7. Interpol Environment Conference
Časový průběh cesty:12.9.2010 – odlet z Prahy
13.9. 2010 – zahájení Environment Conference
a zasedání IWWG
14.-16. 9. 2010 - jednání
17.9.2010 – ukončení konference
18.9. 2010 - exkurze
19.9.2010 – přílet do Prahy
Zpráva o průběhu cesty:Jednalo se o účast na pravidelném každoročním zasedání skupiny Interpol Wildlife
Working Group, v níž zastupuji Českou republiku. 22. zasedání pořádal Generální Sekretariát
Interpolu v Lyonu a bylo spojeno se 7. konferencí Interpolu o kriminalitě páchané na životním
prostředí.
Důležité body jednání: Operace TRAMPrvní celosvětovou operací Interpolu zaměřenou na konkrétní wildlife problematiku
byla Operace TRAM týkající se tradiční čínské medicíny v únoru 2010. Operace byla
obecně hodnocena jako úspěšná, přestože se zúčastnilo pouze 18 zemí (ČR byla účastníkem).
V průběhu operace byly zabaveny nelegální produkty TCM v hodnotě 10 mil. eur. Bohužel
však doposud není k dispozici komplexní analýza ani souhrnné informace, neboť Generální
Sekretariát Interpolu (ISPG) sdělil, že na kvalitní analýzu nedisponuje finančními prostředky.
2
ČR hodnotí výsledky této operace jako sporné – koordinace a organizace byla
nedostatečná (mezinárodně i v rámci ČR), v ČR byly pouze 2 pozitivní záchyty malé
závažnosti, což je velmi slabý výsledek (jiné státy měly podstatně více záchytů viz. níže).
Doporučené připojení k telekonferencím, na nichž se dají vyměňovat informace mezi
jednotlivými státy a probíhá koordinace činnosti, z technických důvodů v ČR nefungovalo.
ISPG doporučil, aby státy své zkušenosti a případné problémy, porovnání operačních plánů
apod. konzultovaly mezi sebou navzájem – ISPG pro to údajně nemá kapacity.
Operace TRAM v Itálii (Marco Fiori, Corpo Forestale dello Stato)
Operace TRAM v Itálii byla zaměřena na potravinové přípravky, TCM, sjurvédskou
medicínu, potraviny a kosmetiku. Zapojena byla Corpo Forestale dello Stato a celní správa.
Operace byla pečlivě připravována několik měsíců dopředu. Itálie měla již určité zkušenosti
s obdobnou operací – před několika lety provedla Operaci Marco Polo, při níž bylo zabaveno
9000 položek TCM.
V rámci TRAM inspektoři z Corpo Forestale vytipovali trasy obchodů s cílovými
produkty, cílové subjekty ke kontrole, odběratele a používané obchodní kódy. Celníci zapojili
data a alert systém. Do finální akce, která proběhla 12.-20.2.2010 byli zapojeni i celní detekční
psi. Celkově bylo nasazeno 150 lidí z Corpo Forestale (50 dáno k účasti na celních
kontrolách), několik stovek celníků, zapojen byl i útvar policie Annona (sledují štítky na
prodávaném zboží)
Modus operandi:
- předem sepsána operační dohoda s NCB Interpol Řím
- upozornění regionálních útvarů zapojených institucí, žádosti o vytipování subjektů
- dohoda o operačním plánu mezi Corpo Forestale a Celní správou
- alert všem celníkům před operací
- průběh akce – kontroly, domovní prohlídky u podezřelých firem, kontroly obchodů,
klinik, trhů, pošty, přístavů, kurárních společností.
- zpětná vazba – poslali po operaci zprávy o zadržení do všech zemí původu TCM (přes
NCB Interpol na vědomí), reportáže v médiích
Celkem bylo provedeno 3078 kontrol, které vyústily do 40 trestních případů. 32 720 produktů bylo zabaveno, jejich celková hodnota byla cca 1 milon eur. Nejvícebylo zabaveno produktů se Saussurea costus (Mu Xiang), dále Guiacum, Bletilla, Gastrodia,
Aquilaria, Cibotium, Moschus, s kostmi tygra, levharta, medvědí žlučí, luskouními šupinami,
mořskými koníky, rohy sajgy a nosorožce. Byl nově objeven i další CITES druhy, který je
využíván v kosmetice Rauwolfia serpentina.
Negativním výsledkem bylo zjištění, že v Itálii neexistuje laboratoř schopná analyzovat
obsah chráněných druhů v produktech TCM. Obdobná laboratoř však v Itálii ani není třeba –
soudy jim uznávají definici exempláře dle nařízení Rady ES. I v tomto spočívá výhoda obdobných velkých operací – naučí soudy na větším množství případů, jak mají případy řešit.I v Itálii byly ze začátku s akceptací definice problémy a dlouho to soudům ze začátku
vysvětlovali. Stejná zkušenost je i z jiných zemí – je třeba dostat k soudu více a více případů,
pak se naučí je řádně řešit. Švédi např. rovněž nepotřebují analýzy, stačí definice exempláře.
Operace RAMPDruhou velkou operací Interpol byla Operace RAMP cílená na obchod s plazy a obojživelníky, jež byla realizována v průběhu září a října 2010. Zúčastnilo se 51 zemí,
zabaveny byly exempláře v hodnotě cca 25 milionů eur. Opět však dosud není k dispozici
finální analýza (byla Interpolem přislíbena na konec ledna 2011). Koordinace byla tentokrát
3
lepší, i když opět byly problémy s připojením k telekonferencím. V ČR byl zpracován operační
plán a proběhly kontroly na letištích, ve vlacích, autobusech, na burzách a v obchodech.
Dalšími operacemi, jež jsou v rámci IWWG plánovany do budoucna, jsou ptáci a poté slonovina. Vznikla však široká debata o tom, zda jsou takto široce zaměřené operace s krátkou
dobou na přípravu a probíhající pouze krátkodobě (několik týdnů) skutečně tak úspěšné a zda
by nebylo na místě zvolit méně obsáhlé zaměření, delší průběh, operace více specifikovat a
věnovat delší čas připravě. Zvláště však bylo zdůrazněno, že bez kvalitní analýzy výstupů,
ztrácejí tyto operace opodstatnění.
V rámci Evropy došlo ke shodě, že zcela postačí další plánovaná operace cílená na
ptáky a poté se uvidí, jaký bude mít efekt.
Účastníci z evropských států ovšem konstatovali, že rostoucím problémem v Evropě je
obchod s vzácným dřevem, jelikož evropské státy (hlavně Nizozemí) jsou cílovými odběrateli
47% veškerého amazonského dřeva. Evropské státy proto založeny studijní skupinu pro dřevo. Skupina si dala prozatím za cíl shromáždit dostupné informace, prozkoumat trh a
získané informace zaslat koordinátorovi skupiny (Marco Fiori, Itálie).
Další aktivity IWWGByl finalizován výukový materiál Smuggling Technique Guide, který se bude
pravidelně novelizovat. Členové IWWG byli požádáni, aby zasílali autorizované fotografie
s popisem případů na adresu environmentalcrime@interpol.int. Dále byl dokončen materiál
Questioning Wildlife Smugglers, který se zabývá správným postupem a otázkami při výslechupodezřelých z nelegálního obchodu. Případné překlady materiálů (Smuggling techniques, Questioning Manual a dřívější Controlled Deliveries) do národních jazyků jsou možné.
Národní NCB musí požádat ISPG o autorizaci a copyright.
V rámci práce Communication Team by měl být novelizován Practical Guide for CITES Management authorities and collaboration with Interpol, který by měl být rozšířen i
o spolupráci mezi NCB, policií a wildlife institucemi.
V rámci zasedání proběhly volby členů výboru IWWG na další 2 roky. Chairmanem byl
zvolen Brian Stuart (policie UK), vice-chair zůstal Halake Elema (Kenya Wildlife Service).
Jedním z cílů IWWG a Interpolu do budoucna je širší využití komunikačního systému
Interpolu I-24/7 i pro problematiku wildlife. Jedná se o to, aby bylo umožněno propojení do
4
databází a možnost komunikace prostřednictvím tohoto zabezpečeného systému i 1. linii
kontrolních pracovníků – celníkům, imigrační policii a wildlife inspektorům.
Eco-messageOpětovně byl řešen problém s nedostatkem zpráv posílaných na Interpol jako ecomessage.
Holanďani prezentovali svůj systém zasílání eco-message, který je propojen s národní
centrální enforcement databází a automaticky generuje report o případu v eco-message
formátu. Pro ČIŽP by mohlo být výhodné zapracovat v rámci přípravy databáze případů
CITES v Registru podobný systém i do Registru CITES - automatické generování zprávy ve
formátu eco-message.
Londýnská policieV rámci své prezentace předvedla londýnská policie speciální zařízení - substance
detectors, jež údajně umí rozeznat různé typy materiálů na určitou vzdálenost, mimo jiné i
produkty ze zvířat např. slonovinu.
- Alpha 6 substance Detection Device – umí hledat téměř vše programovatelné např.
zbraně, drogy, slonovinu.... do vzdálenosti 500 m, prodává Coms Trac Ltd
- The GT 200 Substance Detection Device – umí bushmeat, slonovinu, nosorožčí rohy,
šimpanze...hledá do 700 m na zemi, 500 m pod vodou
- ADE 651 – umí drogy, slonovinu....do 650 m
- XK 9 – výbušniny, drogy, lidi – do 1-1000 m
- HEDD 1 – výbušniny (2-1000 m)
Tyto detektory používá v současné době pro kontrolní práci Lusaka Agreement Task Force
v Africe, kontrolní orgány v JAR a v Thajsku. Využívají se cca 10 let. Nicméně někteří
účastníci zasedání sdělili, že detektory nefungují a že jsou pro kontrolní práci s wildlife
nevhodné (Brian Stuart, UK).
Obchod s vzácným dřevemOdběrateli ohrožených druhů dřevin z Amazonie jsou ze 47% státy EU (především
Nizozemí), 25% USA, 18% Čína, 10 % ostatní státy. Dřevo je poměrně snadné legalizovat –
používají se falešné doklady, větší množství dřeva než je povoleno v dokladech, záměna druhů.
Na základě toho se státy EU dohodly na monitoringu obchodu se dřevem do příštího zasedání
IWWG viz. výše.
IFAWStáty, které mají dobře řešen wildlife crime, mají silné wildlife instituce se stabilní
pozicí ve státní správě a dobrou funkční legislativu. Je vhodné pro určité účely využívat
spolupráci s nevládními organizacemi (pečlivě zvolenými), jejich pozitivy jsou flexibilita a
rychlost reakce.
5
UNEPZákladním problémem wildlife enforcementu je nedostatek politické vůle problémy
řešit a něco dělat. Existuje mnoho mezinárodních konvencí a dohod, ale většina z nich
k ničemu není. Vlády mezi sebou vyjednávají, poté signují určitou smlouvu, ale následně už
není nijak sledováno zdali v praxi dohoda vůbec funguje. Jen velmi málo zemí přijme po
podepsání dohod takovou legislativu, aby praxe fungovala, a kontroluje i výsledky plnění.
Pro rok 2012 UNEP plánuje mezinárodní konferenci o environment crime pro státní
zástupce a soudce, chce vytvořit celosvětový program pro justici. V rámci Prosecution Team
Interpolu zazněl návrh na vytvoření nového manuálu - Sentencing Manual určeného pro
justici.
Ochrana ohrožených druhů má 2 aspekty:- preventivní opatření (ochranáři, vědci) - represivní opatření (enforcement) Potřebné je obojí, jedno bez druhého nevede k efektivní a účinné ochraně. Ochrana
v terénu a výzkum jsou nutná, aby bylo co chránit, represe jsou nutné, aby byla nastavená
opatření dodržována. Bez kontrol a represí nelze nic chránit. Úkolem enforcementu je pochybovat, prověřovat, kontrolovat a poté sankcionovat. Interpol Projekt Oasis (Peter Younger) Projekt Oasis je zaměřen na koordinaci enforcementu v afrických zemích, nevěnuje se
pouze wildlife ale i jiným typům kriminality a je financován německou vládou. ISPG má pro
projekt Oasis vyčleněného 1 pověřeného pracovníka pro wildlife. V rámci projektu jsou mimo
jiné organizována školení pro enforcement instituce vybraných afrických zemí. Školení jsou 3
typu a úrovně, toto dělení se v praxi velmi osvědčilo:
- zaměstnanci 1. linie (front-line)
- střední management (ti, co řídí front-line)
- výkonní ředitelé
World Customs Organization (Hui Fu)Bylo upozorněno na nový projekt AirComm – informační propojení mezinárodních
letišť. Zatím je do projektu připojeno 10 států.
EIAEIA se v současné době cíleně věnuje problematice ochrany tygrů a přípravě na
celosvětový Tiger summit v Petrohradě. Byla založena Tiger desk (platforma pro informace a
komunikaci o tygrech). EIA vydala zajímavou publikaci A Deadly Game of a Cat and Mouse,
EIA 2009, ke stažení na www.eia-international.org.
WWF (Carlos Drews, www.panda.org) CITES je jedním z mála mezinárodních nástrojů, který disponuje sankčním systémem.Hlavní znaky wildlife crime:
- organizovaný
- mezinárodní
- vysoké zisky
- nízké riziko
- vysoká míra recidivy
- prostředí pro korupci
6
Bohužel velkým a setrvalým problémem je demotivace a frustrace enforcementu v této
oblasti. Ochrana ohrožených druhů a práce v této problematice má ve státní správě stále velmi
nízkou prioritu a není uznávána. Přes vynaložené úsilí jsou případy ztráceny nebo uloženy jen
minimální tresty.
WWF má založen WWF Global Species Programme, v rámci něhož jsou sledovány stavy
ohrožených druhů v přírodě, míra a důvody ohrožení. Největšími hrozbami jsou ztráta habitatu
a využívání pro obchod. Oba důvody spolu úzce souvisí – destrukce habitatu otevírá cestu pro
pytláky, kteří následně ničí populace odchytem a sběrem.
Příklady cen exemplářů CITES (dle WWF 2009):
nosorožčí roh – 30 000 USD/kg
tygří kotě – 28 000 USD
slonovina - 0-200 USD/kg
kaviár beluga – 145 USD/oz. = 28.3 g
mahagon – 1600 USD/m3
tygří kůže – 11-22 000 USD (Čína, 2009)
Ukázkovým indikátorem špatného managementu ochrany druhu jsou nosorožci. Od
roku 2006, kdy úmluva CITES přeřadila část populace nosorožců do přílohy CITES II,
dramaticky vzrostlo pytlačení. V současné době se otevřel nový trh ve Vietnamu, roste cena
rohů, do ilegálního obchodu byly opakovaně zapojeni i lidé z velvyslanectví Vietnamu
v afrických zemích. Existuje zcela jasná korelace - země, kde je vysoká míra wildlife crime,
mají i vysokou míru korupce.
SlonovinaNejvětší a nejaktivnějí slonovinový průmysl je nyní v Thajsku. Slonovina zabavená
v Evropě je většinou nalezena v pasažérských zavazadlech – vozí se pro překupníky (např.pro opravu starožitností) v menším množství ale často. V Evropě nejsou zabavovány žádné
velké několikatunové zásilky jako v HongKongu apod. Jedná se o záchyty zavazadel, často
v tranzitu do Číny – je doporučeno cíleně kontrolovat transitní lety z afrických zemí do Číny.
Slonovina bývá odhalena pomocí rtg nebo běžnou kontrolou zavazadel na vybraných letech
z určitých destinací. Hodně častý bývá v Evropě prodej přes Internet.
U odhalování zásilek slonoviny se velmi osvědčila riziková analýza (vybrané lety,
destinace, typy pasažérů, typy obchodních firem apod. Velmi dobrou rizikovou analýzu mají
celníci ve Švýcarsku.
Ochrana životního prostředí při ozbrojených konfliktechOd roku 1960 bylo 40% ozbrojených konfliktů uvnitř států zapříčiněno spory o přírodní
zdroje. Hlavní příčiny konfliktů jsou dřevo, nerosty, ropa a slonovina.
Národní parky bývají cílem pro produkci dřeva na dřevěné uhlí a nerostných surovin.
Např. v oblasti Congo basin obchod s dřevěným uhlím vynáší miliony USD. V pohoří Virunga
jsou tímto obchodem a konflikty kvůli němu značně ohrožovány na přežití horské gorily.
Navzdory chaosu při válce Kongu se ale ukazuje, že podpora rangerů, jejich spolupráce s
ostatními činstitucemi a podpora ze zahraničí má smysl - přináší pozitivní výsledky v ochraně
goril.
Při konfliktech neplatí normální pravidla pro enforcement ani legislativa, i mezinárodní
pravidla a dohody jsou neefektivní. Neexistují ani žádné mezinárodní monitorující
mechanismy, které by sledovaly stav poškozování životního prostředí při konfliktech. Mír a
uzavření dohod často neznamená finální řešení, jelikož uzavření míru obvykle znamená totální
odstranění kontroly v oblasti (např. i celní na hranicích).
7
Spojené národy by měly založit útvar monitorující poškození ŽP a navrhující následné
kompenzace a opatření ke stabilizaci. Tento útvar by měl i předem odhalovat zdrojové oblasti
problémů.
Software I2Software I2 je speciální analytický program, který je po světě široce využíván
institucemi prosazujícími zákony (4500 organizací za 150 zemí používá, 350 000 uživatelů). I2
má 2 základní linie – Coplink Productive (pro obchod) a Analysis Product Line (pro
enforcement). Více informací na www.i2group.com, v ČR program distribuuje firma TOVEK.
Systém vychází ze skutečnosti, že chování lidí při kriminalitě se většinou opakuje, vykazuje určité znaky, které lze analýzou odhalit a kriminalitu predikovat. Na první pohled
mohou být data chaotická či jich je obrovské množství, ale bývá v nich řád, který člověk
nemůže pouhým okem odhalit. Metody kriminality jsou stále sofistikovanější, mezinárodnější a
používají více technických vymožeností. Enforcement by měl postupovat stejně.
Vyšetřování případů je pak především o sdílení informací a jejich analýze. Nelze mít
výsledky, když jsou slabá vstupní data či se s daty řádně nepracuje.
V ČR disponuje programem I2 Policie ČR i Celní správa, pouze ČIŽP dosud tuto
možnost nemá, na rozdíl od většiny wildlife enforcement institucí v jiných evropských státech a
dokonce na rozdíl od mnoha nevládních organizací.
Strategické myšlení a spolupráce v praxi ( Rob White – profesor kriminologie, Austrálie)Současné slabiny wildlife enforcementu:
- je v principu spíše reaktivní než proaktivní (reaguje na něco, co už se stalo, spíše než
aby odhadoval, co by se mohlo stát či stane).
- vykazuje málo spolupráce
- špatný data management a téměř žádná kompatibilita databází
- žádné protokoly o sdílení dat
Je nutné zesílit prosazování zákonů a pravidel – opustit benevolentní přístup a nasadit
silný a striktní přístup k vymáhání práva. Pro budoucí plánování a dobrou strategii je absolutně
nutná řádná analýza dat, jinak situace zůstane chaotická a kontroly a akce jen nahodilé.
Riziková analýza musí obsahovat indikátory rizika a rizikové profily.
Pachatelé wildlife crime jsou sofistikovaní a dobře organizovaní, enforcement by měl být
také, ale bohužel není.
Síť, kterou je třeba vytvořit, musí být horizontální (mezi institucemi na výkonné úrovni) nikoli vertikální (nahoru přes nadřízené instituce). Vertikální model není funkční.
Základním paradoxem je princip veřejné politiky – potřeba enviro-enforcementu rapidně
celosvětově roste, ale zdroje pro tuto práci ubývají. Toto je způsobeno volbou priorit na vládní
úrovni - hodnota enviro-práce musí být přehodnocena
Vznosná obecná slova, široké plány a závazky většinou nic neřeší, podstatně lepší jsou konkrétní menší akce s nějakými výsledky. Zároveň musí být zpětná vazba k výkonným
složkám a analýza výsledků a dat, což se většinou nedělá.
FinancováníVýznamná část diskuse byla věnována fungování a financování Interpol Environment
Programme. Interpol potřebuje peníze pro fungování tohoto programu, který v současné době
již zaměstnává 5 osob. Program byl dosud financován z dotací donorských nevládních a
nadnárodních organizací, přestože zaměstnanci programu jsou řádnými zaměstnanci Interpolu.
Pokud finance nebudou, wildlife problematiku nebude možné z ISPG podporovat. Mnoho
účastníků ovšem argumentovalo tím, že jim nejsou známy konkrétní přínosné výsledky
8
Environment Programme – dosud chybí analýzy operací, konkrétní koordinace akcí, funkční
systém eco-message apod. Navíc každý členský stát Interpolu již přispívá k chodu Interpolu
poměrovou částkou (evropské státy dost značnou např. Německo 45 miliónů eur ročně). Není
jasné z jakého důvodu ISPG deklaruje kriminalitu na životním prostředí jako jednu ze svých
priorit, přičemž ovšem ze svého rozpočtu nevyčleňuje žádnou část na podporu této
problematiky.
V rámci konference zazněl ze strany zaměstnanců Environment Programme návrh, že
by jednotlivé organizace s členstvím v IWWG měly platit poplatky přímo do Environment
Programu Interpolu ve výši dle národního HDP. Tento návrh je však pro většinu států
nepřijatelný a znamenal by konec účasti v IWWG. Toto sporné téma nebylo dořešeno.
Celkové zhodnocení zasedání22. zasedání Interpol Wildlife Working Group bylo tentokrát spíše politického a
vyjednávacího než operativního charakteru. Toto bylo způsobeno spojením se 7. Environment
Conference a se zasedání Interpol Pollution Group, což se nejevilo jako úplně nejvhodnější
model. Příští 23. zasedání by již mělo být tradičně samostatné (pouze pro wildlife) a věnováno
bude spíše operativním záležitostem a probíhajícím projektům, pořadatelskou zemí má být
Thajsko.
Obecně byl na 22. zasedání konstatován nedostatek specializovaných wildlife enforcement jednotek, jež by zahrnovaly policii, celníky a inspekce, přestože tento model byl
již v roce 1999 určen jako nejvhodnější model k prosazování úmluvy CITES v členských
státech úmluvy (42. zasedání Standing Comitee of CITES). Dále bylo opět upozorněno na
nedostatek zdrojů (financí i personálu), vládní struktury neumožňující spolupráci a výměnu informací mezi institucemi, nedostatečnou práce justice a diplomatické bariéry mezi státy jako na klíčové problémy ve widllife enforcement, jež by měly být řešeny.Pro ČR ze zasedání vyplynuly určité úkoly, vyjednána byla spolupráce v rámci několika
probíhajících případů mezinárodního charakteru, získány byly výukové materiály a nové
informace k cílovým komoditám. Dále byly navázány či obnoveny osobní kontakty s dalšími
členy IWWG.
Následně po konferenci byla podepsána oficiální dohoda o spolupráci na úseku boje proti wildlife crime a o založení International Consortium on Combating Wildlife Crime (ICCWC) mezi Sekretariátem CITES, Generálním Sekretariátem Interpolu, Světovou Celní
organizací, Světovou bankou a Spojenými národy – sekcí pro kriminalitu.
Zpráva bude poskytnuta MŽP, CS a AOPK.
Zpracovala: Mgr. Pavla Říhová
Zprávu schválil: