Zpráva ze zahraniční služební cesty na zasedání Výboru IMPELu
Datum cesty: 9.2.09 - 11.2.09
Místo: Brusel
Účastník cesty: Lenka Němcová
Zprávu schválil: MUDr. Eva Rychlíková
Dne 10.2. 2009 se konalo zasedání Výboru IMPELu. Will Fawcet informoval o výběrovém řízení na pracovníka sekretariátu IMPELu. Výběrového řízení se zúčastnilo 5 uchazečů a vybrána byla Lukrecija Kireta z Chorvatska, která již pracovala na belgickém velvyslanectví v Záhřebu a v EK a hovoří francouzsky a anglicky. Problémem je, že Chorvatsko není členem EU, a proto je nutné ji zajistit pracovní povolení a povolení k pobytu. Odsouhlasili jsme, že z důvodu urychlení procesu nutného pro získání povolení bude zaplacena firma, která povolení zajistí během 6 týdnů za poplatek 770,- €. Lukrecija by tedy mohla začít svoji práci v sekretariátu od 1. dubna 2009.
V otázce členství, Estonsko již zaslalo dopis s oficiální žádostí o členství a Turecko by tak mělo učinit co nejdříve. Byla již přijata aplikace o LIFE +, měly bychom získat 60% finančních prostředků na všechny projekty, které jsou uvedeny v plánu na tento rok. Aplikace na LIFE + se musí každoročně podávat znovu, vždy do poloviny listopadu, proto je nutné letos opět uspořádat extra Valné shromáždění, z důvodu šetření finančními prostředky bylo rozhodnuto, že se jednodenní Valné shromáždění bude konat jeden den před Konferencí IMPELu v září., kde je účast národních koordinátorů povinná. Od příštího roku by se měly vzhledem ke každoročnímu schvalování aplikace LIFE + změnit termíny, které jsou určené pro konání Valného shromáždění.
Podle nových pravidel je na vedoucím projektu, aby vyřizoval všechny administrativní věci spojené s ubytováním a letenkami účastníků, aby ode všech vybírali účty za hotel a kopie letenek. Vzhledem k tomu, že některých projektů se účastní i 40 inspektorů, mohlo by to být pro vedoucího projektu složité, proto bylo navrženo, aby v pravidlech IMPELu byla zapracována změna v tom smyslu, že vedoucí projektu musí zajistit hotel v místě konání akce, ale tyto administrativní záležitosti může řešit buď sám nebo s pomocí sekretariátu IMPELu nebo firmy. Musí však při schválení projektu oznámit, který způsob si vybere.
Byla nám ukázána nová kancelář IMPELu, která se nachází ve čtvrtém patře budovy, kde sídlí i Inspekce životního prostředí v Bruselu. Kancelář se skládá ze dvou místností, druhá místnost se bude využívat pro schůzky v rámci projektů, je vhodná pro 20 – 25 lidí. Nábytek do obou místností bude nakoupen do konce února.
Bylo nám prezentováno hodnocení Valného shromáždění v Clermont Ferrand. Z dotazníků vyplynulo, že by se měla zkrátit doba na obědy, která byla ve Francii dvě hodiny. Lenka Němcová informovala, že v rámci Valného shromáždění počítáme s hodinou na oběd a 30 minutami na procházku do okolí Konferenčního centra. Obědy budou formou bufetu, protože servírované obědy zapříčiňují zdržení programu. Velmi kladně byl hodnocen program, 10 účastníků by uvítalo workshop během Valného shromáždění. Také by se mělo méně času věnovat administrativním opatřením, což vyplývá i z toho, že si účastníci nepřečtou dokumenty, které jsou jim předem zaslány. Více času by se mělo věnovat diskusi o navrhovaných projektech. Předsedající musí být více aktivní a strhnout účastníky k diskusi. Měl by alespoň 2x za Valné shromáždění vyzvat všechny členské státy, aby se k danému problému vyjádřili.. Návrhy projektů by také neměly být schvalovány předem e-mailovou formou, ale až na Valném shromáždění. Účastníci byli spokojeni s kvalitou materiálů a přednesených prezentací.
Gerard Wolters nás informoval o jeho schůzce se Stavrosem Dimasem, který podporuje práci sítě IMPEL a chtěl by vidět ještě užší spolupráci mezi sítí IMPEL a sítí ředitelů Agentur pro životní prostředí (NEPA). Bylo rozhodnuto, že IMPEL se zúčastní všech jednání mezi EK a NEPA.
V rámci komunikační strategie by měl G. Wolters po zvolení nových členů Evropského Parlamentu prezentovat výsledky některých projektů v rámci výboru pro životní prostředí. G. Wolters jednal i s EK, která vyjádřila ochotu daleko více se sítí spolupracovat.
EK začala pracovat na studii proveditelnosti pro založení Implementační agentury odpadů a hledá vhodné konzultanty. Vyžádala si kontaktní místa IMPELu v rámci sítě TFS. Je to jedinečná šance pro IMPEL, která byla ovlivněna zprávou o IMPELu v EP a návrhy, které EP předložila pí Caroline Jackson. Jako koordinátor, který bude vybírat vhodné konzultanty a spolupracovat s národními koordinátory a vedoucími clusterů byl zvolen Will Fawcet.
Další schůzka Výboru IMPELu proběhne dne 23.3. 2009 v Praze na České inspekci životního prostředí.