.2006) a informace o deklaraci vodních ředitelů (Inari, 30.11.-1.12.2006);
informace ES/PT delegací k problematice sucha a nedostatku vody; informace ES
delegace o současném stavu a možných dopadech uzavření největšího světového dolu na rtuť v Almadénu; informace SE delegace o postupném nahrazování fosfátů
v detergentech; informace FR delegace o nadcházející konferenci k životnímu prostředí, která se bude konat v únoru 2007 (2.-3.02.2007) v Paříži a informace UKdelegace o resoluci k udržitelnému rybolovu.
Přijaté předpisy v měsíci prosinciNařízení Komise (ES) 1784/2006 ze dne 4. prosince 2006, kterým se mění nařízení
Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2037/2000, pokud jde o používání
technologických činidel
(Úřední věstník Evropské unie L 337/3, 5.12.2006)Směrnice Komise 2006/139/ES ze dne 20. prosince 2006, kterou se mění směrnice
Rady 76/769/EHS, pokud jde o omezení uvádění na trh a používání sloučenin arsenu,
pro účely přizpůsobení přílohy I uvedené směrnice technickému pokroku
(Úřední věstník Evropské unie CS L 384/94, 29.12.2006)Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/122/ES ze dne 12. prosince 2006, kterou
se po třicáté mění směrnice Rady 76/769/EHS o sbližování právních a správních
předpisů členských států týkajících se omezení uvádění na trh a používání některých
nebezpečných látek a přípravků (perfluoroktansulfonáty)
(Úřední věstník Evropské unie L 372/32, 27.12.2006)Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/113/ES ze dne 12. prosince 2006 o
požadované jakosti vod pro měkkýše (kodifikované znění)
(Úřední věstník Evropské unie L 376/14, 27.12.2006)Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/118/ES ze dne 12. prosince 2006 o
ochraně podzemních vod před znečištěním a zhoršováním stavu
(Úřední věstník Evropské unie L 372/19, 27.12.2006)Rozhodnutí Komise ze dne 22. prosince 2006, kterým se povoluje odchylka požadovaná
Německem podle směrnice Rady 91/676/EHS o ochraně vod před znečištěním
dusičnany ze zemědělských zdrojů
(oznámeno pod číslem K(2006) 7075) (Úřední věstník Evropské unie L 382/1, 28.12.2006)Rozhodnutí Rady 2006/957/ES ze dne 18. prosince 2006 o přijetí změny Úmluvy o
přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodovaní a přístupu k právní ochraně v
záležitostech životního prostředí jménem Evropského společenství
(Úřední věstník Evropské unie L 386/46, 29.12.2006)Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/121/ES ze dne 18. prosince 2006, kterou
se mění směrnice Rady 67/548/EHS o sbližování právních a správních předpisů
týkajících se klasifikace, balení a označování nebezpečných látek za účelem jejího
přizpůsobení nařízení (ES) 1907/2006 o registraci, hodnocení, povolování a omezování
chemických látek a o zřízení Evropské agentury pro chemické látky
7
(Úřední věstník Evropské unie L 396/852, 30.12.2006)Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006 ze dne 18. prosince 2006 o
registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek, o zřízení Evropské
agentury pro chemické látky, o změně směrnice 1999/45/ES a o zrušení nařízení Rady
(EHS) č. 793/93, nařízení Komise (ES) č. 1488/94, směrnice Rady 76/769/EHS a
směrnic Komise 91/155/EHS, 93/67/EHS, 93/105/ES a 2000/21/ES
(Úřední věstník Evropské unie L 396/1, 30.12.2006)TISKOVÉ OPRAVY
Oprava směrnice Rady 79/923/EHS ze dne 30. října 1979 o požadované jakosti vod pro
měkkýše (Úřední věstník Evropských společenství L 281 ze dne 10. listopadu 1979) (Zvláštní vydání Úředního věstníku Evropské unie v českém jazyce, kapitola 15, svazek 1, s. 128) Oprava zveřejněná v Úředním věstníku Evropské unie L 190 ze dne 12. července 2006
na s. 99 se zrušuje.