Účastník: RNDr. Oldřich Jarolím (Ř ČIŽP, odbor odpadového hospodářství, oddělení chemických látek)
Místo jednání: Evropská agentura pro chemické látky, Annankatu 18, Helsinky, Finsko
Datum: 17. - 21. 5. 2010
Účel jednání: účast na zasedání Fóra ECHA a workshopu o prosazování
Časový průběh cesty:
17. 5. 2010, 12:50 (SEČ) - odlet z Prahy - Ruzyně
17. 5. 2010, 16:00 (VEČ) - přílet do Helsinek - Vantaa
18. 5. 2010, 9:00 - 18:30 (VEČ) - workshop o prosazování
19. 5. 2010, 9:00 - 18:45 (VEČ) - zasedání 7. fóra
20. 5. 2010, 9:00 - 18:30 (VEČ) - zasedání 7. fóra
21. 5. 2010, 9:00 - 13:15 (VEČ) - zasedání 7. fóra
21. 5. 2010, 17:00 (VEČ) - odlet z Helsinek - Vantaa
21. 5. 2010, 18:30 (SEČ) - přílet do Prahy - Ruzyně
Zpráva o průběhu cesty:
Workshop o prosazování se zástupci zainteresovaných organizací
1 Představení práce fóra
Byly prezentovány výsledky společného projektu fóra REACH-EN-FORCE 1, který byl zaměřen na kontrolu předběžné registrace a bezpečnostních listů (viz kap. 8). Z následné diskuse vyplynulo, že zástupci průmyslových svazů tuto aktivitu vítají a že jsou do budoucna připraveni upozorňovat národní orgány na společnosti, které se budou vyhýbat povinnostem plynoucím z nařízení REACH. Bylo konstatováno, že z bezpečnostního listu se stává velmi komplexní materiál.
Byla představena pracovní skupina připravující nový společný projekt fóra REACH-EN-FORCE 2 a výsledky pracovní skupiny zabývající se spoluprací s celníky (viz kap. 7). Postup pro kontrolu dovozu navržený pracovní skupinou byl některými zástupci průmyslu kritizován jako velmi náročný a málo efektivní. Někteří zástupci průmyslu navrhli účast vlastních expertů v pracovní skupině zabývající se spoluprací s celníky.
2 Témata zástupců zainteresovaných organizací
Zástupci průmyslu zmínili, že při kontrolách dozorových orgánů v EU byly identifikovány mezery inspektorů ve znalosti právních předpisů, pokynů ECHA a rozhodnutí CARACALu. Byla zdůrazněna nutnost důkladné znalosti i předpisů souvisejících s nařízením REACH.
Byla diskutována otázka dokumentů předkládaných při inspekcích. Zástupci průmyslu se dotazovali na nutnost předkládání „certifikátů shody s nařízením REACH“ (viz dále). Byl vznesen dotaz, zda musí být všechny předkládané dokumenty v národním jazyce, kdy některé z nich jsou dostupné pouze v angličtině. Toto rozhodnutí je ponecháno na jednotlivých členských státech.
Dále byla diskutována problematika limitu 0,1 % hm. pro SVHC látky v předmětech. Dle názoru Komise (a většiny členských států) se obsah látek počítá z celkového komplexního předmětu. Podle názoru 6 členských států se limit vztahuje na jednotlivé součásti komplexního předmětu (např. na součástky auta nebo počítače). Bylo konstatováno, že tento spor rozhodne s největší pravděpodobností až Evropský soudní dvůr.
3 Témata členů fóra
Diskuse se týkala komunikace v dodavatelském řetězci, činnosti konsorcií a práce SIEF. Bylo konstatováno, že komunikace zejména s výrobci ze třetích zemí je často velmi komplikovaná. Za největší problémy konsorcií jsou považovány vysoké náklady a složité posuzování shodnosti látek od různých registrantů.
Zasedání 7. fóra
4 Úvod
Byla schválena agenda zasedání a přivítán nový člen fóra ze Španělska. Agenda z 6. fóra: Komisi bude zaslán dopis s návrhy na změnu nařízení REACH ve smyslu připomínek členů fóra.
5 Reakce na proběhlý workshop o prosazování
Bylo konstatováno, že zástupci průmyslu vznášeli pouze dotazy a nenabízeli žádná řešení ve sporných oblastech. Jednalo se většinou o zástupce větších společností. Malé a střední podniky (zejména na východě Evropy) se potýkají s problémy základnějšího rázu (např. samotnou výší nákladů na registraci). Většina členů fóra vyjádřila myšlenku, že kontroly by měly být předem ohlášené, pokud by ohlášení nebylo vzhledem k cíli kontroly kontraproduktivní.
K otázce jazyka předkládané dokumentace: některé státy budou tolerovat předkládaní materiálů v anglickém jazyce (ne ale BL a zprávy o chemické bezpečnosti). Otázkou ale zůstává, zda bude dokumenty v anglickém jazyce bude tolerovat soud. V některých státech nebude možné předkládat jinou dokumentaci než tu v národním jazyce. Situace je značně komplikovaná v Německu, kde se tato problematika bude řešit odlišně v různých spolkových zemích.
6 Informování fóra zástupci Komise
Připravovaná změna přílohy 2 nařízení REACH by měla být vydána v nejbližší době. Komise připravila kritéria k identifikaci SVHC látek a byl vytvořen plán vkládání dalších látek na kandidátský seznam (v roce 2012 se počítá s cca 140 látkami). Téměř dokončeny jsou přípravy nařízení o poplatcích za nařízení CLP. Komise zjišťuje podrobnosti ohledně uplatňování výjimky z nařízení REACH v zájmu obrany.
Bylo představeno Nařízení Komise č. 276/2010, kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006 o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek (REACH), pokud jde o přílohu XVII (dichlormethan, oleje do lamp, tekuté podpalovače grilu a organické sloučeniny cínu). Fórum bylo informováno o nových omezeních podle nařízení REACH – kadmia v bižuterii a akrylamidu.
Zástupce generálního ředitelství pro životní prostředí informoval o sjednaných kontraktech v oblasti chemických látek. Byla představena studie o pokutách, která však podle Komise není dokonalým obrázkem problematiky.
Připravovaná změna rozsahu nařízení REACH v roce 2012 se bude týkat odpadů a látek v biocidních a kosmetických přípravcích.
Do 2. července lze připomínkovat podávání zpráv (podle čl. 117) o uplatňování nařízení REACH.
7 Pracovní skupina – spolupráce s celníky
Byla představena třetí průběžná zpráva pracovní skupiny. Nebyl vytvořen finální dokument jednotného postupu spolupráce a mandát skupiny byl prodloužen do dalšího zasedání fóra. Klíčovou problematikou řešenou v této chvíli je právní základ pro kontroly nařízení REACH celníky (v současné chvíli řeší tuto otázku Komise a pracovní skupina čeká na její názor). V úvahu přicházejí dvě varianty kontrol celníky – jedna, kdy celníci sami rozhodují o tom, zda bude zboží vpuštěno do oběhu v EU, a druhá, kdy by celníci kontaktovali národní orgány prosazující nařízení REACH. Byl zamítnut návrh na účast zástupců průmyslu v této pracovní skupině.
8 Zpráva o společném projektu REACH-EN-FORCE 1
Byl představen výsledek společných kontrol dozorových orgánů prováděných v rámci projektu REACH-EN-FORCE 1. Toho se zúčastnilo 25 států a byla kontrolována předběžná registrace a bezpečnostní listy. Bylo zkontrolováno celkem 16 000 společností. 28 % bezpečnostních listů nebylo předáváno, nebo bylo závadných. V předběžných registracích byly nalezeny závady v 9 % případů.Bylo zkonstatováno, že kontrola BL byla velmi formální a že kontrolované společnosti nebudou registrovat všechny předběžně registrované látky. Zkrácená verze REF 1 bude probíhat od července do prosince 2010.
9 Společný projekt REACH-EN-FORCE 2
Pracovní skupina připravující druhý společný projekt pro prosazování REACH-EN-FORCE 2 prezentovala probíhající práce na tomto úkolu. Ten bude zaměřen na následné uživatele – zhotovitele směsí a je logickým pokračováním předchozího projektu. Hlavní kontrolovanou oblastí bude předávání informací v dodavatelském řetězci. První verze manuálu je již zpracována a je připomínkována členy pracovní skupiny. Operační fáze je plánována na duben až říjen 2011.
10 Pracovní skupina pro vymahatelnost omezení
Pracovní skupina zabývající se vymahatelností omezení stanovených přílohou XVII nařízení REACH odešle Komisi dopis, ve kterém navrhne, aby Komise zpracovala pokyn k analýze látek podléhajícím omezení. Jednotlivé metody k analýze by neměly být zahrnuty přímo v příloze XVII nařízení REACH. Fórum prozkoumá vymahatelnost jednotlivých omezení.
11 Pracovní skupina pro výměnu informací mezi inspektory
Zatímco pro účely nařízení AMS (článek 23) byl Komisí zajištěn systém ICSMS, pro účely nařízení REACH bude pravděpodobně připraven nový systém na základě připravovaného systému pro přístup inspektorů k informacím z REACH-IT (RIPE). Finalizace je plánována na rok 2012.
12 Pracovní skupina pro přístup k datům z REACH-IT
Systém RIPE bude testován od července 2010, objevilo se zpoždění cca 3 měsíce, systém by měl být v provozu od jara 2011. Původně plánované bezpečnostní podmínky budou spíše doporučeními. Se školením inspektorů a vydáním manuálu je prozatím počítáno na říjen 2010.
13 Informace o DCG (kontaktní skupině ředitelů)
Byla představena dosavadní činnost DCG. Skupina identifikovala prioritní témata ohledně nařízení REACH (harmonizace vymáhání, nedostatek testovacích kapacit, změna společnosti, malý počet SIEF, SIEF bez evropského výrobce).
14 Pokyny ECHA
Fórum bylo informováno o nových a aktualizovaných pokynech ECHA (odpady a ZZL, přísně kontrolované podmínky, …) S vydáním obsáhlého pokynu k CLP se počítá co nejdříve.
15 Oznámení C&L
Oznámení o klasifikaci a označování se očekává několik milionů. Pozdní členové SIEF musejí podat vlastní oznámení. Výhradní zástupce může podat hromadné oznámení, pouze pokud doveze alespoň minimální množství látky (výhradní zástupce není definován CLP).
16 PAU v pneumatikách
Národní orgán ve Spojeném království vytvořil metodiku pro kontrolu přílohy XVII – obsahu PAU v pneumatikách a nastavovacích olejích. Proběhne společný projekt fóra zaměřený na výrobce a dovozce pneumatik. Členské státy se mohou přihlásit k projektu do 2.7.2010.
17 Nařízení CLP a praktické dopady pro fórum
Do 1. prosince 2010 proběhne školení školitelů ohledně nařízení CLP. Byly vytvořeny dvě pracovní skupiny fóra. První se bude zabývat přípravou školení a druhá obecnými tématy pro prosazování nařízení CLP. Byl formulován zřetelný požadavek, aby pokuty za porušení nařízení CLP byly v rámci EU harmonizované.
Byly vysvětleny některé otázky ohledně nařízení CLP:
- umístění prázdného kosočtverce na označení je v pořádku
- pořadí jazyků na označení není regulováno
- airbagy by měly být značeny podle nařízení CLP
18 Vztahy mezi národními orgány pro prosazování, ECHA a národními kompetentními úřady
K tomuto důležitému dokumentu, snažícímu se vymezit hranice v kompetencích a povinnostech ECHA a úřadů členských států, se vyjádřilo jen šest členů fóra. Možnost zaslání nových připomínek je do 15.7.2010.
19 Projekt e-commerce (CLEEN)
Zástupce CLEEN představil možnost společného projektu fóra a CLEEN zaměřeného na internetový obchod. V předchozím projektu, který probíhal v letech 2004-2007, bylo zjištěno mnoho porušení. Projekt nebyl odsouhlasen. Za velký problém byla označena definice uvádění na trh. Není jasné, zda nabídka na internetových stránkách je uváděním na trh.
20 Vymahatelnost kontroly souladu žádosti o registraci
Ze strany ECHA je snaha přenést určité části kontroly souladu žádostí o registraci na národní orgány. ECHA si není jistá v identifikaci některých zaregistrovaných látek (např. zda je zaregistrovaná látka jednou nebo více látkami). Návrh ECHA bude dále projednán na národní úrovni a do 16.9.2010 připomínkován.
21 Článek 5 nařízení REACH
Bylo diskutováno použití pružného přístupu při prosazování článku 5 nařízení REACH. Fórum se neshodlo na jednotném názoru. Jedinou možností přijatelnou pro všechny členské státy by byla odpovídající změna nařízení REACH. Tomu se brání zástupci Komise, kteří tvrdí, že znění článku 5 je jasné a prosazování je plně záležitostí členských států.
22 Výhradní zástupci výrobce ze třetí země
Fórum se shodlo, že výhradní zástupce dovozce ze třetí země musí plnit stejné povinnosti jako dovozce. V otázce postihu společností, které neplní povinnosti z nařízení REACH a jsou zastoupeny v některých členských zemích pouze poštovní schránkou, nebylo rozhodnuto. ECHA potvrdila, že z její strany není možná žádná forma sankcí (například zrušení předběžné registrace). Častým problémem je nedostatečná informovanost výhradních zástupců.
23 Certifikát o shodě s nařízením REACH
Některé členské země zaznamenaly nabídky soukromých společností na certifikáty o shodě s nařízením REACH a o množství vyrobených látek. Některé národní orgány podle těchto společností takové certifikáty vyžadují. Dle názoru fóra takový certifikát není žádným důkazem pro posouzení shody s nařízením REACH.
24 Platnost nařízení REACH
Byla diskutována možnost aplikace nařízení REACH na fyzické nepodnikající osoby. V některých státech je možno postihovat fyzické nepodnikající osoby za porušení nařízení REACH (zejména přílohy XVII). Členské země prozkoumají možnost aplikace nařízení REACH na fyzické nepodnikající osoby a informují sekretariát do 16.6.2010.
Zpracoval: RNDr. Oldřich Jarolím