Konference a workshop – role celních orgánů (CO) v ochraně životního prostředí
Ronne (ostrov Bornholm), Dánsko, 22. - 24.5.2012
Účastníci cesty
- Mgr. Lubomír Doskočil, GŘC
- Rostislav Čermák, CÚ Ruzyně
- Ing. Martin Zemek, Ph.D., OOH Ř-ČIŽP
Organizátor: EK, DG TAXUD ve spolupráci s dánským předsednictvím EU
Důvody pro svolání konference
- Celníci a jejich role – kontrola pohybu zboží vč. toho, jež představuje potenciální riziko pro ŽP v EU nebo třetích zemích
- Jejich role je klíčová při zajištění kontroly nelegální přeshraniční přepravy – odpadů, CITES, FLEGT (režim kontroly a certifikace, licence pro přepravu dřeva/řeziva). (Nová) role CO při kontrole nařízení REACH
- Roli při implementaci relevantní legislativy však mají obvykle národní kompetentní orgány (ministerstva, inspekce) odlišné od CO – z tohoto důvodu je nezbytné osvětlit CO problematiku, dobře spolupracovat a spolupráci prohlubovat.
- Při provádění kontrol importu/exportu čelí CO nejrůznějším problémům – nedostatečná priorita v případě ŽP, nedostatečná znalost legislativy, personální kapacita…
Cíle konference, téma
- Zesílení spolupráce/zlepšení výměny informací mezi CO a kompetentními orgány (vnitrostátní/mezinárodní úroveň)
- Zvýšení povědomí o důležitosti role CO v ochraně ŽP a lidského zdraví – odpady (WSR), REACH, CITES, FLEGT - vůbec 1. konference a setkání CO a kompetentních orgánů na toto téma
- Zvýšení povědomí o relevantní legislativě a jejím vymáhání a tématech v oblasti ochrany ŽP – zejm. staré MS předávají zkušenosti novým MS
- Identifikace prioritních oblastí – zaměření
První den konference – představení organizační struktury a hlavní činnosti dánské celní správy SKAT – je součástí daňové a celní správy podřízené ministerstvu a má 7800 zaměstnanců. Je rozdělena do 6 regionů, vždy po dvou útvarech v daném regionu. Současn má 13 útvarů s celonárodní působností – ředitel regionu Kodaň je zároveň gen. ředitelem ve vztahu k ostatním celním správám. Hlavním partnerem pro oblast životního prostředí je Danish Environmental Protection Agency (zejm. k přeshraniční přepravě odpadů, oblasti chemických látek a kontrole látek poškozujících ozonovou vrstvu země).
Dále byly obecně (legislativa, principy, zaměřeno na činnost a roli kontrolních orgánů – zejm. CO při dovozu) jednotlivými přednášejícími představeny hlavní témata konference – CITES (zástupce italské Corpo Forestale dello Stoto), FLEGT (zástupce dánské EPA) a REACH (zástupce ECHA) a přeshraniční přeprava (viz dále). Další dny probíhaly zejm. souběžné workshopy na tato témata. Dále se tato zpráva zabývá pouze problematikou přeshraniční přepravy odpadů, jelikož zástupce ČIŽP se účastnil pouze workshopů na toto téma.
Odpady – přeshraniční přeprava odpadů
První den konference – představení práce dánského kompetentního (příslušného) orgánu - Danish Environmental Protection Agency (EPA) ve vztahu ke kontrolám příhraniční přepravy odpadů. Prezentace Dorte Hermansen – vedoucí odboru ochrany půdy a odpadů EPA. Byly představeny principy přeshraniční přepravy podle nařízení 1013/2006 a 1418/2007 (vývoz odpadů zeleného seznamu do zemí mimo OECD). Jako nezbytná je z pohledu dánské EPA spolupráce s celními orgány (na základě „Memoranda o porozumění“), EPA zajišťuje operativní podporu celním orgánům při záchytu potenciálně nelegální přeshraniční přepravy – zejm. identifikace odpad/neodpad, identifikace nutné dokumentace k zásilce, repatriace, průběžné školení atd. Spolupráce je tak podobná jako v ČR. Dánská EPA využívá jako vhodný nástroj pro identifikaci odpad/neodpad i některé „Correspondent Guidelines“ – návody EK pro identifikaci rozlišení, zda kontrolovaný produkt je odpadem či nikoliv (http://ec.europa.eu/environment/waste/shipments/guidance.htm). Používány jsou zejm. návody pro elektroodpady (často vyváženy jako „second hand“ do třetích zemí, návod č. 1) a návod pro autovraky (č. 9). Pro kompetentní orgány byla zajímavá informace o způsobu ukládání a výši sankcí za nelegální přepravu odpadů – např. za přepravu bez potřebné notifikace (souhlasu) je ukládána sankce 20 000 DKK + 3 000 DKK za každou tunu odpadu.
Další zajímavý příspěvek měl Dr. Paul z EK (DG Taxud) ve vztahu k nástrojům k identifikaci a klasifikaci zboží z pohledu celních orgánů. Mj. v rámci klasifikace odpadů byl zmíněn projekt ke klasifikaci odpadů – „převodní (korelační)“ tabulka mezi klasifikačními kódy odpadů podle odpadové legislativy (Basel Convention, OECD, Evropský katalog odpadů) a CN kódy (celní kombinovaná nomenklatura) a jejich integrace do TARIC pro specifické účely – v současné době podle sdělení probíhá druhá studie v tomto projektu zahrnující sběr dat o způsobech klasifikace z jednotlivých členských států (CO, kompetenentí orgány). Termín dokončení projektu, jehož cílem je zpracovaný převodník, však nebyl oznámen.
Druhý den – představení práce nizozemských celních orgánů (Jan Oomen) ve vztahu k přeshraniční přepravě odpadů. Týmy celních expertů se ve spolupráci s kompetentními orgány zaměřují na vývoz odpadů do třetích zemí ve svých přístavech (Rotterdam, Amsterdam). Vzhledem k objemu přepravovaného zboží není možná fyzická inspekce všech kontejnerů se zbožím do 3. zemí – byl vypracován systém tzv. rizikových profilů pro odpady deklarovaných jako zboží (často elektroodpady deklarované jako second hand do zemí Afriky a JV Asie – Ghana, Kamerun, Pobřeží Slonoviny, Vietnam, Čína). Jako podmínky - kritéria profilů slouží zejm. názvy firem (mající v minulosti problémy s dodržováním legislativy), trasa – destinace zboží, deklarovaná hodnota zboží (nízká hodnota ukazuje na odpad), deklarované kódy TARIC (nejčastěji začínající na 85, 84 - elektrozařízení). Jako nedostatek byl zmíněn nedostatečné/neúplné zařazení odpadů v TARIFU (zdaleka ne všechny odpady mají svůj spec. kód – odpady se tak deklarují jako normální zboží).
První a druhý den – workshopy
Workshopy probíhaly formou úzké skupiny cca 5 celníků a 3 zástupců kompetentních orgánů a zástupce Evropské Komise, každá skupina řešila vymezený okruh otázek, každý z členských států měl možnost popsat situaci v své zemi, zvolený reportér pak prezentoval závěry za skupinu. Probíraná témata a některé závěry:
- Workshop se zaměřil na role a úlohy celních orgánů při přeshraniční přepravě odpadů – všeobecně panuje názor, že hlavní role je vytipovat a zajistit podezřelou zásilku (odpadů) a okamžitě kontaktovat kompetentní orgán, který zajistí další související činnosti při odhalení nelegální přepravy (sankce, náprava, repatriace). K odhalení potřebují jednak celní orgány nástroje pro identifikaci, zda jde o odpad či neodpad (trénink, návody, jednoduché manuály), což je často vůbec nejtěžší rozhodnutí, proto je často nezbytná spolupráce kompetentních orgánů, stejně tak jako pro vytváření rizikových profilů.
- Návody (guidelines) by měli být pokud možno právně závazné.
- Nicméně pro větší zaměření na kontrolu přeshraniční přepravy ze strany CO musí být ze strany managementu a politiků projevena vůle se oblastí ochrany ŽP/zdraví zabývat (celníci se prioritně zabývají jinými agendami - daně, cla…).
- Každý stát má svou strategii zaměření kontrol – některé se soustředí pouze na vývoz z 3. zemí (UK, Holandsko – tvorba specifických rizikových profilů), některé zejm. na dovoz (země středí Evropy). Itálie např. tvoří tzv. „blacklist“ osob (u kterých bylo zjištěno porušení předpisů v minulosti, na základ i podkladů od policie), které jsou kontrolovány vždy, když deklarují dovoz/vývoz jakéhokoliv zboží.
- Spolupráce CO a kompetentních orgánů - jako vhodná a hlavně přínosná spolupráce je všeobecně považována spolupráce v rámci IMPEL a také uzavírání tzv. Memorand o porozumění na národní úrovni a rovněž spolupráce při adaptaci legislativy.
- Probírala se problematika klasifikace odpadů v TARIC a tvorba rizikových profilů (zde se naráží na problém vnitroevropských zemí, ve kterých nemusí být zboží deklarováno jako zboží pro vývoz do 3. zemí – zboží je možné deklarovat až na výstupu z EU – např. Německo, Holandsko). Prezentovali se příklady deklarace odpadů jako zboží, deklarace vývozu odpadního papíru, přičemž se ve skutečnosti vyvážel komunální odpad.
- Problematika „ Single window“ – nástroj pro CO – celní deklarace v jednom okně
Obecné závěry z workshopů a konference jsou součástí „Main conclusions“ (viz příloha). Tyto závěry budou prezentovány Evropskému parlamentu, Customs Policy Group, Council Customs Union Group a relevantním výborům jako je výbor FLEGT a REACH Forum. Byla podpořena myšlenka vytvoření expertní pracovní skupiny s cílem řešit výše uvedené potřeby.