Zpráva z účastni na workshopu – IMPEL projektu „Linking the Directive on Industrial Emissions (IED) and the REACH Regulation (phase II)“
Účastníci: Mgr. Martin Marko (ŘDT ČIŽP, odbor odpadového hospodářství, agenda chemických látek)
Místo jednání: Landesvertretung Schleswig-Holstein, In den Ministergärten 8, 10117 Berlin, Německo
Datum: 24. 11. – 26. 11. 2014
Účel jednání: zjištění bližších informací o projektu, možnosti participace na projektu z hlediska kontrol nařízení REACH a kontrol zařízení s integrovaným povolením
Časový průběh cesty:
24. 11. 2014, 6:30 (SEČ) - odjezd z Prahy
24. 11. 2014, 12:00 (SEČ) – příjezd do Berlína
24. 11. 20134 13:30 - 17:45 (SEČ) – 1. den workshopu
25. 11. 2014, 9:00 - 17:00 (SEČ) – 2. den workshopu
26. 11. 2014, 9:00 - 14:00 (SEČ) - 3. den workshopu
26. 11. 2014, 14:45 (SEČ) – odjezd z Berlína
26. 11. 2014, 20:00 (SEČ) - příjezd do Prahy
Vedoucí projektu – Gisela Holzgraefe (Ministerium für Energiewende Schleswig-Holstein)
Další účastníci workshopu:
Lars Tietjen (Německo) – Umweltbundesamt, Dessau-Rosslau; Eeva Nurmi (Finsko) – Ministry of Enviroment; Rui Cabrita (Portugalsko) – IGAMAOT, Lisabon; Eva Haug (Norsko) – Norwegian Environment Agency; Sandrine Bernard (Norsko) – Norwegian Environment Agency, Trondheim; Georgios Georgiou (Kypr) – Department of Labour Inspection, Nicosia; Olita Smirnova (Lotyšsko) – State Environmental Service, Riga; Jordane Woldi (Francie) – Ministry of Ecology, Paříž; Martin Jaros (Polsko) – Voivodship Inspectorate for Environmental Protection, Lodz
Základní informace o projektu:
V roce 2013 IMPEL zavedl projekt s názvem “Linking the Directive on Industrial Emissions (IED) and the REACH Regulation”. Projekt vychází z možností propojení dvou důležitých legislativních dokumentů – Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006 ze dne 18. prosince 2006 o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek (nařízení REACH) a Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/75/EU ze dne 24. listopadu 2010 o průmyslových emisích (směrnice IED). První fáze projektu se uskutečnila v roce 2013. Projektový tým se skládal ze zástupců z členských států EU (8 členů z šesti členských států) a zástupce ECHA. Aby mohla být navržena obecná doporučení, zpracovány podpůrné pokyny, vzory nebo nástroje, které by zahrnovaly vazby mezi nařízením REACH a směrnicí IED, je třeba nashromáždit informace z ostatních členských států. Tyto aktivity by měly zajistit odpovědi na otázky z první fáze projektu (např. diskuze o příkladech dobré praxe, snížení pracovní zátěže, spolupráce mezi kontrolními orgány a společné kontroly).
Pro přípravu workshopu bylo nutné nashromáždit informace prostřednictvím dotazníku, který byl rozeslán národním koordinátorům a členům fóra ECHA (termín vyplnění – do 10. 12. 2014). Dotazník za ČIŽP vyplnil RNDr. O. Jarolím z hlediska kompetencí ČIŽP k nařízení REACH. Dotazník je přílohou č. 1 této zprávy.
Hlavními témata projektu:
- formální vazby mezi IED a REACH v rámci členských států IMPEL
- pokyny a kontrolní seznamy zabývající se nařízením REACH v rámci IED povolování a kontrol
- postupy k nastavení limitních hodnot expozice (ELV) a definování podmínek povolení v souvislosti s chemickými látkami a nařízením REACH
- využití dat a informací v povolovacím procesu a v rámci kontrol z bezpečnostních listů a expozičních scénářů, PNEC, stejně jako údajů z hlediska povolování a omezení vyplývajících z nařízení REACH
- povinnosti podniků a následná opatření po udělení povolení
- návrhy na vývoj pokynů a začlenění aspektů souvisejících s látkami do dokumentů BREF
Dotazník byl poskytnut prostřednictvím IMPEL koordinátora kompetentním orgánům (orgány vydávající povolení a provádějící kontrolu IED, orgány dozorující REACH). Odpověď poskytlo 17 orgánů z těchto členských států: AT, BE, BG, CY, CZ, FI, FR, DE, GR, IE, LV, MT, NO, PL, PT, SK, SE.
Cílem workshopu bylo:
- získání hlubších informací o současných aktivitách ECHA v souvislosti s předměty a postupy zařazování SVHC látek do seznamu
- diskuze týkající se vyhodnocení dotazníku
- výměna informací o příkladech dobré praxe a podpůrných nástrojích používaných v různých členských státech
Zjištění:
- 6 ze 17 zemí má v legislativě definovány přímé nebo nepřímé vazby mezi nařízením REACH a směrnicí IED
- 6 ze 17 zemí má pokyny týkající se nařízení REACH a povolovacího procesu (buď ve formě obecného pokynu, nebo ve formě pomůcek, jako např. kontrolních seznamů či vývojových diagramů)
- povědomí o roli nařízení REACH v povolovacím procesu není příliš vysoké. Polovina respondentů vyžaduje informace o příloze XIV a XVII nařízení REACH v rámci povolování. Pouze několik zemí používá hodnoty PNEC jako podpůrnou informaci pro nastavení ELV
- informace z bezpečnostních listů a expozičních scénářů jsou využívány, ale jejich kvalita a použitelnost by se měly zlepšit
- většina zemí má pokyny k provádění kontrol z hlediska nařízení REACH, několik států využívá manuály/kontrolní seznamy k projektům REACH EN-FORCE (ECHA).
- orgány IED (povolování, kontrola) by měly úzce spolupracovat s orgány kompetentními z hlediska nařízení REACH, v souvislosti se zajištěním dobrých a harmonizovaných výsledků, a to v těchto oblastech:
a) umožnění přístupu do povolení např. prostřednictvím databází
b) poskytnout relevantní informace o výsledcích kontrol
c) přidání kolegů do seznamu e-mailových kontaktů za účelem výměny informací
d) realizace meetingů – výměna informací
- Problematické v případě, pokud kontrolní orgány spadají pod různé organizace (např. ministerstva)
- Níže jsou uvedeny návrhy týkající se začlenění aspektů nařízení REACH do procesu vývoje dokumentů BREF:
a) Zástupce/expert ECHA by se měl stát členem každé technické pracovní skupiny. Měl by poskytovat informace z registrační dokumentace (dossier/povolení/omezení).
b) V BREF dokumentu a v závěrech BAT by měla být obecná kapitola o chemických látkách.
c) „Použití látky x pro proces y není BAT“ je přijatelným přístupem.
d) V dokumentu BREF by měly být zmíněny vhodné alternativy.
e) Dokumenty BREF by měly brát v úvahu postupné ukončení povinností a nabídnout příslušné alternativy.
- 13 respondentů ze 17 požaduje samostatné pokyny pro REACH a IED v rámci povolování a kontrolní činnosti, 11 by požadovalo obecnou část se specifickými informacemi a příklady.
- Na webu IMPEL by měly být zveřejněny odkazy na příklady dobré praxe a pokyny různých členských států. Jejich překlady jsou však nutné.
- ECHA by měla zajistit zvýšení povědomí o zprávách o chemické nebezpečnosti (CSR) a jejich významu pro IED orgány a měla by umožnit těmto orgánům přístup k CSR.
Návrhy na další postupy IMPEL v rámci daného tématu:
- Zabývání se povoleními a omezeními z nařízení REACH v rámci IED povolování a kontrol
- Práce s bezpečnostními listy a expozičními scénáři v rámci IED povolování a kontrol
Poznámka: dotazník byl poskytnut elektronicky Krajskému úřadu – Středočeský kraj (RNDr. Michal Rath) pro informaci a k doplnění – kompetence povolovacích orgánů.
Zápis zpracoval: Mgr. M. Marko
V Praze dne 12. 12. 2014