Zpráva ze zahraniční pracovní cesty
Cluster 1 + 3 – Paříž, 12.10. - 13.10.2011
Účastník cesty: Lenka Němcová
Zprávu schválil: Mgr. Milan Bukolský, pověřený řízením ČIŽP
Účastníky společného zasedání Clusteru 1 a 3 přivítal Horst Büther, předseda Clusteru 1, byl schválen program Clusteru 1 a byly schváleny závěry ze schůzky Clusteru 1 v Budapešti, který se konal 24. - 25.3.2011.
Pokračující aktivity:
Dělání správných věcí pro přeshraniční přepravu odpadů
Návrh příručky pro plánování inspekcí přeshraniční přepravy odpadů byl zaslán k připomínkám a v roce 2012 bude uspořádán workshop, kde bude finalizován návrh příručky. První návrh příručky bude dán na Basecamp Clusteru 1 a Clusteru 2.
Ukončené projekty:
IRI Lotyšsko – 10.5. - 13.5. 2011
V květnu proběhlo IRI v Lotyšsku. Za lotyšskou stranu se IRI účastnilo 20 pracovníků Inspektorátu a dalších organizací. Jako oblasti pro další možný rozvoj byl identifikován sběr dat a rozvoj školení. V rámci ekonomické krize již na Inspektorátu neproběhlo 3 roky ani jedno školení. Bylo doporučeno školení vlastními zaměstnanci, vždy jeden navštíví školení a vyškolí ostatní zaměstnance.
IRI Chorvatsko – 7.6. - 9.6.2011
V červnu proběhlo již 15. IRI v Chorvatsku. IRI trvalo pouze tři dny a projektový tým upozornil, že by IRI mělo probíhat alespoň 3,5 dne – jinak není možné se detailně seznámit s prací Inspektorátu. IRI se zabývalo pouze inspekčními aktivitami, nebylo zahrnuto povolování a bylo zaměřeno na IPPC a Seveso. Jde také o první hodnocení v rámci IRI u země, která ještě není členem EU. Kladně byl hodnocen systém školení a program pro plánování inspekcí dle hodnocení rizik, využívání tematických inspekcí, svolávání předběžné schůzky před společnými kontrolami s jinými úřady, kde jsou identifikovány priority, účast v projektu Easytool, kontrola plánovaných oproti uskutečněným inspekcím, která probíhá každý měsíc. Dále jsou pořádány školící kurzy pro provozovatele i pracovníky. Skolící systém je profesionální a systematický, v rámci výroční zprávy jsou uváděny návrhy pro možná zlepšení pro příští rok a inspekční zprávy jsou veřejně přístupné.
Oblasti pro možná zlepšení jsou další možná kritéria pro priority inspekcí, nekontrolovat činnosti s nízkým rizikem během každé inspekce, snažit se získat mladé inspektory, většině inspektorů je mezi 40 – 50 lety.
Srovnávací program pro inspekce skládek a prosazování
Návrh závěrečné zprávy projektu byl zaslán ke komentářům a připomínkám. Projekt vycházel z toho, že jsou v EU nelegální skládky a pak skládky, které mají povolení, ale při jejich zakládání nebylo postupováno v souladu s povolením, zvláště rumunský problém. Dále je potřeba redukovat množství biologicky odbouratelného odpadu do roku 2016 o 35% ve srovnání s rokem 1995, projekt porovnal národní strategie pro snížení těchto odpadů. Na skládkách by mělo být zakázáno ukládat biologicky odbouratelné odpady, jejich zákaz již funguje v Německu a Rakousku, EU by měla mít jednotnou strategii v této oblasti. Z projektu vyplynulo, že všichni účastníci jsou pro spalovny komunálních odpadů ve velkých městech nad 500 000 obyvatel, proti je pouze Velká Británie.
Srovnávací projekt týkající se kvality ovzduší v průmyslově znečištěných oblastech (PIAQ)
Zatím není vypracována závěrečná zpráva, zpráva bude diskutována na příštím setkání clusteru 1.
Ukončené projekty s následným návrhem pokračování projektu:
Stanovení úkolů a monitoring činnosti inspekcí
Byla navržena závěrečná zpráva. Projekt se skládal z dotazníku a telefonického interview s vybranými inspektory. V druhé fázi projektu v roce 2012 by mělo být uspořádáno setkání, kde by měly být diskutovány zjištění z dotazníků + případová studie.
Zajištění souladu s legislativou skrze manažerské systémy podniků
Vzhledem k tomu, že Německo nesouhlasilo s návrhem závěrečné zprávy projektu, bude závěrečná zpráva znovu zaslána všem členským státům IMPEL k připomínkám. Druhá část projektu bude odložena a diskutována na dalším setkání Clusteru 1.
Spojení implementace rámcové směrnice o vodách a implementace IPPC směrnice
V první fázi projektu byl vytvořen a rozeslán dotazník, projektový tým zpracoval závěry plynoucí z dotazníků a byl uspořádán workshop. Je možné zjistit spojení IPPC s další legislativou – směrnicí o podzemních vodách, nařízením REACH, nařízením E-PRTR (Evropský registr úniku a přenosů znečišťujících látek), IPPC BREFs a rámcovou směrnicí o odpadech. Pracovní spojení mezi IPPC regulátory a vodohospodáři je hlavně v oblasti povolení, definování měření – kdy a kde, monitoringu (co, kde a kdy), inspekce a prosazování a v rámci revizí povolení. Ve druhé fázi projektu by měla být vypracována studie a proběhnout workshop.
Energetická efektivnost při povolování a inspekcích
V rámci projektu bylo diskutováno, co je nutné uvádět v povolení, proběhla diskuse o indikátorech. Projekt se týká 4 sektorů průmyslu: výroba železa, výroba skla, cementárny a mlékárny. Zatím v rámci projektu proběhla jedna schůzka projektového týmu a 2 schůzky expertního týmu. V rámci druhé fáze projektu by měl proběhnout workshop, kterého by se měly zúčastnit zástupci všech členských států IMPEL.
Strategie prosazování – podobné přístupy, odlišnosti a nejlepší praxe
Cílem projektu je vypracovat katalog „dobré praxe“ ve strategii prosazování Bude vypracován dotazník a pořádána interview s provozovateli a s externími partnery. Výsledky 1. fáze projektu, získané z dotazníků a interview budou diskutovány a analyzovány na workshopu v druhé fázi projektu v roce 2013 a dále bude diskutován vliv směrnice o průmyslových emisích na inspekce a prosazování.
Zlepšování povolování a inspekcí prasečích farem pod IPPC
Ve druhé fázi projektu v roce 2011 byl uspořádán workshop, kde byly diskutovány problémy a potřeby. Ve třetí fázi projektu v roce 2012 by měla být zpracována příručka. V rámci projektu byly a budou vykonány i společné inspekce. Ve 4. fázi projektu proběhne workshop, kde bude diskutován návrh příručky a závěrečné zprávy.
Aktualizace probíhajících projektů
EasyTools – fáze 2
V rámci projektu byly srovnávány již existující systémy hodnocení podle rizik. Byl vypracován nový matematický algoritmus s rizikovými kategoriemi.
Kritéria rizik: typ a druh zařízení, riziko pro lidské zdraví a životní prostředí, odchozí transfery odpadů, odpad , který je dovezen, kvalita místního životního prostředí, citlivost/vnímavost místního životního prostředí, riziko havárie, hluk a vibrace, úniky do vod, úniky do půdy, úniky do ovzduší.
Kritéria činnosti provozovatele: shoda s legislativou, postoj/přístup provozovatele a EMAS
Základem pro využití programu IRAM je, že hodnocení je činěno na internetové aplikaci, každá země má svého inspekčního koordinátora, který je zodpovědný za nastavení systému, inspektor bude pouze hodnotitel pro své provozovatele.
Využití a efektivnost alternativních přístupů k inspekcím pro zajištění souladu s legislativou
Projekt navazuje na projekt o indikátorech v životním prostředí. Průzkum byl prováděn v dubnu a květnu a to jak prostřednictvím dotazníku, tak i interview. Projektový tým se zvláště soustředil na zkušenosti ve využívání alternativních přístupů při inspekcích životního prostředí. V říjnu byl uspořádán workshop v Bruselu a byla napsána zpráva, která je dána k připomínkám účastníkům workshopu a byl připraven komunikační plán.
Připravovaná konference „Lekce získané z havárií“
Konference proběhne ve dnech 16. a 17.11.2011. Inspektoři budou prezentovat havárie s tím, že se budou soustředit na environmentální a zdravotní aspekty. Bude prezentováno 13 havárií.
Výměna inspekčních zkušeností při inspekcích skládek ve členských státech IMPEL
Byl vypracován nový návrh projektu a byl založen Basecamp. V říjnu bude pořádán workshop na Sardinii, kterého se zúčastní 10 inspektorů, včetně českého zástupce. Na tomto projektu je spolupracováno s EK.
Nové návrhy projektů:
Implementace EIA na základě případů
Hlavními cíli projektu je:
-
srovnat jaké informace jsou požadovány k určení zda má být vykonána EIA
-
výměna zkušeností jaké přístupy jsou používány pro EIA
-
identifikace dobré praxe
-
výměna informací o existujících příručkách.
Projekt bude postaven na základě jednoho nebo dvou konkrétních případů. Workshop proběhne v Salzburgu.
DECO projekt - projekt o postupech dekontaminace a monitoringu podzemních vod a půdy v průmyslově znečištěných oblastech
Projekt by měl proběhnout ve dvou fázích:
Fáze 1: Výměna informací a zkušeností o klíčových oblastech regulace
Fáze 2: Identifikace dobré praxe v oblastech s dekontaminovou podzemní vodou a půdou a monitorování, na místní, regionální a národní úrovni v členských zemích IMPEL
Cíle, které mají být dosaženy:
-
výměna informací o dekontaminačních procesech, monitorovacích postupech a o implementaci směrnice o podzemních vodách skrze dotazník a workshop
-
Identifikace dobrých praxí při dekontaminaci půdy a podzemních vod a jejich účinnost
-
zhodnocení efektivity výsledků různých postupů , plány a programy pro kvalitu půdy a podzemních vod
-
Identifikace dobré praxe EU
-
Návrh projektové zprávy obsahující zjištění, závěry a doporučení
Projekt nebyl schválen, bude ještě přepracován a dán ke schválení na clusteru 1 v březnu 2012, po schválení by první fáze projektu měla proběhnout v roce 2012.
Projekt: Zabránění opakování průmyslových havárií
Hlavním cílem projektu je zjistit, na příkladu jedné průmyslové havárie, zda došlo k „ poučení se z této havárie“ a byly provedeny změny v regulaci a při inspekcích, které vykonávají příslušné úřady a v opatřeních, které byly provedeny provozovatelem..Výsledkem bude přehled akcí, které byly iniciovány havárií a doporučení. Projekt byl stejně jako projekt DECO odložen ke schválení na Cluster 1 v březnu 2012.
Dále byly schváleny projekty IRI v Itálii a na Islandu.
Projekt „Směrnice o průmyslových emisích a REACH“
Gizela Holzgraefe z Německa iniciovala diskusi, zda by účastníci Clusteru považovali za přínosné, kdyby do příštího Clusteru navrhla projekt týkající se propojení směrnice o průmyslových emisích a REACH. Z diskuse vyplynulo, že by bylo dobré s projektem tohoto typu ještě počkat.
Projekt - Inspekce průmyslových zařízení v souladu se směrnicí o průmyslových emisích
Cílem projektu je zorganizovat výměnu informací týkající se „nejlepších praxí pro implementaci článku 23 směrnice o průmyslových emisích, s tím, že se vezmou v úvahu příručky o plánování inspekcí a hodnocení rizik, které již byly sítí IMPEL vypracovány a požadavky uvedené v článku 23:
-
zpracovat model inspekčního plánu
-
zpracovat model inspekčního programu
-
převedení všeobecného hodnocení rizik v článku 23 do praktických kritérií pro hodnocení rizik jako jsou praktické příklady
-
jak využít webovou aplikaci IMPEL pro hodnocení rizik v tomto kontextu
-
propojení neplánovaných a plánovaných inspekcí s inspekcemi vztahujícími se k ostatním inspekcím, které se vztahují k jiné legislativě životního prostředí (např. inspekce pod Seveso).
-
Příprava a zveřejňování inspekčních zpráv
Projekt – povolování dle směrnice o průmyslových emisích
Cílem projektu je „cvičení“ pro členské státy, které bude zaměřeno na výměnu požadavků pro udělení povolení podle nových požadavků směrnice o průmyslových emisích. (IED)
-
Irsko připraví „imaginární“ scénář udělování povolení
-
Tento scénář pokryje zařízení, které již mají povolení (IPPC, velké spalovací zařízení atd.) a po kterých budou požadovány změny v povolení, aby splnily požadavky vyžadované pro povolení podle směrnice o průmyslových emisích.
-
Irsko jako vedoucí projektu bude prezentovat problém jako návrh pro požadované změny a bude konfrontovat regulátora z členské země IMPEL s otázkou, jaké budou požadované změny po zařízení požadované podle IED, co bude potřeba pro revizi povolení.
-
Irsko připraví žádost o povolení IED. Scénář bude jednoduchý ale, na základě dokumentů BREF pod IED a BAT
-
Regulátor z členského státu popíše, jak byl problém zásadní změny v povolení řešen
-
Regulátor potom (před plánovaným workshopem v Irsku 2012) připraví povolení IED a předloží ho vedoucímu projektu.
-
Všechny změny a všechny návrhy povolení IED budou zaslány všem účastníkům z členských zemí
-
na workshopu v Irsku budou povolení analyzována a bude moci být navržena nejlepší praxe pro povolení podle směrnice IED
Společné zasedání clusteru 1 a 3 bylo zahájeno prezentací Eugena Mazura z OECD
Eugene Mazur z OECD nás seznámil s projektem OECD „Prosazování v decentralizovaných systémech řízení“
Závěrečná zpráva projektu analyzuje přístupy k řízení monitoringu shody s legislativou a prosazování v několika zemích OECD s decentralizovaným systémem řízení. Zaměřuje se zejména na strategie a instrumenty pro dosažení konzistence při implementaci do národní legislativy. Zpráva obsahuje detailní přehled zkušeností ze Španělska, Švédska, Švýcarska a USA a některé příklady z dalších několika zemí. Tři elementy prosazování jsou klíčové k zajištění konzistence: monitoring shody s legislativou, výběr nástrojů pro prosazování, včasnost odpovědi na nesoulad s legislativou a výše pokuty při zjištění nesouladu s legislativou
Ve zprávě jsou uvedeny příklady dobré praxe a navrženo několik návrhů jak je využít k zajištění konzistence při implementaci základních elementů programů prosazování.