- hlavní rozhodovací orgán EU
Struktura Rady EU
· Evropská rada – rada na nejvyšší politické úrovni, sdružuje hlavy států a vlád a představuje nejvyšší rovinu politického dialogu v EU
Úkoly – vyhledávat nová témata, demonstrovat jednotu a zájmy EU, odblokovávat institucionální krize, zpracovávat podněty členských států či institucí EU, určuje směry evropské integrace, zasedání se konají obvykle dvakrát ročně
Pokud se nejedná o mimořádnou situaci, projednávají nejvzšší představitelé přesně stanovený plán, který je v podobě tzv. Závěrů předsednictví vymezujícím mandátem pro další instituce
· Rada EU – skládá se z ministrů, schází se mnohem častěji než Evropská rada, provádí určené směry evropské integrace
· Výbor stálých zástupců – COREPER – asistent Rady, tzv. A-B bodový systém – úkolem je filtrovat otázky na politicky bezproblémové – A body, o nichž již rada hlasuje jen formálně a politicky problémové – B body, u nichž je potřeba dalšího jednání – COREPER připraví nezbytné podklady pro jednání Rady EU, je odpovědný za přípravu činnosti Rady a za provádění úkolů přidělených radou, koordinuje a připravuje činnost zasedání Rady EU, usiluje o dosažení shody, přezkoumává a řeší konkrétní otázky
- dělí se na - COREPER I – (zástupci velvyslanců) – příprava Rady pro zaměstnanost, sociální politiku a zdraví, Rady pro konkurenční politiku, Rady pro dopravu a telekomunikaci, částečně Rady pro životní prostředí, pro zemědělství a rybolov, pro vzdělání a kulturu
- COREPET II – (velvyslanci) – institucionální otázky, příprava Rady pro všeobecné záležitosti a vnější vztahy, Rady pro finanční záležitosti a hospodářství (ECOFIN), Rady pro spravedlnost a vnitro
· Pracovní skupiny a výbory – analyzují jednotlivé otázky a připravují podklady ke zcela konkrétním položkám a návrhům, na této úrovni je konkrétnost a odbornost zdaleka nejvyšší, v současnosti je těchto výborů a skupin kolem 250
Generální sekretariát Rady EU
· Protínají se zde všechny výše uvedené úrovně, zastává administrativně manažerské funkce, zabývá se též konkrétními politickými úkoly je řízen Generálním tajemníkem – jmenuje ho Rada EU svým jednomyslným rozhodnutím
· Z hlediska předsednictví je GS klíčovým tělesem – zajišťuje logistickou podporu aktivit předsednictví a asistenci při organizaci, informuje předsednictví o pokroku a výsledcích jednání, zajišťuje právní asistenci, informuje, má poradní funkci, aplikuje politiku transparentnosti
Charakter a úkoly Rady EU
· Činnost Rady EU je založena na třech principech:
- národní hledisko – rovné zastoupení všech států, bez ohledu na jejich velikost, vliv či ekonomickou sílu
- odbornost – projednávaná otázka je řešena kompetentními ministři
- princip politického mandátu – zástupci zemí mají od své vlády právo přijímat relevantní a závazná rozhodnutí
Sektorové rady
· od roku 2002 Evropskou radou rozhodnuto o vytvoření 9 základních formací Rady EU :
- Rada pro všeobecné záležitosti a vnější vztahy
- Rada pro hospodářské a finanční záležitosti
- Rada pro spravedlnost a vnitro
- Rada pro zaměstnanost, sociální politiku, zdravotnictví a spotřebitelské záležitosti
- Rada pro konkurenceschopnost
- Rada pro dopravu, telekomunikaci a energetiku
- Rada pro zemědělství a rybolov
- Rada pro životní prostředí
- Rada pro školství, mládež a kulturu
Úkoly Rada EU
· Odpovědnost za proces přijímání sekundární legislativy, zajišťuje koordinaci obecných hospodářských politik, vymezuje a provádí společnou zahraniční a bezpečnostní politiku, uzavírá jménem Společenství a Unie mezinárodní smlouvy, koordinuje činnost členských států, spolupodílí se na přijímání rozpočtu, může komisy svěřit některé pravomoci
Rozhodovací procedury
· Rada EU je v závislosti na smluvních pravidlech hlavním aktérem odpovědným za přijatá rozhodnutí
· Rozhoduje pomocí tří rozhodovacích procedur
– konzultace
- spolurozhodování
- spolupráce
· V proceduře konzultace se Rada dotazuje na stanovisko Evropského parlamentu a v procesech spolupráce a spolurozhodování jej přijímá jako partnera legislativního procesu
Rozhodovací nástroje – „hlasování“
· Jedná se o
- většinové hlasování
- hlasování jednomyslností
- kvalifikovanou většinou – používá se nejvíce, představuje kombinaci přidělených hlasů, počtu států a populační kritérium kvalifikovaná většina je přibližně na úrovni 74% všech hlasů, které musí pocházet z většiny zemí
Výstupy Rady
Působí ve všech třech pilířích EU
· Výstupy Rady EU v 1. pilíři spolupráce jsou různé druhy legislativy – nařízení, směrnice, rozhodnutí, doporučení a stanovisko
· Výstupy Rady EU v 2. pilíři spolupráce je společný postoj – odráží například přístup EU k aktuální mezinárodní situaci, dále pak – společná akce – př. podpora mírového procesu mezi znepřátelenými třetími zeměmi, společná strategie – rozhoduje o ní Evropská rada, Rada EU je uskutečňuje, prohlášení – vyjadřuje postoj EU k zahraničně politickým záležitostem
· Výstupy Rady EU v 3. pilíři spolupráce – společný postoj – definuje stanovisko EU ke konkrétní záležitosti, rozhodnutí – jsou závazná a nemusí z nich vyplývat přímí účinek, rámcová rozhodnutí – používáno pro sbližování zákonů a právních a správních předpisů členských států, jsou závazná z hlediska výsledků, kterých má být dosaženo