Cestovní zpráva ze zahraniční služební cesty
Účastník: Ing. Hubert Kubala
Místo jednání: Limassol, Cyprus
Datum: 8.-11.10.2008
Účel jednání: Pracovní jednání IMPEL Network – Cluster I
Stručný výsledek cesty:
Pracovnímu jednání předcházela dle časového harmonogramu, který připravil p. Stelios Georghiades (kyperský zástupce pracovní skupiny Cluster I), prohlídka pamětihodností a historických staveb, které se nacházejí v okolí Limassolu. Postupně jsme tak navštívili hrad Kolossi Medieval, archeologické naleziště v Kourionu nebo svatyni bohyně Ylatis nedaleko Kourionu, jako historické pozůstatky z doby starověkého Řecka.
Vlastní jednání, které probíhalo v jednacím sále hotelu Holiday Inn, probíhalo podle předem připraveného programu „Draft agenda“ (příloha č. 1), který byl každému ze zúčastněných předem doručen. Pracovní schůzky se zúčastnilo celkem 20 zástupců z 12 členských zemí IMPEL.
Jednání zahájila předsedající pracovní skupiny Cluster I p.Gizela Holzgraefe, která přivítala všechny přítomné a seznámila je s celým programem pracovní schůzky. Na začátku jednání byli představeni jednotliví členové pracovní skupiny včetně dvou hostů, kteří se jednání skupiny zúčastnili. Prvním byla p. Ralucha Popescu, zastupující REACH forum a druhým p. Michelle Tweena z Univerzity of East Anglia.
Dále bylo v předloženém programu provedeno několik změn, zejména bod č. 8 navrženého programu, který byl zaměřen na diskuzi ohledně tzv. MAWP (Multi Annual Working Plan), byl přesunut až na druhý den jednání. Upravený program byl následně schválen všemi členy pracovní skupiny a poté již jednání podle tohoto upraveného programu pokračovalo.
V rámci schůzky, jejíž oficiální zápis je uveden v příloze č. 2, byly postupně projednány následující body:
1. Byly projednány připomínky a dodatky k zápisu z předcházejícího jednání IMPEL – Cluster I, které proběhlo ve dnech 26.-28.3.2008 v Kittillä, Finland.
2. p. Will Fawcett podal doplňující informace ze sekretariátu IMPEL:
- p. Hilda Farkas končí svoji práci v sekretariátu IMPEL a vrací se na maďarské ministerstvo. Dočasně se nabídl převzít její roli právě p. Will Fawcet s tím, že bude do konce roku vybrán nový kandidát.
- nová kancelář sekretariátu IMPEL byla s pomocí Brussels Institute for Management of the Environmet otevřena v Bruselu ve stejné budově jako uvedený institut.
3. p. Terry Shiers poskytl nové informace o právním postavení IMPEL.
Řekl, že IMPEL je nevýdělečnou organizací, jejíž předsedou je p. Gerard Wolters z Nizozemí a místopředsedou právě p. Terry Shiers. IMPEL má v současné době 36 členů, ačkoliv ještě nebyla uzavřena závěrečná jednání s Tureckem a Estonskem.
4. Dalším bodem programu bylo seznámení s pokračující přípravou první aplikace LIFE +. Jan Teekens informoval o tom, že dne 6.10.2008 proběhlo v Paříži mimořádné jednání národních koordinátorů IMPELu právě ohledně poslední přípravy financování pod první aplikací LIFE +. Další jednání v této souvislosti bylo naplánováno na 17.10.2008.
5. Následně otevřela p. Gisela Holzgraefe diskusi ohledně přípravy konference IMPEL, která by měla proběhnout v roce 2009, na základě korespondence zaslané p. Edem Egginkem, který je organizátorem této konference.
6. Po krátké diskuzi k předchozímu bodu a přesunutím již zmiňovaného bodu jednání ohledně MAWP, vystoupila p. Ralucha Popescu s příspěvkem na návrh spolupráce skupiny Cluster 1 s REACH forum. Přednášející vysvětlila členům skupiny úlohu Evropské chemické agentury (ECHA) a také ukázala možnosti případné spolupráce včetně pozvánky pro Cluster 1 na další jednání ECHA forum, které se uskuteční v měsíci listopadu letošního roku.
7. Následujícím bodem jednání již bylo přednesení vývojových zpráv k probíhajícím projektům Cluster 1:
- „Srovnávací program pro kontroly skládek odpadů a jejich monitoring“, který prezentovala p. Gisela Holzgraefe z podkladů poskytnutých p. Gunterem Dussingem, který se jednání nezúčastnil.
- „Směrnice pro kontroly životního prostředí v cementářském průmyslu“ uvedená p. Alessandrou Burali
- „Rozlišení problémů v oblasti ŽP – vyhodnocení 2007“, o kterém hovořila p. Gisela Holzgraefe
- „Porovnávací program sazeb pro kontroly a povolení v oblasti ŽP“, přednesený p. Alessandrou Burali
Druhý den jednání začal prezentací hostitelské země, ve vztahu k oblasti ŽP, správního uspořádání a orgánům, které se zabývají ochranou ŽP, přednesenou p. Steliosem Georghiadesem:
V této souvislosti mj. řekl, že oblast životního prostředí je na Kypru rozdělena mezi dvě hlavní sekce, a to Ministry of Agriculture, Natural Resources and Environment (Ministerstvo zemědělství, přírodních zdrojů a životního prostředí) a druhým je Department for Labour Inspection (Ministerstvo pro inspekci práce). Dále vysvětlil hlavní úlohy jednotlivých úřadů a působnost jejich činnosti. Pro zajímavost uvedl, že na celém území Kypru je v současné době vydáno celkem 25 integrovaných povolení pro průmyslovou sféru a 65 pro oblast zemědělství.
8. Poté již jednání pokračovalo přednesením dalších vývojových zpráv k probíhajícím projektům Cluster 1
- „Dělání správných věcí III, první fáze 2008“, kterou prezentoval p. Tony Liebregts
- „Diskuze k rozvoji výkonnostních indikátorů“, o které hovořil p. Jan Teekens
- „Vyhodnocení IRI (IMPEL Review Initiative)“, přednesla p. Patricia Weenik-Driessen
9. Dalším bodem programu bylo přednesení nových projektů IMPEL na rok 2009, a také nové TOR a návrhy projektů
- „Porovnávací program pro povolení a kontroly IPPC při výstavbě farem pro výkrm prasat“ prezentoval Jan Teekens
- „Výukové lekce z havárií v roce 2009“, který uvedla p. Annick Bonneville
Při této příležitosti přednesl svoji prezentaci p. Horst Bütcher, ve které ukázal záběry z havárie a jejího následného řešení, která se stala dne 17.3.2008 v chemickém závodě INEOS v Cologne, Německo.
- „Rozvoj výkonnostních indikátorů pro orgány inspekce“, o kterém se jen zmínila p. Gisela Holzgraefe
Po těchto konkrétních projektech na rok 2009 již tedy byly prezentovány a diskutovány nové TOR a návrhy projektů:
- Zhodnocení IRI
- IRI v Portugalsku
- Rozvoj a nová komunikační strategie
- Trénink inspektorů k zajištění shody s požadavky EU ETS
- Projekt ETS a IPPC
- Národní systém IMPEL
10. Po ukončení prezentace a diskuze k výše uvedeným projektům přišel na program jednání odložený bod z předchozího dne ohledně tzv. MAWP (Multi Annual Working Plan). Účastníci jednání byli pod vedením Alessandry Burali, Jana Teekense a Michaela Nicholsona rozděleni do tří pracovních skupin, ve kterých samostatně diskutovali a rozvíjeli názory o možnostech vstupu a zlepšení uvedeného programu. Poté každá skupina prezentovala svoje návrhy a nápady ostatním členům jednání.
11. Dále bylo uloženo předsedovi pracovní skupiny Cluster 1 zpracovat vývojovou zprávu z tohoto jednání pro nejbližší plenární zasedání IMPEL.
12. Posledním bodem jednání byla diskuze o příštím zasedání pracovní skupiny Cluster 1. Pro příští jednání se nabídl Jean-Pierre Janssens z Belgie, že by toto jednání mohlo proběhnout v Bruselu, proto bude tato možnost prověřena a vedoucí skupiny bude následně informována. Po krátké diskuzi všech účastníků byl dohodnut termín na 2.-3.4.2009.
Závěrem paní Gisela Holgraefe poděkovala všem přítomným za aktivní účast při jednání a také organizátorům z Kypru za příjemné prostředí pro setkání. S voje poděkování přednesly také p. Ralucha Popescu a p. Michelle Tweena, které se jednání zúčastnily jako hosté.
Zapsal: Ing. Hubert Kubala