Zpráva ze zahraniční pracovní cesty
Termín: 29.-30.1.2015
Místo: Velká Británie, Londýn, Ergon House - Horseferry Road (EPA)
Účastník: Martin Baranyai
Věc: Jednání výboru sítě IMPEL
Program jednání
1. Účastníky jednání přivítal předseda sítě IMPEL John Seager.
2. Byl odsouhlasen zápis z předchozího jednání výboru ze dne 18.11.2014 v Bristolu a zápis z valného shromáždění v Římě 9.-10.12.2014.
3. Byla projednána možnost finanční kompenzace práce předsedy Johna Seagera, který byl na GA v Římě potvrzen do této funkce. S ohledem na ukončení práce v EPA a naplnění důchodového věku mu EPA nadále nemůže přímo vyplácet mzdu. Britská EPA navrhla řešení, že EPA vloží na účet sítě IMPEL ročně 15 000 GBP navíc ke svému členskému příspěvku, tyto peníze by měl IMPEL měl použít na odměnu práce předsedy. Je potřeba zachovat transparentnost celého procesu a soulad s belgickými předpisy pro účetnictví.
4. Byl projednán předběžný program jednání výboru IMPEL na rok 2015, valné shromáždění je plánováno v Lucemburku 5.-6.11.2015, nicméně dosud předsednická země nepotvrdila místo a termín konání. V souvislosti s plánem akcí byl projednán i finanční plán, který by měl v průběhu roku zlepšit financování projektů a dalších aktivit IMPEL.
5. Byla projednána možnost spolupráce s ostatními mezinárodními organizacemi, které se zabývají dozorovou činností a prosazováním práva na úseku životního prostředí, zejména se sítěmi INECE, THEMIS, ECRAN, Greenspider. Z hlediska expertní skupiny pro ochranu přírody bylo upozorněno, že v této oblasti je potřeba rozvíjet spolupráci s nevládními organizacemi (např. Birdlife, Traffic, WWF, Habitats Committee). V tomto směru by měl být nápomocen projekt ATLAS, který mapuje činnost mezinárodních organizací. Na dalším jednání výboru IMPEL v červnu 2015 by měl projednat strategické možnosti spolupráce s ostatními organizacemi, komunikační skupina by měla připravit základní přehled pro diskusi.
6. Na projekt „Implementation challenge“ byli nasmlouvání 2 konzultanti, kteří rozeslali dotazníky do členských zemí na různé organizace v resortu životního prostředí. Z odpovědí budou identifikovány prioritní oblasti a doporučení, kam má směřovat nová strategie IMPEL. Předběžné výsledky chtějí předseda s místopředsedou sítě projednat s Evropskou komisí.
7. Finalizace pracovního plánu sítě IMPEL na rok 2015 – v rámci telefonické konference výboru 15.1.2015 bylo oznámeno, že Evropská komise schválila z projektu LIFE+ 500 000 EUR pro IMPEL. Na základě toho je možné realizovat veškeré projekty, které byly předloženy ke schválení na valném shromáždění v Římě, přičemž některé z projektů mohli částečně navýšit požadované rozpočty. Finální schválení předpokládá písemnou proceduru, kde národní koordinátoři mohou vyslovit podporu jednotlivým projektům. V minulém týdnu sekretariát IMPEL informoval národní koordinátory a vedoucí projektu o této situaci s tím, že navrhnul zkrátit písemnou proceduru ze tří týdnů na jeden týden, dosud na tento mail odpovědělo 16 národních koordinátorů a pouze dvě odpovědi byly záporné s tím, že potřebují více času na prostudování návrhů projektů (viz příloha - přehled projektů na rok 2015).
8. Byla projednána možná úprava rozpočtu s návrhem řešení přístupů a práce s online databázemi a nástroji, které vyvinula a udržuje síť IMPEL, např. easyTool, iDepend, IRAM a databáze státních zástupců. Tyto online nástroje představují režijní náklady a čas nejen na jejich tvorbu, ale i průběžnou aktualizaci a údržbu, přičemž zčásti tyto nástroje financuje IMPEL a zčásti jednotlivé státní organizace (např. IRAM financuje Regionální úřad Severního Vestfálska).
9. Vedoucí expertních skupin projednali předběžný plán činnosti každé skupiny a jednotlivě plánované aktivity každého z projektů. Zároveň byla projednána spolupráce 5 expertních skupin se sekretariátem IMPEL, týkající se zejména logistiky jednotlivých workshopů a pracovních jednání. Nancy Isarin doporučila využívat online registrace pro jednotlivá jednání, které by měla zjednodušit zajištění ubytování a transportu účastníků projektu, jakož i práci vedoucích projektů.
10. Nancy Isarin informovala o výsledcích práce komunikační skupiny, úpravách webových stránek www.impel.eu , zahájení spolupráce se sítí Greenspider, přípravu videa pro představení práce sítě IMPEL, přípravě nové brožury IMPEL. Změna loga IMPEL se na základě připomínek po valném shromáždění projednala s dizajnérem, byly připraveny 3 nové verze loga, které budou rozeslány národním koordinátorům k vyjádření. Požádala vedoucí expertních skupin, aby ji zaslali na příslušném formuláři cíle a aktivity jednotlivých skupin, které budou následně zveřejněny na webových stránkách a v brožuře. Během roku by vedoucí projektů měli zasílat informace o činnosti jednotlivých skupin ke zveřejnění na webových stránkách, časopisu (newsletter) a bulletinu.
11. V rámci programu byl projednán plán návštěv členů výboru v jednotlivých zemích – s ohledem na nízkou aktivitu některých zemí byla projednána plánované návštěva ve Španělsku, na Slovensku a v Balkánských zemích (Bosna a Herzegovina, Srbsko, Černá Hora). V souvislosti s plánovaným projektem IRI v České republice bylo dohodnuto, že by bylo vhodné využít workshopu v Praze k cestě do Bratislavy. Výbor plánuje rovněž setkání se zástupci Evropské komise pro upevnění kontaktů a projednání prioritních oblastí. Dále byly projednané plánované návštěvy a strategické spolupráce s jinými mezinárodními sítěmi a organizacemi (konkrétně Interpol, Themis, INECE, Enforce, Eurojust).
12. Michael Nicholson prezentoval zkušenosti sekretariátu z realizace projektů IMPEL v roce 2014 a jejich výsledků. Někteří vedoucí projektů včas nepředkládali požadované zprávy o průběhu projektů a průběžném čerpání finančních prostředků, proto nebylo možné včas přerozdělit nevyčerpané peníze do ostatních projektů, kde požadovali navýšení rozpočtu. Dva z kritizovaných projektů byly pod vedením Gisely Holzgraefe (Povolování dle čl. 6.3 směrnice o stanovištích a druhý byl REACH projekt), který nevyčerpal prostředky na plánované výdaje. Holandská společnost Infomil za poradenské služby z projektu 2013 navzdory deseti urgencím nezaslala fakturu za poskytnuté služby, takže část nevyčerpaných peněz propadla. S ohledem na uvedené skutečnosti by bylo vhodné mít připravený tzv. „B list“ projektů, které jsou v záloze a je možné je v roce 2015 realizovat při dostatku finančních prostředků. Vedoucím projektů, kteří neplní své povinnosti, by měl být v budoucnu zaslán varovný dopis sekretariátu s výzvou ke zlepšení situace, případně z pozice vedoucích expertních skupin. Tři členské organizace IMPEL z celkového počtu 48 opakovaně nezaplatili své členské příspěvky (Makedonie, Belgie a Rumunsko, nicméně Rumunsko již zaplatilo dlužnou částku), proto byly projednána možnost omezení jejich aktivit (např. v Makedonii výbor nedoporučuje realizovat projekt IRI, dokud dlužné příspěvky nebudou zaplaceny).
13. Víceletý pracovní program IMPEL by měl být aktualizován ve spolupráci s vedoucími expertních skupin.
Přílohy: 1. Program jednání výboru IMPEL 30.1.2015
2. Přehled projektů IMPEL na rok 2015
Cestovní zpráva předložena dne: 3.2.2015 Podpis účastníka cesty:
Cestovní zprávu schválil: Dne: