Zpráva ze zahraniční služební cesty
Setkání pracovní skupiny sítě IMPEL v rámci Practicability and Enforceability check on the EU IPPC proposal, 10.-11.4.2008
Zpráva ze zahraniční pracovní cesty
Účel: Setkání pracovní skupiny sítě IMPEL v rámci Practicability and Enforceability check on the EU IPPC proposal, 10.-11.4.2008
Účastník: Ing. Jitka Zagorová
Anotace: Záznam z jednání pracovní skupiny sítě IMPEL
Toto jednání IMPEL se uskutečnilo ve dnech 10.-11.4.2008 v Haagu v sídle nizozemského ministerstva životního prostředí. Za Českou republiku se tohoto jednání zúčastnila
Ing. Jitka Zagorová za ČIŽP.
Jednání za účasti 24 zástupců členských států IMPEL, a zástupce Evropské komise pana Keir-John McAndrewa a bylo vedeno panem Stanem Smeuldersem z nizozemského inspektorátu ministerstva životního prostředí (Inspectorate of the Ministry of Housing, Spatial Planning and the Enviroment).
I. První den jednání tak byly prodiskutovány především tyto problematiky:
1. Úvod k revizi procesu IPPC návrhem směrnice.
Cílem stávajícího návrhu je zrevidovat a sloučit sedm samostatných platných směrnic o průmyslových emisích do jediné směrnice.
Směrnice Rady 78/176/EHS, ze dne 20. února 1978, o odpadech z průmyslu oxidu titaničitého,Úř. věst. L 54, 25.2.1978, s. 19.
Směrnice Rady 82/883/EHS, ze dne 3. prosince 1982, o postupech monitorování životního prostředí ovlivněného vypouštěním odpadů z průmyslu oxidu titaničitého a dozoru nad ním, Úř. věst. L 378, 31.12.1982, s. 1.
Směrnice Rady 92/112/EHS, ze dne 15. prosince 1992, o postupech harmonizace programů snižování a úplného vyloučení znečišťování odpady z průmyslu oxidu titaničitého , Úř. věst. L409, 31.12.1992, s. 11 (tyto tři směrnice jsou souhrnně známy jako „směrnice o oxidu titaničitém“).
Směrnice Rady 96/61/ES, ze dne 24. září 1996, o integrované prevenci a omezování znečištění („směrnice o IPPC“); Úř. věst. L 257, 10.10.1996, s. 26.
Směrnice Rady 1999/13/ES, ze dne 11. března 1999, o omezování emisí těkavých organických sloučenin vznikajících při používání organických rozpouštědel při některých činnostech a v některých zařízeních („směrnice o VOC“), Úř. věst. L 85, 29.3.1999, s. 1.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/76/ES, ze dne 4. prosince 2000, o spalování odpadů („směrnice o spalování odpadů“), Úř. věst. L 332, 28.12.2000, s. 91.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/80/ES, ze dne 23. října 2001, o omezení emisí některých znečišťujících látek do ovzduší z velkých spalovacích zařízení („směrnice o LCP“), Úř. věst. L 309, 27.11.2001, s. 1.
Tento návrh je v souladu s článkem 175 Smlouvy o založení Evropského společenství a má za cíl poskytovat vysokou úroveň ochrany lidského zdraví a životního prostředí.
2. Charakter dotazníku a sumarizace výsledků v dotazníku.
Na základě poskytnutých informací byla pro další program schůzky IMPEL vybrána čtyři témata, ke kterým byla v dotaznících členů pracovní skupiny IMPEL věnována největší pozornost.
Změna role BREF
Přezkum povolení
Monitoring a reporting
Inspekce
Pokuty
3. Změna postavení a role dokumentů BREF.
Základem povolovacího procesu mají být BREFy. V diskusi zazněly požadavky k rozšíření stávajících BREFů a tvorbě nových BREFů, které budou pokrývat nové navrhované činnosti v příloze I. Směrnice. Je třeba doplnit informace specifických BAT a BATAELs k jednotlivým sektorů. Informace v BREFech by měly být uživatelský lépe přístupné. Revidované a nové dokumenty by měly být k dispozici k datu účinnosti nové směrnice.
4. Revize povolení
Diskuze ke článku 22 :
„1.Členské státy přijmou nezbytná opatření zajišťující, aby příslušný orgán pravidelně přezkoumával všechny podmínky povolení a v případě nutnosti pro zajištění souladu s touto směrnicí tyto podmínky povolení aktualizoval.
2.Na žádost příslušného orgánu předloží provozovatel veškeré informace, které jsou nezbytné k přezkoumání podmínek povolení. Příslušný orgán při přezkoumávání podmínek povolení použije všechny informace, které vyplývají z monitorování nebo inspekcí.
3. Přijme-li Komise nový nebo aktualizovaný referenční dokument k BAT, členské státy do čtyř let od jeho zveřejnění zajistí, aby příslušný orgán v případě nutnosti přezkoumal a aktualizoval pro dotyčná zařízení podmínky povolení.“
Požadavky, které vyplynuly z diskuse: Revize povolení je nutná v případech, pokud nevyvolá zbytečné regulační náklady. V případě malých změn v BREF není nutné provádět přezkum všech podmínek povolení.
II. Druhý den jednání byly prodiskutovány tyto problematiky:
1. Monitoring a podávání zpráv
Návrh směrnice výslovně požaduje stanovení podmínek povolení na základě monitoringu uvedeného v BREFech a stanovuje pravidelný monitoring.
V diskusi se upozorňovalo na možnost zvýšení nákladů pro malé provozovatele. Efektivní monitoring je považován za důležitý k dosažení shody a sjednocení v rámci EU.
2. Kontroly a pokuty
Návrh směrnice požaduje fyzické kontroly každého zařízení 1 x ročně. Zpráva z každé kontroly má být zveřejněna.
Čl. 25 – 5 návrhu směrnice: „Pro přezkoumání plné šíře příslušných účinků dotyčných zařízení na životní prostředí postačí běžné inspekce.“ V diskusi nebyla tato část článku shledána praktickou. Kontroly konané dle potřeb a programově cílené jsou často efektivnější.
V diskusi byla rovněž zmiňována možnost propojení inspekcí a verifikaci EMAS.
Členové pracovní skupiny se shodli, že pokuty mají být efektivní, proporční a varovné. Bylo konstatováno, že se výše pokut odlišuje v závislosti na regionech.
Zprávy z kontrolní činnosti nejsou v současné době v jednotlivých členských zemích zveřejňovány.
Na závěr bylo sděleno, že z výsledků pracovní skupiny bude zpracována závěrečná zpráva, která bude předložena k projednání v plenárním zasedání IMPELU v květnu 2008.
Dne 25.4.2008 Vypracovala: Ing. Zagorová Jitka
Schválila: Ing. Drašťáková Milena, vedoucí RI, ČIŽP-ŘDT