Společné Zasedání Clusteru 1 a 3
v Edinburghu 7.3. - 9.3.2012
Účastník ZC: Lenka Němcová
Zprávu schválil: Libuše Koudelková, vedoucí KŘ, pověřená řízením odboru personálního
První společné zasedání clusteru 1 a 3 bylo zahájeno prezentací hostitelského Skotska o činnosti Skotské agentury životního prostředí (SEPA). SEPA byla založena v roce 1996 z 64 jednotlivých úřadů a má nyní 1100 zaměstnanců. SEPA vydává povolení a vykonává inspekce, pokud SEPA zjistí neplnění zákonných povinnosti provozovatele nejdříve proběhne neformální „varovná“ diskuse s provozovatelem, pokud není účinná následuje zaslání „varovného dopisu“, poté následuje další „varovný dopis“ již s výčtem dalších kroků, které budou následovat, pokud nedojde k nápravě, následuje oficiální oznámení o zamítnutí povolení a jako poslední krok je doručena oficiální zpráva o odebrání povolení.
Dále byly diskutovány návrhy národních koordinátorů k možnému řešení snížení rozpočtu o 100 000,- € na rok 2012. Vzhledem k tomu bylo dohodnuto, že některé projekty budou přesunuty na rok 2013 a Konference IMPEL bude přesunuta na druhou polovinu roku 2013. Je nutné také řešit otázku členských poplatků, kdy většina členských států platí nižší poplatek než je doporučen v pravidlech sítě IMPEL. Členský poplatek však nemá být překážkou v členství v síti, proto by bylo složité zakotvit do Pravidel sítě povinnost platit fixní poplatek. O poplatcích se bude dále jednat na Valném shromáždění v Kodani. Rada IMPEL navrhne hrazení poplatku ve výši 5000,- €, ale vzhledem k ekonomické situaci členských států to účastníci clusteru nevidí jako reálné.
Počet schůzek Rady IMPEL v Bruselu bude snížen ze 4 na 2 a dále budou náklady na všechny projekty sníženy o 10 %. Těmito kroky je rozpočet na rok 2012 stabilizován a Rada IMPEL připraví na Valné shromáždění v Kodani revizi finanční situace.
Proběhla diskuse k názvu nového clusteru a nakonec byl přijat název Cluster I , vzhledem k tomu, že převážil názor, aby byl název co nejjednodušší a nejlépe zapamatovatelný.
Basecamp – bohužel se ztratila data týkající se clusterů 1 a 3 při jejich aktualizaci, Michael Nicolson je bude postupně doplňovat, ale žádá všechny o trpělivost vzhledem k jeho dalším pracovním povinnostem.
Zprávy o ukončených projektech:
-
Vývoj kvalitativního a kvantitativního hodnotícího nástroj inspekcí životního prostředí ve státech EU
-
Srovnávací program k implementaci standardů kvality ovzduší v průmyslových oblastech
-
Zajištění souladu s legislativou skrze manažerské systémy podniků
-
Easytool II
-
Poučení získané z havárií
-
Využití alternativních efektivních přístupů k inspekcím životního prostředí
Zprávy z probíhajících projektů
-
IRI Itálie
-
IRI Island
-
Implementace EIA na základě praktických příkladů
-
Inspekce životního prostředí v souladu se směrnicí o průmyslových emisích
-
Směrnice o průmyslových emisích – povolení a jak se vyrovnat se změnami
-
Určení inspekčních cílů a monitoring – fáze II
-
Energetická efektivnost při povolování a inspekcích, fáze III
-
Zlepšení povolování a inspekci u farem prasat spadajících pod směrnici IPPC, fáze II
-
Spojení rámcové rámcové směrnice o vodách a směrnice IPPC
-
Projekt o skládkách, fáze II
-
Výběr přístupů k zajištění souladu s legislativou
Návrhy nových projektů:
EasyTool III – bude se jednat o třetí fázi projektu, v rámci kterého byl již vyvinut program pro plánování inspekcí na základě hodnocení rizik. Cílem III. fáze projektu je zajistit nástroj pro uchovávání a zpracování dat v rámci programu IRAM, které by bylo možné stáhnout z webové stránky IMPEL, byla by vypracována příručka pro jeho používání a proběhlo by školení pro potencionální uživatele programu. Projekt podpořila většina účastníků.
Zajištění souladu s legislativou skrze manažerské systémy podniků II fáze – jedná se o II fázi projektu, vzhledem ke snížení rozpočtu se tento projekt doporučuje ke zvážení.
Strategie prosazování – podobné přístupy, rozdíly a nejlepší praxe – cílem projektu je srovnat prosazovací přístupy v členských zemích a nalézt tzv. „dobrou praxi“
Poučení získané z havárií 2013 – jedná se o pravidelně konanou konferenci, kde jsou prezentovány nejzávažnější průmyslové havárie, které se udály v členských zemích v průběhu dvou let. Projekt byl jednomyslně odsouhlasen a konference proběhne v červnu 2013 ve Francii.
DECO projekt (zabývající se dekontaminací a monitorovacími postupy u podzemních vod a půdy ve znečištěných, bývalých průmyslových oblastech) – většina účastníků vítá tento projekt, vzhledem k tomu, že návrh bude ještě přepracován, projekt bude odsouhlasen v písemné proceduře.
Směrnice o průmyslových emisích a REACH – projekt má nalézt spojitosti mezi směrnicí o průmyslových emisích a nařízením REACH a účastníci projektu by měli být odborníky na oba tyto zákony. Většina účastníků se vyjádřila skepticky k tomuto projektu i vzhledem k tomu, že nalézt takové odborníky by bylo velmi složité ne-li nemožné.
Dále byl v rámci úspor stanoven strop pro zpáteční letenku hrazenou z rozpočtu IMPEL na 360,- € a ubytování 90,- €. Je také nutné letenky rezervovat v dostatečném časovém předstihu, aby byla získána výhodná cena. Pokud projektový manažer rezervuje letenky pozdě a ceny budou vyšší, musí snížit počet účastníků projektu. V případě, že si účastník hradí náklady sám, budou mu proplaceny zpětně ze sekretariátu IMPEL, formulář k proplacení je k dispozici na webových stránkách IMPEL. Je nutné spolu s vyplněným formulářem zaslat i originály všech účtů, kopie dokladů nebudou uznány. Použití taxi není možné započítat do nákladů a musí si ho účastník uhradit na vlastní náklady. Pokud projektový vedoucí počítá v rámci projektu s konzultantem, musí konzultant uzavřít smlouvu přímo s IMPEL a musí jí podepsat předseda nebo místo předseda sítě, a to i v případě, že konzultant je hrazen z prostředků členského státu.