Evropská Komise přijala opatření k řešení nelegální přepravy odpadů, která způsobuje poškození lidského zdraví a životního prostředí. EK navrhla přísnější legislativu o národních inspekcích přeprav odpadů, s cílem zajistit, aby všechny členské státy měly podobnou úroveň kontroly. Přibližně 25% přepravy odpadů z EU do rozvojových zemí v Africe a Asii je v rozporu s mezinárodními předpisy. Když takovýto odpad dorazí do místa určení je s ním často špatně nakládáno, což způsobuje vážný negativní dopad na lidské zdraví a životní prostředí.
Zatímco některé členské státy mají důkladné, dobře fungující kontrolní systémy zaměřené na nelegální přepravu odpadů v přístavech, nebo na producenty odpadů a sběrny, jiné zaostávají. To vede k „přeskakování přístavů“ – vývozci nelegálního odpadu si zvolí k vývozu dopadu z členských států, přístav s nejmírnější kontrolou.
Dnešní iniciativa navrhuje kontroly založené na hodnocení rizik, které mají být prováděny členskými státy pravidelně a s větší spoluprací mezi zainteresovanými orgány a lepším školením inspektorů. To pomůže úřadům zaměřit se na trasy, časy a automobily, které se nejčastěji podílí na nelegální přepravě odpadů. Zaměření se na sběrná a skladovací zařízení umožní také inspektorům konat již v počátečním stadiu. Plánování inspekcí také pomůže úřadům zvýšit jejich schopnost vykonávat efektivní inspekce.
Efektivní inspekce budou znamenat úspory a přímé hospodářské přínosy pro členské státy a průmysl, vyhneme se nákladům na vracení odpadů a sanace. Mohlo by to také zabránit „úniku“ cenných surovin, jako jsou například drahé kovy - kobalt a indium v elektronických odpadech. které budou k dispozici pro recyklaci a znovu vstoupí na trh. To bude nakonec vést k optimalizovaným procesům nakládání s odpady, lepšímu třídění a lepším recyklačním technikám a zajištění lepšího přístupu k vysoce kvalitním surovinám
Výrazně nižší náklady na nakládání s odpady a jejich odstraňování v rozvojových zemích jsou důležitým činitelem pro nelegální přepravu odpadů. Tyto nízké náklady jsou důsledkem zejména méně přísné environmentální a zdravotní regulace než je tomu v EU a v mnoha případech také nedostatečné kontroly. Pokud recyklační standardy a kapacity nejsou v zemi určení dostatečné, potenciální environmentální a zdravotní rizika jsou vývozem přesouvána do jiné části světa. Dumping nebo nestandardní nakládání s odpady má vážné důsledky na životní prostředí a představuje dlouhodobá zdravotní rizika pro občany a pracovníky. Uniky z odpadů můžou poškodit půdu, vodní toky a ovzduší, a to prostřednictvím emisí těžkých kovů a perzistentních organických znečišťujících látek. Emise jsou také příčinou globálního oteplování a poškozování ozonové vrstvy. Nařízení EU o přepravě odpadů zakazuje veškerý vývoz nebezpečných odpadů do nečlenských zemí OECD a všechny vývozy odpadů za účelem mimo EU/EFTA. Nelegální přeprava odpadů musí být přijata zpět do země původu, pokud je zjištěna. Nařízení o přepravě odpadů umožňuje vyvážet odpad, který není nebezpečný za účelem dalšího využití mimo země EOCD, ale vnitrostátní úřady musí ověřit, že bude s odpadem nakládáno způsobem, který je v podstatě totožný s pravidly aplikovanými v EU. Nařízení neobsahuje žádná zvláštní ustanovení o kontrole a plánování nebo jak se mají kontroly provádět. Návrh zohledňuje výsledky veřejné konzultace, během níž vyjádřily zúčastněné strany širokou podporu legislativním požadavkům EU na inspekce přepravy odpadů (90 % dotázaných). Návrh také pomáhá řešit řadu otázek, které nedávno vyvstaly malým a středním podnikům o fungování nařízení o přepravě odpadů, že v důsledku rozdílů v provádění a výkladu v jednotlivých členských státech, nařízení nevedlo k vytvoření společného trhu pro využívání odpadů a jejich recyklaci, a že je třeba učinit více pro zajištění jednotného provádění nařízení o přepravě odpadů s větším zaměřením na nebezpečný odpad a menším na bezproblémový odpad.