Vnitrostátní koordinační mechanismus pro přípravu a výkon předsednictví ČR v Radě EU
· Obecný rámec a právní základ
- neexistuje jednotný model pro vnitřní koordinaci vedení předsednictví Rady Evropské unie
· Modely organizace předsednictví
- Centralizovaný model
- Decentralizovaný model
- Kombinovaný model
Předsednictví ČR – kombinovaný model
· Tento mechanismus umožní dostatečné centrální řízení a kontrolu, ale zároveň poskytne dostatečnou míru operativnosti pro jednotlivé resorty z hlediska organizace a přípravy předsednictví, ČR bude kombinovat práci existujících domácích institucí pro řízení evropské agendy a nových institucí vytvořených specificky pro předsednictví
Struktura vnitrostátního koordinačního mechanismu
· Hlavní prvky – zřízení fce. Místopředsedy vlády pro evropské záležitosti – příprava a koordinace předsednictví, zřízení Sekce pro předsednictví v rámci Úřadu vlády ČR, ustavení Centrální organizační skupiny pro předsednictví, reforma struktury Výboru pro Evropskou unii
· Dále se na institucionálním řízení budou podílet – Předseda vlády ČR, Ministr zahraničí a MZV ČR – včetně stálého zastoupení ČR při EU, sektorová ministerstva, Parlament ČR, President ČR, Kraje a obce
· Rok 2007 – zřízení fce. Vicepremiéra pro evropské záležitosti a zrušení fce. Vládního tajemníka pro předsednictví
Role jednotlivých orgánů a institucí při výkonu předsednictví
· Místopředseda vlády pro evropské záležitosti a Úřad vlády ČR
- leden 2007 – Alexandr Vondra
- je „standardním“ členem vlády, jeho jmenování či odvolání podléhá běžným ústavním pravidlům pro ustanovení vlády, nezabývá se jen českým předsednictvím, ale i dalšími otázkami evropské integrace
· Hlavní úkoly místopředsedy vlády pro EZ – koordinace obsahové složky předsednictví – místopředseda vlády řídí Výbor EU na ministerské úrovni, koordinace organizační složky předsednictví – místopředsedovy podléhá Sekce pro evropské záležitosti Úřadu vlády – klíčová role v organizačním zajištění předsednictví, prezentace předsednictví a komunikace s médii a Radou EU
· Místopředseda vlády využívá aparátu Úřadu vlády, podléhají mu sekce pro předsednictví ČR v Radě EU a sekce evropských záležitostí – zejména sekce pro předsednictví
· Ministerstvo zahraničních věcí a Stálé zastoupení ČR při EU
- MZV – role komunikačního kanálu mezi institucemi EU a ostatními členskými státy na straně jedné a českou administrativou na straně druhé, předsednictví zvyšuje nároky na obeznámenost s pozicemi jiných aktérů v rozhodovacím procesu, role při vnějším zastupování EU vůči zbytku světa
- Ministr zahraničních věcí – člen Výboru pro EU a člen vlády ČR
- Evropskou integrací se v současnosti v rámci MZV ČR zabývá několik oborů a existuje zde i zvláštní Sekretariát připrav pro předsednictví ČR v Radě EU
· Stálé zastoupení ČR při Evropské unii
- je organizačně podřízeno MZV
- úlohy – komunikační kanál vůči institucím EU, vedoucí Stálého zastoupení a jeho zástupce budou předsedat formacím COREPERu I a II, vedoucí se dále účastní na jednání Výboru pro EU, Stálé zastoupení řídí pracovní skupiny zasedající v Bruselu, vytváří organizační zázemí pro jednání všech formací Rady v Bruselu
· Výbor pro Evropskou Unii
- hlavní členský orgán pro formulaci obsahové složky předsednictví za strany ČR, bude formulovat politické a strategické priority českého předsednictví
- Výbor pro EU na úrovní ministrů – bude přijímat základní strategická rozhodnutí o směřování českého předsednictví a bude formulovat jeho hlavní politické priority
- je složen – z ministrů a předsedá mu předseda vlády, (popř. místopředseda vlády pro evropské záležitosti), přidružení členové – zástupci některých dalších institucí jako – vedoucí Kanceláře prezidenta republiky nebo guvernér ČNB
- Výbor pro EU na pracovní úrovni – zabývá se koordinací a formulací těch obsahových složek předsednictví, které vzhledem k míře podrobností nebo nižší prioritě nepatří mezi všeobecné strategické a politické priority, bude formulovat agendu a priority českého předsednictví pro jednotlivé sektorové politiky, bude napojeno na MZV, skládá se – náměstků ministrů pod vedením vicepremiéra pro evropské záležitosti nebo jednoho z vedoucích „evropských“ sekcí na Úřadu vlády, vedoucím českého Stálého zastoupení při EU
- Centrální organizační skupina – má za cíl zajišťovat úkoly spojené s organizací zasedání institucí EU nebo jiných akcí spojených s předsednictvím na území ČR, typicky půjde o neformální jednání ER, ministerských formací Rady EU nebo jednání nižších úrovní rady, nebude se podílet na formulaci obsahové stránky, bude poskytovat technicky podpůrné servisy akcím probíhajícím na našem území, bude tvořena zástupci české státní zprávy a jiných instituci
- Sektorová ministerstva(resorty) – přípravu obsahové stránky předsednictví pro jednotlivé resorty budou provádět resortní koordinační skupiny pod vedením náměstků či vysokých úředníků příslušné instituce
- koordinační skupiny zpracovávají – instrukce pro výbory Evropské komise, pro pracovní skupiny Rady i pro COREPER I/II, rámcové pozice a stanoviska pro Parlament ČR a pro prezidenty ČR k mezinárodním smlouvám sjednávaným v rámci EU
- Odpovědnosti jednotlivých resortů – příprava programu jednání sektorových formací Rady v jejich gesci, příprava doprovodného programu pro delegace, monitoring složení delegací a zajišťování jejich příjezdu a odjezdu, účast na vytváření obsahu webevé stránky předsednictví, vzdělávání pracovníků resortu vztahující se k předsednictví
- Parlament České republiky a prezident České republiky
- Parlament ČR – vláda – informování o přípravě a průběhu předsednictví výbory pro evropskou integraci obou komor parlamentu ČR, parlament ČR – nemá žádné zvláštní kontrolní pravomoci nad chováním vlády, obě komory se účastní jako pozorovatelé práce Výboru EU, bude vést jednání Konference výborů pro evropské záležitosti parlamentů EU(COSAC)
- Prezident ČR – vedoucí kanceláře prez. rep. bude přidruženým členem s poradním hlasem ve Výboru pro EU, prezident se rovněž bude podílet na formulaci českých priorit a vedení předsednictví v rámci svých všeobecných ústavních pravomocí týkajících se vnitrostátní i zahraniční politiky
· Klíčová ministerstva pro organizaci předsednictví
- Ministerstvo vnitra – školení a vzdělávání státní správy pro plnění úkolů předsednictví v souladu s Národním programem vzdělávání
- Ministerstvo obrany – protivzdušná obrana během akcí spojených s předsednictvím
- Ministerstvo financí – evaluace finančních nároků předsednictví a přidělování finančních zdrojů jednotlivým institucím
Vztah předsednictví k Evropskému parlamentu
· ČR jako předsedající stát Rady bude i reprezentantem Rady ve vztahu k Evropského parlamentu, to se bude týkat především následujících bodů – presentace priorit předsednictví a pracovního programu před Evropským parlamentem, presentace závěrů předsednictví v EP, účast na plenárním zasedání EP, výměna názorů se členy jednotlivých výborů EP, informovat o stavu vyjednávání smluv se třetími zeměmi, účast na tzv. tripartitě, zahrnující jednání zástupců tří klíčových institucí – Rady, Komise a EP