Česká inspekce životního prostředí
Cestovní zpráva ze zahraniční pracovní cesty v Rumunsku
Účastníci: Tomáš Augustin (Ř-ČIŽP, KIA)
Datum konání cesty: 30. 9 – 3. 10. 2015
Místo jednání: Bukurešť, Rumunsko
Účel cesty:: Účast na Implementačním projektu IMPEL k směrnici o průmyslových emisích a na schůzce Expertního týmu: Průmysl a ovzduší.
Cestovní zpráva předložena dne: 27. 10. 2015.
Podpisy účastníků:
Cestovní zprávu schválil:
Anotace:
Augustin T.: Cestovní zpráva ze zahraniční pracovní cesty v Rumunsku, 30. 9. - 3. 10. 2015
Počet stran: 6
Ř – ČIŽP, KIA
Říjen 2015
Záznam ze schůzky projektového týmu sítě IMPEL v rámci projektu Vzájemné společné návštěvy průmyslu inspektory a povolujícími orgány, za účelem dosažení rovných podmínek zavedení Směrnice o průmyslových emisích - Mutual joint visits of industry inspectors and regulators to achieve a level playing field implementation of the IED a z jednání Expertního týmu – průmysl a ovzduší.
Schůzka projektového týmu:
Projektový manažer: Horst Buether, Německo
Schůzka projektového týmu se uskutečnila 1. – 2. 10. 2015. Jednání se účastnilo 23 zástupců členských států IMPEL. Za Českou republiku se zúčastnil Tomáš Augustin za ČIŽP.
Úvod jednání byl věnován přivítání, představení členů projektového týmu, představení projektu (cíle a úkoly) a programu schůzky.
Následně Florin Homorean (National Environmental Guard, Rumunsko) přednesl prezentaci týkající se povolovacího procesu a inspekční činností v Rumunsku.
V Rumunsku je odpovědná za povolování zařízení a činností, které ohrožují životní prostředí Národní agentura ochrany přírody (EPA). EPA rovněž spravuje informace o životním prostředí, provádí dohled a monitoring životního prostředí a podává zprávy o stavu životního prostředí.
National Environmental Guard (NEG) provádí inspekce a prosazuje zákony o životním prostředí (průmyslového znečištění, odpady, REACH, ochrana přírody, CITES, aj.) NEG je zodpovědná za kontrolu plnění povolení (včetně stížností) a podporu dodržování předpisů. NEG poskytuje informace veřejnosti.
Fond životního prostředí vybírá daně, poplatky a příspěvky (znečištění ovzduší, obalové odpady, skládky, nebezpečné látky, lov atd.) Financuje "zelené projekty" (Zelený dům, zalesňování, nahrazení znečišťujících vozidel, čistírny odpadních vod, parky, obnovitelné zdroje energie, atd.)
Roční plán činnosti inspekce je vypracován a předložen ke schválení Ministerstvu životního prostředí, vod a lesa (MEWF). Roční plán činnosti inspekce se skládá z Analýzy činnosti; Navrhovaných cílů; Akčního plánu; Inspekčního plánu a rozpočtu. Roční plán činnosti inspekce je pravidelně vyhodnocován a aktualizován, kde je to vhodné.
Cíle inspekční činnosti jsou navrhovány způsobem SMART (konkrétní, měřitelné, dosažitelné, realistické a včasným způsobem).
Akční plán sdružuje všechny identifikované cíle a stanoví opatření nezbytná pro dosažení cílů, očekávané výsledky, přidělené zdroje, lhůty a osoby odpovědné za provádění různých aspektů plánu.
Roční Inspekční plán se skládá z: aktualizovaného registru zařízení; seznamu zařízení, na kterých bude provedena kontrola v daném roce (program kontrol); a přehledné tabulky kontrol. Tyto zařízení jsou seřazeny na základě posouzení rizik. Posouzení rizik se zaměřuje na kritéria vlivů na životní prostředí, které berou v úvahu: složitost zařízení; umístění zařízení ve vztahu k citlivým oblastem (obytné a/nebo přírodní chráněné oblasti); emisí do ovzduší (kvalitativní, nikoliv kvantitativní); Emisí do vod (kvalitativní, nikoli kvantitativní); oblast znečištěné půdy; množství nebezpečných odpadů; množství odpadů neklasifikovaných jako nebezpečné; kategorie kanalizace; zápach; hluk a vibrace a skóre přiřazeného inspektorem. Do úvahy se berou také výkonová kritéria zařízení: aplikování BAT; EMAS / ISO; počet pokut; výše pokut; počet a typy doplňujících navazujících akcí; počet trestných činů, počet mimořádných stavů a nehod; frekvence sledování emisí do ovzduší; frekvence monitorování emisí do vody; frekvence monitorování emisí do půdy; počet stížností a skóre přiřazené inspektorem.
Prováděny jsou plánované a neplánované kontroly (stížnosti, mimořádné situace, havárie, následné kontroly,…). Inspekce jsou prováděny v týmu, který se vždy skládá minimálně ze 2 inspektorů.
Inspekce zahrnuje následující fáze:
Příprava - Shromažďování a vyhodnocování dostupných údajů týkající se zařízení, včetně provozovatelových monitorovacích zpráv, inspekčních zjištění z předchozích kontrol, stanovení cílů kontroly - které environmentální aspekty nebo části zařízení budou kontrolovány, včetně spolupráce s jinými orgány. V případě běžných kontrol je oznámení inspekce zasláno provozovateli příslušného zařízení (datum kontroly na místě, inspekční cíle); Oznámení kontroly se neposílá v případě, že jsou podezření na nezákonné porušování podmínek povolení, které způsobují znečištění.
Kontrola na místě: Zahajovací schůzka; Kontrola zařízení; Vypracování inspekční zprávy a Zprávy o pokutě, je-li to vhodné; Ukončující schůzka.
Dokončení kontroly: (registr inspekčních zpráv v papírové i elektronické verzi; oznámení EPA pro pozastavení povolení, v případě porušení podmínek povolení; oznámení prokurátorovi v případě trestného činu; sledování uložených sankcí).
Inspekční zprávy nejsou zatím veřejně přístupné, ale papírové registry ano.
NEG komisaři jsou kompetentní ke kontrole:
• Dodržování environmentálních povolení
• Ochrany ovzduší
• Ochrany půdy a podzemních vod
• Odběru a použití vody; vypouštění odpadních vod
• Nakládání s odpady
• Hluku
• REACHe
• Ochrany přírody
• Lovu
Komisaři mohou jít kdykoliv do zařízení nebo provozovny, ve které existuje důvodné podezření, že jsou prováděny činnosti s negativním dopadem na životní prostředí. Mohou provádět inspekce, kontroly, šetření a vyžádat si jakékoli dokumenty a informace. Mohou požádat o doklady totožnosti, s cílem identifikovat osoby, které porušují, nebo jsou podezřelé z porušování ustanovení zákona. Mohou vykonávat, společně s policejními orgány, kontroly dopravních prostředků, kde jsou náznaky vztahující se k porušování předpisů. Jsou schopni zabavit zboží a dopravní prostředky používané ke spáchání protiprávního jednání. Mohou se zúčastnit, spolu s příslušnými orgány, konkrétních kontrol na hraničních přechodech. Odebírají vzorky.
Prosazovací nástroje jsou: varování; uložení nápravných opatření; pokuty; oznámení o pozastavení nebo zrušení povolení; pozastavení činnosti; zabavení zboží (použité nebo vyplývající z protiprávního jednání); a oznámení trestných činů prokurátorovi.
Po prezentaci týkající se inspekční činnosti v Rumunsku byli účastníci seznámeni s výsledky tří pracovních skupin utvořených v rámci tohoto projektu:
- hodnocení nedodržení
- informování veřejnosti
- řešení při zavření / úpadku zařízení
T. Augustin byl členem pracovní skupiny informování veřejnosti. Na základě těchto prezentací a následné diskuse bylo konstatováno, že téma:
- Hodnocení nedodržení – je potřeba dopracovat. V dalším průběhu schůzky se sešla tato pracovní skupina a pracovala na dopracování tohoto tématu.
- Informování veřejnosti je vypracované do finální podoby a uzavřené.
- Řešení při zavření / úpadku zařízení – vypracované do finální podoby, pouze bude rozeslán ostatním členům projektového týmu dotazník. týkající se povinnosti vytváření finančních rezerv pro zařízení v jednotlivých zemích.
John Seager – prezentoval návrh obsahu průvodce, který má být vytvořen v rámci tohoto implementačního projektu a dále proběhla diskuse k tomuto tématu. Byl předložen i návrh na elektronickou interaktivní verzi tohoto průvodce. Dále bylo diskutováno, jak implementovat výsledky jednotlivých pracovních skupin do tohoto průvodce.
V další části byl prezentován pokrok v rámci nových pracovních skupin (BREFy, Vlastní monitoring a reporting, Nástroje ). Tyto 3 skupiny byli ustanoveny a práce v těchto skupinách byla započata na schůzce projektového týmu (PT) v Mons. Přítomni byli seznámeni s dosavadními výsledky práce v těchto skupinách.
Dále proběhla schůzka členů těchto pracovních skupin a byly diskutovány prioritní témata v rámci těchto skupin, identifikovány příklady dobré praxe v jednotlivých zemích, a vyplňování nejasných mezer vyplývající ze směrnice o průmyslových emisích. T. Augustin je členem pracovní skupiny Vlastní monitoring a reporting.
Na závěr proběhla diskuse všech zúčastněných členů projektového týmu nad prioritními tématy a dohodnutí postupu, jak pokračovat v rámci jednotlivých pracovních skupin a diskuse nad budoucí strukturou projektu (diskuse k ToR 2016). Bylo odsouhlaseno, že pokračování projektu by mělo probíhat stejně jako doposud a ne v rámci menších projektů.
Dále bylo diskutováno nad možností uskutečnění první společné inspekce v malé skupině (max. 3 lidi), kdy by byli zahraniční inspektoři vtaženi do procesu příprav, vlastní kontroly i reportingu. Jako vhodné místo pro začátek se jeví oblast Beneluxu (účast Belgie, SRN, Nízozemí).
Bylo dohodnuto, že ToR pro rok 2016 by měl být předložen k přijetí valnému shromáždění v Lucembursku. Nedostatky zmíněné v uživatelské příručce, jsou považovány za možné oblasti práce projektového týmu v roce 2016. Stejně jako tento rok, měly by být v roce 2016 dvě projektové schůzky a workshop, kdy záměrem je, aby se WS konal v září / říjnu.
Jednání Expertního týmu – Průmysl a ovzduší
Schůzka expertního týmu se uskutečnila 2. 10. 2015. Jednání se zúčastnilo 16 zástupců z 12 členských států IMPEL.
Úvod jednání byl věnován přivítání, představení zúčastněných, a programu jednání. Vedoucím Expertního týmu je Horst Buether, Německo.
Horst Buether představil vstup daný expertním týmem Průmysl a ovzduší do víceletého strategického plánu IMPELu.
Byly představeny 4 návrhy projektů na rok 2016.:
- IED implementační projekt
- Nařízení k suchozemské těžbě ropy a plynu
- Sdílení zkušeností s výjimkami z úrovní emisí spojených s nejlepšími dostupnými technikami podle směrnice o průmyslových emisích
- IED/IPPC povolení: Environmentální benefity vs. Ekonomické úsilí
IED implementační projekt
Horst Buether přednesl v krátkosti prezentaci o práci na IED implementačním projektu, včetně diskuse vedené v předchozích dvou dnech v rámci jednání projektového týmu a možných budoucích aktivit IED implementačního projektu (nový ToR pro 2016). Horst podtrhnul pokrok, který byl udělán od minulé schůzky projektového týmu.
Všichni zúčastnění ET dali podporu aktivitám navrženým v rámci tohoto projektu pro rok 2016.
Projekt: IED/IPPC povolení: Environmentální benefity vs. Ekonomické úsilí
V představení návrhu tohoto projektu Romano Ruggeri podtrhnul příležitost nalézt spojitost mezi náklady na implementaci Směrnice o průmyslových emisích a výstupními indikátory ŽP.
K návrhu tohoto projektu bylo diskutováno, že priority by více měly být dány na posouzení nákladů z neprovedené nebo špatně provedené implementace IED a škod na ŽP s tím spojených, než se zaměřovat na posouzení nákladů na implementaci pouze pro provozovatele.
Z návrhu projektu nebylo jasné jaké benefity IMPELu a jeho členům by tento projekt přinesl. Na základě diskuse týkající se případných cílů a benefitů v rámci tohoto projektu předkladatel (Romano Ruggeri, It.) navrhnul, že provede změny v návrhu tohoto projektu a předloží ke schválení na rok 2017.
Projekt: Nařízení k suchozemské těžbě ropy a plynu
Duncan Mitchel (Velká Británie) přednesl prezentaci týkající se doposud vykonaných činností a představil nový ToR pro další fázi tohoto projektu.
Projekt dostal podporu od členů ET.
Projekt: Sdílení zkušeností s výjimkami z úrovní emisí spojených s nejlepšími dostupnými technikami podle směrnice o průmyslových emisích
Navržený projekt je pokračováním projetu, který probíhal v roce 2014. Tento předchozí projekt ukazuje, že všechny regulační orgány v celé Evropě se potýkají s problémy při provádění těchto ustanovení IED a nejsou žádné závěry o tom, jak se s tímto vypořádat. Toto je způsobeno také proto, že je krátká doba od účinnosti IED a v předchozím projektu nebyly identifikovány žádné výjimky.
Očekávané výsledky navrhovaného projektu jsou porovnání postupů v členských organizacích IMPEL i vypracování pokynů. Byl projednán návrh, aby se tento projekt stal součástí IED implementačního projektu a neprobíhal samostatně. Pro dokončení diskuse na toto téma bylo navrženo pracovat s oběma možnostmi: Projekt běží nezávisle, pokud budou k dispozici finanční prostředky a v případě že nebudou finanční prostředky, tak integrovat tento projekt do IED implementačního projektu.
Na základě hlasování projekt získal podporu většiny členů ET.
Dále byl proveden žebříček projektů na rok 2016 (každý člen přidělil jednotlivým projektům prioritu 1-3). Před vlastním hlasováním Horst Buether zúčastněné seznámil se skutečností, že z důvodu možného nepokrytí rozpočtu na všechny 3 tyto projekty pravděpodobně lze předpokládat, že pro rok 2016 budou Valným shromážděním schváleny pouze 2 projekty z tohoto expertního týmu. Na základě provedeného hodnocení byl stanoven následující žebříček:
1. IED implementační projekt (42 bodů)
2. Nařízení k suchozemské těžbě ropy a plynu (22 bodů)
3. Sdílení zkušeností s výjimkami z úrovní emisí spojených s nejlepšími dostupnými technikami podle směrnice o průmyslových emisích (20 bodů)
Tyto projekty budou předloženy ke schválení s danou prioritizací Valnému shromáždění.
Byl ustanoven řídící výbor ET – Horst Büther, Florin Homorean, Martine Blondeel, Marinus Jordaan a pravděpodobně Guenter Dussing (který nebyl jednání přítomen, ale předběžně potvrdil zájem).
Rovněž byla diskutována spolupráce s ostatními sítěmi a aktivitami - spolupráce s Výborem kompetentních orgánů (Seveso Společenství), je příležitost k výměně osvědčených postupů a odborných znalostí při implementaci práva EU. Proto zástupce z této sítě bude pozván k účasti na budoucích aktivitách zastřešených ET.
Nebylo rozhodnuto kdy a kde se uskuteční další schůzka expertního týmu. Zkušenost ale ukázala, že členové se nezúčastní schůzky expertního týmu na svoje vlastní náklady, proto tyto schůzky budou organizovány společně s ostatními IMPEL událostmi. V roce 2016 je nejpravděpodobnější, že schůzka expertního týmu bude konána dohromady s IED implementačním workshopem (pravděpodobně podzim 2016).
Závěr: Bylo dohodnuto, že rámci tohoto projektu bude následovat další schůzka projektového týmu. Místo a termín této schůzky (pravděpodobně jaro 2016) nebyl zatím stanoven. Bylo dohodnuto, že následující pracovní priority tohoto PT budou: BAT, Vlastní monitoring a reporting, Nástroje. V období do další schůzky projektového týmu proběhnou práce na těchto prioritních tématech, tak aby byly připraveny pro následující schůzku projektového týmu, kde by tato témata měla být podrobněji rozpracována a podrobena další diskusi. Do konce října 2016 musí být předány finální výsledky prvních pracovních skupin (Hodnocení nedodržení, Informování veřejnosti, Řešení při zavření / úpadku zařízení), aby mohly být zapracovány do připravovaného IMPELovského průvodce tvořeného v rámci tohoto projektu.
Zpracoval: Tomáš Augustin
V Brně dne 27. 10. 201