Cestovní zpráva ze zahraniční pracovní cesty
Účastníci: Jitka Kufnerová
Místo jednání: Lille, Francie
Datum: 27. – 28. října 2008
Účel jednání: EU Fond Interreg IV c – druhá výzva k předkládání návrhů
Anotace (stručný výsledek cesty):
1. Celkové shrnutí:
Instituce odpovědná za distribuci prostředků EU ve fondu INTERREG, francouzská Nord-Pas de Calais Region, zorganizovala ve dnech 27.-28.10. 2008 pracovní jednání, na kterém představila zájemcům (cca 800 účastníků z 27 členských zemí EU) o projekty čtvrtou fázi fondu INTERREG, nazvanou INTERREG IV C. Program prvního dne zahrnoval úvodní představení fondu, včetně uvedení výhod, jaké inter-regionální spolupráce může přinést, byly představeny základní principy fungování fondu, organizační náležitosti, formuláře, pravidla pro předkládání žádostí, přehled o tom, jak dopadly žádosti přijeté v průběhu první výzvy. Druhý den byly formou menších seminářů představeny záležitosti související s vedením projektu, komunikací a rozšiřováním informací a profesionalizací využití nejlepších použitých metod. V následné sekci „rychlých randez-vous“ si přihlášení účastníci mohli předat informace o svých projektech, pro které hledali vhodné partnery.
2. Stručný přehled programu:
27.10.2008
Derek Martin, generální tajemník Federace pro sídla a plánování, Jan Olbrycht, viceprezident Komise pro regionální rozvoj Evropského parlamentu, Michal Delabarre, první viceprezident Výboru regionů, José Palam Andrés, ředitel oblastní spolupráce na DG Regio, EK: K čemu slouží interregionální spolupráce? (moderovaná diskuse)
Michel Lamblin, ředitel programu, INTERREG IVC společná technická sekce (JTS): Základy INTERREG IVC – připomenutí
Erwin Siveris, zástupce ředitele, INTERREG IVC JTS: Jak dopadla první výzva – čísla a grafy
Nicolas Singer, vedoucí projektů JTS, Petra Geitner, finanční vedoucí projektů JTS: Druhá výzva – dokumentace k žádosti
John Walsh, zástupce vedoucího sekce Tématického rozvoje a inovací, DG Regio: Zaostřeno na možnosti zrychlené cesty
28.10.2008
Silke Brock, Benoit Dalbert, Elena Ferrario, Carla Michelini, Nicolas Singer, oddělení projektů JTS: Jak napsat dobrý projekt INTERREG IVC.
3 informační semináře vedené zároveň, účastníci si vždy vybrali, čeho se chtějí účastnit:
a) Řízení a finance projektu
b) Komunikace a rozšiřování informací: význam pro INTERREG IVC
c) Profesionalizace výměny dobré praxe
„Rychlá Randez-vous“ na téma: Tvorba sítí a vyhledávání partnerů projektů v tématických oblastech inovace, výzkum a technologický rozvoj; podnikání a malé a střední podniky; informační společnost; zaměstnanost, lidský kapitál a vzdělávání; rizika v přírodě a technologiích a změna klimatu; vodní hospodářství; odpadové hospodářství; biodiverzita a ochrana národního dědictví + kvalita ovzduší; energie a udržitelný rozvoj; kulturní dědictví a krajina. Aktivita probíhala tak, že se sešli registrovaní účastníci v malých pracovních skupinách a během pár minut představili dalším účastníkům svůj projekt, vyměnili si kontakty a zhodnotili, zda se chtějí nebo nechtějí příslušných projektů také účastnit. V této části byl také prezentován český návrh projektu na mezinárodní výměnu informací, dobrých praktik a inspektorů. Viz příloha.
Materiály a prezentace z konference budou přístupné na internetových stránkách fondu www.interreg4c.net
3. Předběžné závěry:
INTERREG IVC je svojí povahou vhodným finančním zdrojem pro český navržený projekt (je urřčen především pro státní organizace, případně pro organizace placené z vládních peněz). Oproti předešlé formě INTERREG III, který byl zejména určen na přeshraniční spolupráci v rámci 4 menších regionů (Sever, Jih, Východ a Západ), INTERREG IV je přímo na celoevropskou spolupráci zaměřen.
Projekt má vždy 1 vedoucího projektového partnera a další partnery projektu. V projektu je možno žádat až o 85% prostředků z INTERREGu (nové členské státy EU, tedy včetně ČR), případně 75% (staré členské země EU). Z prostředků je možné hradit:
· platy zaměstnanců partnerských organizací (do max 20% celkových nákladů projektu) účastnících se přímo na projektu
· externí odborné služby (výběr externistů musí podléhat pravidlům pro zadávání veřejných zakázek té které země; lze financovat externího vedoucího projektu, externí účetní firmu, externí finanční kontrolu, která je povinná, nicméně v ČR je stanovena státní kontrolorská firma, která pracuje zdarma; lze financovat tvorbu webu, webhosting; lze nakupovat nezbytné technické vybavení související s projektem a to do maximální výše 5% celkových prostředků projektu)
· náklady na přípravu projektu, vzniknou-li v období od 1.1.2007 do 30.1. 2008 (do té doby je otevřena druhá výzva), a to do 30 000,- Euro
· náklady na administrativu projektu (telefony, kancelářské potřeby…)
· náklady na cestovné a ubytování
· technické vybavení (do limitu 5% celkových nákladů projektu)
Projektu se mohou zúčastnit i kandidátské země, to ale na vlastní náklad, popřípadě na náklady jedné z partnerských zemí. Kandidátská země se musí podílet na spolufinancování projektu formou finanční a formou příspěvku do organizace projektu.
Národní informace o fondu INTERREG lze najít na webu ministerstva pro místní rozvoj:
http://www.strukturalni-fondy.cz/spoluprace-meziregionalni/novinky
Zásadní „biblí“ každého, kdo chce žádat o projekt, je manuál, přístupný na web stránce INTERREGu http://www.interreg4c.net/application.html. V každém státě existují národní styčné osoby:
a na nadnárodní úrovni i informační centra. Pro ČR Rakousko, Maďarsko, Polsko, Slovensko, Slovinsko, Bulharsko a Rumunsko je nadnárodní centrum v Polsku v Katowicích, e-mail IP-East@interreg4c.eu . Lze kontakotvat i kohokoliv z projektového týmu fondu INTERREG.
Doporučení pro dobrý projekt:
1. Klasický projekt by neměl mít víc než 20 účastníků, obvyklé je 15 (účastníků může být více z jednoho státu). Obvykle trvá 36 měsíců. V rámci projektu je možné organizovat „mini-projekty“, které jsou pro max 8 účastníků. Očekává se, že projekty budou v rozmezí 500.000 – 5.000.000 Euro, obvykle 1 – 2 mil Eur.
2. Tzv. kapitalizační projekty – jejich přínosem je zajištění přenosu dobrých metod a udržení jejich trvání i po ukončení projektu. Jejich podmínkou je stávající existence dobrých metod, které lze sdílet a že do projektu budou zapojeny příslušné výkonné orgány členských zemí. Kapitalizační projekty by měly přinést: akční plány v každé zemi, které se stanou strategickým dokumentem definujícím, jak dobré metody budou zavedeny do operačních programů. Není však potřeba OP měnit, stačí identifikovat vazby na ně. Kap. projektů by se mělo účastnit 6 – 10 států., měly by trvat 24 měsíců a měly by být v rozsahu 300.000 – 3.000.000 Eur.
Obecná doporučení pro oba typy projektů:
Prohlášení o spolufinancování a údaje ve formuláři žádosti musí sedět na jediné euro.
Projekty budou zaměřené na výměnu stávajících zkušeností na koncepční úrovni, nikoliv na implementaci práva EU nebo na experimenty.
Důležité je, aby projekty byly jasné, dobře definované, dobře zaměřené.
Je žádoucí velmi podrobně vyplnit plán práce.
Je nezbytné udržet data ve všech třech částech žádosti koherentní.
Výsledky by měly být reálně splnitelné, viditelné, relevantní, měly by přinést přidanou hodnotu (vytvořené partnerství, dobře zvolené téma, intenzita partnerství), trvanlivé.
Každá organizace se může účastnit maximálně v 5 INTERREGových projektech zveřejněných v průběhu jedné výzvy, pokud se chce účastnit více projektů, není možné, aby byla vedoucím partnerem projektů.
Financování projektů probíhá tak, že po schválení projektu jsou aktivity prováděny a hrazeny partnery projektu, kteří pak v daných časových intervalech vystaví fakturu pro INTERREG JTS, který fakturovanou částku uhradí zpětně. Podrobnosti finančních toků závisí na dohodě jednotlivých partnerských uskupení, finanční toky musí být jasně doložené a čitelné pro JTS. Každý z projektových partnerů se před zahájením projektu musí písmeně zavázat k svému finančnímu podílu ve výši 15% resp. 25%. Tento závazek je po podpisu finančního příslibu závazný!!!
Termín pro podání žádostí k implementační agentuře (Nord-Pas de Calais Region) v rámci druhé výzvy je 31.1.2009. Vzhledem k tomu, že příprava projektu může zabrat i 1 rok, je pravděpodobnější, že se případný projekt za českou stranu podaří předložit do další, třetí výzvy, která se očekává v pozdějších letech. INTERREG IV C je použitelný do roku 2013. V rámci první výzvy bylo pro další financování z fondu INTERREG IV C z 479 žádostí vybráno k dalšímu financování pouze cca 10% projektů. Stále zůstává 75% prostředků fondu k dispozici do druhé, případně dalších výzev. Celkem fond disponuje prostředky ve výši 302 mil Euro. Z analýzy neúspěšných žádostí vyplývá, že je potřeba věnovat pozornost zejména jasnému mechanismu oběhu financí, soudržnosti dat ve všech částech žádosti, jasnému spolufinancování, jasně definovaným aktivitám.
V rámci výměny informací o jednotlivých projektech byl jako velmi zajímavý vyhodnocen projekt německého WWF „SURF for Natura 2000“ - projekt zaměření na lepší využití prostředků z evropských fondů na financování aktivit souvisejícíh s prosazováním a udržováním sítě Natura 2000.
4. Závazky vyplývající pro ČIŽP:
a)Představit výsledky z Lille ('INTERREG) a Garderenu (návrh projektu) na závěrečném zasedání OOP v listopadu 2008
b)Další rozpracování možného projektu: zjistit podrobnější zájem jednotlivých členských zemí účastnit se nabídnutých aktivit. Kontaktovat národní kontaktní místo pro INTERREG IV C, rozpracovat finanční a managementovou část
c)Stanovit aktivity, které mohou být realizovány i mimo projekt a realizovat je v rámci Greenforce
d)Účast na plenárním zasedání sítě Greenforce v Bruselu v prosinci 2008. Možnost navrhnout projekt jako jednu z možných aktivit pro další činnost v rámci Greenforce.
Cestovní zpráva předložena dne: 10.11.2008