Místo jednání: Norsko, Oslo
Účastník: Lenka Němcová
Zprávu schválil: MUDr. Eva Rychlíková
Po uvítání předsedkyní clusteru 1 paní Isabelou Santana nás Michael Nicholson seznámil s čerpáním rozpočtu a novým pravidlem IMPELu v rámci financování projektů. Byla nově snížena částka na ubytování v rámci projektů na 125,- € a v návrhu projektu musí vždy být uvedena částka, která bude vyplacena konzultantovi. Dále nás informoval o schůzce Rady IMPEL, která se konala dne 21.9. v Bruselu. Dále uvedl, že vedoucí jednotlivých projektů budou mít větší odpovědnost za rozšíření výsledků projektů a budou o výsledcích projektu informovat nejenom národní koordinátory, ale i relevantní instituce EU a jako o možnosti dalšího rozšiřování poznatků vyplývajících z projektů je uvažováno i o organizování speciálních setkání.
Jan Teekans nás seznámil se stavem webových stránek IMPEL a zdůraznil, že hlavní odpovědnost za tyto stránky má sekretariát IMPEL, tedy Michael Nicholson, ale za části týkající se clusterů jsou odpovědni předsedové jednotlivých clusterů. Každý projekt má svůj „basecamp“ do kterého mají přístup pod heslem pouze účastníci projektu a kde jsou uloženy všechny dokumenty projektu a probíhá zde diskuse.
Gizela Holzgraefe se zúčastnila jednání REACH, kde byly již schváleny minimální kritéria pro inspekce v rámci REACH a Will Fawcet bude vyslán na říjnové zasedání REACH, aby informoval jak probíhají IMPEL IRI reviews.
Will Fawcet informoval o projektu na podporu nového IRI schématu, podle kterého je IRI review méně zatěžující pro členský stát ve kterém se koná a to jak finančně tak časově. Zdůraznil, že je důležitý výběr dobrého vedoucího IRI review a celého týmu a je nutné začít s celkovou přípravou projektu alespoň půl roku předem. Samotná IRI review poté trvá 4 dny, kdy je nutné se cele věnovat hodnotícímu týmu. Po skončení IRI by se měla napsat nejenom závěrečná zpráva, ale také další krátká zpráva, ve které budou shrnuty nejdůležitější výstupy IRI review. Také je nutné, aby byly výsledky prezentovány v rámci organizace, kde se IRI konala, nejlépe v rámci porady vedení dané organizace.
V červnu se konala IRI review ve Slovinsku, kde pracuje na Inspekci životního prostředí 130 inspektorů. V rámci plánování inspekcí je používán systém hodnocení rizik a inspektor se stává samostatným inspektorem až po pěti letech zkušeností a musí vykonat zkoušku. Ve Slovinsku mají systém školení jak inspekčních dovedností tak i tzv. měkkých dovedností jako je komunikace a vyjednávání. V roce 2010 ještě proběhne v říjnu IRI review v Rumunsku a v roce 2011 se budou konat dvě IRI review, a to v Chorvatsku a v Lotyšsku.
Robert Kramers nás seznámil s provedenými úpravami víceletého pracovního programu pro práci clusteru 1 na rok 2011 – 2013.
Strategické cíle na toto období:
-
budování kapacit
-
zlepšování metodologií
-
rozvoj dobré praxe
-
nové instrumenty v oblasti ochrany životního prostředí
-
provádění zpětné vazby politikům
-
propagace sítě IMPEL a šíření jejích produktů
-
mezinárodní spolupráce v oblasti prosazování
-
výměna zkušeností
V rámci podpory doporučení o minimálních kritériích pro inspekce životního prostředí budou podporovány projekty v oblasti:
-
podporující implementaci rámcové směrnice o vodách
-
podporující implementaci směrnice SEVESO
-
podporující směrnici o kvalitě ovzduší
-
energetické efektivnosti
-
podporující směrnici o skládkách a rámcovou směrnici o odpadech
-
podporující organizace při použití příruček a nástrojů k zlepšování inspekcí, povolování a shody s legislativou a monitorování
-
podporující implementaci doporučení o minimálních kritériích pro inspekce životního prostředí, zvláště budou podporovány IRI projekty
John Visbeen nám prezentoval druhou fázi projektu „IPPC Pig farming“ v rámci které bude vypracována příručka pro inspektory , jelikož se v první fázi projektu ukázalo, že existují v této oblasti problémy v jednotlivých členských zemích. Příručka by měla doporučit kompetentním úřadům jak přispět k lepší implementaci a prosazování požadavků vyplývajících z rámcové směrnice o vodách a revidované IPPC směrnice a v důsledku toho i k lépe prováděným inspekcím a povolením v rámci tohoto sektoru.
Gizela Holzgraefe nám předvedla prezentaci, která byla vypracována v rámci projektu „Rezoluce konfliktů ŽP řešených sousedským dialogem, která má pomoci inspekcím a dalším úřadům krok za krokem v řešení konfliktu a byla vypracována na základě reálného případu. Jedná se o krátkou prezentaci, která po schválení Valným shromážděním bude poskytnuta k přeložení do národních jazyků a k rozšíření. Jedná se o základní prezentaci ze které si bude možno vybírat jednotlivé části , upravovat text a přidávat vlastní obrázky, aby co nejlépe odpovídala dané situaci a byla zaměřena přímo na cílovou skupinu.
Příští porada clusteru 1 se bude konat v březnu 2011 v Budapešti.