ZPRÁVA ZE ZAHRANIČNÍ SLUŽEBNÍ CESTY
IRI (hodnocení inspekčního cyklu) ve Štýrsku
Místo: Graz
Účastník: Lenka Němcová
Termín: 13. 6. – 17. 6. 2016
Zprávu schválil: Ing. Erik Geuss, Ph.D.
V Rakousku žije 8,5 milionů obyvatel a pokrývá území 83 879 m2, je to federální stát a skládá se z 9 spolkových zemí. Parlament se skládá z národní rady a federální rady a federální vláda sestává z guvernéra a jeho zástupců a dalších členů vlády. Guvernér reprezentuje federální státy. Federální legislativa se týká zvláště průmyslu a obchodu, dopravy a infrastruktury, těžby, lesnictví, vody, EIA, odpadů čistého ovzduší, domácí ochrany zvířat a veřejného zdraví. Legislativa federálních států se týká zvláště ochrany přírody a krajiny, plánování, stavebnictví, energie, rybářství, myslivosti, sběru odpadů, kanalizace, zásobování vodou a odpadních vod. V Rakousku se nachází celkem 723 zařízení spadajících pod směrnicí IED.
Inspekce zařízení IPPC a to i těch, které spadají pod federální legislativu, jsou vykonávány správou federálních států (tzv. nepřímá federální správa).
Štýrsko
Štýrsko se skládá ze 13 okresů a statutárního města Graz. Je to druhý největší federální stát Rakouska a žije v něm 1 210 700 obyvatel. Partnerem IRI byl okres Voitsberg.
Štýrská zemská vláda se skládá ze 17 ředitelství, z čehož relevantními ředitelstvími pro životní prostředí jsou:
Ø Ředitelství 10 – zemědělství a lesnictví
Ø Ředitelství 13 – environmentální a regionální plánování
Ø Ředitelství 15 – energetika, technologie a bydlení
Ředitelství 15 má také v kompetenci environmentální inspekce
V rámci ředitelství 15 pracují i monitorovací jednotky, které měří kvalitu ovzduší, hluk, kvalitu vod a kvalitu podzemních vod.
V ředitelství 15 jsou zařazeni 4 koordinátoři environmentálních inspekcí a experti na ochranu ovzduší, ochranu před radiací a hlukem, ochranu vod, odpadového hospodářství a chemických látek a experti na strojní inženýrství.
Ve Štýrsku se dělí inspekce na:
Environmentální inspekce – jedná se pouze o plánované inspekce IPPC
Inspekce – jedná se o následné inspekce, pokud je nalezen nesoulad s legislativou a inspekce na základě stížností, havárií atd.. – tyto inspekce jsou v kompetenci okresu, inspekci vždy vede právník, který si zve podle svého uvážení experty z ředitelství 15
Vláda federálního státu je koordinátorem, vypracovává plán a program pomocí nástroje IRAM, má oddělení technických expertů a je odpovědná za krátkou zprávu z inspekce IPPC
Koordinátoři jsou odpovědni za:
· sestavení inspekčního plánu a programu
· koordinaci expertů při environmentálních inspekcích, aby docházelo ke kvalitní komunikaci - používají platformu na bázi Microsoft software – nazývanou databáze environmentálních inspekcí – jsou na ní uloženy i všechny kontrolní listy, formuláře, všechny výsledky měření a relevantní data pro inspekce a slouží i ke komunikaci mezi kompetentním orgánem, inspektory a koordinátory. Jsou zde uloženy i všechny relevantní povolení a monitorovací jednotky tam také ukládají údaje z měření
· vykonávají environmentální inspekce
· píší zprávu z environmentálních inspekcí (krátkou)
Program environmentálních inspekcí lze nalézt na www.edm.gv.at
Po vykonání inspekce musí být do 4 měsíců být vypracována krátká zpráva z inspekce a dána na internet, je přístupná veřejnosti.
Okresní úřad je kompetentním orgánem pro inspekce ŽP, vede inspekce ŽP a je zodpovědný za dlouhou verzi zprávy z inspekce.
Ve Štýrsku mají 131 zařízení IPPC a pro plánování inspekcí IPPC je využíván nástroj IRAM, ale skoro všechna zařízení mají frekvenci inspekcí stanovenu na jednou za 3 roky, pouze u 6 zařízení je frekvence inspekcí určena na 2 roky
Implementace IED:
· definice základní zprávy
· adaptace na soulad s novými BAT podmínkami do jednoho roku od publikace závěrů o BAT. Provozovatel musí informovat kompetentní orgán o nových závěrech BAT, které má vliv na jeho provoz
· do čtyř let musí být zařízení v souladu s novými závěry o BAT
· inspekční plán:
o inspekční plán je sestaven ministerstvem ŽP a ministerstvem ekonomických věcí
o součástí je registr všech zařízení, které plán pokrývá
o součástí je i postup jak sestavit program pro plánované inspekce
o inspekční programy jsou zpracovávány guvernéry 9 federálních států
o inspekce a zpráva jsou v kompetenci okresu (kompetentní orgán)
Pravidlem je, že osoba, která píše povolení, také provádí inspekci.
Závěry:
· směrnice o průmyslových emisích (IED) byla transponována do 9 sektorových zákonů. Holistický a integrovaný přístup je proto ohrožen
· Koordinátoři mohou pouze vykonávat environmentální inspekce pro část zařízení, kde se vykonávají činnosti pod IED
· provozovatel má informovat kompetentní orgán o změnách v závěrech o BAT. Není zde ale žádný mechanismus, aby bylo zřejmé, že kompetentní orgán při změnách v závěrech o BAT bude revidovat i povolení.
· kompetentní orgán nemá možnost revidovat situaci v povoleních u zařízení a sloučit je do 1 integrovaného povolení, u některých zařízení jde i o více než 200 povolení, jsou zařazena i povolení, která již neplatí a jediný kdo má právo neplatná povolení vyřadit je provozovatel
· z důvodu nízké frekvence inspekcí nemají experti a koordinátoři mnoho zkušeností s individuálními zařízeními
· je k dispozici mnoho dat z monitoringu, ale tyto data nejsou využívána při plánovaní pro prioritizaci inspekcí v rámci IRAM. Tyto data mají vliv pouze při plánování ročního rozvrhu
· IRAM je manipulován k tomu, aby většina zařízení měla frekvenci inspekcí každé 3 roky
· výsledky neplánovaných inspekcí nejsou komunikovány na denní bázi s koordinátorem.
· inspekční program je statický dokument, který popisuje pouze metodologii, seznam zařízení IED a jejich frekvenci inspekcí. Není uvedeno, jakých výsledků pro životní prostředí chce Štýrsko dosáhnout
· ředitelství 15 (koordinátoři a experti) je příliš závislé na iniciativě kompetentního orgánu. Kompetentní orgán také rozhoduje o předmětu environmentální inspekce, dokonce i proti doporučení expertů.
· nejsou určeny inspekční cíle, indikátory a inspekční strategii definovanou pro zařízení IPPC
· inspekce je rigidní, mezi inspekcemi neexistuje žádný kontakt mezi zařízením a koordinátorem. Výsledkem je, že IRAM je aktualizován pouze jednou za tři roky po inspekci
· koordinátor ani experti se neúčastní následné inspekce nebo inspekce na základě stížnosti, pouze na požádání kompetentního orgánu
· mají havarijní službu 7 dní v týdnu 24 hodin denně
· v prosinci se koná setkání koordinátorů, expertů a kompetentního orgánu, na kterém je diskutován program na příští rok. Mají k dispozici data z měření a monitorovacích jednotek a podle těchto informací probíhá prioritizace
· mají velmi dobrý systém pro prioritizaci zařízení, která nejsou pod IED (cca 20 000). Hodnocení (KRIBA) slouží k prioritizaci zařízení spadajících pod průmyslové zákony
· EDM portál – kde lze nalézt inspekční plán, program, zprávy z inspekcí (zkrácené) a je dostupný veřejnosti
· provincie má k dispozici velmi mnoho expertíz a proto mohou být prováděny environmentální inspekce na vysoké úrovni
· mají velmi dobré laboratoře
· dlouhá příprava na inspekci, ale poté inspekce trvá 1 den – tím jsou administrativní náklady provozovatele minimální
· environmentální platforma – pro inspektory, experty, monitorovací jednotky a kompetentní orgán
Možnosti pro další rozvoj:
· dát mandát ředitelství 15, aby mohlo vykonávat environmentální inspekce samostatně
· koordinátoři by také měli rozhodovat o tom, na co bude inspekce zaměřena
· dát právo, aby mohly provádět inspekci v celém zařízení a ne jenom v části, kde dochází k činnostem pod IED
· měly by být odpovědni také za následnou inspekci, když bylo zjištěno pochybení a za aktualizaci EDM systému
· ředitelství 15 by mělo být součástí prosazovací fáze
· měly by dostávat veškeré informace o neplánovaných inspekcí od kompetentního orgánu, aby byli schopni lépe prioritizovat svoji práci
· zavést mechanismus k zajištění, že povolení pro zařízení pod IED budou revidovány, když budou změněny závěry o BAT bez závislosti na provozovateli
· změnit legislativu, aby mohl kompetentní orgán mít právo revidovat povolení, když je to potřebné
· je třeba zvážit pro a proti tomu, aby jeden člověk psal povolení a poté dělal i inspekci