Cestovní zpráva ze zahraniční pracovní cesty
Účastník: Milena Drašťáková
Místo jednání: Vídeń, RAKOUSKO
Datum: 30.6. – 1.7 2010
Účel: Účast na workshopu k projektu „Regulační rámec“
Anotace: Záznam z jednání pracovní skupiny sítě IMPEL
Workshop se uskutečnil 30.6 – 1.7..2010 ve Vídni. Za Českou republiku se zúčastnila Ing.Milena Drašťáková za ČIŽP.
Projekt významově navazoval na předchozí projekt týkající se zlepšování regulace a zvyšování efektivity povolovacího i kontrolního systému. Kladl důraz na snižování administrativní zátěže zároveň měl za cíl zvyšování efektivnosti a s důrazem na maximálním použití všech informačních zdrojů ( případně vytvoření nových informačních cítí – databází).
Cíle projektu „Regulační rámec“ byly nadefinovány:
§ Předložit přehled (historický ) s příklady z jednotlivých států, kde jsou využity prvky řízené regulace (integrace)
§ Identifikovat cíle regulačního rámce
§ Identifikovat výhody regulačního rámce pro průmyslovou/ podnikatelskou sféru
§ Identifikovat možné bariery pro integrovaný/ kombinovaný přístup z pohledu regulačního rámce pro ŽP
§ Indentifikovat benefity/výhody regulačního rámce
§ Jaké podmínky je potřeba zajistit v rámci členských států, aby mohl být regulační rámec použit
§ Definovat jakým způsobem – jakou formou informovat o budoucích principech regulačního rámce
Projekt manažer: Cath Preston (Project Manager)
Jednání se účastnilo 18 zástupců členských států IMPEL.
1. První den jednání
První den jednání byl věnován přivítání, a v úvodu byla zdůrazněna návaznost projektu na předchozí projekty „Better Regulation“, struktura projektu, představení projektového týmu a představení cílů projektu.
Vlastní jednání vychází z prezentací a diskuzi nad nimi a následné zobecnění, které by se mohlo použít pro výstupy projektu.
I. Blok – regulace a prosazování (legislativní rámec)
Environmantální kodex (zákoník), prezentace Francie
Henri Kaltembacher
Základy environmetální (i zdravotní) legislativy historii od Napoleona.První environmentální zákoník (kodex) 1976. zahrnuje všechny složky ŽP, rozdělen do 7 knih.Zahrnuje definování zařízení, způsob povolování, vymáhání i inspekce. Povolení je vydáváno jako integrované. Vše je pak podrobně uzákoněno v jednotlivých zákonech. Jsou definovány tři typy povolení. Povolení jsou publikována na internetu. Největší problém pro úplnou integraci systému je, že základ byl nastaven před dobou vstupu do EÚ. Jednotlivé Direktivy EÚ nutno zapracovat. Povolení IPPC je 1x za 10 let měněno – dle vývoje BAT. Z hlediska vymáhání lze i odsoudit do vězení – tedy nejen pokuty.
Francie tedy má realizovaný systém možný k dopracování regulačního rámce díky environmentálnímu kodexu.
Envitonmentální Povolovací program v Anglii a Walesu, prezentace Velká Británie
Eddie Bailey
Vychází z cílů projektu IMPEL – Better Regulation. Má za cíl snížení administrativy. Spojení IPPC a odpadového hospodářství v jedno – nastavení povolovacího systému. Benefity jsou jasné: jedno povolení = jedna kontrola = zjednodušení. Jednotný přístup k ošetření rizik, jednotnost při použití dobrovolných nástrojů. Rychlejší = levnější = menší zatížení podnikatelské sféry. Systém se teprve zavádí, bude vyhodnocen, bude plánováno další rozšíření např. o integraci složky vody či jiné EÚ Direktivy. Je nutné zhodnotit propojení IT, vyřešit otázky týkající se flaxibility procesu, operativnost, rychlost – toto bude pravděpodobně úkolem v roce 2011 až se vyhodnotí první zkušenosti. V tomto systému bude ¾ milionu povolení. Jeden provozovatel= jedno povolení, neexistují sdílená povolení pro více provozovatelů. Povolení je vydáváno na základě standardů platných pro místo a typ zařízení – odpovídá požadavkům národní legislativy.
Lze tedy vydávat tzv. jednotná povolení při zohlednění specifických podmínek.
Environmentální legislativa Švédsko, Environmentální konex, prezentace Švédsko
Heidi Wiik
Environmentální legislativa = environmentální rámec. Environmentální legislativa – dělena do 5 sektorů regulace:plánování půdního fondu a měst, lesnictví + rybářství + zemědělství, infrastruktura – doprava, přírodní zdroje, energetické zdroje ( včetně nukleárních – radioaktivita). Základní regulace – Environmentální kodex (od 1999). Vznikl náhradou za 15 původních environmentálních zákonů. Toto doplňují další legislativní akty. Záměrem kodexu bylo nastavit mantinely ochrany ŽP a zdraví lidí.
Kodex je dělen na sedm částí: Od základního ustanovení , přes ochranu přírody a vydefinování základních otázek ochrany ŽP až po kontrolu a penalizaci, včetně vydefinování kompenzací. Švédský kodex lze brát jako rámcovou legislativu – rámec legislativních pravidel ochrany ŽP. Kodex stanovuje pravidla pro každého – privátní osoby i podnikající.
2. Druhý den jednání
Druhý den jednání byl věnován již praxí nastaveným regulačním rámcům: integrovaným kontrolám a integraci IP systémů.
Vlastní jednání vycházelo z prezentací a diskuze nad nimi a následné zobecnění, které by se mohlo použít pro výstupy projektu.
II. Integrované systémy – kontrola a IT
Integrované kontroly
Horst Buether
Prezentace shrnovala jednotlivé přístupy zúčastněných členských zemí EÚ, které jsou uplatňovány při integrované kontrole. Prezentace byla vypracovaná na základě podkladů, které byly zaslány jako příprava k pracovnímu setkání ve Vídni.
Největší důraz na inspekční činnost je kladen na zařízení IPPC včetně kontroly souladu s BAT, emise, odpady, SEVESO – zákon o haváriích, správná zemědělská praxe. Z hlediska zemí EÚ existuje několik modelů inspekcí , ať je to centralizovaná inspekce nebo decentralizovaná. Decentralizace může být regionální nebo dle odbornosti nebo i obojí.
Všichni zúčastnění, kteří vyplňovali dotazníky považují jako jasnou výhodu integrovaných kontrol: sjednocování přístupů ( pokud kontroly zúčastní více organizací), komplexnost, efektivita, cílené plánování kontrol, větší profesionalita, časová i finanční úspora nejen na straně inspektorů, ale hlavně na straně provozovatele. Přirozenou cestou je nastavován nový efektivní systém.
IT systémy
V této sekci byly prezentovány 2 přístupy nově vznikajících IT environmentálních systémů. U obou případů ( Španělsko, Rakousko) byly zdůrazněny tyto aspekty:
Databáze musí být v souladu - vycházet ze strategie ŽP ( strategie ŽP – legislativa – standardy ŽP - management ŽP – vyhodnocení – posun)
Databáze musí být propojitelné – tedy jejich informace (porovnání dat, práce s daty- analýzy)
Data musí být verifikovaná !
Byl kladen důraz na monitoring
Použitelná data = kvalitní příprava na kontrolu = kontrola kratší nebo kontrola dat = snižování nákladů
Závěr:
První část pracovního setkání řešila právní rámce regulace. Tedy jak nastavit jejich systémy, porovnání jednotlivých příkladů. Prezentace představily tři systémy ze tří zemí, kde jednotlivosti a způsob nastavení se lišil , ale cíl byl jeden. Mít jediný základní dokument, který by řešil problematiku ochrany ŽP jako celek. Kde jednotlivé dílčí by navazovalo a prolínalo se v jeden celek a postihovalo by nejen ochranu ŽP, ale i principy povolování a vymahání včetně soudních dopadů.
Druhá část pracovního setkání se týkala dvou základních bloků: integrované kontroly – popis a praxe a principy v jednotlivých zemích EÚ. Dále se zabývala integrací IT systému a vývojem databázových systému.
Tyto dva nástroje – integrovaná kontrola a integrace používaných dat jsou nastavené pilíře k omezení administrativy a naplnění regulačního rámce, tedy dosažení cíle celého projektu.
Diskuze a závěrečná možnost doplnit či změnit odpovědi z dotazníku. Odpovědi budou základem pro závěrečnou zprávu, která bude výstupem tohoto projektu. Zpráva bude hotova ke konci roku 2010.
Zpracovala:Ing. Milena Drašťáková
Schválila: MUDr. Eva Rychlíková
Náměstkyně sekce integrovaných agend