IMPEL byl založen v roce 1992 jako neformální síť evropských dozorových orgánů a institucí. IMPEL je svým zaměřením na implementaci a prosazování práva v oblasti životního prostředí unikátní sítí a jeho práce byla výrazně prezentována v rámci 6. akčního programu pro životní prostředí EU. Nejvýznamnějším počinem IMPEL byla příprava Doporučení 2001/331 Evropského parlamentu a Rady ze 4. dubna 2001. Z důvodu udržitelnosti financování sítě bylo rozhodnuto změnit statut organizace a IMPEL se v roce 2008 stal mezinárodní neziskovou asociací. Asociace navázala na činnost dosavadní neformální sítě a pokračuje v práci ve stejném duchu. Členy Asociace se staly stejně tak, jako tomu bylo u neformální sítě, členské státy EU, přistupující a kandidátské země EU a Norsko. Od listopadu 2024 tvoří členskou základnu IMPEL 58 orgánů pro životní prostředí ve 37 zemích, z toho ve 27 členských státech EU, dále v Republice Severní Makedonie, Srbsku, Turecku, Islandu, Kosovu, Albánii, Švýcarsku, Norsku, Ukrajině, Republika Černá Hoře a Velké Británii.
Na zasedáních Valného shromáždění, konajících se zpravidla dvakrát ročně, dochází k pravidelné volbě představitelů vedení IMPEL. Na Valném shromáždění v prosinci roku 2021 v Ljubljani, které z důvodu pandemie Covid-19 proběhlo videokonferenčně, byla předsedkyní zvolena Ana Garcia z Portugalska, místopředsedou pro projekty Jean-Luc Perrin z Francie a místopředsedkyní pro administraci a finance Kristina Rabe z Německa. Na 24. zasedání Valného shromáždění v listopadu 2022 v Praze byla v pozici předsedkyně opětovně potvrzena Ana Garcia, místopředsedou pro projekty se stal Bojan Počkar ze Slovinska a pozici místopředsedy pro administrativu a finance převzal Jean-Luc Perrin z Francie. 26. Valné shromáždění vedené videokonferenčně z Madridu v listopadu 2023 zvolilo pro následující dva roky nové vedení IMPEL. Předsedou se stal Marco Falconi z Itálie, místopředsedou pro projekty byl zvolen Rob Kramers z Holandska a místopředsedkyní pro administrativu a finance Florije Kqiku z Kosova.
V rámci prosazování a implementaci práva v oblasti životního prostředí se IMPEL zavázal přispívat k efektivní aplikaci environmentální legislativy EU pomocí budování kapacit, zvýšení povědomí, sdílení dobré praxe, poskytováním příruček a nástrojů, prosazování spolupráce za poskytování zpětné vazby zákonodárcům a regulátorům o praktičnosti a prosaditelnosti environmentální legislativy.
Existuje několik způsobů, jak může IMPEL pomoci posílit provádění právních předpisů v oblasti životního prostředí v Evropě, včetně:
pomoci zemím rychleji dosáhnout souladu, například sdílením znalostí, dovedností a osvědčených postupů a prováděním vzájemných hodnocení;
pomoci prováděcím organizacím účinněji využívat jejich omezené zdroje, například vypracováním technických pokynů a podporou využívání přístupů založených na posouzení rizik k cílenému úsilí;
koordinace opatření mezi zeměmi, například při prosazování předpisů pro boj proti nezákonnému přeshraničnímu pohybu odpadů;
usnadnění komunikace mezi různými aktéry a sítěmi, například státními zástupci, soudci a veřejnými ochránci práv;
informování politiky s praktickými zkušenostmi a odbornými znalostmi.
Zřízení IMPEL jako organizace s právní subjektivitou bylo v dlouhodobějším horizontu zvažováno několik let. Statut formální organizace se jevil jako výhodný nejen z hlediska systému financování aktivit, ale také z hlediska zajištění kontinuity činnosti a rostoucí potřeby spolupráce s dalšími organizacemi. IMPEL jako formální mezinárodní asociace disponuje větší flexibilitou, viditelností a autonomií, získal lepší pozici při získávání prostředků na hlavní činnost IMPEL - realizaci projektů. Vlastních, ale i externích, na kterých se podílí nebo jim poskytuje záštitu.
Transformace sítě na nezávislé mezinárodní sdružení orgánů pro životní prostředí vyvolala potřebu přetvořit vztah IMPEL s Evropskou komisí. Dne 15. září 2009 bylo mezi IMPEL a Komisí podepsáno Memorandum o porozumění, které uznává úlohu IMPEL, pokud jde o zlepšení provádění a prosazování právních předpisů EU v oblasti životního prostředí, a popisuje spolupráci mezi IMPEL a Komisí v této oblasti. Evropská komise zůstává důležitým sponzorem IMPEL. Od roku 2008 Komise finančně podporuje IMPEL prostřednictvím nařízení LIFE+
V oblasti mezinárodní přepravy odpadů podepsal IMPEL Memorandum o porozumění se Sekretariátem Basilejské, Rotterdamské a Stockholmské úmluvy a je členem Environmentální sítě pro optimalizaci dodržování předpisů o nezákonné dopravě (ENFORCE).
V prosinci 2015 IMPEL rovněž formalizoval svou spolupráci se sítí THEMIS podpisem Memoranda o porozumění.
Na druhém zasedání sítí EU pro prosazování práva v oblasti životního prostředí v Oxfordu (Spojené království) v září 2017 podepsal IMPEL Memorandum o porozumění s Evropskou sítí státních zástupců pro životní prostředí (ENPE) a Envicriminet.
IMPEL také aktivně spolupracuje s dalšími strategickými partnery, jako je Fórum soudců EU pro životní prostředí (EUFJE) a Evropská organizace nejvyšších kontrolních institucí (EUROSAI).
Jádrem činnosti IMPEL jsou jednotlivé projekty vedené expertními týmy
Ovzduší a průmysl (Industry & Air)
Odpady a přeshraniční přeprava odpadů (Waste & TFS)
Voda a půda (Water & Land)
Ochrana přírody (Nature Protection)
Průřezové nástroje a přístupy (Cross Cutting Tools & Approaches)
Zdroj: IMPEL