V roce 2009 budou na českou veřejnou správu kladeny zvláštní komunikační nároky ze dvou dodatečných důvodů :
- Půjde o první předsednictví
- Obecně zvýšený zájem o ČR ze strany zahraničních médií
Vnější vs. Vnitřní mediální komunikace o předsednictví
Mezi čtveřici hlavních komunikačních fór pro předsednictví bude patřit:
· Vnitrostátní prezentace a komunikace o předsednictví – klíčovou institucí bude místopředseda vlády pro evropské záležitosti
· Prezentace předsednictví na půdě Evropské rady, rady EU a ostatních institucí EU – na české straně bude hrát hlavní roli předseda vlády ČR, místopředseda vlády pro evropské záležitosti a ministr zahraničí, stálé zastoupení ČR při ES/EU
· Prezentace předsednictví v ostatních státech EU – klíčovou roli zde budou mít česká diplomatická zastoupení – velvyslanectví, pro komunikaci o českém předsednictví ve státech EU bude pravděpodobně vypracován jednotlivý komunikační model
· Globální prezentace předsednictví (mimo území EU) – hlavní roli – česká velvyslanectví
Instituce zapojené do mediální prezentace předsednictví
- neexistuje na národní úrovni jednotný institucionální model pro komunikaci o předsednictví
Hlavní aktéři informující o průběhu předsednictví
· Političtí aktéři – předseda vlády, ministr zahraničí, místopředseda vlády pro evropské záležitosti – ponese hlavní odpovědnost
· Sekce pro předsednictví Úřadu vlády – zejména odbor komunikace – bude se zabývat vlastními komunikačními aktivitami, tak i spoluorganizovat výběrová řízení pro externí firmy, dále sekce budou koordinovat Centrální organizační skupinu – mj. bude zajišťovat akreditaci novinářů
· Kulatý stůl komunikace – byl zřízen v červenci 2007, je složen ze zástupců odboru komunikace Sekce pro předsednictví Úřadu vlády, ze zástupců tiskových odborů resortů, zástupce Kanceláře prezidenta republiky a tiskového mluvčího stálého zastoupení Brusel, kulatý stůl bude svoláván dle potřeby Úřadem vlády
· Odbor informování o evropských záležitostech – zabývá se zejména všeobecným informováním o evropské unii, odpovídá za internetový portál www.euroskop.cz
· Stálé zastoupení ČR při EU
Komunikační nástroje
Mezi nejdůležitější patří
· Tiskové zprávy – jedním z hlavních nástrojů komunikace, neexistuje pro ni jednotný formát, klíčové body – stručná charakteristika obsahu, určení instituce, které se zpráva týká, zakotvení události do obecného kontextu, obsah dokumentu, jednání či jiné události, navazující události a další očekávaný vývoj, praktické záležitosti pro média
· Tiskové konference – jedním z velmi účinných mechanismů komunikace s médii, tiskové konference v Bruselu jsou připravovány v úzké spolupráci se Sekretariátem rady, tis. kon. by měly splňovat – dostatečné informování o místě konání, průběžné info. o obsahu konference již na pozvánce nebo na krátkém dokumentu distribuovaném krátce před tiskovou konferencí, jasné vymezení časové struktury tiskové konference a pravidel pro pokládání otázek, rozdělení rolí mezi tiskového mluvčího a jiné osoby přítomné na konferenci
· Webová prezentace – členský stát vytváří pro své předsednictví zvláštní internetovou stránku, obvykle obsahuje – kalendárium událostí, fulltextové verze, servisní sekci pro média, sekci o prioritách programu, sekci novinky či aktuality, profil předsednické země, obvykle fungují ve dvou jazykových verzích – anglické a francouzské
· Odborné konference, semináře, neformální setkání
· Publikace, brožury, upomínkové předměty