Česká inspekce životního prostředí
Cestovní zpráva ze zahraniční pracovní cesty do Maltské republiky
Účastníci: Ondřej Skoba (OI Brno, OOH)
Datum konání cesty: 4. – 7.5.2016
Místo jednání: Malta
Účel cesty:: Účast na skládkovém projektu IMPEL.
Podpisy účastníků:
Cestovní zprávu schválil:
Anotace:
Skoba O.: Cestovní zpráva ze zahraniční pracovní cesty do Maltské republiky, 4.–7.5.2016
Počet stran: 3
OI Brno, OOH
Květen 2016
Záznam ze schůzky projektového týmu sítě IMPEL v rámci projektu Program zlepšení inspekčních dovedností na skládkách odpadů v členských zemích sítě IMPEL - Reinforcement Programme on inspection skills according to Landfill sites in IMPEL Member Countries.
Schůzka projektového týmu:
Projektový manažer: Romano Ruggeri, Itálie
Schůzka projektového týmu se uskutečnila na Maltě ve dnech 16. – 17.11. 2015. Jednání se účastnilo 10 zástupců členských států IMPEL. Za Českou republiku se zúčastnil Ondřej Skoba za ČIŽP.
Jednání organizoval pan Alvin Spiteri De Bono z Maltského úřadu pro životní prostředí a plánování (Malta Environment and Planning Authority).
První den jednání byl věnován inspekci skládky „Environmental complex for the treatment of domestic waste for the community of municipalities of Serra do Barbanza“ v provincii La Coruna, v oblasti Lousame. Skládka je provozována společností Fomento de Construcciones y Contratas, S.A. (FCC).
Jednání bylo zahájeno dne 16.11.2015 v 9:30 v administrativní budově skládky. Zástupci provozovatele skládky představili účastníkům skládku a další zařízení nacházející se v areálu skládky. Dále seznámili přítomné se základními požadavky provozu (integrované povolení, zákonný rámec provozu skládky), s výsledky monitoringu skládky, s výsledky kontrol orgánů veřejné správy. Dále byl prezentován postup při výstavbě skládky a uzavírání skládky.
Následně byla provedena inspekce skládky odpadů, a to veškerého zařízení skládky (těleso skládky, prostory pro čištění průsakových vod, zařízení na likvidaci skládkového plynu).
Inspektoři byli přítomni prováděnému vzorkování vod.
Po provedené inspekci byla zjištění diskutována se zástupci provozovatele skládky.
Zajímavostí bylo zastřešení jímky průsakových (kontaminovaných) vod skládky (z důvodu vysokých srážkových úhrnů v oblasti – dešťové srážky neúměrně zvyšovaly množství kontaminovaných vod v jímce průsakových vod skládky), přesné vymezení umístění monitorovacích vrtů v integrovaném povolení skládky (GPS souřadnice) a v neposlední řadě technologicky náročné zařízení na čištění průsakových vod skládky (průsakové vody jsou po přečištění využívány v rámci technologie pro mechanicko-biologickou úpravu odpadů v zařízení).
Inspekce na skládce byla ukončena v cca 18:30 hod.
Druhý den jednání byl zahájen v 8:30 v budově „Xefe de Servizo de Prevención e Control“. Dopolední část jednání byla věnována legislativě související s provedenou inspekcí na skládce a diskusi výsledků provedené inspekce.
Dále zástupce kontrolního orgánu, pan Iñaki Bergareche Urdampileta, seznámil účastníky se způsobem kontroly vod, způsobem vzorkování, limitními hodnotami pro podzemní vody a vody opouštějící areál skládky. Dále se věnoval způsobu kontroly v období budování skládky a uzavírání skládky.
Následovalo jednání o podobě Guidance (návodu) pro provádění kontrol na skládkách – byl diskutován obsah tohoto materiálu. Následně členové jednotlivých pracovních skupin (WG) řešili obsahové náležitosti tohoto dokumentu.
Nově byl vedoucím projektové skupiny přednesen požadavek na zpracování dokumentu pro EU, v němž budou identifikována místa v rámci právní úpravy skládkování na úrovni EU, která umožňují jednotlivým členským státům stanovit si podmínky dle vlastního uvážení – bude provedena analýza směrnice o skládkování a rámcové směrnice o odpadech, včetně příslušného rozhodnutí komise upravujícího skládkování odpadů. Na základě dotazníku (jenž byl vypracován členy pracovní skupiny a již vyplněn jednotlivými členskými státy) budou identifikovány rozdílné způsoby legislativní úpravy na úrovni členských států.
Dále byla řešena organizace meetingů v roce 2016 a byly stanoveny termíny pro uložené úkoly.
Jednání bylo ukončeno v 17:00 hod.
Závěr: Byly rozděleny úkoly pro jednotlivé členy projektového týmu. Bylo rozhodnuto o tom, že bude zpracován další dokument – jedná se o dokument pro EU (budou identifikována místa legislativy EU na úseku odpadů a skládkování odpadů, jež si mohou členské státy odlišně upravit a bude posouzena rozdílnost této úpravy mezi členskými státy IMPEL). Bylo dohodnuto, že další jednání pracovní skupiny se bude konat na Maltě v měsíci dubnu nebo květnu roku 2016.
Zpracoval: Ondřej Skoba
V Brně dne 03.12. 2015