Cestovní zpráva ze zahraniční pracovní cesty
Termín cesty: 1. – 4. 3. 2010
Zahraniční cesta do: Anglie (Londýn)
Účel zahraniční cesty: IMPEL E-Waste Workshop
(2. část mezinárodní akce v rámci projektu IMPEL/TFS - WEEE)
Účastníci cesty: Ing. Kocábek Martin, oddělení odpadového hospodářství OI České Budějovice
1. Název a adresa navštívené organizace:
Pořádající organizace: The Environment Agency (EA)
2. Místo konání:
Londýn a okolí
3. Účel cesty:
Účast na mezinárodní konferenci zaměřené na problematiku přeshraniční přepravy odpadů (elektrozařízení, elektroodpadů), a následné společné kontroly (zajištěné ze strany EA) vybraných subjektů zúčastněných na přeshraniční přepravě (exportu) těchto odpadů do zemí mimo EU.
4. Seznam osob, s nimiž bylo jednáno, včetně jejich funkcí a adres organizací, v jejichž jménu jednají:
Účastníci konference |
Funkce |
Organizace |
Stát |
Viktoriya Belokonska |
Junior Expert (WEEE) |
Ministry of Environment & Water |
Bulharsko |
Leo Buckers |
Project Manager |
VROM |
Holandsko |
Jon Engstrom |
Project Manager |
Swedish Environmental Protection Agency (EPA) |
Švédsko |
Harald Junker |
Federal Officer |
German Federal Environment Agency |
Německo |
Joszef Kelemen |
Project Manager |
Ministry of Enviroment |
Maďarsko |
Edyta Kozlowska |
Project Manager |
Environmental Protection Agency |
Polsko |
Emile Lindemulder |
Interpol Criminal Intelligence Officer |
Interpol |
Francie |
Catherine Nieuwenhove |
Inspector - Head of Service |
Brussels Environment - Env. Police Division |
Belgie |
Rene Rajasalu |
Leading Inspector |
Estonian Environmental Inspectorate |
Estonsko |
Stefan Stefanov |
Director of Waste Management |
Ministry of Environment & Water |
Bulharsko |
Cathryn Jones |
Project Officer |
Environment Agency |
UK |
Nigel Homer |
Technical Advisor |
Environment Agency |
UK |
Trevor Parish |
Intelligence Officer |
Environment Agency |
UK |
Chris Smith |
Project Manager |
Environment Agency |
UK |
Dále se workshopu a společných kontrolních akcí průběžně účastnilo cca 25 dalších zaměstnanců EA.
5. Společné kontroly se uskutečnily u těchto subjektů:
· Computer Aid International
· Green Resource Recycling LTD
6. Program pracovního setkání uskutečněného v rámci projektu IMPEL-TFS:
První den (1.3.2010)
Přílet, ubytování a setkání některých účastníků workshopu.
Druhý den (2.3.2010)
Proběhl workshop s následujícím tématickým rozvrhem:
· Zahájení workshopu a úvod (stručná informace k projektu)
· Náhled EA na problematiku možnosti rozlišení, zda se v případě elektrozařízení jedná o odpad či nikoliv
· Spolupráce EA s tzv. „Shipping lines“ – tj. přepravními společnostmi (např. MAERSK, Grimaldi, MSC,…) zajišťujícími lodní kontejnerovou přepravu nákladu (zboží, odpadů,…)
· Kontrolní činnost EA založená na sběru dat, jejich analýze a vyhodnocení.
· Praktický přístup EA k problematice kontrol přeshraniční přepravy (zejména exportu do rozvojových zemí Afriky, Asie,…) elektrozařízení
· Informace o Interpolu a jeho celosvětové pracovní skupině zaměřené na trestnou činnost spojenou s nelegálním exportem/importem elektrozařízení/elektroodpadů; funkce Národních ústředen Interpolu
· Příprava na společné kontrolní akce plánované na následující den (teoretická příprava)
Třetí den (3.3.2010)
Proběhly společné kontrolní akce zaměřené na nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady na lokalitách v Londýně a jeho okolí. Bylo vytvořeno celkem 10 pracovních (kontrolních) skupin, které provedly kontroly nakládání s použitými elektrozařízeními ve vybraných typech zařízení a u různých subjektů.
Večer po návratu ze šetření probíhala volná diskuse zaměřená na provedené kontroly a kontrolní postupy v různých zemích EU účastnících se tohoto workshopu a dále si Ing. Kocábek připravil krátkou prezentaci na následující den.
Ing. Kocábek se společně s dvěma zástupci EA (Cathryn Jones, Nigel Homer) zúčastnil šetření u dvou subjektů nakládajících s odpadními elektrozařízeními:
Computer Aid International
Jednalo se o subjekt, který přijímal dary v podobě použitých elektrozařízení (zejména stolní PC, laptopy, PC monitory,…) od různých dárců (domácnosti, firmy, školy, nemocnice,…). Tato elektrozařízení byla po důkladné kontrole a testování (resp. opravě či výměně náhradních dílů) opatřena samolepkou s čárovým kódem a po nahromadění většího množství prodávána (exportována) charitám a nevýdělečným organizacím zejména do Afriky a Jižní Ameriky (např. pro školy, apod.). Odpady vznikající z oprav elektrozařízení byly předávány k recyklaci. Zhruba 95 % přijatých elektrozařízení bylo opětovně materiálově použito k původnímu účelu. Některá elektrozařízení a náhradní díly jsou nabízeny k prodeji přes internet (ebay).
Green Resource Recycling LTD
Jednalo se o společnost, která ze sběrných dvorů sváží elektrozařízení odložená občany. Tato elektrozařízení jsou po důkladné kontrole a testování (resp. opravě či výměně náhradních dílů) opatřena samolepkou s čárovým kódem a po nahromadění většího množství prodávána (exportována) zejména do rozvojových zemí v Africe. Některá elektrozařízení a náhradní díly jsou prodávány přes internet na internetovém serveru ebay.
Čtvrtý den (4.3.2010)
Každá pracovní skupina prezentovala zjištění a výsledky z kontrol provedených předchozího dne. Proběhlo vyhodnocení společných kontrol a workshop byl ukončen. Po obědě proběhl přesun na letiště a následně odlet do ČR.
7. Závěr:
V rámci workshopu proběhlo seznámení jeho účastníků zejména s přístupy EA ke kontrolní činnosti zaměřené na ilegální export odpadních elektrozařízení. Dále byla okrajově zmíněna řada informací souvisejících s touto problematikou. Druhého dne workshopu proběhla řada kontrol u subjektů, které byly zúčastněné na exportu elektrozařízení (zboží/odpadů), kdy bylo účastníkům workshopu názorně předvedeno, jakým způsobem EA provádí kontroly týkající se nakládání s odpadními elektrozařízeními.
Anglie je jako ostrovní stát významným exportérem, a to i v oblasti nakládání s odpady. Již řadu let se potýká s ilegálním exportem odpadů, které vývozci deklarují jako nové či použité zboží. Tyto odpady směřují zejména do rozvojových zemí v Africe, Asii nebo Jižní Americe, kde jsou za naprosto nevhodných nekontrolovaných podmínek zpracovávány (např. demontovány či vypalovány/taveny) a na některých místech v důsledku neodborné manipulace s nimi dochází i k vážnému ohrožení či dokonce poškozování životního prostředí (plynné emise, tvorba divokých skládek i nebezpečných odpadů, apod.).
EA se zaměřuje zejména na identifikaci ilegálních vývozů odpadů (tento workshop byl zaměřen na odpadní elektrozařízení) a jejich eliminaci. Za tímto účelem pracovníci EA provádějí namátkové i cílené kontroly nakládání s odpady u jejich producentů, překupníků a u osob, které zařizují jejich vývoz z Anglie a dále dle možností dozorují exportované zásilky (deklarované jako zboží), zda se nejedná o nelegální export odpadů.
Vývoz je organizován jednotlivými osobami (podnikajícími subjekty) prostřednictvím několika námořních přepravních společností (tzv. „shipping lines“). EA se proto zaměřila zejména na zajištění spolupráce s těmito společnostmi, které pracovníkům EA na vyžádání poskytují informace o druzích a množství přepravovaných odpadů/zboží, jejich cílové destinaci a o osobě, která vlastní export zařizuje.
Pracovníci EA v rámci prvního dne workshopu a následně druhého dne při kontrolní činnosti v terénu účastníkům workshopu prezentovali způsob, jakým přistupují ke kontrolám přeshraničních přeprav odpadů. Jedná se o tzv. „intelligence led approach to enforcement“, tj. o kontrolní a donucovací přístup EA. Tento přístup je založen na sběru dat a informací, jejich vyhodnocení, analýze a sdílení.
Jedná se vcelku o tentýž inspekční přístup, jaký praktikuje i ČIŽP s tím rozdílem, že ČIŽP je jak kontrolní, tak i správní orgán, zatímco EA je pouze orgánem dozorovým a případná řízení jsou vedena státním zástupcem. Rozdíl v kontrolním přístupu EA je daný také legislativním rámcem, kdy EA má možnost kontrolovaný subjekt upozornit na závažná pochybení a předat svá zjištění k řízení státnímu zástupci, zatímco se jí v případě drobných (např. administrativních) pochybení nechává na uvážení, zda kontrolovaný subjekt pouze vyzve k nápravě zjištěného stavu (legislativní rámec nestanoví obligatorní povinnost uložit sankci v případě zjištěného pochybení).
Na rozdíl od České republiky se Anglie potýká s obrovským množstvím exportovaných odpadů a zboží, jelikož nedisponuje dostatečnými kapacitami pro využívání či odstraňování odpadů.
Dalším podstatným rozdílem je skutečnost, že v Anglii existuje řada subjektů (zařízení), ve kterých probíhá oprava a testování vyřazených elektrozařízení, které jsou následně (pokud při testech vyhoví nastaveným požadavkům) opětovně uvedena na trh v Anglii jako použité zboží (např. přímým prodejem přes internet – zejména na www.e‑bay.com) nebo jsou exportována jako zboží do rozvojových zemí, kde je technická vyspělost na nižší úrovni a dané přístroje zde najdou uplatnění. Tento systém opětovného použití vyřazených elektrozařízení před jejich recyklací či odstraněním je velmi žádoucí, avšak v ČR dosud nebyl vytvořen (i když zákon o odpadech s přednostním opětovným použitím vyřazených elektrozařízení ve svém znění počítá).
Dalším rozdílem v kontrolním přístupu EA a ČIŽP je skutečnost, že ČIŽP má povinnost (zejména dle zákona o státní kontrole) pořídit záznam o provedené kontrole, atd., zatímco pracovníci EA pouze v některých případech (např. je-li to nutné pro další postup) vyplňují jakýsi „formulář“. V rámci dvou šetření, kterých jsem se zúčastnil druhého dne workshopu, nebyl ze strany EA vyplňován žádný formulář, ani pořizována fotodokumentace. Jednalo se čistě o prohlídku „zařízení“ a popovídání si s provozovateli…Na můj dotaz mi bylo ze strany pracovníků EA sděleno, že po příchodu do kanceláře provedou záznam o provedené kontrole společně s uvedením hlavních bodů zjištění do centrálního informačního systému EA (elektronické databáze).
Po celou dobu konání workshopu byli jeho účastníci upozorňováni na nezbytnost vyhodnocování získaných dat a informací, jelikož bez tohoto přístupu by se nejednalo o plnohodnotné šetření ze strany kontrolního orgánu.
Dále byli účastníci workshopu upozorněni na existenci sítě INTERPOL, která se mimo jiné celosvětově zabývá i kriminalitou na úseku životního prostředí a nakládání s odpady, a na existenci jejích Národních ústředen, z nichž jedna sídlí též v České republice. Jedná se o:
Policejní prezidium České republiky
Odbor mezinárodní policejní spolupráce
Národní ústředna Interpolu
P. O. Box 62/MPS
Strojnická 27
170 89 Praha 7
Této národní ústředny je možné využívat pro předávání informací o ilegální přeshraniční přepravě odpadů, která by případně mohla být považována za trestný čin.
Účast na tomto workshopu byla velmi podnětná a je možné konstatovat, že ČIŽP v rámci své kontrolní činnosti využívá obdobných postupů jako EA v Anglii.
Schválil: 15.3.2010, Ing. Jiří Rypáček