Tisková zpráva Evropské komise
Brusel, 24. Ledna 2013
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ: NOVÝ PRÁVNÍ PŘÍSTUP KE ZLEPŠENÍ KVALITY OVZDUŠÍ V ČLENSKÝCH STÁTECH
Kvalita vnějšího ovzduší je špatná v mnoha členských státech EU – navzdory povinnosti vlády zajistit dobrou kvalitu ovzduší pro občany. Situace je natolik vážná, že Komise v současné době podniká kroky proti 17 státům s konzistentním záznamem o špatné kvalitě ovzduší.
Dnes byly v rámci tohoto nového přístupu požádány tři země: Bulharsko, Lotyšsko a Slovinsko, aby naléhavě řešili přetrvávající problém, který každý rok zabíjí více občanů, než dopravní nehody na silnicích.
Problém se týká malých částic, známých jako PM10s, které mohou způsobit dýchací potíže, rakovinu plic a předčasnou smrt. Špatná kvalita ovzduší je přímou hrozbou především pro občany, kteří jsou vystaveni znečištění z těchto jemných částic, a které pocházejí ze zdrojů silniční dopravy, průmyslové činnosti nebo domácího vytápění. Nejnovější výzkumy ukazují, že většina Evropanů (56 %) věří, že kvalita ovzduší se v posledních 10 letech zhoršila (viz. IP/13/6).
V minulosti Komise úspěšně předvedla k soudu Itálii, Portugalsko, Slovinsko a Švédsko, aby zajistili dobrou kvalitu ovzduší pro občany. Rozhodnutí soudu se ale týkalo pouze nedodržení imisních limitů v minulosti, což poskytuje členským státům jen malou motivaci, aby se vyvarovaly budoucím překročením.
Nový přístup byl přijat, aby rozšiřoval působnost právních kroků. Nyní je cílem vyzvat ty členské státy, které mají problémy s kvalitou ovzduší, aby výhledově provedly rychlé a účinné kroky k tomu, aby období nesouladu trvalo co nejkratší dobu. Komise se zejména zabývá těmi případy, kdy nesoulad s právem EU trvá již více než 5 let a předpokládá se, že bude pokračovat i v budoucnu. Podle právních předpisů EU, jsou členské státy povinny přijmout veškerá nezbytná opatření ke zlepšení kvality ovzduší a následně poskytnout tyto informace k dispozici a to ve formě plánu kvality ovzduší. V případě, že tak státy neučiní, budou další právní kroky následovat.
Do úplného seznamu členských států, u kterých došlo k překročení limitů PM10, patří: Rakousko, Belgie, Bulharsko, Česká republika, Německo, Řecko, Španělsko, Francie, Itálie, Maďarsko, Lotyšsko, Portugalsko, Polsko, Rumunsko, Švédsko, Slovensko a Slovinsko.
Dnešní akce – technicky další úřední oznámení – proti Bulharsku, Lotyšsku a Slovinsku je v souladu s podobnými kroky proti Belgii z listopadu 2012, a s nadcházející žalobou proti všem ostatním členským státům, které trpí trvale vysokou hladinou částic PM10 ve vnějším ovzduší.
Pozadí
Polétavý prach (PM10) obsahuje především emise znečišťujících látek z průmyslu, dopravy a vytápění domácností. Mohou způsobit astma, kardiovaskulární potíže, rakovinu plic anebo předčasnou smrt. Směrnice 2008/50/ES, o kvalitě vnějšího ovzduší a čistějšího ovzduší pro Evropu vyžaduje, aby členské státy omezily u svých obyvatel vystavování se těmto částicím. Právní předpisy stanoví mezní hodnoty pro expozici, a to jak roční hodnotu koncentrace (40 μg/m3), tak i denní hodnotu koncentrace (50 μg/m3)
. Hodnoty nesmí být překročeny více než 35krát za kalendářní rok.Vzhledem k tomu, že legislativa vstoupila v platnost v roce 2005, mezní hodnoty pro PM10 tak nebyly dodrženy v 17 členských státech: Rakousko, Belgie, Bulharsko, Česká republika, Německo, Řecko, Španělsko, Francie, Itálie, Maďarsko, Lotyšsko, Portugalsko, Polsko, Rumunsko, Švédsko, Slovensko a Slovinsko.
Mezní hodnoty PM10 měly být dodrženy v roce 2005 (nebo v případě Rumunska a Bulharska ode dne přistoupení), ačkoli členské státy mohli Komisi požádat o prodloužení lhůty pro splnění těchto standardů až do června roku 2011. Tyto výjimky však byly předmětem řady podmínek. Nejdůležitější byla povinnost členských států předložit plány kvality ovzduší, které stanovují příslušná opatření ke snížení emisí v průběhu prodloužené lhůty a vůbec prokázání, že byla přijata všechna nezbytná opatření, která vedou k dosažení souladu požadavků na kvalitu ovzduší v členských státech.
Dříve byly vedeny právní kroky proti těm členským státům, které nesplnily požadavky na kvalitu ovzduší a porušily článek 13 směrnice, která vyžadovala po členských státech, aby nepřekročily limitní hodnoty pro PM10. Nový přístup však pokrývá i článek 23 směrnice, která nařizuje členským státům stanovit konkrétní plány kvality ovzduší a stanovení vhodných opatření, aby období případných překročení limitů byla co nejkratší.
Provádění právních předpisů EU je pro Komisi prioritou, zejména proto, že zbytečné prodlevy při snižování škodlivin mohou znamenat další škody na lidském zdraví.
Pro více informací:
http://ec.europa.eu/environment/air/quality/legislation/time_extensions.htm
http://ec.europa.eu/community_law/infringements/infringements_en.htm