Programová funkce předsednictví
· Vytyčování politických priorit pro práci rady a svým způsobem celé EU je nejmladší funkcí předsednictví
· Rada vers. Evropský parlament – předsednická země dostala za úkol představit EP svůj program v roce 1983 Slavnostní deklarací o Evropské unii, stejný dokument rovněž uložil každému následujícímu předsednictví, aby výsledky svého mandátu shrnulo a poté opět předložilo ke schválení EP
Limity programové funkce
· Programová funkce není nezpochybnitelná a má svá omezení
· V souvislosti s omezením iniciační funkce se operuje se třemi argumenty –
- předsednictví nemůže ovlivňovat unijní agendu, protože nemá žádné formální právo iniciovat návrhy
- prvek kontinuity – každá předsedající země přebírá témata a agendu předešlého předsedu
- neutrální a nestranný mandát
Nástroje programové funkce
· předsednictví může podle svého uvážení naplnit podle odhadů úředníků EK pouze cca 10-20% programového obsahu mandátu
· zbytek agendy je definován - dlouhodobými záměry EU, „děděním agendy“ od předchozích mandátů, cyklickými procesy v evropské integraci
· tři cesty ovlivňování unijní agendy
- určování agendy – uvádění nových témat do politické diskuse
- strukturace agendy – zdůrazňování či zatlačování témat, které již v politické diskusi figurují,
- odehrává se ve třech dimenzích – regionální – zdůrazňování vybraných regionů z různých historických a geografických důvodů, socioekonomická dimenze, konstituční dimenze – pohled země na institucionální reformy a budoucnost EU
- tříbení agendy – lze ho považovat za pasivní nástroj
- nástroje – ignorace tématu jako politického problému, vyřazení tématu z agendy předsednictví, předložení neprůchozích kompromisních návrhů
· omezení při sestavování priorit – dědění agendy předchozích předsednictví, nutností sledovat dlouhodobé strategie, ohled na navazující předsednictví jiných zemí
Programy předsednictví
· programové dokumenty patří k nejdůležitějším materiálům předsednictví, nejsou zpravidla příliš konkrétní, obsahují oblasti, které předsedající země považuje za důležité pro svůj mandát
· dva programové dokumenty –
- program „tria“ předsednictví – na dobu 18 měsíců, obsah je určen rámcem pro 3 po sobě jdoucí předsednické země
- současná struktura – strategický rámec – úkolem je vymezit kontext mandátu tří předsednictví a definovat projekty a dlouhodobé strategie, které předsednictví ovlivní, seznam priorit, komplexní program – představit úkoly, které by měly být v daném období splněny
- program předsednictví – je tradičním úkolem předsednické země, navazuje na program „tria“ předsednictví , možnost upřednostnit a zdůraznit konkrétní témata
Trio Česko, Švédsko, Francie
· program pro tento mandát začal vznikat ve druhé polovině roku 2007
· Francie – r.2000 – byly potvrzeny mocenské ambice země, hlavní cíle – završení mezivládní konference a podepsání smlouvy z Nice – měla připravit EU na tzv. východní rozšíření, dále sladění ekonomické modernizace a posílení evropského sociálního modelu, vytvoření vazby mezi EU a občany
r.2008 – potencionální priority francouzského předsednictví – důraz na obrannou politiku, upřesnění lisabonské agendy, „Středozemní unie“, přistěhovalectví
· Švédsko – r.2001 – tři hlavní priority – tzv. Tři E – rozšíření, zaměstnanost, životní prostředí
- r.2009 – potencionální priority švédského předsednictví – klima, životní prostředí, energetická politika, zaměstnanost, rozvoj a konkurenceschopnost, region Baltského moře, bezpečnější a otevřenější Evropa, další rozšíření EU
Programová funkce a české předsednictví
· program českého předsednictví bude ovlivněn několika faktory – schopnost české politické elity zformulovat priority, posléze je prosadit při jednání s Francií a Švédskem, dalším faktorem je aktuální atmosféra v EU a míra slnění úkolů předcházejícího předsednictví, naše priority musí být zasaženy do širšího kontextu
· během mandátu České republiky se uskuteční volby do EP a skončí funkční období současné EK
· je důležité, aby v otázce programových priorit panoval koncenzus mezi opozicí a vládou, zásadní je také vnitropolitická stabilita
· faktory ovlivňující volbu a konstrukci priorit – zvolené priority by měly – přispět ke zviditelnění ČR, upevnit dlouhodobé postavení, cíle a styl vystupování, priority musí být srozumitelné, obsahovat jasné politické sdělení, vycházet z dlouhodobých principů zahraniční politiky, vycházet z témat, kde může byt ČR považována za vůdčí zemi v rámci EU
· dále je nezbytné – realisticky vyhodnotit pozici ČR v EU, vyvarovat se kontroverzním tématům, nevyvolávat přehnaná očekávání
· příprava priorit – podílí se na ní jednotlivá ministerstva, Stálé zastoupení ČR při EU, roli koordinátora plní Výbor pro EU
priority českého předsednictví - ČR předsednictví - motto - "Evropa bez bariér", halvní komunikační okruh - Evropa konkurenceschopná a otevřená - naplňování Lisabonské strategie, vznik Informačního systému pro vnitřní trh, odstranění stávajících přechodných období na volný pohyb osob, inovace v evropské ekonomice, zlepení regulatorního prostředí, podpora malých a středních podniků
další klíčová témata - energetika udržitelná a bezpečná, rozpočet pro budoucí Evropu, Evropa jako globální prner, Evropa bezpečná a svobodná