Cestovní zpráva ze zahraniční pracovní cesty
Účastníci: Ladislav Bíža, odbor ochrany vod, ředitelství.
Místo jednání: Rakousko – Bruck; Slovinsko - Bohinj
Datum: ´21. – 26. září 2009
Účel jednání: Odborná tématická exkurze na vodní díla v Salzbursku a Slovinsku.
Anotace (stručný výsledek cesty):
Exkurzi pořádala Česká vědeckotechnická vodohospodářská společnost, odborná skupina pro vodní toky a vodohospodářské soustavy a Český přehradní výbor. K účasti na exkurzi jsem byl vybrán jako člen odborné skupiny pro podzemní vody.
V oficiálním seznamu rakouského výboru je uvedeno celkem 89 přehrad a jedna je ve výstavbě. Deset přehrad je vyšších než 100 m, 13 je vyšších než 50 m, 19 nádrží má objem vody větší než 50 mil. m3. Většina rakouských přehrad je využívána pro hydroenergetické účely. Podrobnosti mohou zájemci nalézt na www.atcold.at
Slovinsko má celkem 40 větších vodních děl, které jsou uvedeny v národním seznamu. Nejstarší je Belčne Klavže již z roku 1796. Nejvyšší hráz má přehrada Moste – 59,6 m, 22 přehrad je vyšších než 20 m. Podrobnosti na www.slocold.si
Exkurze v Rakousku se soustředila na přečerpávací vodní elektrárny Kaprun. Již v roce 1938 byly zahájeny práce na tauernské elektrárně a pokračovaly na dalších stupních, vč. obtokových tunelů, podzemních kaveren až do roku 1986, v padesátých letech i z prostředků Marschalova plánu. Soustava je složena především z elektrárny Kaprun – horní stupeň, Kaprun – dolní stupeň a přečerpávací elektrárny Limberk II. Systém je tvořen řadou jezer, nádrží, vyrovnávacích nádrží, přívodních tunelů až 7 km dlouhých, a elektráren. V současné době se buduje přečerpávací elektrárna Limberg II, je v podzemních kavernách a bude mít výkon 480 MW. Energetický tunel bude 5,4 km dlouhý s kapacitou 140 m3/s.
Provozní firma se soustavou velmi dobře seznamuje zájemce v infocentru u parkoviště Kesselfall s následnou dopravou plošinovou lanovkou na přehrady Mooser a Drossen.
V severozápadním Slovinsku jsme navštívili 3 velká vodní díla – přehrada Moste, přehrada Podselo (Doblar) a přečerpávací elektrárna Avče a další menší na řece Soča. Tato mimořádně krásná řeka byla během 1. světové války svědkem těžkých zákopových bojů v nichž padlo mnoho Čechů.
Přehrada Moste a je nejstarší na řece Sávě – v provozu od roku 1952, modernizována 1999, voda je vedena do elektrárny 840 m dlouhým potrubím. Provozní režim špičkové elektrárny vyvolává provozní vlny až do vzdálenosti 40 km pod hrází, erozní vlivy ohrožují na některých místech železnici silnice a mosty. Studie ochrany životního prostředí prokázaly neudržitelný současný režim a je připravována jeho optimalizace.
Příkladem modernizace a rekonstrukce slovinského energetického systému, včetně přečerpávacích vodních elektráren, je PVE Avče. Dolní nádrží je již existující nádrž Ajba. Na vrchu Kanalski Vrh byla v letošním roce dokončena nádrž s objemem 2 179 000 m3. Spojovací potrubí a vysokotlaký tunel jsou dlouhé 2216 m s průměrem 2,6 až 3,3 m, využitelný spád je 521 m. Instalovaný výkon turbiny je 185 MW. Elektrárna je na levém břehu řeky Soči v šachtě, která má průměr 18 m a hloubku 80 m. Průtok na turbinu bude 40 m3/s.
Podvečerní návštěva Lublaně, poslední den před noční jízdou do Prahy, s neoklasicistní a secesní architekturou, na které se podíleli po silném zemětřesení v roce 1895 i čeští architekti a prohlídka staveb navržených architektem Jože Plečnikem mezi dvěma světovými válkami, byla mimořádně zajímavou tečkou této exkurze.
Exkurze se zúčastnilo 45 osob z podniků Povodí, vodoprávních úřadů, zemědělských vodohospodářských správ, výzkumných ústavů, TBD a.s. a členů odborných skupin vodohospodářské společnosti. Program exkurze připravilo Povodí Ohře ve spolupráci se společností TBD, a.s., která zajišťuje dohled nad bezpečností přehrad. Pro mne bylo především přínosem zhlédnutí využívání energetického potenciálu vody, a to jak v positivním smyslu, tak i zjištění problémů, které přináší tento „ekologický“ druh energie.
Použité dokumenty: program a průvodce zájezdu
Cestovní zpráva předložena dne: 23. 11. 2009
Přílohy: 0