Zpráva ze služební cesty
Utrecht, Nizozemí 10.9.-12.9.2018
Prostory k workshopu poskytla nizozemská inspekce ILT
Martin Zemek, Ř-ČIŽP, OOH
IMPEL Workshop:
- projekt k implementaci ANNEX VI Směrnice WEEE2 v členských zemích EU (vývoz použitého elektrozařízení (EEZ) do 3. zemí)
- projekt k obsahu brómovaných retardérů hoření (BFR) v plastech vznikajících ze zpracování elektroodpadů a jejich přeshraniční přeprava
Projekt k implementaci a prosazování ANNEX VI Směrnice WEEE2 v členských zemích EU
Tento projekt má za cíl:
- získat přehled o tom, jak byla implementována příloha VI směrnice o OEEZ v členských státech (MS),
- identifikovat osvědčené postupy a
- identifikovat způsoby jednotného prosazování mezi členy IMPEL.
Marina de Gier (project leader) z Nizozemské inspekce (ILT) nejprve prezentovala výstupy ze zpracování metodiky k příloze VI Směrnice WEEE a následovaly projektové workshopy k zodpovězení dalších otázek project leadera týkající se testů a inspekce zásilek s použitými EEZ. Od posledního workshopu přibyly i některé nové zkušenosti ostatních zúčastněných států – např. Belgie rovněž již v legislativě zavedla testy funkčnosti jako povinnou součást zásilek EEZ, obdobně Finsko. Obecně panuje shoda na nutnosti doprovázení zásilek testy funkčnosti, které byly zpracovány autorizovanou osobou spojené s vizuálním posouzením zásilky použitých EEZ.
Nebezpečné vlastnosti odpadů, nebezpečné součásti v elektrozařízení v souvislosti se zpracováním elektroodpadů, provádění a prosazování omezení týkajících se odpadních plastů obsahující BFR
Cílem tohoto projektu je zlepšit provádění a prosazování směrnice o OEEZ se zvláštním důrazem na:
- sdílení znalostí o způsobech řešení nebezpečných látek (BFR – POPs látky) v OEEZ v souvislosti s recyklací se zaměřením na úlohu a možnosti inspekčních orgánů;
- získání přehledu o klasifikaci OEEZ a vytvoření jednotného pokynu pro klasifikaci;
- získání přehledu o tom, jak právní ustanovení týkající se omezení a odstranění BFR z OEEZ bylo provedeno a prosazováno v členských státech;
- přehled a posuzování HP14 podle nařízení 2017/997 v členských státech
- harmonizace v přístupu ke klasifikaci částí odstranění z elektrozařízení, zejm. pro účely přeshraniční přepravy odpadů
Walter Pirstinger (project leader, AUT) představil nejprve rakouskou metodiku k posuzování nebezpečné vlastnosti HP14 - ekotoxicita. Zdůraznil, že některé z odpadů dříve klasifikovaných jako nikoliv nebezpečné, nově na základě výpočtu dle zastoupení obsahu látek, mohou být klasifikovány jako nebezpečné. V takových případech je nutné provádět ekotoxikologické testy. Problém se týká např. výstupu z drtících zařízení (lehké zbytkové frakce z drcení autovraků či elektroodpadů - FLUFF), kdy dle výpočtu veškeré tyto výstupy vzhledem k obsahu těžkých kovů a dalším látkám (BFRs) splňovaly kritéria pro nebezpečnou vlastnost HP14 (na základě zjištěného obsahu kovů ve formě prachu menší než 1 mm), avšak nezávislé ekotoxikologické testy ukázaly opak (biologická nedostupnost).
Dále byl prezentován přístup asociace EERA (European Electronics Recyclers Association) k problematice BFRs v plastech z recyklace elektrozařízení. V rámci prezentace bylo uvedeno:
- produkce: 3 miliony tun plastů z EEZ ročně v Evropě, separace: 1,2 milionu tun plastů
- různé druhy plastů používaných v EEE (nejběžnější: HIPS, ABS, PP a PC-ABS)
- BFR jsou typicky používány v televizorech CRT, monitorech, obvodových deskách v IT zařízení, tiskárnách, kabelech a konektorech (5-10% z celkového počtu vyrobených EEZ)
- 300 000 tun je v Evropě recyklováno, 75% WEEE plastů je však vyváženo (množství nebo celková recyklace neznámá)
- BFR - 92% aplikovaných BFR v EEZ není omezeno (POPs, REACH)
- Omezené BFR: Octa BDE (1000ppm), Penta BDE (1000ppm), HBCD (1000ppm pro odpad) a Deca BDE (práh z hlediska POPs není nastaven, nastaven pouze v nařízení REACH pro uvedení na trh 1000 ppm)
- Norma EN 50625-1 o požadavcích na sběr, logistiku a zpracování OEEZ - požadavky na všeobecné zpracování v případě celkového obsahu bromu> 2000 ppm
- Br> 2000 ppm: další oddělení specializovanými recyklačními zařízeními a spalováním této frakce
- pokud by se veškeré WEEE plasty recyklovaly v Evropě - 2,5 milionu tun snížení emisí CO2 za rok,
V návaznosti na problematiku BFRs byla představena implementace požadavků na separaci BFRs plastů v rakouské legislativě. Zásady uplatněné v rakouském předpisu pro zpracování odpadů (BGBL II 102/2017):
- Separace plastových frakcí s BFR může probíhat buď při demontáži nebo po mletí.
- Limitní hodnota pro celkový obsah bromu 2000 mg/kg pro plasty určených pro materiálovou recyklaci byla stanovena v souladu s technickou specifikací EN CLC / TS 50625-3-1 s normou Cenelec EN 50625-1. Poznámka: V závislosti na plánovaném omezení odpadové legislativy pro DekaBDE v budoucnu může / bude nutné snížit tento limit.
- U plastů ze selektivní demontáže OEEZ s očekávanými vysokými úrovněmi BFR (např. plastů z CRT televizí a monitorů, tiskáren, kopírovacích strojů) se musí provádět kontinuální měření celkového obsahu bromu, pokud jsou plasty určeny k recyklaci. Průběžné měření každé jednotlivé plastové části s rentgenovou fluorescenci (také možné s ručními XRF zařízeními) nebo jinou validovanou metodou.
- Pro účely zajištění kvality je třeba průběžně zaznamenávat výsledky analýzy.
- Povinnost kontinuálního měření se nepoužije, pokud jiné validované metody zajistí, že plastové frakce určené k využití jsou nepřetržitě nižší než celkový obsah bromu 2000 mg / kg. Alternativní metody separace jsou:
- metoda flotace - plovoucí jímky (separace hustoty) v kombinaci s technologií infračerveného měření (NIR) a rentgenovou technologií (XRF)
- "Pokyny k nejlepším dostupným technikám a nejlepším postupům v oblasti životního prostředí pro recyklaci a likvidaci výrobků obsahujících PBDE podle Stockholmské úmluvy, aktualizované v lednu 2017"
- Frakce plastů kontaminovaných BFR (celkový obsah bromu rovnající se nebo vyšší než 2000 mg / kg) musí být odděleny a určeny k ošetření, které dostatečně zničí obsah POPs. Dostatečná destrukce BFRs je v současné době zajištěna buď tepelným zpracováním ve vhodných spalovacích zařízeních (cementárny, ZEVO atd.) nebo použitím tzv. "Creasolv" procesu pro oddělení BRF pomocí procesu extrakce rozpouštědlem a následného srážení.
- Žádná analýza celkového obsahu bromu v plastu ze zpracování OEEZ není zapotřebí:
- pokud veškerá frakce plastů s BFR bude prokazatelně podrobena postupu, který zajistí kvantitativní separace BFR (např. procesem "Creasolv") nebo
- dojde k separaci plastů (flotace v kombinaci s technologií NIR a XRF) obohacených BFR a následnou destrukcí BFR nebo
- veškerá frakce plastů s BFR ze zpracování OEEZ je určena k tepelnému zpracování.
- Zákazy:
- Drcení celých OEEZ, které nebylo dříve dekontaminováno (zbaveno nebezpečných součástí), není povoleno, pakliže nelze vyloučit, že to povede k uvolnění ekologicky významných látek do životního prostředí nebo jejich přenesení do recyklovatelných frakcí
- Materiálová recyklace plastových a dřevěných obalů s halogenidovými nebo těžkými kovy obsahujícími aditiva, impregnace nebo barvy je povolena pouze tehdy,
- příslušné látky nebo přídatné látky musí být přidány k novému výrobku z důvodu technických požadavků a
- použití není zakázáno jinými právními předpisy.
V další části projektu byly prezentace a diskuse zaměřeny na vývoj a přípravy nové legislativy (k předložení v polovině roku 2019) zpracování OEEZ v SRN (zástupce UBA Německo – Dr. Kummer). SRN mj. zvažuje jiný přístup k limitu 2 000 ppm BR v plastech, s ohledem na vývoj v oblasti omezení decaBDE a materiálovou recyklaci co nejvyššího množství plastů. Dále byly prezentovány zajímavé výstupy pracovních skupin k problematice selektivního odstranění nebezpečných součástí EEZ a jednotlivých skupin OEEZ. Byly identifikovány rizika konvenčního zpracování (např. CRT skla – zjištěné imise Cd a Pb v okolí zpracovatelských zařízení), dále byla prezentována problematika sběru a zpracování fotovoltaických panelů, baterií, tonerů, kondenzátorů atd.)
Poslední část workshopu byla věnovaná diskusi a zpracování materiálu týkajícího se klasifikace OEEZ, směsí a částí z OEEZ pro účely zařazení do katalogu odpadů a zejm. pro účely přeshraniční přepravy (režim zelený seznam vs. notifikace). Dokument by měl přispět k harmonizaci přístupů jednotlivých MS v rámci vymáhání a kontroly při přepravě odpadů přes hranice členských států.
Výstupem z projektu bude zpráva, která bude před finálním vydáním připomínkována a předložena GA IMPEL a mj. i Evropské komisi.