Cestovní zpráva ze zahraniční pracovní cesty
Termín cesty: 26. – 29.4.2009
Zahraniční cesta do: Holandska
Účel zahraniční cesty: pracovní setkání – společné kontroly přeshraniční přepravy odpadů v rámci projektu IMPEL – TFS a exkurze v zařízeních pro nakládání s odpady.
Účastníci cesty:
· Ing. Hráská Danuše, oddělení odpadového hospodářství OI Liberec
· Ing. Kocábek Martin, oddělení odpadového hospodářství OI České Budějovice
· kpt. Stanislav Švídek, generální ředitelství cel, oddělení metodiky a koordinace dohledu
· Bc. Kramařík Pavel, generální ředitelství cel
Cestovní zpráva předložena dne 5.5.2009
1. Název a adresa navštívené organizace:
Pořádající organizace: VROM Inspektorate, Ministry of Housing, Spatial Planning and the Enviroment, P.O.Box 29036, 3001 GA Rotterdam, The Netherlands
Místo konání: Amsterdam, Oldenzaal, Rotterdam
2. Účel cesty
Účast při společné kontrole přeshraniční přepravy odpadů na německo-holandské hranici, exkurze v přístavišti Rotterdam (kontroly kontejnerové přepravy odpadů) a v zařízeních pro využívání a recyklaci odpadů ve městech Amsterdam a Hengelo.
3. Seznam osob, s nimiž bylo jednáno, včetně jejich funkcí a adres organizací, v jejichž jménu jednají:
Zástupce pořádající organizace: Gerrit H. Markvoort, inspektor VROM Inspektorate, Regio Oost Afval, Pels Rijckenstraat 1, Postbus 136, 6800 AC Arnhem
Anno D. Loonstra, inspektor VROM Inspektorate, Internal Management Directorate, Cascadeplein 10, P.O. Box 29036, 3001 GA Rotterdam
Společné kontroly se dále zúčastnili inspektoři: celních úřadů Holandska a Německa, policie Holandska a Německa, inspektoři holandské inspekce VROM z pěti regionů např. Gernot Hülser, Bezirksregierung Münster, Dezermat 52, Abfallwirtschaft, Nevinghoff 22, 48147 Münster a René Noltus, Douane Rotterdam VGEM Team, Bosporusstraat 5, 3199 LJ Rotterdam
Exkurze se uskutečnili v následujících zařízeních:
· RSC Amsterdam (spol. WEEE) – sběrný dvůr
· Recycling Mij Steenkorrel Amsterdam – recyklace stavebních materiálů
· Twence Hengelo – spalovna komunálních odpadů, kompostárna
· Customs (Douane) Maasvlakte v přístavu Rotterdam
4. Program pracovního setkání uskutečněného v rámci projektu IMPEL-TFS a závěry:
První den byla uskutečněna návštěva recyklačního střediska komunálního odpadu pro město Amsterdam a okolí. Recyklační středisko slouží zároveň jako elektrárna pro 235.000 domácností v Amsterdamu. Návštěva byla zaměřena především na problematiku elektroodpadů, z tohoto důvodu byla provedena prohlídka zařízení pro sběr a třídění elektroodpadů. Zařízení má celkovou kapacitu 700.000 kg vyřazených elektrozařízení ročně. Zaměstnává celkem 16-20 pracovníků, kteří manuálně třídí odpad a ten připravují k odvozu pro další využití, neboť ve sběrně se nenachází žádné zpracovatelské zařízení. Elektroodpad je do zařízení svážen ze 7 sběrných dvorů v Amsterdamu a okolí.
Sběr zajišťuje pro čtyři holandské regiony jeden kolektivní systém, který je i současně zodpovědný za nakládání s odpady.
Do zařízení jsou přijímána vyřazená elektrozařízení (vyřazené PC, lednice, pračky, zářivky, suché články a autobaterie), nově i pneu.
Odpady jsou následně prý téměř ze 100 % využívány (tepelné využití - spalovna Amsterdam, materiálové využití - recyklace kovů, a dále hlavně vývoz Afrika, Francie apod.).
Dále proběhla prohlídka recyklačního zařízení na drcení stavebních sutí Recycling MiJ Steenkorrel Amsterdam. Jedná se o největší zařízení tohoto typu v Evropě, které má kapacitu 3 miliony tun stavebních odpadů za rok (fyzicky je zde ročně zpracováno cca 1,5 mil. t demoličních odpadů) a zaměstnává cca 200 zaměstnanců. Dodavatelem recyklační linky vč. stacionární drtičky je spol. Kleiman z Německa.
Společnost zajišťuje kompletní služby: demolici, svoz stavební suti, separaci a recyklaci stavebních odpadů, zkoušení mechanických vlastností stavebních recyklátů ve vlastní zkušební laboratoři, rozvoz betonu a recyklátů.
Ze zařízení je ročně vyseparováno k materiálovému využití cca 100.000 tun železa a kovů, které jsou nabízeny k prodeji železárnám. Jednotlivé sypké frakce jsou využívány jako zásypový materiál pod asfalt a dále pro výrobu betonu (betonárka je součástí zařízení). Svoz odpadu a rozvoz recyklovaných materiálů je prováděn vlastní autodopravou. Společnost provozuje cca 100 nákladních aut, jejichž údržbu si zajišťuje taktéž vlastními prostředky.
K evidenci množství dovezeného odpadu a vyvezených surovin slouží stacionární váha, která je propojena s centrální evidencí a jednotlivými středisky zařízení.
Druhý den 28.4.2009 probíhala společná kontrola přeshraniční přepravy odpadů na bývalé státní německo‑holandské hranici v blízkosti města Oldenzaal. Kontroly se zúčastnili pracovníci holandské silniční policie, Celních úřadů a inspekce VROM, pracovníci německé agentury BAD, celních úřadů a policie a pracovníci české inspekce životního prostředí a generálního ředitelství cel ČR. Jednalo se celkem o cca 15 inspektorů, přičemž pracovníci německých a českých zúčastněných úřadů byly pouze jako pozorovatelé a event. poradní sbor.
Akce byla zaměřena na kontrolu nákladních automobilů převážejících zejména odpad a náklad dle ADR. Celkem bylo ke kontrole zastaveno cca 20 vozidel. Výběr vozidel probíhal na německém území a poté byla vozidla odstavena ke kontrole na nizozemské parkoviště, přičemž odstavné plochy (asi pro 6 vozidel) byly označeny dopravními kužely. Po příjezdu vozidel předložili řidiči ke kontrole doklady od vozidla a doklady k přepravovanému nákladu (odpadu). Silniční policie prováděla kontrolu bezpečnostních přestávek, technického stavu vozidla a plnění povinností dle ADR. Inspektoři VROM společně s celními pracovníky prováděli kontroly přepravovaných nákladů (odpadů) a průvodních dokladů k nákladu. Ve 4 případech byly při zjištěny nedostatky týkající se přepravy odpadů a dodržování dohody ADR, kdy byly uloženy např. pokuty na místě (výše je odvislá od množství nákladu obecně a závažnosti porušení) a v jednom případě bylo vozidlo s odpady vráceno zpět do Německa. Z každé kontroly byl pořízen kontrolní protokol a v případě zjištěných nedostatků budou protokoly ještě dále holandskou inspekcí VROM postoupeny státnímu zástupci k řízení o uložení pokuty.
V odpoledních hodinách proběhla prohlídka recyklačního centra TWENCE ve městě Hengelo, toto recyklační centrum tvoří několik zařízení: spalovna komunálních odpadů, třídírna recyklovatelných odpadů (ruční třídění a strojní automatické dotřídění), kompostárna a spalovna bio-odpadů (jsou spalovány štěpky z dřevěného odpadu z demolic budov, okenních rámů a z kompostárny). Centrum bylo vybudováno před dvěma roky, spalovna bioodpadů je provozována od r. 2009 s roční kapacitou 200.000 tun odpadů/rok a patří k nejmodernějším zařízením tohoto typu v Evropě. V areálu recyklačního centra se dále nachází skládka nebezpečných odpadů, která slouží k ukládání odpadu popílků ze spalovacího procesu.
V závěrečný den pracovního setkání se uskutečnila návštěva celního úřadu v přístavu Rotterdam.
Pracovník celního úřadu seznámil ČIŽP s postupem celních úřadů při kontrole (kontroly průvodních dokladů, faktur, přílohy č. VII dle nařízení ES č. 1013/2006, smluv, pojištění apod. – vytvoření databáze, v případě pochybností spolupráce s inspekcí VROM, fyzické kontroly). Toto středisko zabezpečovalo převážně kontroly nebezpečných nákladů s vlivem na ŽP, kontroly odpadů, zvířat (CITES) a dalších souvisejících případů. Byla objasněna součinnost a kompetence jednotlivých kontrolních orgánů (VROM, celní úřady). Následně byly předvedeny praktické ukázky provádění rentgenových kontrol nákladů přepravovaných ve velkoobjemových kontejnerech a jejich počítačové vyhodnocení, měření plynů přítomných v uzavřených kontejnerech a v závěru byla provedena prohlídka celních skladů se zadrženými náklady.
Závěry:
Z hlediska provádění kontroly přeshraniční přepravy odpadů na pozemní komunikaci je důležité, že lze provádět výběr a zastavování vozidel i mimo území státu, na kterém poté bude následně kontrola provedena. Kontrolní orgány mají zajištěno dvoustranou mezinárodní smlouvou pojištění spojené s výkonem kontrolní činnosti v sousední zemi ve vzdálenosti až do 5 km od státní hranice. V souvislosti s možností pohybovat se na území cizího státu se řidiči kontrolní akci nesnaží vyhnout a nedochází tak k situaci, že v rámci kontrolní akce na území ČR zůstávají raději řidiči kamionů na nejbližším zahraničním parkovišti. Z výše uvedeného je patrné, že spolupráce mezi holandskými a německými kontrolními orgány je v případě kontrol přeshraniční přepravy odpadů na mnohem vyšší úrovni, než na jakou jsme zvyklí v ČR
Vzhledem k tomu, že je v Nizozemí i v Německu přirozeně kladen vysoký důraz na bezpečnost práce, jsou všichni pracovníci vybaveni reflexní pracovní bundou. Reflexní vestu mají pouze jako nouzové řešení (např. pro případné návštěvy).
Veškerá vozidla, která se zúčastnila akce, byla vybavena jako mobilní kancelář (např. PC, tiskárna, kopírovací zařízení). Vozidla VROM, která jsou pouze dvoumístná (VW Transporter) jsou sice dobře vybavena (detektory kovů a plynů), ale stejně jako v ČR se ukazuje, že je potřeba ještě dalších několika vozidel s minimální přepravní kapacitou 5 osob.
Na základě poznatků všech přítomných kontrolních orgánů bylo konstatováno, že v současné době je největší riziko nelegálních přeprav elektroodpadů a netříděných odpadů. Následně se potvrdilo tvrzení, že zboží (resp. odpad), který směřuje do třetích zemí z České republiky je nejprve dopravován v rámci intrakomunitárního obchodu na hranice EU a teprve tam je zboží deklarováno pro export.
Pracovníci holandské inspekce (VROM) provádějí kontroly pouze v úzce stanovené problematice. Pro kontrolní oblasti jsou stanovovány na základě aktuálních problematik určité úzce specializované programy např. přeshraniční přepravy odpadů, sběry a výkupy elektroodpadů, recyklace odpadů apod. Všichni inspektoři tedy nekontrolují odpadové hospodářství jako komplet, ale jsou vytvořeny týmy specialistů, kteří se věnují určité problematice hloubkově. Například inspektoři, kteří doprovázeli české kolegy, se zabývali pouze problematikou přeshraniční přepravy odpadů, a to specielně se zaměřením na vývoz do Ghany a Indie. Jakmile budou učiněny určité závěry a dojde k naplnění cílů stanoveného programu budou se tito inspektoři věnovat kontrolním akcím v rámci jiného aktuálního programu. V tomto smyslu lze konstatovat, že jakousi obdobou, kdy se prohlubuje kontrolní činnost ČIŽP zaměřením se na odbornost v dané problematice, jsou v současné době u ČIŽP funkce hlavních specialistů.
V průběhu pracovního setkání (zejména při kontrolní činnosti) se ukázalo, že holandský systém kontrolní činnosti je založen na obdobném principu jako v ČR; inspektoři VROMu mají oprávnění kontrolovat subjekty, sepisovat protokoly, požadovat informace týkající se kontroly apod. Dále mohou v rámci kontrol přeshraniční přepravy odpadů zastavovat a kontrolovat vozidla převážející náklad, k čemuž ČIŽP oprávnění nemá. V případě, že je zjištěno porušení zákonných povinností, postoupí VROM své zjištění tzv. public prosecutorovi (státnímu zástupci), který již vede případná správní řízení. VROM v tomto směru nevede správní řízení a pokuty neukládá. Zdá se, že tento systém je mnohem jednodušší a pružnější než v ČR.
Mezi Holandskem a Německem dále existuje dohoda o výpomoci při vymáhání sankcí uložených zahraničním subjektům, takže v případě porušení právních předpisů na území Holandska německým subjektem, je sankce uložená „Holandskem“ v Německu vymáhána, a vice versa.
Vypracovala: Ing. Hráská Danuše, 5.5.2009