Evropské země spojily síly při řešení přeshraniční přepravy odpadů
Inspekce z 28 zemí spojily síly, aby zajistily lepší řešení problému přeshraniční přepravy odpadů. V rámci IMPEL projektu „Prosazovací Akce II“ bylo zkontrolováno více než 26 000 nákladů. V průměru 21% zkontrolovaných nákladů nebylo v souladu s Evropskými pravidly pro přepravu odpadů. Zjištěná porušení byla různá, od administrativních pochybení až k nelegální přepravě elektronických odpadů a autovraků.
IMPEL je mezinárodní nezisková asociace organizací, které se věnuje životnímu prostředí v Evropě. Síť má přispívat k zajištění efektivnější aplikace legislativy EU společnými aktivitami. Od října 2008 do března 2011 byly vykonávány inspekce přeshraniční přepravy odpadů v rámci projektu „Prosazovací akce II“.
Přeshraniční přeprava odpadů je regulována mnoha mezinárodními dohodami k zajištění prevence přepravy škodlivých odpadů do zemí, které nemají vhodné technologie pro nakládání s nimi nebo na jejich odstranění. EU nařízení o přepravě odpadů zavazuje členské státy k vykonávání inspekcí a výměně informací o nelegální přepravě odpadů.
28 zemí vykonalo v rámci projektu 26 705 inspekcí, které byly provedeny namátkově nebo cíleně na silnicích, v přístavech nebo na železnici. Z toho se 3897 týkalo přeshraniční přepravy odpadů. Inspektoři zjistili, že u 21% z těchto přeprav došlo k porušení nařízení o přepravě odpadů. Průměrně v jedné třetině případů byla přeprava nelegální vzhledem k porušení zákazu exportu nebo chybějícím notifikačním dokumentům. Tento typ porušení se hlavně týkal odpadů z elektrických nebo elektronických zařízení a autovraků směřujících do Afriky nebo (kontaminovaných) plastů a papíru do Asie. Další pozorovatelná porušení se týkala nesrovnalostí v dokumentech a porušení příslušných národních pravidel.
Výsledky IMPEL projektu“ Prosazovaní Akce II“ ukázaly, jak významného pokroku bylo dosaženo jako například: aktivní účast z většiny zemí v Evropě, počtu vykonaných inspekcí, počtu úspěšných výměnných programů a dobré praxe, která byla šířena a zvýšila se spolupráce a také účast celníků a policie.
Vzhledem k tomu, že ne všechny členské státy EU se účastní výměny informací a vzhledem k vysokému počtu zjištěných porušení se ukázalo, že je stále potřeba orientovat se na případy z praxe a uzavřít nelegální „únikové cesty“ . Fyzické kontroly by mohly být rozšířeny o další kontroly na hranicích a v přístavech a o regionální a bilaterální spolupráci, která by mohla být dále posílena. IMPEL navrhne další následný projekt, který by měl pomoci evropským zemím v řešení nelegální přepravy odpadů.