ZPRÁVA ZE SLUŽEBNÍ CESTY
2. setkání pracovní skupiny sítě IMPEL v rámci projektu IED/IRAM Inspection Program
Termín cesty : 21. - 22. 5. 2013
Účastník cesty: Ing. Helena Nekolová – koordinátorka IPPC, OI Plzeň
Místo jednání: Miláno, Itálie
Účel cesty: účast na 2. setkání skupiny projektu IED/IRAM Inspection Program
Manažer projektu: Horst Büther, Spolková republika Německo
Jednání se zúčastnili zástupci členských států IMPEL: Belgie, ČR, Francie, Itálie, Kypru, Nizozemska, Portugalska, Rumunska, Slovinska a SRN
Anotace: Záznam z jednání pracovní skupiny projektu IED/IRAM Inspection Program
Cíle projektu jsou následující:
-
vývoj programu kontrol podle směrnice o průmyslových emisích (IED)
-
plán počítačového nástroje pro zpracování programu inspekcí s využitím dat z metody integrovaného hodnocení rizik (IRAM)
-
zahájení vývoje nástroje
-
workshop v návaznosti na konferenci sítě IMPEL (Malta, říjen 2013)
První den (21. 5. 2013)
Před jednáním pracovní skupiny měli účastníci projektu možnost vyzkoušet si funkci programu na plánování kontrol, který vychází z hodnocení rizikovosti zařízení pomocí metodiky IRAM (z projektu EasyTool). Tato metodika se používá pro výpočet termínu konání nové kontroly na zařízeních s IP, ale lze ji použít i pro plánování kontrol v dalších oblastech (SEVESO, GMO...). Po provedení kontroly se znovu pro zařízení hodnotí rizika (započítávají se výsledky provedené kontroly, přístup provozovatele a šetřené stížnosti). Do nastavené frekvence kontrol se nebudou započítávat kontroly, které budou prováděny do 6 měsíců od provedené kontroly, pokud se při plánované kontrole zjistilo závažné porušení závazných podmínek.
Plán kontrol je nástrojem managementu.
Členové pracovní skupiny diskutovali zejména následující problémy, spojené s inspekční činností a plánováním:
-
plán kontrol zpracovaný koordinátorem na základě metodiky IRAM bude následně v různé míře upravován na základě zadání kontrol ze strany ministerstva, vedení kontrolního orgánu...)
-
zda je vhodné na zařízení s IP kombinovat kontrolu IP s dalšími typy kontrol
-
jak se odrazí v plánování inspekční činnosti úsporná opatření (nedostatek lidí a času) a zda se bude muset přehodnocovat rizikovost zařízení, aby se dostálo legislativou požadované četnosti kontrol
-
jak často by se měl plán kontrol přepočítávat (např. po každé provedené kontrole zařízení, v závěru kalendářního roku při přípravě plánu na další rok …)
-
mělo by být zadáno, v jakém rozsahu a jakou formou má být kontrola provedena – kontroly podle požadavků směrnice o průmyslových emisích jsou časově velmi náročné (je třeba rozhodnout, co se bude kontrolovat dříve a co až při další kontrole)
-
pokud bude prováděna kontrola pouze složkově (1 nebo 2 obory), nebudou údaje použité při následném přepočítání hodnocení rizik objektivní
První den byly zahájeny práce na úpravách návrhu fungování programu. V mnoha inspekčních institucích probíhají v poslední době různé změny. Návrh fungování programu by měl vymezit úlohu pracovníků v různém pracovním zařazení (inspektor, koordinátor...). Nové hodnocení rizika pro jednotlivá zařízení vychází jednak ze zjištění při kontrolách, jednak z provedených změn IP. Hodnocení rizik by mělo být prováděno z praktických důvodů na konci roku, aby sloužilo pro přípravu plánu a inspekčních programů na nový rok. Intenzita, s jakou má být provedena kontrola, nemusí být nutně úměrná četnosti kontrol.
Německé ministerstvo přislíbilo, že poskytne finanční prostředky na vývoj programu.
Zástupci Belgie prezentovali svůj systém plánování kontrol CIPRES – je to velmi sofistikovaný přístup k plánování, určený jen pro běžné kontroly na zařízeních s IP. Belgický inspekční orgán provádí celkem 43 typů kontrol. Otázkou je, nač se při kontrole zaměřit. Priority musí být nastaveny podle rizikovosti zařízení ve vztahu k jednotlivých složkám životního prostředí. Je třeba rozhodnout, co se musí udělat v kalendářním roce, na který je plán připravován, a které kontroly lze provést až v pozdější době.
V působnosti kontrolního orgánu je celkem 727 zařízení, jejichž rizikovost (hodnocená metodou IRAM) je rozdělena takto:
kategorie 5 (nejvyšší) – 15,7 %, kategorie 4 – 20,6 %, kategorie 3 – 21,1 %, kategorie 2 – 20,6 %, kategorie 1 – 20,4 % a kategorie 0 (nejnižší) – 1,6 % (zařízení kategorie 2 až 0 jsou farmy (celkem 42,6 % zařízení)). Ročně je v zařízeních provedeno na 650 kontrol, přičemž farmy jsou kontrolovány s frekvencí 1 x za 3 roky.
Cyklus systému CIPRES je následující: od února do 1. poloviny prosince jsou prováděny kontroly v zařízeních. V říjnu se provede aktualizace seznamu zařízení a v listopadu proběhne konzultace s úřadem, který vydává IP. V 2. polovině prosince proběhne sběr dat (po dokončení kontrol) a v lednu jsou naplánovány kontroly na nový rok.
Užívání systému CIPRES s sebou nese řadu otázek k vyřešení – kdo má zajišťovat jednotlivé činnosti, potřebné k fungování, jaké dovednosti a kvality mají mít zúčastnění zaměstnanci, jak zamezit nadměrné administrativní zátěži (nejen v souvislosti s vypracováním zpráv z kontrol)).
Druhý den (22. 5. 2013)
Pracovní skupina pokračovala v diskusi o vybraných částech návrhu fungování programu. Inspekční orgán se musí rozhodnout, na jakém základě bude plánovat svoji činnost. Prioritou je, aby bylo ŽP bezpečné pro lidi, druhou otázkou je četnost frekvence kontrol v zařízeních (podle hodnocení rizik).
K vypracování základu plánu se hodí metoda IRAM – jako základ plánu běžných (tj. preventivních) kontrol. Následně by měl být plán upraven tak, aby byly splněny další požadavky na kontrolní činnost (minimální četnost kontrol + politika státu + vlastní politika inspekčního orgánu (zejm. vychází ze strategie jednotlivých složek/oborů, dostupných lidských zdrojů...)).
Workshop s prezentací výsledků projektu proběhne v návaznosti na konferenci IMPEL na Maltě 1. 10. 2013. Je připraven program workshopu a byly rozděleny prezentace některých z účastníků projektu (budou zaměřeny na cyklus kontrol, předvedení internetového a excelového nástroje (účastníci workshopu budou mít možnost si vyzkoušet tyto produkty), také bude připravena případová studie).
Účastníci pracovního jednání se shodli na tom, že nebylo možné plně pochopit principy a fungování metody IRAM na workshopu, který se konal v listopadu 2011 v Kolíně n. R. A tak i po připravovaném workshopu k projektu IED/IRAM na Maltě v říjnu 2013 je třeba se zabývat šířením informací programu. Vedoucí projektu jako příklad uvedl Rakousko, jehož ministerstvo má zájem na užívání IRAM pro hodnocení rizik, a tak vyčlenilo potřebné finanční prostředky a proběhlo již proškolení pracovníků, kteří budou metodu IRAM používat při práci. Proškolení pracovníků je možné i v dalších členských zemích IMPEL, ale musí se tak stát na jejich vlastní náklady, neboť v IMPEL nejsou pro tento účel k dispozici žádné prostředky. Diskutovány byly i další možnosti šíření výstupů z projektu.
Postupně se rozšiřují internetové verze IRAM v národních jazycích: přibyly verze chorvatská a francouzská, pracuje se na slovinské.
Případný vývoj programového produktu a následného projektu závisí především na rozpočtových možnostech IMPEL.
Na závěr jednání pracovní skupiny byly projednány připomínky Evropské komise k výstupu z projektu IED Inspections.
Zpracovala: Ing. Nekolová
Schválil: Ing. Sevelka