Cestovní zpráva ze zahraniční pracovní cesty
Účastníci: RNDr. Jitka Jenšovská
Místo jednání: Německo, Landshut
Datum: 20.5. – 21.5.2015
Účel jednání: účast na workshopu zástupců členských států v rámci projektu IMPEL-TFS Enforcement Action zaměřeného na problematiku přeshraniční přepravy odpadů
Anotace (stručný výsledek cesty):
Workshop se uskutečnil v rámci projektu IMPEL-TFS Enforcement Action („EA“) Meeting 2015.
Hostitelem akce byl německý kontrolní orgán státní správy pro Dolní Bavorsko.
Konference se účastnilo celkem 33 zástupců inspekcí a agentur životního prostředí z celkem 26 členských států ES, včetně zástupců Švýcarska a Norska. Pořádající země měla zastoupení nejširší, konference se účastnili zástupci inspekce, policie a celní správy asi 10 federálních zemí DE.
Konferenci zahájil pan Heinz Grunwald, ředitel regionálního úřadu.
Následovala prezentace paní Naomi Ross (UK - SEPA), která shrnula výsledky kontrolních akcí, které proběhly v rámci projektu EA v celkem 22 zemích (kontroly přeshraniční přepravy odpadů v blízkosti hraničních přechodů sousedních států, kontroly u odesílatelů (původců) odpadů, ve sběrných dvorech atp.).
V další části programu požádala paní Katharina Aiblinger-Madersbacher (DE) všechny účastníky, aby se aktivně zapojili do diskuse týkající se klasifikace některých druhů odpadů (převážně odpadů elektrických a elektronických zařízení), které jsou často vyváženy do třetích zemí a je proto potřeba, aby všechny kompetentní orgány, které provádějí kontroly na hranicích EU, měly na tento druh odpadů stejný pohled.
Pan Thomas Ormond (DE) prezentoval dosavadní aktivity a výsledky projektu (WSIP) zaměřeného na plánování kontrol PPO podle nového Nařízení EP a Rady (EU) č. 660/2014. Projektu se účastní celkem 19 zemí. Výsledkem projektu by měl být praktický manuál, podle kterého by měly všechny členské státy plánovat požadované kontroly.
Paní Katie Olley (UK-SEPA) shrnula výsledky dotazníku, ve kterém zástupci všech členských států odpovídali na otázky týkající se způsobu provádění kontrol PPO v dané zemi, jaké jsou kompetence jednotlivých kontrolních orgánů, jakým způsobem se ukládají sankce a kdo je ukládá, jaká je úroveň spolupráce se státními zástupci a jestli se běžně řeší u trestního soudu případy týkající se nakládání s odpady a ohrožení životního prostředí.
Dále prezentovali své případové studie Maria Polixa (DE) a Anno Loonstra (NL). Zaměřili se na případy krádeží odpadů z elektrozařízení, k nimž velmi často dochází prakticky ve všech členských státech.
Podobnou tematikou se zabýval příspěvek kolegy Jonase Lundina (SE), který informoval o projektu, který v současnosti probíhá ve Švédsku. Jedná se o to, že sebrané elektroodpady se v místě skladování před předáním oprávněnému zpracovateli označí jakýmsi miniaturním „čipem“, který zaznamenávají mýtné brány na hlavních silničních tazích. Tímto způsobem byly vysledovány trasy, kudy se odcizené elektroodpady ve velkém vyvážejí hlavně do sousedních zemí.
Posledním příspěvkem prvního dne jednání byl případ z Kypru. Kolega Demetris Demetrious informoval o případu vývozu odpadního papíru a lepenky do Malajsie. Přepravu od kyperského původce zajišťoval kyperský přepravce. Po nějaké době přišla informace, že malajský příjemce zásilku nepřevzal a o repatriaci zcela bez vysvětlení požádal řeckého přepravce, který měl inkriminovanou zásilku dopravit k odesílateli do Švýcarska. V diskusi se několik účastníků zmínilo o podobné zkušenosti, problémem je, že v případech, kdy je účastníkem případu některá třetí země, proces repatriace řídí sekretariát Basilejské konvence. Tato úmluva se zaměřuje na export a import hlavně nebezpečných odpadů. Když se jedná o odpady kategorie „ostatní“, byť ve velkém množství, je procedura velmi zdlouhavá a sekretariát není příliš aktivní.
Druhý pracovní den zahájila Katie Olley (UK-SEPA) představením nového manuálu pro repatriaci odpadů. Manuál byl přepracován a doplněn především o praktické poznatky pracovníků jednotlivých příslušných orgánů členských států.
Pan Harald Junker (DE) prezentoval studii týkající se nakládání s autovraky (vozidly s ukončenou životností) v Německu. Ukazuje se, že ve statistických údajích jsou velké rozdíly, dokonce až milion vozidel se někde „ztrácí“. Podobně jako v ČR porovnali počty nově registrovaných vozidel a vozidel z registru odhlášených (předány k recyklaci, vyvezené ze země,..). Rozdíl si vysvětlují tak, že velké množství „autovraků“ je rozebíráno v nelegálních dílnách.
Kolega Knut Sander (SE) představil strukturu a zaměření švédské policie.
V další části programu byly diskutovány případové studie s následnou diskusí účastníků. Prvním byl příspěvek za ČR, který se týkal problematiky možného převážení kovového šrotu z CZ do zahraničí (PL, DE) jako důsledek zákazu platit ve sběrnách za tento odpad v hotovosti. ČIŽP se podílela na vytvoření Obrazového katalogu předmětů končících nelegálně ve výkupnách kovů. Jedná se především o kovové součásti železničních svršků, kabely k signalizačním zařízením, svodidla a zábradlí ze silnic, kanálové poklopy, eklektroodpady a další předměty rázu obecně prospěšného charakteru nebo kovové předměty uměleckého, bohoslužebného nebo pietního rázu. O tento katalog byl mezi účastníky velký zájem. České sdělovací prostředky opakovaně zmiňovaly v několika reportážích, že kovové odpady z ČR nyní končí v zahraničních sběrnách. Kolegové ze sousedních zemí slíbili, že se nyní více zaměří na kontrolu fyzických osob a podají zprávu, zda se ze strany médií jednalo pouze o „poplašnou zprávu“ nebo zda má tato informace reálný základ.
Druhým případem byl dovoz zrcadlových střepů z Číny do CZ. Český výrobce umělého kamene dováží „speciálně připravenou směs střepů“ deklarovanou jako vedlejší produkt. Dle názoru českých kontrolních orgánů, celníků i ministerstva se v tomto případě jedná o dovoz odpadů a nikoliv „produktu“. Jelikož zástupce této společnosti prohlásil, že problémy s dovozem této „komodity“ má jen ČR, že stejné zásilky putují z Číny rovněž do Španělska a Velké Británie, požádala jsem kolegy z těchto zemí, zda by situaci ověřili a informovali nás o výsledku. V naprosté většině se účastníci diskuse přiklonili k názoru, že zrcadlové střepy jsou odpadem a nikoliv produktem.
Posledním případem, který jsem představila, je podivné nakládání s autovraky. Český provozovatel zařízení ke sběru a výkupu autovraků vozidlo převezme (koupí???), možná něco „odmontuje“ a následně předá vozidlo do zařízení ke zpracování autovraků v Polsku. Polský zpracovatel vystaví potvrzení o přijetí „nekompletního vozidla“. Na základě tohoto potvrzení mohou původní majitelé těchto vozidel žádat o vyřazení z registru vozidel. Úřad ORP, který toto vyřazení provádí, kontaktuje MŽP s dotazem, zda je zařízení v Polsku oprávněné přijímat autovraky. Po ověření MŽP zanese příslušné údaje do systému MA ISOH. S kolegy z Polska bylo dohodnuto, že provedou kontrolu jejich zpracovatelského zařízení, na české straně provedeme stejnou kontrolu a z výsledku snad poznáme, zda se v tomto případě jedná o nelegální přeshraniční přepravu odpadů (nebezpečných???).
Poslední příspěvek do diskuse, který se týkal WEEE problematiky, měl Sebastian Nochez (FR).
Konference byla ukončena společným obědem.
Cestovní zpráva předložena dne: 28. 5. 2015
Vypracovala: RNDr. Jitka Jenšovská
Cestovní zprávu schválil: Ing. Lukáš Kůs