Cestovní zpráva ze zahraniční pracovní cesty
Účastníci: Kateřina Ventrubová (MZe), Martin Baranyai (ČIŽP)
Místo jednání: Evropská komise – DG Environment, Beaulieu 5, Brusel, Belgie
Datum: 28.1.2011
Účel jednání: Orientace činnosti sítě GreenForce v budoucnosti
Odlet Praha Ruzyně 27.1.2011 17:00, přílet Praha Ruzyně 28.1.2011 20:50
Anotace (stručný výsledek cesty):
Pracovního jednání se zúčastnilo 23 delegátů z 13 členských států EU, 2 zástupci kandidátských zemí a 5 pracovníků Evropské komise, DG Environment.
1. Jednání řídila facilitátorka Caty Newton, která představila program (příloha č.1).
Záměrem zasedání bylo zhodnocení dosavadní činnosti sítě, revize cílů, identifikace překážek v činnosti, možnosti řešení a definice indikátorů úspěchu. Tato síť by mohla napomoci monitorovat situaci při implementaci práva. S ohledem na důsledky finanční krize je potřeba přehodnotit priority a hledat nová řešení při praktické implementaci a prosazování práva.
2. M.Baranyai v úvodní prezentaci informoval o historii sítě GreenForce (příloha č.2).
Tato síť byla založena po několikaletém vyjednávání tehdejších kandidátských zemí v rámci sítě IMPEL. V prezentaci byly zmíněny dosavadní projekty sítě, realizované v letech 2006 až 2009. S ohledem na nedostatek finančních prostředků se v roce 2010 nekonalo žádné zasedání sítě.
3. Diskuse o hodnocení dosavadní činnosti sítě a revizi pravidel
Účastníci jednání mezi hlavní úspěchy sítě jmenovali možnost neformální výměny zkušeností na úseku implementace evropských předpisů v ochraně přírody a lesnictví. V rámci projektů byla navázána řada neformálních vztahů, přičemž je možné konzultovat odlišné postupy v praxi. Jedná se prakticky o jedinou evropskou síť, kde se na evropské úrovni neformálně setkávají experti z lesnictví a ochrany přírody, přičemž se snaží hledat pragmatická řešení při střetech zájmů mezi lesním hospodařením na územích soustavy Natura 2000. Zástupce Rakouska hodnotil jako velice prospěšné venkovní exkurze během jednotlivých projektů, při kterých se dá v přímo v terénu detailně prodiskutovat způsob řešení prosazování zájmů ochrany přírody v praxi. Zástupci postsocialistických zemí konstatovali, že v rámci sítě získali řadu příkladů o tom, že často jsou více účinné jemnější metody prosazování práva než pouhé rozdávání pokut. Důležitá je vzájemná komunikace mezi resorty a rovněž komunikace vůči zájmovým skupinám (vlastníci lesa a půdy, rybáři, myslivci, včelaři, motorkáři atd.). Jako pozitivní byla hodnocena účast zástupců Evropské komise v rámci projektů, jelikož je možné přímo na místě vysvětlit problémy při praktickém prosazování evropské legislativy. Neformálnost dialogu během projektů je největší výhoda, protože se může mluvit otevřeně o aktuálních problémech. Na půdě Evropské komise oficiální zástupci s vypracovanými národními pozicemi členských států běžně prezentují, že v žádné oblasti nejsou problémy, ale při neformální diskusi se odkrývají nesnáze při implementaci jednotlivých ustanovení evropské legislativy. Síť by měla i v budoucnosti monitorovat aktuální situaci a zachovávat atmosféru důvěry, aby nebyly žádné politické následky z prezentovaných problémů. Výsledkem by měla být nezávazná doporučení pro politiky, co by se mohlo změnit. L.Miko sdělil, že činnost sítě GreenForce byla od roku 2006 každoročně prezentována na jednání evropských lesnických a přírodních ředitelů, ale žádný z těchto vysoce postavených oficiálních zástupců dosud neprojevil hlubší zájem.
4. Diskuse o budoucnosti a cílech GreenForce
Nejrozsáhlejší diskuse byla věnována způsobu financování další činnosti sítě. Dosud Evropská komise proplácela účastníkům náhrady za cestovné, náklady za ubytování a stravné si hradili účastníci (resp. vysílající organizace), náklady spojené s logistikou projektu hradila pořádající hostitelská země (v průměru cca 5 až 10 000 Eur). Financování bylo založeno na duálním přístupu, přičemž polovina nákladů byla hrazena za lesnictví a polovina za ochranu přírody. Holandsko prosazovalo myšlenku financování z fondů INTERREG, které si však vyžadují rozsáhlou administrativu a dosud se nenašel žádný z dobrovolníků, který by vypracoval náležitou žádost. Jako další možnost byl zmíněn fond LIFE, kde je však obdobně vyšší administrativní náročnost a navíc je nižší předpoklad schválení projektu. Bylo upozorněno na skutečnost, že zvýšení příjmů z fondů by sice umožnilo navýšit rozpočet na vícero projektů, ale na druhé straně by se postupně mohl ztrácet neformální charakter sítě, tak jak to například proběhlo u sítě IMPEL. V této věci proběhlo hlasování, které podpořilo dosavadní způsob financování, nicméně ad-hoc pracovní skupina (UK a NL) zkusmo vypracuje návrh projektu sítě GreenForce pro umožnění financování z INTERREGu (využijí se průběžné výsledky českého projektu z roku 2009 pod vedením Jitky Kufnerové).
Návrh NL na rozšíření aktivit sítě na další sektory (zemědělství, rybářství, vodní hospodářství atd.) nebyl podpořen, síť by měla být nadále zaměřena na přírodu a lesnictví. Na druhé straně bylo konstatováno, že projekty nemusí být vázány jen na soustavu Natura 2000, ale s ohledem na širší cíle při ochraně biodiverzity lze zahrnout lesy a přírodu i mimo uvedenou soustavu. Projekty budou nadále vyhlašovány na základě dobrovolných návrhů od členských států, které jako hostitelské země zajistí logistiku projektu. Pro uspořádání projektu v roce 2011 se přihlásilo Německo, téma a bližší podrobnosti budou upřesněny po projednání záměru se spolkovými zeměmi.
Účastníci jednání se shodli na tom, že je potřeba zlepšit komunikaci s cílovými skupinami a zajistit informovanost o činnosti a výsledcích sítě. Na národních úrovních existují bariéry, které nepředají informace od praktiků na oficiálních jednáních Evropské komise, protože národní pozice mnohokrát modifikují skutečné problémy při implementaci evropské legislativy. V rámci sítě GreenForce mají důležitou roli národní „focal points“, kteří by měli jako koordinátoři přenášet informace relevantním subjektům na národní úrovni. Hlasováním bylo odsouhlaseno, že pro zlepšení funkce sekretariátu sítě bude zaveden systém tzv. Troiky, kde se budou střídat v jednotlivých letech různé členské země na dobrovolném principu. Pro zahájení činnosti první Troiky bylo odsouhlaseno, že zde budou koordinátoři z realizovaných projektů GreenForce, konkrétně Syd House (UK), Jan Kruijshoop (NL) a Martin Baranyai (CZ), na letošní zasedání Troiky budou zváni zástupci DE a Evropské komise. Evropská komise bude nadále zajišťovat administrativu ohledně správy rozpočtu a proplácení prokázaných cestovních nákladů.
Závěrem byly projednány náměty na tematickou náplň projektů, mezi kterými byly zmíněny monitoring a plány péče na územích Natura 2000, kompenzace za omezené hospodaření, implementace nařízení č.995/2010 o povinnostech hospodářských subjektů při uvádění dříví a dřevařských výrobků na trh, komunikace mezi „site managerem“ a relevantními subjekty, klimatická změna a přizpůsobení LH, provádění dozoru na územích Natura 2000, využívání bioenergie a biomasy, ocenění ekosystémových služeb. Je potřeba zachovat vztahy se sítí IMPEL a začít spolupracovat s novou sítí THEMIS, která je zaměřena na nezákonné těžby a kriminalitu v životním prostředí v kandidátských zemích EU.
Přílohy:
1. Programu zasedání sítě Greenforce
2. Prezentace o historii sítě Greenforce
Cestovní zpráva předložena dne: 31.1.2011