Zpráva ze zahraniční pracovní cesty
12. Valné shromáždění IMPEL v Bruselu
Termín: 7.-8.5.2014
Místo: Belgie, Brusel - Evropský výbor pro regiony (EVR)
Účastníci: Martin Baranyai
Zprávu schválil:
Program valného shromáždění
Session 1 - úvod
Předseda výboru IMPEL John Seager zahájil Valné shromáždění a přivítal účastníky. Byl schválen program Valného shromáždění.
Paula Baker z EVR přivítala účastníky zasedání a ve své prezentaci zdůraznila významnou roli místních a regionálních úřadů při prosazování politiky životního prostředí v EU. Regiony by měly mít do budoucna vyšší roli při hodnocení stávající a tvorbě nové evropské legislativy. EVR přislíbil podporu síti IMPEL, která ve svých projektech zajišťuje harmonizaci při prosazování práva a podporuje zlepšování profesionálního přístupu inspektorů. Dále informovala o návrhu EVR pro novelizaci nařízení o přepravě odpadů.
John Seager přivítal nové národní koordinátory ze Švédska, Dánska a Rumunska. Národní koordinátoři v síti IMPEL hrají velmi důležitou roli z hlediska distribuce informací a koordinace aktivit.
Session 2 - Informace z Evropské komise
Aurel Ciobanu Dordea z DG Environment informoval o záměrech další spolupráce Evropské komise ze sítí IMPEL. EK oceňuje dosavadní aktivity IMPEL a považuje projekty této sítě za velmi prospěšné a a důležité z hlediska zlepšování prosazování evropské legislativy. EK považuje za potěšující, že se zde nadále nachází skupina aktivních lidí, která nad rámec svých běžných pracovních povinností pracuje dobrovolně a často ve svém volném čase, na společných projektech, které směřují ke zlepšení práce inspektorů při prosazování práva v životním prostředí. EK považuje IMPEL za spolehlivého partnera, se kterým chce prohloubit spolupráci v rámci 7.akčního programu pro životní prostředí. Kromě tradiční náplně v technické ochraně ŽP považuje EK za důležité rozšířit a diverzifikovat aktivity IMPEL i na oblast ochrany přírody a ochrany vod. Finanční podpora bude směřována k nastaveným prioritám. EK věnovala pozornost hodnocení společnosti Biointeligence, která v loňském roce provedla interní analýzu sítě IMPEL, ve které identifikovala silné stránky sítě, ale i stávající slabiny, ve kterých je potřeba nalézt řešení na zlepšení. EK chce v následujících měsících prohloubit dialog se sítí IMPEL, aby před ustanovením nových lídrů po volbách do Evropského parlamentu měla připravena řešení, které bude prezentovat ve výboru pro životní prostředí. V návaznosti na přípravu legislativního návrhu nové směrnice nebo nařízení o inspekcích EK považuje za důležitý názor IMPELu, jehož členové v praxi provádí inspekční činnost v členských státech. V legislativním návrhu je potřeba nastavit přiměřenou míru standardu a povinností, aby byla v praxi akceptovatelná a reálná. Dále upozornil na potřebu zaměřit se na mezery při implementaci práva EU, na které by se měly zaměřit priority sítě IMPEL.
V rámci diskuse se Francie ostře ohradila proti novému legislativnímu návrhu o inspekcích, které podle názoru FR zvýší byrokracii a naroste počet stížností a tzv. „infringementů“. EK legislativní návrh o inspekcích hájila s tím, že prosazování práva mělo být konzistentní v rámci celé EU, aby fyzické a právnické osoby neměly výrazně odlišné povinnosti a práva v jednotlivých členských státech.
Session 3 – Budoucí rozvoj sítě IMPEL
John Seager poděkoval EK za zvyšující podporu a ocenil pozitivní zpětnou vazbu od zainteresovaných stran. Dále uvedl, že ze 7. Akčního plánu pro životní prostředí vyplývá, že je třeba se zaměřit na zlepšování implementace legislativy životního prostředí. EK a další zainteresované strany budou přicházet se svými vlastními prioritami pro práci sítě IMPEL. Organizace zastoupené v síti IMPEL čelí zvyšujícímu rozsahu implementaci legislativy, ale většinou s menšími zdroji, protože téměř ve všech organizacích, došlo se snižování počtu zaměstnanců. Ve své prezentaci připomenul hodnocení společnosti Biointeligence, která v loňském roce provedla interní analýzu sítě IMPEL a identifikovala následující:
Klíčové trendy: - Každoroční zvyšování počtu IMPEL projektů
- pouze 4 členské státy IMPEL (NL, UK, DE, FR) byly vedoucími projektů v 62 % případů
- Dopad IMPEL projektů
- Práce sítě IMPEL je využívána v praxi
- Úspěšnost některých IMPEL projektů je těžko měřitelná
Aktuální IMPEL priority: - Začlenění ochrany přírody a ochrany vod do sítě IMPEL
- Potřeba transparentních pravidel pro výběr projektů
- Strukturální změny
Komunikace - Komunikaci uvnitř sítě i navenek bylo nutné zlepšit, k tomuto účelu byla zřízena komunikační skupina, která zahájila svoji práci v lednu 2014. Úkolem skupiny je 4x ročně vytvořit Newsletter o práci sítě a podporovat práci sekretariátu i vedoucích projektů.
Dále informoval o setkání skupiny „Task group“, které se uskutečnilo 26.-27.2.2014 v Bruselu. Tato pracovní skupina připravila návrh reorganizace sítě IMPEL a nové strategie, která byla následně předmětem diskuse na plenárním zasedání. Podle předloženého materiálu by se IMPEL měl v následujících 3-5 letech zaměřit na následujících 5 tematických oblastí:
1. Průmyslová ochrana životního prostředí
2. Odpadové hospodářství a přeshraniční přeprava odpadů
3. Ochrana vod a půdy
4. Ochrana přírody
5. Komplexní problematika přesahující více témat (Cross-cutting issues)
Pracovní skupina se snažila definovat mezery při implementaci práva EU (tzv. implementation gap), na které by se měly zaměřit priority sítě IMPEL. Z právního hlediska je velice těžké najít uvedené mezery, protože členské státy ve svých oficiálních zprávách nechtějí přiznat žádné nedostatky, aby nebyly předmětem tzv. „infringementů“. Zároveň někteří členové IMPEL upřednostňují projekty řešící problematiku jiných států, ale nemají zájem o projekty a studie zaměřené na situace v jejich vlastní zemi nebo regionu, aby se nestali terčem kritiky. IMPEL může pomoci zejména při budování kapacit inspekčních organizací a dozorových orgánů, jakož i fungovat jako užitečná zpětná vazba pro politiky, ale nemá reálnou možnost ani ambice zapojit se do tvorby legislativy, což je úkolem politiků.
Místopředseda IMPEL Chris Dijkens představil návrh nové organizační struktury. Dosavadní dva clustery (Cluster I a TFS Cluster) by mělo nahradit pět samostatných expertních týmů (ET) podle navržených tematických oblastí (1.průmysl, 2.odpady, 3.vody a půda, 4.příroda, 5.přesahy X-cutting). Každý tým by měl zvolit svého vedoucího a jeho zástupce, jakož zapisovatele na období 2 let, přičemž týmy by se měly scházet jednou až dvakrát ročně. Vedoucí týmů by se měli společně scházet dvakrát ročně na jednání skupiny „Cluster Management Group“ (CMG), kde by se měly koordinovat činnosti jednotlivých týmů a zpracovat integrovaný roční pracovní program, který bude předložen ke schválení na valném shromáždění (GA). Role výboru (IMPEL Board) a valného shromáždění by měla zůstat nezměněna v souladu se stávajícími stanovami IMPEL.
Předložený návrh byl podroben podrobné diskusi s protichůdnými příspěvky. Z jedné strany část účastníků akceptovala předložený návrh s tím, že provozní detaily je potřeba dopracovat, naopak druhá část účastníků kritizovala předložený návrh s tím, že se jedná o nárůst byrokracie uvnitř sítě IMPEL, kdy se namísto třístupňové struktury (clustery-Board-GA) zavádí čtyřstupňová struktura (expertní týmy-CMG-Board-GA). Vznik expertního týmu č.5 zaměřeného na přesahy byl některými označen jako nadbytečný, protože tyto přesahy by měly být v nově navržené struktuře identifikovány a řešeny na úrovni CMG nebo výboru. Část účastníků navrhla zrušit úroveň CMG s tím, že by se koordinace činnosti jednotlivých týmu měla řešit v rámci jednání výboru IMPEL nebo plenárního zasedání. AT a NL navrhlo sloučit expertní týmy zaměřené na ochranu vody, půdy a přírody. Otázkou zůstává otázka finančního zajištění, v tomto směru bylo doporučeno zkoumat alternativní možnosti finanční podpory z Evropských programů a fondů.
Hors Buether spolu s Isabel Santana ve své prezentaci představil návrh financování nové organizační struktury a využívání rozpočtu IMPEL. Mezi prioritní aktivity patří financování projektů IRI a porovnávání dobrých praktik, koordinované kontroly mezi zeměmi (TFS), tvorba příruček a návodů pro inspekční činnost. K dalším důležitým aktivitám IMPEL patří zpětná vazba pro politiky, komunikační strategie, režijní náklady (sekretariát, jednání výboru, GA a konference). Byl představen návrh minimálních kritérií pro nové návrhy projektů (ToR), kde by měla být předem identifikována přidaná hodnota projektu, plán aktivit a rozpočet projektu včetně nákladů na překlady abstraktů. Při schvalování by ToR měly mít podporu nejméně 51% členů, ale při hlasování by rovněž měli státy garantovat aktivní účast v projektu. V rámci diskuse zaznělo, že národní koordinátoři by měli v tomto směru aktivně napomáhat vedoucím projektu při vyhledávání kvalitních odborníků, nicméně při definování návrhu projektu by potencionální vedoucí měl předem zajistit potencionální účastníky.
Michael Nicholson ve své prezentaci se snažil objasnit finanční dopady nové struktury, které by měly být nákladově neutrální, tzn. měl by být zachován rozsah výdajů. V rámci diskuse bylo navrženo, aby byl snížen rozsah výdajů na konzultanty, který v současnosti činí 29% výdajů. Redukce režijních nákladů byla navržena při redukci počtu valných shromáždění ze dvou na jedno ročně, přičemž členové by si měly cestovné a ubytování platit pokud možno sami. V tomto směru bylo upozorněno, že pro některé státy se může účast na GA omezit, když jim nebudou hrazeny náklady na cestovné a ubytování. M.Nicholson připomenul, že v roce 2013 byl zrušen sekretariát IMPEL v Bruselu, takže se ušetřily náklady na jeho provoz. Ušetřené výdaje by se měly využít pro jednání expertních týmů. Projekty častěji využívají elektronickou komunikaci (mail a webinar) a telekonference, takže se snižují náklady na cestovné. Na druhé straně bylo v diskusi upozorněno, že při zahrnutí oblasti ochrany vod a ochrany přírody by se do IMPELu měly dostat nové organizace a úřady, které by jako noví členové měly platit členské příspěvky, což by pro mnohé z nich mohlo být odrazující.
Helgi Jensson prezentoval návrh pro zlepšení aktivního zapojení členských států do aktivit IMPEL, jakož i partnerských sítí a dalšími zainteresovanými stranami. Je potřeba hledat alternativní zdroje financování a zároveň je potřeba najít nové cesty pro propagaci výsledků projektů IMPEL, které budou užitečné a atraktivní pro inspektory. Realizované projekty by měly být dodatečně hodnoceny účastníky projektu, zda projekt přinesl očekávaný užitek. Vedení projektů by mělo zajistit vícero zemí než dosud, přičemž dosavadní vedoucí projektů by mohli fungovat jako mentoři.
Jelikož předložený návrh v rámci diskuse byl podroben velkému množství otázek a alternativních řešení, pracovní skupina požadovala zaslat konkrétní pozměňující návrhy v písemné formě v termínu do 15.5.2014, zároveň byla nabídnuta možnost dodatečně nominovat nové členy pracovní skupiny.
Z časového hlediska by nová organizační struktura po schválení na plenárním zasedání měla být v praxi vybudována v roce 2014. Pracovní skupina po plenárním zasedání do konce května zapracuje pozměňující návrhy, poté během letního období 2014 by se měli identifikovat dobrovolníci pro vedoucí jednotlivých expertních týmů, v září 2014 by clustery měly vypracovat návrh ročního integrovaného plánu na rok 2015, který bude předložen k projednání a schválení na valném shromáždění v Římě začátkem prosince 2014. Byl vznešen požadavek, aby národní koordinátoři byli průběžně informováni o úpravách návrhu změny organizační struktury IMPEL, nikoliv až 2 týdny před valným shromážděním.
Session 4 – Komunikace
Michael Nicholson informoval o vzniku nové komunikační skupiny, která začátkem roku 2014 zahájila svou činnost a má zástupce ze 7 států (FR,MT,NL,UK,CZ,LT,IT). Zpočátku se tato skupina zaměřila na zlepšení webových stránek IMPEL a pracuje na přípravě elektronického časopisu, kde by měly být v ucelené formě průběžně prezentovány aktuální záležitosti a výsledky projektů. Dále pracuje na využití webinářů jako alternativní možnosti spolupráce na projektech a na zlepšení prostředí tzv. „basecampu“, kde má IMPEL databázi souborů z jednotlivých projektů. Nová brožura IMPEL stručně informuje na 4 listech o základních principech práce této sítě, kromě anglické verze již byla brožura přeložena do češtiny a M.Nicholson vyzval ostatní státy k následování tohoto příkladu a překladu tohoto jednoduchého dokumentu do národních jazyků. Dále vyzval vedoucí projektů, aby při zpracování závěrečných zpráv zaměřili pozornost na výstižné shrnutí v tzv. abstraktu, který by měly pak být přeloženy do národních jazyků.
Session 5 – Přehled činnosti pracovní skupiny „Make it work“ v souvislosti s rozvojem environmentální legislativy EU
Jan Teekens ve své prezentaci informoval o modernizaci environmentální legislativy v členských státech. Konkrétní změny prezentoval na příkladu z Holandska, kde se snažili zjednodušit a harmonizovat procesy a instrumenty v novém integrovaném zákonu o životním prostředí, kde by měly být transponovány požadavky „EU Environmental Acquis“. Pracovní skupina „Make it work“ by měla sdružovat odborníky členských států a EK, kteří by měli projednat požadavky na základní instrumenty a požadavky, zejména cíle a standardy ŽP, územní plány a programy rozvoje, SEA, EIA, povolování staveb a provozů, dostatečné kontrolní kapacity atd. Cílem pracovní skupiny je v období 2014 až 2017 vytvořit příručku s doporučením pro členské státy pro revizi a modernizaci environmentální legislativy. Výbor IMPEL projevil zájem o aktivní zapojení do tohoto projektu.
Session 6 - Informace z Evropské komise
Hans Lopatta o vývoji legislativy v ochraně půdy, v tomto směru se uskuteční jednání 21-22 května v Itálii. V oblasti čistého ovzduší EK přijala nový balík, zahrnující novu strategii i další opatření, bližší podrobnosti lze najít na odkazu http://ec.europa.eu/environment/air/clean_air_policy.htm . V rámci směrnice o průmyslových emisích (IED) EK provádí revizi BAT. V ochraně vod 25 členských států přijalo Plány péče o povodí řek (chybí DK,GR,ES). Projednává se změna příloh I . a II. ke směrnici o ochraně podzemních vod. Z hlediska protipovodňové směrnice všechny členské státy podaly zprávy o plnění transpozice jejich požadavků do národní legislativy. Z hlediska směrnice o pitné vodě informoval o reakci EK na občanskou iniciativu „Right2Water“´. Z hlediska směrnice o obchodování s emisemi (ETS) komise navrhla vytvořit rezervu pro trh s emisními povolenkami na začátku následujícího obchodního období. V oblasti ochrany ozonové vrstvy země upozornil, že dva závažné zákazy užívání HCFC a importu methyl bromidu vejdou v platnost k 31.12.2014. V oblasti omezování nezákonného zabíjení ptáků (IKB) oceňuje projekt IMPEL, kde se v roce 2014 uskuteční IRI projekt zaměřený na ochranu ptáků v Rumunsku. Dále se uskuteční jednání se soudci o přípravě příručky pro kroužkování ptactva. Dále informoval o novém nařízení č. 377/2014 (Copernicus regulation), které bylo přijato 3.4.2014, a je zaměřeno na sběr monitorovacích dat ze satelitů. Evropský Parlament v březnu 2014 odsouhlasil záměr revize směrnice EIA. Dne 20.9.2013 proběhlo jednání expertů ohledně přípravy nového nástroje EU pro inspekce v oblasti životního prostředí, který by měl pokrývat 40 oblastí environmentální legislativy. Proběhlo hodnocení dopadů, dle kterého by nový nástroj měl být zaměřen provádění inspekcí na základě vyhodnocení rizik. Konkrétní návrh nástroje bude prezentován na následujícím valném shromáždění IMPEL v prosinci 2014.
Session 7 – Organizační záležitosti
Členské státy byly vyzvány k nominaci kandidátů na pozici nového předsedy a místopředsedy sítě IMPEL na dvouleté období od roku 2015, kteří by měli nahradit Johna Seagera a Chrise Dijkense.
Michal Nicholson informoval o finančním vyhodnocení sítě IMPEL v roce 2013 a aktuální situaci v roce 2014. V roce 2013 plánované náklady činily 606 000 EUR, skutečné náklady činily 615 000 EUR (překročení plánu o 1,5%, přičemž v roce 2012 bylo nedočerpáno 3%). Řada projektu nevyčerpala plánované náklady, ušetřené peníze byly využity na jiné aktivity, jako tvorbu příručky IMPEL. Mezi položky z nejvyššími náklady patřila konference na Maltě (55 000 EUR) a externí audit (25 000 EUR). Z hlediska příjmů IMPELu chybělo 15 000 EUR na nezaplacených členských příspěvcích (IT,ES,FYROM,IR), další omezené příjmy v rozsahu 9000 EUR plynuly s požadavků na snížení členských příspěvků. V rámci výdajů částka zaplacená konzultantům činila 91 000 EUR na plánovaných 87 000 EUR. V roce 2014 vyvážená rozpočet plánuje příjmy i výdaje ve stejné výši 618 500 EUR. Příjmy z programu LIFE + by měly činit 400 000 EUR a členské příspěvky 90 500 EUR. Tvorba rezervního fondu, který je plánován ve výši 150 000 EUR, je v současnosti 97 000 EUR. Rezervní fond by měl zajistit plynulý cash-flow v rámci aktivit IMPEL, aby zbytečně nedocházelo k prodlení plateb v případě absence nebo prodlení plánovaných příjmů. Uzávěrka rozpočtu pro letošní rok bude 10.12., do té doby by měly všichni vedoucí projektů zaslat na sekretariát sítě potřebné faktury a listiny, pozdější požadavky nebudou akceptovány.
Oficiálně byla projednána žádost Ministerstva životního prostředí a územního plánování republiky Kosovo o členství v síti IMPEL, která má zvláštní status z hlediska potencionálně kandidátských zemí a Organizace spojených národů. Žádost byla jednomyslně schválena.
Session 8 – Přehled projektů realizovaných v roce 2013
Bylo projednáno schválení závěrečných zpráv z projektů z roku 2013, přičemž dosud nebyly k dispozici zprávy z projektů 2013/05 (DECO project – očekáváno dokončení v červnu 2014), 2013/15 (Zajišťování dodržování legislativy prostřednictvím systému manažmentu), 2013/16 (Zlepšení dodržování legislativy v zemědělském sektoru prostřednictví spolupráce mezi inspektoráty) a 2013/19 (Waste Sites – zpráva bude dokončena koncem roku 2014).
Session 9 - Závěr
Alessandra Burali informovala o přípravě příštího valného shromáždění, které se bude konat v prosinci 2014 v Římě.
John Seager informoval o zájmu sítě EPA o prohloubení spolupráci se sítí IMPEL, zejména v oblasti zlepšení environmentální legislativy a finančních nástrojů na řešení ekologických zátěží.
Cestovní zpráva předložena dne: 12.5.2014