Zpráva ze zahraniční cesty
Účel cesty: 8. jednání expertní skupiny APC
Datum konání: 5. – 6.4.2016
Místo konání: Rakousko, Vídeň
Účastník jednání: Ing. Tomáš Mazal, inspektor OOV, ČIŽP, OI Brno
Předmětem této zprávy je záznam z 8. jednání expertní skupiny APC v rámci MKOD. Jednání se konalo ve dnech 5. – 6.4.2016 v Rakousku, ve Vídni, na půdě Oblastní policejního ředitelství.
1. Zahájení
Janez Polajnar zahájil jednání a přivítal všechny účastníky. Následovalo představení všech účastníků.
2. Informace sekretariátu
Sekretariát představil informace o činnosti MKOD v za uplynulé období
- 18. řádné zasedání MKOD
- 3. setkání ministrů zemí MKOD
- Danubis upgrade
3. Závažné havárie
V uplynulém roce nedošlo k žádné závažné havárii s přeshraničním dopadem. Rumunsko bylo požádáno o doplnění zprávy o nehodě v Moldova Veche.
4. Výsledky AEWS testování
Test 24/7 připravenosti listopad 2015
Test proběhl 3.11.2015. Hlavním cílem testu bylo vyzkoušet funkčnost varovného systému, trvalou pohotovost operátorů PIAC a základní užívání systému. Test potvrdil, že systém pracuje z technického hlediska dle očekávání a bez problémů. Hlavní výsledky testu byly následující:
• 12 PIAC center (MD, UA-Iz, RO, AT, BG, HU, SI, SK, UA-Uz, HR, CZ, DE) reagovalo v požadovaném limitu 3 hodin;
• 1 PIAC (RS) reagoval krátce přes požadovaný 3 hodinový časový limit;
• 1 PIAC (BA) nereagoval vůbec.
5. AEWS – ovládání a testování
Ze strany sekretariátu byl proveden rychlý přehled systému AEWS, základní funkce a ovládání systému. Byl představen způsob testování v průběhu roku 2015. Dále se probíraly veškeré náležitosti vydávání varovných a výstražných zpráv.
• PIAC centra by měla poskytnou faxová čísla do systému,
• Hlavička zprávy by se měla změnit tak, aby obsahovala název přeshraničního toku na prvním místě, PIAC kód na druhém místě a název incidentu na třetím místě na základě nastavení systému,
• PIAC centrům na straně příjemců zpráv by se měly automaticky odesílat upozornění, pokud nebude do dvou hodin vydáno potvrzení o přijetí,
• Veškeré komentáře by se měli zobrazovat na stránce incidentu,
• Domovská stránka AEWS by se měla automaticky obnovovat,
• Měl by se zobrazovat upozorňující „box“, pokud je během probíhajícího incidentu vyslána zpráva o dalším incidentu nebo pokud je vyslána neformální zpráva,
• Systém by neměl povolit zadání duplicitního názvu incidentu,
• Potvrzující SMS při incidentu by se měla odesílat pouze odesílateli zprávy o incidentu.
Všichni členové PIAC center jsou žádáni, aby ihned aktualizovali případné změny kontaktních údajů v systému.
Přímo při jednání proběhl komplexní přeshraniční test. Test byl koncipován na celkem 5 incidentů tak, aby byly zainteresovány všechny PIAC centra. Test simuloval případ, kdy se znečištění pohybuje po proudu toku přes území několika států, než je možné ho eliminovat. Poté, co všichni členové zainteresovaných PIAC center uzavřou svou výstrahu, je předmětný incident uzavřen. Cílem tohoto testu bylo ověření funkčnosti systému a spolupráce jednotlivých členů PIAC center. Skupina shledala nápad organizování testů přímo při jednáních za velice přínosné a shodla se na tom, že by bylo dobré v této praxi pokračovat.
Následující testy
Na podzim 2016 proběhne další test trvalé připravenosti. Komplexní mezinárodní test bude uspořádán na jaře 2017 při příštím jednání APC skupiny.
6. Stav aktualizací seznamů v rámci povodí
Byly diskutovány problémy v procesu aktualizací seznamů ARS a CS. Proces je velmi zdlouhavý a činnosti v této oblasti vykazují pouze slabý vývoj. Je třeba se více zaměřit na tuto oblast, protože je stěžejní pro veškeré navazující aktivity spojené s prevencí havárií. Je třeba urychleně dokončit seznamy, byť s neúplnými daty, aby se mohlo pokračovat v dalších aktivitách, jako je identifikování rizikových lokalit, kde je třeba snížit riziko vzniku havárií. V další fázi je třeba začít využívat seznamy a posunout další aktivity směrem k zavádění opatření dle prioritních oblastí. Měly by se organizovat projekty, odborné diskuze a workshopy.
Adam Kovacs představil aktuální stav seznamů a doplněných údajů. Data jsou dostupná od 8 států, celkem je evidováno 516 zařízení v seznamu ARS a 255 lokalit v seznamu CS. Sbírání dat bude ukončeno na podzim 2016 a do jara 2017 bude vypracována zpráva obsahující mapy, analýzy a závěry. Skupina dále diskutovala možnost vytvoření Dunajského havarijního plánu po vzoru Havarijního plánu Odry. Skupina podpořila ideu zpracování plánu, ten by ale neměl být příliš podrobný, z důvodu velké rozsáhlosti povodí Dunaje, velkého množství zainteresovaných zemí a existenci řady dvoustranných smluv mezi sousedními zeměmi. Tyto dvoustranné úmluvy fungují obecně velmi dobře a havarijní plánování v rámci celého povodí je musí respektovat. Zpracování dokumentu je v plánu do jara 2017.
7. Činnost UNECE expertní skupiny
Gerd Winkelmann představil činnosti UNECE Joint Expert Group. Hlavním cílem skupiny je vypracovat a realizovat strategii pro snižování rizika vzniku havárií v rizikových zařízeních.
8. Zařízení na ukládání kalu
V této části jednání byly prezentovány závažné havárie související se zařízeními na ukládání kalu, ke kterým došlo v historii. Jednalo se především o havárie v Baia Mare (Rumunsko) a v Ajce (Maďarsko). Skupina identifikovala tato zařízení na ukládání kalu jako relevantní hrozbu pro bezpečnost obyvatel i pro životní prostředí v povodí Dunaje, jelikož v některých zemích je stále množství těchto zařízení a mnoho z nich je v katastrofálním stavu. Skupina se usnesla na tom, že by se měla touto problematikou přednostně zabývat.
Byl stanoven úkol diskutovat potřebu řešení této problematiky na národních úrovních a do příštího jednání ARS skupiny dát stanovisko, jak je tento problém pro jednotlivé země relevantní.
9. APC EG pracovní plán 2016 – 2018
Byl diskutován pracovní plán skupiny na období 2016 – 2018. Plán bude pozměněn na základě diskuzí při tomto jednání a bude předložen na 14. jednání StWG.
10. Ostatní
9. jednání APC skupiny zahrnující AEWS agendu se bude konat 4. – 5.4.2017. Místo konání nebylo dosud určeno. Srbsko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko a Chorvatsko prověří možnost uspořádat a hostit příští jednání.
Zapsal: Ing. Tomáš Mazal