Cestovní zpráva ze zahraniční pracovní cesty
Účastníci: RNDr. Jitka Jenšovská, Ing. Martin Zemek, Ph.D.
Místo jednání: Drážďany – km 13 dálnice A17
Datum: 30.6.2010
Účel jednání: společná kontrola přeshraniční přepravy odpadů
Anotace (stručný výsledek cesty):
Dne 30.6.2010 se uskutečnila společná DE/ČR silniční kontrola přeshraniční přepravy odpadů.
Kontroly se za hostitelskou stranu zúčastnili zástupci Úřadu pro kontrolu přepravy zboží (BAG), zástupce příslušného orgánu pro přeshraniční přepravu odpadů (Landesdirektion Dresden) a zástupci dopravní policie.
Za českou stranu se kontroly zúčastnili zástupci příslušného orgánu pro přeshraniční přepravu odpadů (MŽP) a zástupci ČIŽP-Ř OOH.
Kontrola probíhala na stanovišti Nöthnizgrund, asi na 13 km dálnice A17 na Drážďany. Kontrolní stanoviště vybrala německá strana. V tomto úseku dálnice je velmi hustý provoz mezi DE a CZ a rovněž se po této trase často přepravují odpady. Za pomoci signalizačních značek, které řidiče jedoucí v obou směrech ve vzdálenosti cca 2 km před kontrolním stanovištěm upozornily, že přijíždějí do místa silniční kontroly a dále značek, které přikazovaly řidičům postupně snižovat rychlost na 130, 100, 80, 60 a 40 km/hod, byla nákladní auta naváděna na parkoviště, kde probíhala vlastní kontrola.
Účastníci se rozdělili do 2 kontrolních skupin, z nichž jedna kontrolovala přepravu směrem do Německa a druhá směrem z Německa do Česka.
Za 4 hodiny intenzivních kontrol bylo zkontrolováno 73 vozidel, z nichž 39 přepravovalo odpad. Porušení různé závažnosti byla zjištěna v 10 případech. Z pohledu českých kontrolních orgánů byla jako nejvážnější porušení vyhodnocena přeprava „alternativního paliva“, přesněji paliva vyrobeného z odpadu, směřující od německého původce do cementárny Mokrá-Horákov v ČR. Tento druh odpadu, který jednoznačně není uveden v žádném seznamu odpadů podle nařízení 1013/2006 o přepravě odpadů, je možné přeshraničně přepravovat pouze na základě předběžného písemného oznámení a souhlasu příslušných orgánů dotčených zemí. V uvedeném případě byl odpad přepravován jako odpad tzv. „zeleného seznamu“, a tedy v rozporu s podmínkami nařízení. Po dohodě zástupců příslušných orgánů obou dotčených zemí byla zásilka vrácena do místa odeslání a německé kontrolní orgány budou MŽP informovat, jak byla zajištěna náprava.
Vzhledem ke skutečnosti, že kontrola probíhala mimo území ČR, vystupovali zástupci ČR pouze jako „zahraniční experti“. Nicméně první zkušenost z tohoto druhu kontrol je velmi pozitivní a česká strana se bude snažit podobné akce pořádat častěji.
Cestovní zpráva předložena dne: 1.7.2010
Podpisy účastníků cesty:
Cestovní zprávu schválil: Ing. Petr Havelka
Dne: 1.7.2010