Evropská unie podporuje používání biopaliv jako alternativního zdroje energie pro dopravu. V roce 2003 si sama stanovila indikativní cíl zvýšit do roku 2010 použití biopaliv ve spotřebě energie na 5,75%. Zpráva o pokroku z roku 2007 ale ukazuje, že podíl biopaliv na spotřebě energie bude v cílovém roce pravděpodobně činit 4,2%. Z tohoto důvodu Evropská komise letos navrhla „energetický balíček“, ve kterém stanovila závazný cíl - do roku 2020 dosáhnout toho, aby 10% spotřeby energie EU tvořila biopaliva používaná v dopravě.
Nejnovější vývoj a další kroky:
· Očekává se, že Evropská komise ve druhé polovině roku 2007 předloží revizi směrnice o biopalivech, která byla přijata v roce 2003.
Souvislosti:
Velké množství produktů biomasy jako cukrová třtina, řepkové semeno, kukuřice, sláma, dřevo, živočišné a zemědělské zbytky a odpad může být přeměněno na biopaliva pro dopravu. Více obecných informací o biopalivech lze nalézt na stránkách wikipedie. Dobrým obecným úvodem do problematiky biopaliv je brožurka britského ministerstva pro životní prostředí „Fakta o biodieselu a bioethanolu“.
Obecně se biopaliva rozdělují na biopaliva první generace (vyráběné především z plodin jako cukrová řepa a řepkové semeno) a biopaliva druhé generace (z lignocelulózy, 'dřevnatých' zdrojů jako dřevo, sláma, dřevěné štěpiny či hnůj, nebo prostřednictvím nových technologií přeměnit biomasu v kapalinu (BTL)).
Dvě hlavní biopaliva první generace jsou bioethanol a biodiesel. Brazílie a Spojené státy jsou největšími producenty bioethanolu. Evropská unie má zase největší výrobu biodieselu. Německo, Francie, Švédsko a Španělsko patří mezi přední země EU, které využívají biopaliva v dopravě.
Výhodou používání biopaliv jsou jejich obecně nízké emise skleníkových plynů a skutečnost, že na rozdíl od ropy a plynu jsou početnější a dostupnější z domácích zdrojů. Dalším plusem je, že domácí výroba biopaliv by mohla pomoci evropským zemědělcům po reformě Společné zemědělské politiky, protože nabízí nový zdroj příjmů a možnost zaměstnání.
Vývoj evropské politiky:
· 2001: Eropská komise se začala zabývat možností využití biopaliv v dopravě. Ve svém sdělení o alternativních pohonných látkách pro silniční dopravu identifikovala biopaliva, přírodní plyn a vodík jako možné budoucí energetické zdroje pro dopravu.
· 2003: Evropská unie přijala směrnici 2003/30 ES o podpoře využívání biopaliv. Tato směrnice nabádá členské státy, aby stanovily indikativní cíle týkající se uvedení minimálního procenta biopaliv na trh. Tyto cíle byly stanoveny ve výši 2% v roce 2005 a 5,75% v roce 2010.
· Protože biopaliva jsou dražší než tradiční paliva, dovolila EU členským zemím, aby požádaly o celkové nebo částečné osvobození od daně na biopaliva (Směrnice 2003/96 ES)
· Prosinec 2005: Komise představila Akční plán pro biomasu
· Únor 2006: Sdělení „Strategie EU pro biopaliva“ připravilo půdu pro revizi směrnice o biopalivech na konci roku 2006
· 10. leden 2007: Zpráva o pokroku v oblasti biopaliv ukázala, že do roku 2005 se biopaliva dostala na trh pouze ve výši 1% a že EU na dlouhou dobu nesplní svůj cíl pro rok 2010, kdy na trhu mělo být 5,76% biopaliv. Pouze dvě země Unie (Švédsko a Německo) splnily cíl pro rok 2005.
Témata:
Výroba biopaliv pro dopravu čelí několika výzvám:
Energetická rovnováha:
Existuje spor ohledně energetické rovnováhy výroby biopaliv. Energetická rovnováha představuje množství potřebné energie na cyklus výroby biopaliv (input) proti množství energie vyrobené (output). Podle studií Pimentela a Patzeka je více energie spotřebováno na výrobu ethanolu, než kolik energie v sobě ethanol má. Jiné studie (např. amerického ministerstva zemědělství) ukazují, že energetická rovnováha je pozitivní. Dobrý přehled debaty o energetické rovnováze biopaliv nabízí následující internetová stránka „Celková energie ethanolu: úvod a odkaz ke studiím“.
Potenciál snižování změny klimatu:
V podstatě jsou biopaliva neutrální na uhlík. Když jsou používána, není uvolňováno více oxidu uhličitého, než bylo přijato během růstu rostlin, ze kterých bylo vytvořeno dané biopalivo. Z tohoto důvodu nahrazení fosilních paliv biopalivy pro dopravu by mohlo pomoci v boji proti klimatickým změnám.
Existují ale jiné studie, které tento závěr popírají. Studie Marka Delucchiho z prosince 2003 tvrdí, že použití biopaliv by mohlo ve skutečnosti zvýšit emise skleníkových plynů, když země bude přeměněna z lesů, mokřadů a rezervací na chráněná území zaručující větší pěstování kukuřice nebo sójových bobů. Jak budou deštné pralesy v rozvojových zemích pokáceny, aby se zvýšil vývoz biopaliv, mohlo by to mít negativní dopady na emise skleníkových plynů.
V květnu 2007 vydala sekce pro energie Společnosti národů zprávu, ve které varuje, že zatímco biopaliva by mohla mít řadu výhod, existuje značně velké riziko zvýšení emisí oxidu uhličitého v důsledku využívání biopaliv v dopravě. Zpráva poznamenává, že s ohledem na snižování emisí skleníkových plynů by biopaliva mohla být vhodněji použita pro kombinovanou výrobu tepla a elektřiny než pro dopravu.
Využití půdy:
Využití zemědělské půdy na pěstování bioenergetických plodin by si mohl konkurovat s využitím půdy pro výrobu potravin a krmiv. Podle Evropské agentury pro životní prostředí dosáhnout 5,75% cíle by znamenalo zvýšení pěstování plodin pro biopaliva mezi 4% a 13% celkové zemědělské půdy v EU-25.
Životní prostředí:
Biopaliva mohou mít několik výhod z pohledu životního prostředí – snížení znečišťování vzduchu nebo odpadu. Na druhé straně je nebezpečí většího použití umělých hnoji a pesticidů při pěstování plodin na biopaliva, rizika snížení biodiverzity a kvality půdy. Pěstování energetických plodin by mohlo vést k většímu odlesňování v rozvojových zemích.
Náklady na biopaliva:
Biopaliva jsou dražší než tradiční fosilní paliva. Z tohoto důvodu je osvobození od daně nutné pro větší konkurenceschopnost biopaliv. Druhá generace biopaliv by měla být levnější, ale stále se teprve rozvíjí. V některých zemích jako v Brazílii mohou být biopaliva vyráběna levněji.
Stanoviska:
· zvýšení tempa pro zahrnutá biodieselu do dieselu z 5% na 10% do roku 2010
· dovozní kvóty a řízení dovozů ethanolu Společenstvím
· zvýšení v úrovni pomoci a max. garantované oblasti z podporovaného schématu energetických plodin
· mandatorní, právně závazné, ekologické osvědčení pro dováženou a domácí produkci
· pomoc rozvojovým zemím využitím balíčků pomoci pro biopaliva
· podporovat druhou generaci biopaliv
· biopaliva by neměla počítat s dobrovolným souhlasem výrobců aut na snížení spotřeby pohonných látek
· povinný systém osvědčení pro výrobu ohleduplnou k životnímu prostředí
· vytvoření fóra zainteresovaných osob k informování o ekologicky udržitelné výrobě biopaliv
Odkazy v sekci:
· Vlády
· Jiné
· Instituce EU
o Evropská komise: Report on legal issues regarding biofuels for transport (EN)
o ScadPlus: Motor vehicles: use of biofuels (EN)
o Evropská komise: Biofuels for Transport (EN)
o Evropská komise: Communication: Biomass Action Plan , COM(2005) 628 final (prosinec 2005) (EN)
o Evropská komise: EU Strategy for Biofuels - Impact Assessment (EN)
o Evropská komise: An EU Strategy for Biofuels (EN)
o Evropská komise: Communication: An EU Strategy for Biofuels , COM(2006) 34 final (únor 2006) (EN)
o Evropská komise: Staff working document on biofuels progress report (EN)
o Evropská komise: Communication: Biofuel Progress Report , COM(2006) 845 final (leden 2007) (EN)
· Mezinárodní organizace
o International Energy Agency (IEA): Bio-energy Trade project (EN)
o International Energy Agency (IEA): Biofuels for transport. An international perspective (2004) (EN)
o International Energy Agency (IEA): IEA Bioenergy website (EN)
o World Bank: Report "Potential for biofuels for transport in developing countries" (říjen 2005) (EN)
o United Nations: Report "Sustainable Bioenergy: A Framework for Decision Makers" (květen 2007) (EN)
· Nevládní organizace
o Earth Policy Institute: Distillery Demand for Grain to Fuel Cars Vastly Understated (4.1.2007) (EN)
o BirdLife International:"BirdLife urges caution in biofuel drive" , (8.2.2006) (EN)
o WWF: Position paper on the EU Biofuels Communication (únor 2006) (EN)
o WWF: "WWF asks for mandatory eco-certification for biofuels" (8.2.2006) (EN)
o European Environmental Bureau (EEB): Position paper on bioenergy and biofuels (prosinec 2005) (EN)
o Global Subsidies Initiative: Biofuels: Executive Summary (říjen 2006) (EN)
o Global Subsidies Initiative: Biofuels: At what cost? (říjen 2006) (EN)
o Eufores: Biofuels barometer 2006 (květen 2006) (FJ)
o Worldwatch Institute: Report: Biofuels poised to displace oil (7.6.2006) (EN)
o Forschungsvereinigung Verbrennungskraftmaschinen Germany: CO2-neutrale Wege zukünftiger Mobilität durch Biokraftstoffe: eine Bestandsaufnahme (2004) (DE)
· Vlády
o Sustainable Energy Ireland: Liquid Biofuels Strategy Study for Ireland (prosinec 2004) (EN)
o U.S. National Renewable Energies Laboratory Biomass research (EN)
o U.S. Department of Energy: Biomass Program (EN)
o UK House of Commons: Climate change - the role of bioenergy (červenec 2006) (EN)
o UK Department for Transport: Towards a UK strategy for biofuels (duben 2004) (EN)
o Germany Verbraucherministerium: Biokraftstoffe web site (DE)
o Austria Umweltbundesamt: Biofuels as environmentally compatible alternative (EN)
· Jiné
o COPA - COPEGA: 10% biofuels target welcomed (únor 2007) (EN)
o Total: Les « carburants verts » font bonne route (FJ)
o Total: Renewable Energies, an Important Source of Additional Supply (EN)