CESTOVNÍ ZPRÁVA
ze zahraniční služební cesty pracovníku CIZP, 01 Havlíčkův Brod, oddělení ochrany
ovzduší, na Slovensko.
Termín cesty: 21.-23.10.2008
Účastníci cesty: Ing. Hubert Kubala - inspektor oddělení ochrany ovzduší
Ing. Jan Kříž - inspektor oddělení ochrany ovzduší
p. Ptáčková Zdenka - inspektor oddělení ochrany ovzduší
Název a adresa navštívených organizací:
SIZP, inšpektorát životného prostredia Zilina, Legionárska 5, Zilina
Kia Motors Slovakia, s.r.o., Teplicka nad Váhom
Osoby, s nimiž bylo jednáno:
RNDr. Iveta Galovicová - vedoucí oddělení ochrany ovzduší SIZP
Ing. Andrea Hánová - ekolog společnosti Kia Motors Slovakia
Účel cesty:
Jednání a diskuze s pracovníky oddělení ochrany ovzduší SIZP o problematice a rozdílech
legislativy v ochraně ovzduší v České republice a na Slovensku spojené s návštěvou nového
výrobního závodu Kia Motors Slovakia, s.r.o.
Zpráva o pracovní cestě:
Oddělení ochrany ovzduší na inspektorátu v Žilině vzniklo jako poslední, teprve v roce
2004, převedením agendy z inspektorátu v Bratislavě a Bánské Bystrici.
V současné době jsou zde celkem čtyři inspektoři ochrany ovzduší, kteří mají na starosti
kontrolu provozu velkých a středních zdrojů znečišťování ovzduší v rámci žilinského kraje a části
kraje trenčínského. Z této skupiny zdroju znečišťování ovzduší jsou ovšem vyčleněny provozy,
které podléhají režimu integrovaného povolení. Tuto agendu i včetne vydávání vlastních povolení
zajišťuje na slovenské inspekci samostatné oddělení IPKZ (integrovaná prevence a kontrola
znečišťování).
Legislativa ochrany ovzduší je na Slovensku hodně podobná legislativě České republiky.
Hlavním právním předpisem je zákon č. 478/2002 Z.z., o ochrane ovzdušia, který doplňuje podobně jako v České republice několik prováděcích vyhlášek. Zde byla diskutována zejména problematika rozsahu kontrolní činnosti, která je v mnohém podobná. Týká se zejména kontrol provozu velkých a středních zdrojů znečišťování ovzduší, kontrol osob nebo firem, které zacházejí s regulovanými látkami, kontrol výrobků s těkavými organickými látkami a také kontrol paliv včetně benzínu a motorové nafty.
Asi největším rozdílem oproti našim právním předpisům je ale četnost a způsob emisního
monitoringu, prováděných na jednotlivých zdrojích znečišťování. Na rozdíl od požadavků vyhlášky č. 356/2002 Sb. nejsou prováděna pravidelná jednorázová měření velkých a středních zdrojů jedenkrát za kalendářní rok nebo jednou za tři kalendářní roky, ale měření emisí odvisí od
hmotnostního toku naměřených emisí. Navíc kromě inspektorátu v Žilině mají oddělení ochrany
ovzduší na všech ostatních inspektorátech vlastní samostatné měřící skupiny pro měření emisí, které jsou využívány pro kontrolní měření emisí vybraných zdrojů znečišťování.
Následně byla uskutečněna návštěva ve výrobním závodě firmy Kia Motors Slovakia, s.r.o..
Jedná se o nový výrobní závod na výrobu automobilů, který je součástí korejské společnosti Kia
Motors Corporation a navíc první, který byl touto společností vybudován v Evropě. Kapacita
výrobního závodu poblíž Žiliny je 300 000 automobilu ročně a v současné době je zde zaměstnáno přibližně 2700 zaměstnanců.
Hlavním předmětem naší návštěvy byla prohlídka provozu lakovny,který představuje
nejvýznamnější zdroj znečišťování ovzduší v celém závode. Provoz lakovny je rozdělen na několik zón, kde dochází v rámci dopravníkového systému o celkové délce 7,5 km, k postupné povrchové Úpravě karosérií. Pro tyto účely je využíván princip kataforézy, nanášení pomocí automatických robotů i vlastní ruční nanášení nátěrových hmot. A kromě poslední, čtvrté vrstvy, kdy je nanášen rozpouštědlový bezbarvý vrchní lak, jsou využívány vodouředitelné nátěrové hmoty s minimálním podílem těkavých organických látek.
Pro snížení emisí těkavých organických látek, které vystupují na různých místech z procesu
povrchových úprav, jsou na všech konečných výstupech instalovány dopalovací jednotky, které
jako stabilizační palivo využívají zemní plyn. .
V rámci naší prohlídky jsme byli také seznámeni s integrovaným povolením, které je pro
tuto technologii vydáno i výsledky prvního měření emisí, které bylo na celém provoze lakovny
provedeno v roce 2007.
Podpi'sy účastníku cesty:
Schválil: Ing. Jirí Lacina - vedoucí oddělení ochrany ovzduší
Zpracoval: Ing. Hubert Kubala V Havlíčkově Brode 30.10.2008