Image

Pokud úkon (např. odvolání,
vyjádření účastníka řízení, doplnění podkladů) nemohl být v době vyhlášeného
nouzového stavu proveden v určité lhůtě (§ 41 správního řádu), může Česká
inspekce životního prostředí, na základě žádosti, prominout účastníkům
správních řízení, resp. dotčeným osobám, zmeškání úkonu. Možnost prominout
lhůtu se bude vztahovat na úkony s povinnou lhůtou v době od 12. března 2020 do
zrušení nouzového stavu.
Půjde zejména o případy, kdy úkon
vyžaduje osobní účast u správního orgánu či např. osobní podání na poště. Lhůty
pro tyto úkony mohou být na základě žádosti prominuty, a to následujícím
způsobem: po skončení doby trvání nouzového stavu poběží účastníkům řízení
15denní lhůta pro podání žádosti o prominutí zmeškání úkonu, současně ale musí být
příslušný úkon realizován s touto žádostí. Jako praktický příklad lze
uvést: účastník řízení nedoplní podklady ve stanovené lhůtě, neboť by to
vyžadovalo osobní podání na poště. Účastník řízení do 15 dnů od skončení
nouzového stavu odešle správnímu orgánu žádost, kterou požádá o prominutí
zmeškání úkonu z důvodů nemožnosti osobního předání podkladů na poštu v době
nouzového stavu, a současně v tomto podání předloží požadované podklady.
Správní orgán usnesením rozhodne o
prominutí zmeškání úkonu. Dle doporučení Ministerstva vnitra lze vyhlášený
nouzový stav obecně hodnotit jako závažný důvod bez potřeby podrobnějšího
dokazování.
Má-li účastník řízení k dispozici datovou schránku a daný úkon mohl učinit ve
stanovené lhůtě, samotné vyhlášení nouzového stavu nebude důvodem pro prominutí
zmeškání úkonu. Je tedy na účastníkovi řízení, aby svou žádost o prominutí
řádně odůvodnil.