Byly zveřejněny výsledky hodnocení importu použitých elektronických a elektrických zařízení do Nigérie. Projekt „Person in the Port“ odhaluje pokračující "závažný problém" nesouladu s mezinárodními a vnitrostátními předpisy, kterými se řídí tyto dodávky. Asi 3/4 z 60 000 tun použitých elektronických zařízení, které byly odeslány do Nigérie v roce 2015 a 2016, odplouvaly z přístavů EU. Nejméně 15 400 tun z toho bylo nefunkčních zařízení.
Zjištění této zprávy potvrzuje, že IMPEL se tomuto problému bude muset ještě více věnovat. Evropské země vykonávají společné inspekce přepravy odpadů pod záštitou IMPELu od roku 2006 jako sérii projektů tzv. prosazovací akce. Elektrické a elektronické odpady (e-odpady) byly prioritním tokem odpadů po několik let v rámci IMPEL. Kontrola údajů vyplývajících z těchto kontrol ukazují, že se zúčastněné země zavázaly vykonat 23 570 inspekcí v rámci projektu v průběhu let 2016 a 2017; z těchto 6 778 přeprav odpadů bylo 32% z nich zachyceno jako nelegální zásilky. Téměř 500 těchto zásilek týkajících se e-odpadu a elektronického odpadu tvořila vozidla. Tyto kontroly představují pouze zlomek kontrol evropských zemí v rámci přepravy odpadů.
Hlavními výzvami pro organizace prosazující právo je sledování zásilek smíchaného zboží, nesprávné prohlášení a falešné papíry. Zkušební zařízení a otevírání vozidel, která jsou často uzavřené, pro účely inspekce, to vše klade vysoké nároky na již tak omezené zdroje orgánů. Definice pojmu odpad a klasifikace elektronických a elektrických zařízení bude i nadále vytvářet různé pohledy a výklady mezi orgány a členskými státy.
Kromě toho IMPEL začal specializované řady projektů pro implementaci tzv. "Přílohy VI" kritérií Směrnice o OEEZ. Tato příloha stanoví kritéria, podle kterých může být přepravován odpad z elektrických a elektronických zařízení, jako je jeho přezkoušení a požadavky na jeho balení. Prozatímní výsledky ukazují, že většina členských států, které se účastní tohoto projektu, implementovaly přílohu VI do vnitrostátních právních předpisů, ale že zkušební metody, a záznam výsledků zkoušek se stále značně liší mezi jednotlivými členskými státy.
„Zaměření na nedovolené přepravy odpadů zůstává nadále vysokou prioritou pro IMPEL. IMPEL, jehož členové se účastní IMPEL projektů na dobrovolné bázi, bude pokračovat s cílem usnadnit spolupráci donucovacích opatření v členských státech, rozvíjet nástroje na podporu policistů v této oblasti, sdílení zkušeností a harmonizaci výkladu nařízení. Spolupráce s policií, celní správou a státními zástupci bude dále intenzivnější. Operativní komunikace s přijímající zemí odpadu je klíčem; také s cílem vypořádat se s vracením nezákonně vyvezeného odpadu. IMPEL má vždy zájem podporovat tento dialog a nabídnout podporu, tam kde je to vhodné“, řekl Chris Dijkens, předseda sítě IMPEL.
Zdroj: IMPEL