Zpráva ze služební cesty
Wien, Rakousko
Konference IMPEL TFS + Waste, Enforcement Action Project
11.6. - 13. 6. 2018
Martin Zemek, Ř-ČIŽP, OOH
Další účastníci za ČR
IMPEL-TFS:
- výměna informací o vynucování Nařízení 1013/2006 s ohledem na konzistentní implementaci a přístup, posilování spolupráce
- update současných projektů IMPEL-TFS/Waste clusteru,
- Enforcement Action Project – informace k projektu a jeho pokračování
- aktuální informace k situaci ohledně vývozu odpadů do 3. Zemí, workshopy
Enforcement Action Project (EA)
- Představení projektu, výsledků projektu a adaptace závěrečné zprávy za rok 2016-2017.
- Představení projektu SWEAP pro roky 2018-2013 (Shipment of Waste Enforcement Action Project) – v rámci tohoto projektu proběhne trénink celních orgánů, inspektorů, budou probíhat společné kontroly (návaznost na EA projekt), vývoj inovativních inspekčních nástrojů, výměna informací a reportingu mezi úřady atd.
- Prezentace společných kontrol a „exchange days“ – Norsko/Švédsko/Německo, Německo/Nizozemí/Rakousko – představení řešení konkrétních řešených případů, přístupů, spolupráce orgánů v praxi, diskuse nad řešením konkrétních případů, repatriace odpadu z důvodu nesplnění podmínek pro klasifikaci odpadu jako odpadu zeleného seznamu (míra znečištění, příměsi), interpretace a posuzování případů na základě fotografií vs. zjištění u odesilatele odpadu – závěry: v některých případech je vhodná následná konfrontace zjištění při kontrole zásilky odpadu s technologií vzniku odpadu u odesilatele (porušování provozních podmínek a řádů zařízení, v některých případech nutné zadržení a repatriace odpadu – zejm. odpad do 3. zemí, v některých výjimečných případech lze řešit propuštěním zásilky s následným dotříděním u příjemce – zejm. EU příjemci po dohodě všech příslušných orgánů).
- Prezentace opakovaných problémů při zásilkách RDF a druhotných surovin –příklady nedostatečně upravené druhotné suroviny (zejm. určené do 3. Zemí), nedovolené přepravy RDF
Konference:
- Update projektů + představení nových (EA, Landfill projekt – členem je i ČR (MŽP), Training Programme on Environmental Crime (zaměřeno na západní Balkán), Projekt WastEForce – Forencisc and Tools – návaznost na DOTCOM projekt, vývoj metodologií, reakce pohybu odpadů na změny a opatření - nové trhy/legislativa)
- Prezentace NGO k nelegálnímu odstraňování vraků lodí a ropných plošin – stále je zneužíváno zejm. účelové přeprodání lodí velkými lodními společnostmi (Norsko, Řecko apod.) přes tzv. „převlajkování“ lodí za účelem prodeje do zemí jako např. Bangladéš, kde dochází k rozebírání vraků přímo na plážích (tzv. beaching) s obrovskými dopady na biotopy, dále je vše spojeno se sociálními a zdravotními dopady a korupcí, dochází k porušování mezinárodních dohod a další spojené kriminalitě vč. environmentální
- Několik prezentací a worshopy k omezení dopadu zákazu dovozu 24 položek odpadů a druhotných surovin do Číny – z pohledu CCIC (nezávislý čínský soukromý inspekční orgán, který provádí inspekce kvality surovin před vývozem z EU do Číny) – představení nových zákazů od 2019 (16 položek vč. PET a WEEE) a 2020 (16 položek). V zásadě se mění současná omezení (kvalita, čistota odpadů) na zákaz a bude možné do Číny v budoucnu vyvážet pouze odpadní papír a neželezný šrot ve vysoké kvalitě.
- Dopady: pokles ceny (některé druhy mají zápornou hodnotu), reakce trhů v jiných zemích JV Asie, nicméně kapacity nedostatečné zejm. pro plasty (hromadění odpadů v přístavech), přesun recyklačních aktivit do Malajsie, Thajsko, Turecko, Vietnam, Indonésie, Indie (stimulace recyklace a investic).
- Nové destinace pro papír – Indie, Indonésie
- Nové destinace pro plasty – Malajsie, Thajsko
- Některé země již také reagují (provádí inspekce) a omezují nebo omezily dovozy přímo či nepřímo (Vietnam, Indie, Thajsko) – nechtějí opakovat zkušenosti Číny, zpřísnění požadavků na kvalitu a předúpravu odpadů (omezení dovozu zejm. plastových komunálních odpadů),
- lodní společnosti požadují vysoké záruky za přepravu odpadů (Vietnam), jelikož Vietnam omezil také příjem odpadů z důvodu nízké kvality druhotných surovin a následného hromadění kontejnerů v přístavech,
- některé země dočasně pozastavily třídění (Jižní Korea),
- Indonésie se stává nyní při recyklaci konkurenceschopnou (výroba regranulátu – neodpadu a prodej do Číny), avšak nepřijímá směsné plasty z třídění KO,
- Japonsko – dlouhodobé dobrovolné omezení výroby barevných PET – mají výhodu na trhu odpadních PET (čirá surovina je u zpracovatelů žádanější),
- Thajsko – problém s ilegálním rozebíráním WEEE, plasty – legálně přijímá pouze čisté jednodruhové, předupravené, snaha o obcházení těchto požadavků (inspekce zásilek).
- Situace v EU – orientace na jiné trhy v JV Asii a Turecku, popř. Mexiku, hromadění odpadů a s tím spojená rizika, naplnění kapacit spaloven, vývozy včetně nelegálních mezi EU členy (dopad např. na Polsko, Lotyšsko, rovněž ČR zmínila aktuální snahu o nenotifikované dovozy RDF a netříděných plastů z Itálie)
- EU – některá zmíněna navrhovaná řešení – nelze spoléhat v celém objemu recyklace v budoucnu na Asii, přejít ke skutečné recyklaci (např. regranuláty) a CE – rovněž zlepšení třídění plastů dle druhů a zvýšit čistotu, ovšem stále obava z nekonkurenceschopnosti recyklátů a takových investic v době, kdy ceny plastů klesají, celkově je to vnímáno jako selhání systému a odpadového privátního sektoru, rovněž bylo poukázáno na selhání některých obalových EPR systémů (proplácely třídícím svozovým a zařízením vývoz odpadů v celém objemu jako využití odpadů).
- Dopady: pokles ceny (některé druhy mají zápornou hodnotu), reakce trhů v jiných zemích JV Asie, nicméně kapacity nedostatečné zejm. pro plasty (hromadění odpadů v přístavech), přesun recyklačních aktivit do Malajsie, Thajsko, Turecko, Vietnam, Indonésie, Indie (stimulace recyklace a investic).
- Prezentace mobilní aplikace WATCH-IT – pro inspekční orgány a CS – odpady, WSR, REACH, POPs – legislativa, návody, guidelines, zdarma pro iOS 10, android. WIN 10
- Workshop pro autovraky v rámci WSR vedený Rakouskem – zejm. řešení situace exportů - v rámci WSR – zejm. řešení situace exportů – pro vyjasnění přechod odpad/neodpad se doporučuje při přepravě využít čl. 50 (4a) WSR a obecně v Rakousku vychází z předpokladu, že o autovrak se jedná vždy, když jde o tzv. poloviny automobilů a dále z předpokladu potvrzeného soudem v případě bouraných vozidel v situaci, kdy cena opravy v zemi držitele vozidla převyšuje zůstatkovou hodnotu vozidla, na základě tohoto rozhodnutí mohou pojišťovny přeprodat tzv. totální škody (vozidla po autonehodě, kdy pojišťovna neproplácí opravu) pouze oprávněným subjektům (autovrakoviště). Inspekční orgány musí monitorovat potenciální místa nakládek, avšak hlavní tíha kontrol rovněž leží na přístavech. Rovněž Europol se nově zaměřuje na vývozy ELVs – monitoring míst, odkud jsou auta vyvážena. Požadují zapojení a informace.
- Prezentace zaměření kontrolní činnosti WSR v UK – nejčastěji na RDF, WEEE a pneumatiky – vytipování, přístupy, řešení, sankce. Osvědčila se praxe intenzivních opakovaných kontrol u několika vybraných subjektů do doby nápravy stavu.
- Na základě případových studií byla zmíněna důležitost kontrol přeprav odpadů na silnici a v přístavech, v rámci kterých lze zachytit skutečný fyzický stav zásilky odpadů (zejm. deklarovaných jako zelený seznam). IMPEL tak apeluje na všechny členy, aby nadále byly prováděny kontroly přeprav odpadů.