Cestovní zpráva ze služební cesty - semináře IMPEL „Retour d´experience sur accidents industrieles“ aneb “Lessons learnt from industrial accidents” aneb “Poučení z průmyslových havárií”, konaného v Paříži ve dnech 3.- 4.6.2009.
Seminář byl pořádán pod záštitou IMPEL a francouzského DRIRE jako již pravidelně co 2 roky, místem konání byla budova MGEN v centru Paříže. Cílem semináře je prezentovat konkrétní havarijní případy z jednotlivých zemí, podělit se o zkušenosti s jejich zmáháním a ve volné diskuzi, následující po prezentaci, porovnávat rozdílné přístupy v zemích účastníků a případně definovat hlavní příčiny vzniku havarijního případu.
Letošního ročníku se zúčastnil rekordní počet posluchačů a přednášejících, celkem asi 270. Znatelný kvalitativní posun byl i v přípravě podkladových materiálů, kdy na rozdíl od předchozích ročníků byl účastníkům již před seminářem předán přednáškový katalog k ročníku 2009 v tištěné verzi a dokonce v angličtině, navíc katalog k ročníku 2007 ve verzi elektronické a interaktivní cd s podrobnou zprávou o 150 významných technologických nehodách v různých zemích. Prakticky ihned po návratu ze semináře byli účastníci informování o probíhající přípravě dalšího cd z průběhu semináře. Zprávy o prezentovaných haváriích bude možné stáhnout na adrese www.aria.developpement-durable.gouv.fr, vše je zatím v procesu zpracování.
V úvodu semináře byl prezentován zajímavý přehled jednotlivých typů havárií evidovaných v databázi za období 1992 – 2007, ze kterého vyplývá, že nejčastěji evidovaným typem havárie byly případy požárů (66%) a vypuštění nebezpečných látek (39%). Ve 4,8% případů došlo k domino efektu a v 6,7% k explozím. V 17% případů byl do havárií zahrnut chemický průmysl, v 7,5% zemědělství. Obdobně nejčastěji docházelo k úniku chemických produktů (29%) a tekutých uhlovodíků (15%). Jako primární příčina havárií byl vyhodnocen lidský faktor (47%). Nutno mít na paměti, že se jedná pouze o orientační statistiku vytvořenou na základě prezentovaných závažných havárií.
S konkrétními prezentovanými haváriemi je možné se blíže seznámit na výše uvedené adrese, případně v rámci informace podané na pravidelné schůzce pracovní skupiny IMPEL na ředitelství ČIŽP. Řada z prezentovaných havárií nespadala vůbec pod agendu SEVESO, nezanedbatelný počet havárií vznikl v rámci přepravy, mnohé se týkaly požárů. Z prezentovaných případů je zjevné, že v žádném případě by nemělo být spoléháno pouze na lidský faktor, případně na spolehlivost používané technologie bez druhotného zabezpečení. Zvláště bylo zdůrazněno, že v případě velkých skladů nebezpečných látek by měly být havarijní vany o dostatečném objemu a zároveň konstruované tak, aby nemohlo dojít k přelivu nebezpečné kapaliny při náhlém kolapsu zásobníku. Zájemcům byla ze strany zástupce německé inspekce předána příručka ke správnému skladování a nakládání s chemikáliemi, kladoucí důraz na správné označování chemikálií tak, aby bylo zabráněno jejich záměně, postupy při případném míchání chemikálií a rovněž důrazně varující před společným skladováním výbušných a toxických látek, které může vést k havárii mimořádného rozsahu.
Zapsal: Daniel Grůza, 9.6.2009