ZPRÁVA ZE ZAHRANIČNÍ SLUŽEBNÍ CESTY
Konference o technologiích a jednání expertní skupiny IMPEL pro průřezové nástroje a přístupy
Místo jednání: Glasgow, Velká Británie
Termín jednání: 15. 9. 2015 – 17. 9. 2015
Účastník cesty: Lenka Němcová
Zprávu schválil: Ing. Tomáš Urban, pověřený vedením odboru kanceláře ředitele
Konference o technologiích
(15.9. a 16.9. dopoledne)
Účastníky konference přivítal za pořádající organizaci, Skotskou agenturu životního prostředí, Simon Bingham a informoval účastníky o programu a poté konference pokračovala jednotlivými prezentacemi a diskusemi.
Využití aplikací
V Irsku využívají aplikaci na smartphone „See it? Say itI“ pro informování veřejnosti, jednotliví občané mohou přímo přes aplikaci posílat stížnosti včetně fotek. Na vývoj dvou aplikací byla vyčleněna částka 20 000,- €. Aplikace k zasílání stížností byla cílena na stížnosti v oblasti pitné vody, znečištění vod, znečištění ovzduší a nelegální pálení odpadu, ale je využívána veřejností zvláště k stížnostem na malé množství odpadků nacházející se v jejich okolí. Využívání aplikace veřejností se stále zvyšuje a stížnost přes aplikaci poslal i bývalý předseda vlády. Náklady na přijetí stížnosti činí 2,- € a administrace stížnosti trvá 20 minut ( 10,- €). Náklady vložené do aplikace by se měly vrátit za 1,5 roku. Provozují také neplacenou telefonní linku pro veřejnost, ale ta není zdaleka tak využívána, přijímají denně 3 – 5 hovorů.
Irská EPA také využívá drony, a to zvláště při inspekcích skládek odpadů.
Zpřístupnily data také veřejnosti prostřednictvím aplikace „Co se děje ve Vašem okolí“, kde jsou dostupné tyto informace:
· Kde je nejbližší stanice pro měření kvality ovzduší?
· Jaká je kvalita vody v mém okolí?
· Kolik a jaké inspekce proběhly v mém okolí?
· Nachází se staré ekologické zátěže v okolí mého bydliště?
· Jaký je typ půdy v mém okolí?
· Jaká je kvalita ovzduší v mém okolí?
· Oblast povodí?
Dále funguje pro veřejnost aplikace pro soukromé studně, kde je nástroj pro hodnocení rizik a zašle občanovi zprávu na základě zodpovězení dotazů.
Využití internetu k dosažení zlepšení souladu s legislativou na Islandu
Na Islandu kontrolují celkem 130 zařízení a frekvence inspekcí je dána jednotlivými zákony podle typu a velikosti zařízení. Začali používat program vyvinutý přímo pro Islandskou agenturu životního prostředí pro elektronické zprávy. Program je použitelný pro PC, Mac, iphony a ipady. V rámci programu získají inspektoři informace o inspekcich i akcích, které budou následovat po inspekci a také tam mohou nalézt zprávy z inspekcí. Zprávy mají stejné schéma stejný formát, každý případ nesouladu s legislativou má svoje identifikační číslo a všechna data a zprávy jsou ukládány v tomto programu. Na webových stránkách Agentury jsou uvedena všechna zařízení, u každého zařízení je možno nalézt v elektronické formě:
- Povolení
- Inspekční zprávy
- Monitorovací data
- Certifikace kvality (ISO 9001, ISO 14001 nebo EMAS)
- Ostatní data požadovaná podle povolení
- Varovné dopisy, případy nesouladu s legislativou a následné akce
Inspekční zprávy jsou zasílány kontrolovanému zařízení e-mailem a publikovány na webových stránkách, provozovatel může zaslat připomínky před tím, než je zpráva publikována. Každý stav nesouladu s legislativou se objeví na webové stránce – varovný dopis, uložení pokuty. Od začátku publikování informací na webových stránkách klesl počet nesouladu s legislativou o 55 %.
Výhody vyplývající z publikování dat na webových stránkách: zlepšil se soulad s legislativou, pokud dojde k nesouladu s legislativou, provozovatel reaguje rychleji než před tím, přichází méně dotazů veřejnosti na inspekční práci a povolení.
Výzvy: některé informace není možné publikovat pro širokou veřejnost, z toho důvodu nejsou zprávy tak detailní jako v minulosti a některé případy nesouladu jsou závažnější než jiné.
Používání ipadů pro psaní inspekčních zpráv a záznamů na Islandu
Islandská agentura životního prostředí začala využívat ipady v roce 2012 a databáze pro ipady byla dokončena ve stejnou dobu. Inspektoři je využívají při kontrolách na místě. Program se může operativně doplňovat a měnit podle potřeb uživatelů. Provoz databáze stojí 4 300,- € ročně a je v tom započítáno 25 uživatelských licencí pro počítače nebo laptopy a nelimitovaný počet online uživatelů, kteří jsou připojeni na iPadu. Podpora serveru a zajištění spojení přijde na 250,- € měsíčně. Všechny důležité informace včetně informací o zařízeních jsou v programu uložena včetně fotografické dokumentace z inspekcí. Program sám vypracuje zprávu provozovateli.
Výhody využití ipadů při inspekci: je lehký a skladný, všechna data jsou dostupná online prostřednictvím 3G/4G připojení, výborný přehled o inspekční práci a využitelná data, fotografická dokumentace je také uložena ihned v databázi. Databáze šetří čas a minimalizuje riziko, že se ztratí fotografická dokumentace.
Výzvy: klávesnice a obrazovka jsou menší než u laptopů, problémy s psaním, pomalé spojení mezi klávesnicí a počítačem, internetové spojení není všude dostupné, nebo je občas pomalé.
Lze říci, že Ipad je ideálním přístrojem používaným při inspekcích. Nyní se vytváří kontrolní list pro rybí farmy a uvažuje se o koupi nové verze ipad pro.
Měření souladu s legislativou prostřednictvím hodnotící systému (CAS)
Skotská agentura životního prostředí využívá toto schéma od roku 2009 a je v něm zaneseno 10 000 zařízení. Každý rok se hodnotí 5 000 zařízení a soustředí se zvláště na závažná porušení, která poškozují životní prostředí. Schéma je jednoduché pro využití inspektory, provozovateli a kontrolováno veřejností. SEPA publikuje výsledky inspekcí, protože chce ukázat otevřenost a transparentnost v tom, jak pracuje jako regulátor, uspokojit zákonné požadavky, informovat veřejnost a povzbudit provozovatele, aby byli v souladu s legislativou. V první fázi bylo publikováno 4000 – 5000 ročních CAS skóre, v této fázi se všechna práce prováděla manuálně. Ve druhé fázi bylo publikováno 80 zpráv podle směrnice o průmyslových emisích měsíčně a ve třetí fázi bylo zavedeno automatické podávání zpráv v této fázi byly systémy integrovány a zprávy z inspekcí jsou automaticky publikovány na webových stránkách.
Využití dronů při inspekcích ve Skotsku
Skotská agentura životního prostředí začala používat drony, protože to bylo vyhodnoceno jako nejlepší řešení v daném čase a jejich použití šetří čas inspektorů. Pomocí dronů se získávají data z malých oblast a z oblastí které nedávno prošly změnou. Pro velké oblasti je nutné využít jiné řešení např. satelitní mapování. Plánují koupit další senzory – atmosferický a multi-spektrální. Nejobtížnější je start a přistání dronu. Vybraní dva pracovníci prošli školením a letos byli proškoleni další dva. Při inspekci je drony nejlepší využít při kontrolách na místě při zjišťování typu a množství odpadů a ke zjišťování změn. V první fázi SEPA koupila dva drony v říjnu 2011, získala registrace a pojištění (březen 2012) Ve druhé fázi byli vyškoleni dva piloti dronů a složili zkoušky EuroUSC a byl sepsán manuál pro používání dronů a získána licence (září 2012). Ve třetí fázi (říjen 2012 – květen 2015) byl zakoupen software na zpracování záznamů. Náklady na nákup dronů v roce 2011 činily 18 000,- £, operační náklady a opravy v roce 2012 činily 5 000,- £, v roce 2013 činily operační náklady včetně změny software 8 000,- £, v roce 2014 činily dlouhodobé náklady na provoz 207,- £ a v roce 2015 činily náklady na zakoupení dalšího dronu a vyškoleni dalších dvou pilotů 3 000 £. Při využití dronů je nutné může dojít k potenciálně negativním asociacím (velký bratr) a dále SEPA získala negativní ohlas, když navrhla využití dronů pro inspekce farem.
Řetězec pohybu azbestu - efektivní spolupráce
Používání azbestu je v EU zakázáno od roku 2005, v Nizozemí od roku 1994, stále se ale používá v Číně, Indii a Brazílii. V Nizozemí stále však zůstává azbest, který byl použitý před rokem 1994 a stále dochází k problémům a haváriím, a proto Nizozemí zahájilo projekt Řetězec pohybu azbestu, ve kterém jsou zapojeny regiony a obce a v rámci něhož byla vyvinuta aplikace, kterou využívají. Nizozemská inspekce práce a sociálních věcí využívá aplikaci „Kde se pracuje s azbestem?, Ministerstvo pro infrastrukturu a životní prostředí vydává notifikace a povolení pro přemísťování azbestu. Využívaná aplikace je operativní a je velmi jednoduše použitelná, vše je v elektronické formě, papír není potřeba a navíc je nízkonákladová a snižuje rizika. Úspěch využití této aplikace je zvláště v tom, že vznikala „ze spodu“ od inspektorů a proběhlo několik jednání na základě případových studií a jednalo se o interní proces, který započal na dobrovolné bázi. Bariérou při využití je fragmentovaná regulace.
Využití tabletů při inspekcích ve Skotsku
Ve Skotsku často musí řešit stížnosti na kvalitu vod v oblasti znečištění vod ze zemědělství, kde dochází k únikům hnojiv do řek, a proto byl zahájen projekt Skotské agentury životního prostředí společně s farmami, jehož cílem je zabránit těmto únikům a snížit používané množství hnojiv.
Nejdříve byl všem farmám zaslán dopis a poté byly navštíveny všechny farmy a během jednoho dne bylo nahrávání v rámci jedné farmy hotovo a identifikována dobrá nebo špatná praxe, zjištění byla diskutována s vlastníky a byla schválena opatření na snížení využití hnojiv. Vše bylo uloženo v programu, který mají inspektoři i farmáři k dispozici. Pokud jsou farmáři požádáni, nafotí místa, které inspektoři požadují a obrázek přijde inspektorům přímo do tabletu nebo počítače.
Výhody: není potřeba papír, žádná data se neztratí, malý tablet zachycení ve vysoké kvalitě, data přímo od zdroje intuitivní systém, snadno s ním lze pracovat, rychlý přenos dat do inspekční databáze, data přístupná pro potřebné analýzy, vizualizace, inspektorům to umožňuje věnovat se jiné práci, než je zaznamenávání dat, rychlejší zpětná vazba pro farmáře = rychlejší zlepšení životního prostředí.
Inspekce a monitoring emisí v Baskicku
V Baskicku se nachází 300 zařízení IPPC a funguje tam monitoring emisí v reálném čase. Zatím je monitorováno 31 zařízení a počet parametrů je větší než 100, to umožňuje inspektorům zjistit, zda je zařízení v souladu s legislativou v rámci emisí. V monitorovacím programu jsou zadána i povolení a všechny provedené inspekce. To pomáhá inspektorům při inspekcích při jejich plánování, schvalování ročních plánů a zpráv, při hodnocení rizik, monitorování inspekční práce a zpráv, archivaci informací, tak jak to vyžaduje vláda Baskicka. Výhodou je, že se zlepšil soulad s legislativou, program je napojen na informační systém a databáze, všechna administrativa probíhá elektronicky a ve standardním formátu, komunikace probíhá přímo se zařízením, varovný dopis i zprávu vytváří systém elektronicky. Ve zprávě pro veřejnost je uvedena i úroveň nesouladu s legislativou. Program byl specificky vytvořen pro účely inspekce, inspektoři mají příručku pro jeho používání. Je využíván pouze krátce a bude průběžně aktualizován a hodnocen.
Technologie využívané v ARPA v Lombardii
V ARPA Lombardia fungují dva projekty dálkového snímání, a to „Free Lombardy from asbestos“ a projekt zaměřený na udržitelný rozvoj a využití půdy. Dálkově snímají (satelity) a mapují cemento-azbestové střechy a analyzují data. V oblasti půdy snímají všechny detekované změny ve využití půdy, vzhledem k tomu že v Itálii denně zmizí v průměru 55 ha půdy, která je zastavěna. V Lombardii, se nachází tisíce brown fields, zavřených zařízení, prázdných budov, které by se mohly využít. Po analýze sebraných informací nabízejí investorům k novému využití brown fields, které by mohly vyhovovat jejich potřebám (rozměr, ČOV, potřeba vody, ¨blízkost infrastruktury). Dalším krokem bude využití dronů. Letos ARPA zakoupila dva drony. Cílem je testování těchto dronů, jejich efektivity v roce 2016 v těchto oblastech:
· skládky: množství odpadů, detekování průsaku
· sesuvy půdy: morfologické změny, přítomnost vody atd.
· řeky: nelegální odběry, pobřežní vegetace
· kontaminovaná území
Jednání expertní skupiny pro průřezové nástroje a přístupy
(16. 9. odpoledne a 17. 9. 2015)
Simon Bingham přivítal účastníky jednání a seznámil je s programem. Zdůraznil, že tato expertní skupina by měla strategicky vést a od toho by se měly odvíjet navrhované projekty. Hlavním úkolem jsou IRI (dobrovolná hodnocení organizací), povolování, celý inspekční cyklus, nové webové aplikace atd..
Michael Nicholson informoval o financování sítě IMPEL a o připravovaných akcích. Minulý rok jsme vrátili 65 000 € Evropské komisi, vzhledem k tomu, že někteří vedoucí projektů včas neinformovali o úsporách v rámci projektů. Letos již vedoucí projektů musí každé čtvrtletí podávat finanční zprávu a z toho důvodu by k tomu již nemělo dojít. Letos se vzhledem k tomu, že jsme ušetřili finanční prostředky z jednotlivých projektů, budou realizovat 2 další projekty – projekt o kvalitě vody a projekt, který se bude věnovat směrnici o průmyslových emisích. Před Valným shromáždéním IMPEL, které se bude konat ve dnech 1. 12. – 2. 12. 2015 v Lucemburku, proběhne také jednání národních koordinátorů (30. 11. 2015). Na Valném shromáždění bude diskutována IMPEL konference, která by se měla konat v roce 2016 v Nizozemí. Síť INECE nabídla možnost spolufinancovat IMPEL příštích 5 let, využití této možnosti bude diskutováno na valném shromáždění. Tento příspěvek by mohl být využit na financování sekretariátu, na pořádání konferencí, ale i na školení. Michael Nicholson dále informoval, že opět v listopadu proběhnou společné schůzky vedoucích oddělení na DG ENVI a Výborem IMPEL a mělo by také proběhnout jednání s novým ředitelem DG ENVI. V rámci návštěv Výboru IMPEL v jednotlivých členských zemích byly letos uspořádány dvě návštěvy, a to v Rakousku a ve Slovinsku.
V rámci programu IRI byly učiněny drobné změny a po členských zemích bude požadováno, aby v určitém období, navrhován je 1 rok, členské země, které prošly IRI, informovaly, zda přijaly doporučení navrhované expertním týmem a pokud ne, aby uvedli důvody, proč nebylo možné doporučení implementovat. Letošní rok se již konalo IRI v České republice a v listopadu se budou konat IRI v Turecku a v Kosovu
Dále proběhla diskuse o nutnosti vytvoření strategie (víceletého programu) pro expertní skupinu. David Pugh vypracuje návrh strategie a ten bude poté připomínkován všemi členy písemnou procedurou
Návrhy projektů na rok 2016
Návrh projektu „Dělání správných věcí pro povolování podle směrnice o průmyslových emisích“
Tento projekt je plánován na období 3 let a měl by se zabývat povolováním podle směrnice o průmyslových emisích. Vzhledem k tomu, že nebyla vydána žádná příručka ani návod pro úředníky, kteří se zabývají povolováním, jak postupovat při
procesu povolování. První rok se bude jednat o srovnávací program, kde budou srovnány procesy povolování v jednotlivých evropských zemích a ujasněny potřeby jednotlivých členských států. Ve druhém roce projektový tým na základě těchto informací zpracuje příručku, která bude dostatečně flexibilní, aby pojmula všechny organizace, které udělují povolení v Evropě. Třetí rok bude organizováno školení školitelů ve vydávání povolení podle směrnice o průmyslových emisích. Tento projekt bude zaměřen na povolení podle směrnice o průmyslových emisích, ale bude úzce spojen i s inspekcemi podle této směrnice. Vedoucím projektu bude Nizozemí.
Mapování nástrojů pro regulátory
Regulační praxe se mění i s rychle se vyvíjejícími technologiemi. Tento projekt chce identifikovat nástroje využívané primárně v Evropě, ale také ve světě. To umožní regulátorům porozumět těmto technologiím a aplikovat tyto nové nástroje v praxi. Všichni regulátoři mají za cíl dosáhnout 100 % souladu s legislativou u jimi regulovaných zařízení. Tradiční přístup jako je inspekce je páteřní, ale pouze inspekcemi není možné dosáhnout plného souladu s legislativou, a proto by se v rámci tohoto projektu měly být nalezeny příklady dobré praxe a mapy jejich využití a identifikováno, kde by mohly být jejich využití nejefektivnější. V rámci projektu by měl být uspořádán workshop, kdy by byly prezentovány výsledky a měl by se ho zúčastnit i zástupce EK. Vedoucím projektu bude Velká Británie.
„Sledování toku peněz¨
Tento projekt má zkoumat vývoj finančních přístupů. Máme mnoho existujících finančních nástrojů a obchodních modelů, které jsou nyní modifikovány pro využití kontrolními úřady:
· špatné obchodní modely, které mohou vést ke špatnému hospodaření s odpady, které může mít vliv na životní prostředí a zdraví
· odpadové firmy, které jsou v riziku bankrotu s potenciální možností opuštění např. skládky odpadů. Indikátorem by mohl být např. špatný úvěr, ukazatel zisku, neobvyklé chování smluvní strany apod.
· identifikace, kde je nelegální činnost prováděna nebo předpoklad, kde by k ní mohlo docházet
Cílem je použití finančního přístupu k identifikaci a vypořádání se s kriminalitou v oblasti odpadů, tento přístup většinou není zahrnut v normální běžné náplni práce úřadů ochrany životního prostředí. Tento projekt by měl pomoci určit příslušné finanční nástroje, finanční audit a přístup obchodního modelování upraveného pro použití orgány životního prostředí, tak aby je mohly co nejlépe využít a identifikovat procesy, informační systémy a schopnosti potřebné k jejich uplatnění. Cílem projektu je tedy srovnání již existující praxe v rámci členských zemí IMPEL a budování kapacit a dále podpora prostřednictvím příručky a školení zaměřeného na přístupy finančního vyšetřování a jak by mohlo být využíváno v praxi. Na závěr projektu by mělo proběhnout školení pro členské státy ve sdílení tzv. „nejlepší praxe“ v této oblasti. Projekt bude vést Velká Británie a půjde o společný projekt s expertní skupinou pro přeshraniční přepravu odpadů.
Manažerské systémy
Dlouhodobý projekt, letos pokračuje již 5 tým rokem.
Využití satelitního zaměřování a dronů při inspekcích
Tento projekt ještě není ve stádiu návrhu projektu, účastníci jednání expertní skupiny se dohodli ad hoc, že by bylo užitečné projekt na toto téma v příštím roce realizovat, vzhledem k tomu, že některé inspekce si již drony pořizují a bylo by pro ně užitečné sdílet zkušenosti, problémy a dobrou praxi spojenou s jejich využitím. Projekt bude navržen do konce října a schválen písemnou procedurou. Vedoucím projektu bude Irsko.
Proběhla diskuse o financování navržených projektů a vzhledem k navrhovanému rozpočtu na příští rok nebude možné financovat všech 5 navržených projektů, proto byli účastníci vyzváni, aby označili projekty podle významu pro jejich úřad.
Výsledky hodnocení:
1 - Dělání správných věcí pro povolování podle směrnice o průmyslových emisích
2 - Mapování nástrojů pro regulátory
3 – Využití satelitního mapování a dronů při inspekcích
4 –„ Pronásledování peněz¨
5 – Manažerské systémy
Na základě hodnocení projektů bylo rozhodnuto, že projekt, který skončil na poslední příčce (Manažerské systémy), nebude realizován.
Příští jednání expertní skupiny je plánováno na duben 2016 ve Španělsku.