Historické milníky vývoje ES/EU
· 50. léta - 3 Společenství - spolupráce mezi šesti zakládajícími členskými zeměmi v sektoru uhlí a oceli
- vyvrcholením tohoto období se nakonec stalo založení EHS
· 70. a 80. léta – Od eurosklerózy k jednotnému vnitřnímu trhu
- dvě skupiny faktorů - vnitřní - napjaté vztahy mezi členskými státy
- vnější – napjaté vztahy mezi zeměmi západní a východní
Evropy
- navýšení počtu členských zemí z původních 6 na 12
· 90. léta – příprava na společnou měnu a největší rozšířeni v dějinách
- došlo také k rozšíření spolupráce do dalších dvou oblastí – Společné bezpečnostní a zahraniční politiky a spolupráci v oblasti Justice a vnitra
- rozhodnuto o zahájení projektu budování hospodářské a měnové unie
- celkový počet zemí se zvýšil na 15
· Třetí tisíciletí – hledání budoucího směřování rozšířené Unie
- začlenění 12 nových zemí
Instituce ES/EU a jejich funkce v rozhodovacím procesu
· Evropská komise – představuje exekutivní složku Evropské unie, nová komise je jmenována každých pět let, podílí se na řízení, výkonu a implementaci politik Unie, navrhuje a spravuje rozpočet EU, její zákonodárná role spočívá v navrhování legislativy Evropskému parlamentu a Radě EU, prosazuje evropské právo a dohlíží na jeho dodržování, reprezentuje Unii a sjednává smlouvy s třetími zeměmi
· Evropský parlament – zastupuje občany Evropské unie, od roku 1979 jsou jeho poslanci voleni v přímých volbách, organizuje plenární zasedání, poslanci se scházejí ve dvaceti stálých výborech v Bruselu, do klubů se poslanci sdružují podle politické příslušnosti
· Rada Evropské unie – jednotlivý ministři vlád členských zemí se společně usnášejí na konkrétních politických krocích v oblastech svých resortů, dále je rada tvořena Výborem stálých zástupců – COREPER, uzlovým bodem rady je generální sekretariát
Pilíře ES/EU
· První pilíř – Evropská společenství – představují nejstarší a nejsilnější pilíř EU, hlavní nástroje – vytvoření jednotného vnitřního trhu, vytváření hospodářské a měnové unie, společně politiky v oblasti zahraničního obchodu, zemědělství a dopravy, záležitosti azylové a přistěhovatelské politiky, celní spolupráce a soudní spolupráce v občanskoprávních věcech
První pilíř má nadnárodní charakter
- podle smlouvy může být většina rozhodnutí přijímána tzv. kvalifikovanou většinou, důležitá rozhodnutí však musí být schválena jednomyslně
· Druhý pilíř – Společná zahraniční a bezpečnostní politika – druhý pilíř má mezivládní charakter – rozhodovací i výkonné pravomoci zůstávají v rukou členských zemí, o většině záležitostí se rozhoduje jednomyslně, hlavním rozhodovacím orgánem je Rada EU, vytváří společnou obranou politiku
· Třetí pilíř – Policejní a justiční spolupráce v trestních věcech – má mezivládní charakter, v jeho rámci je nejdůležitějším orgánem Rada EU, spolupráce policejních, celních a justičních orgánů členských zem, spolupráce prostřednictvím agentur Europol a Eurojust, postupná harmonizace trestního práva
Politiky ES/EU
· Společné politiky – „společná-výlučná“ – téměř o všech věcech se rozhoduje na nadnárodní úrovni a státy pouze prosazují a kontrolují dodržování rozhodnutí učiněných společně
· Sdílené politiky – jde o oblasti spolupráce, u kterých je část jasně definovaných rozhodnutí činěna na nadnárodní úrovni a část na úrovni národní nebo regionální, členské státy mohou vydávat legislativu za předpokladu, že již tak neučinila Unie
· Doplňující politiky – rozhodovací pravomoci zůstávají na úrovni členských států a role EU je pouze koordinační
Princip financování spolupráce – rozpočet EU
· Rozpočet EU souží k financování politik Evropské unie, charakterem, ale také velikostí se výrazně liší od rozpočtů národních států, velikost rozpočtu – 1,048 % podíl na hrubém národním důchodu
každoroční rozpočty jsou sestavovány v rámci tzv. finančních perspektiv, kterými jsou víceleté finanční rámce – současná finanční perspektiva zahrnuje období let 2007-2013
· rozpočet je sestavován na základě zásad uvedených v nařízení Rady tj.-zásady jednotnosti a správnosti rozpočtu, ročního rozpočtu, vyrovnanosti, zúčtovací jednotky, obecnosti, specifikace, řádného finančního řízení, průhlednosti
Evropská komise bude muset do konce roku 2009 předložit zprávu o fungování sedmiletého rozpočtu