Česká inspekce životního prostředí
Cestovní zpráva ze zahraniční pracovní cesty v Německu
Účastníci: Tomáš Augustin (Ř-ČIŽP, OIA)
Datum konání cesty: 9. – 11. 3. 2016
Místo jednání: Berlin, Německo
Účel cesty:: Účast na Implementačním projektu IMPEL k směrnici o průmyslových emisích.
Cestovní zpráva předložena dne: 6. 4. 2016.
Podpisy účastníků:
Cestovní zprávu schválil:
Anotace:
Augustin T.: Cestovní zpráva ze zahraniční pracovní cesty v Německu, 9. - 11. 3. 2016
Počet stran: 4
Ř – ČIŽP, OIA
Duben 2016
Záznam ze schůzky projektového týmu sítě IMPEL v rámci projektu Vzájemné společné návštěvy průmyslu inspektory a povolujícími orgány, za účelem dosažení rovných podmínek zavedení Směrnice o průmyslových emisích - Mutual joint visits of industry inspectors and regulators to achieve a level playing field implementation of the IED.
Schůzka projektového týmu:
Projektový manažer: Horst Buether, Německo
Schůzka projektového týmu se uskutečnila v Berlíně ve dnech 10. – 11. 3. 2016. Jednání se účastnilo 32 zástupců členských států IMPEL. Za Českou republiku se zúčastnil Tomáš Augustin za ČIŽP.
Úvod jednání byl věnován přivítání, představení členů projektového týmu, představení projektu (cíle a úkoly) a programu schůzky.
Za hostitelskou organizaci Federální ministerstvo životního prostředí Josefine Betensted podala informaci týkající se zavádění IED v Německu. V současné době legislativnímu procesu v Německu (týkající se Směrnice o průmyslových emisích) dominují 3 hlavní témata:
- Povinné hodnoty emisních limitů na základě závěrů o BAT, zvláště možné výjimky
- Základní zpráva
- Inspekce životního prostředí
Federální ministerstvo ŽP je názoru, že povinný emisní limit na základě závěrů BAT reprezentuje velký progres pro prevenci a kontrolu znečištění ovzduší v rámci EÚ. Nicméně na národní úrovni neočekávají v Německu mnoho změn od povinných hodnot evropských emisních limitů. Stávající hodnoty emisních limitů byly většinou stanoveny v souladu s existujícími BREF dokumenty.
Pravidla pro environmentální inspekce značí velký pokrok pro Německo na národní úrovni. V minulosti byly přístupy k inspekcím rozdílné v různých spolkových zemích. Obecně inspekce byly omezeny finančními a personálními škrty. Zdá se ale, že následně některé zemské úřady podstatně navyšují své personální obsazení z důvodu splněné nových požadavků IED pro environmentální inspekce. Kromě provozovatelova vlastního dohledu, jsou inspekce nepostradatelné a mají klíčovou roli pro efektivní implementaci evropské legislativy. V roce 2013 vstoupily v platnost předpisy transponující IED do německé národní legislativy. Od té doby je úkolem zemských úřadů provádět tato nařízení. Pro podporu provádění těchto nařízení byly v Německu na národní úrovni vypracovány pokyny (např. jak zpracovat základní zprávu).
Kromě prevence a kontroly znečištění je dalším hlavním cílem IED poskytnout rovné podmínky pro průmyslové aktivity napříč Evropou. K dosažení tohoto cíle je podstatná výměna a porovnání zkušeností s implementováním IED v různých zemích EÚ a tento projekt je v tomto velkou podporou, uvedla J. Betensted.
Výsledky práce projektového týmu v roce 2015
Byla provedena identifikace implementačních výzev, byl vyvinut pracovní program a bylo ustanoveno 6 pracovních skupin. Tři z těchto skupin byly ukončeny a práce ve třech skupinách nadále pokračují. Byl vyhotoven návrh IED implementačního průvodce s využitím práce provedené v tomto, ale i v ostatních projektech. Byl vyhotoven stručný přehled z dosavadní práce tohoto projektového týmu. Tento přehled přeložili účastnící do jednotlivých jazykových verzí. Přehled, včetně všech jazykových verzí, bude zveřejněn na stránkách IMPELu a jednotlivé jazykové verze by měly být zpřístupněny i prostřednictvím internetových stránek členských organizací zapojených v rámci tohoto projektu. Účastníci projektu byli seznámeni s přístupy implementování IED v Brémách, Valonsku a v Rumunsku. V Bremách byla také uskutečněna prohlídka IED zařízení (ocelárna).
Dále byli účastníci seznámeni s výsledky prvních tří pracovních podskupin utvořených v rámci tohoto projektu a s jejich vstupem do připravovaného IMPELovského průvodce:
- Hodnocení nedodržení
- Informování veřejnosti
- Řešení při zavření / úpadku zařízení
V další části byl prezentován pokrok a dosavadní výsledky práce v rámci následujících pracovních podskupin (BREFy, Vlastní monitoring a reporting, Nástroje ). Tyto 3 podskupiny byly ustanoveny a práce v těchto skupinách byla započata na schůzce projektového týmu (PT) v Mons. Následně se v rámci těchto podskupin pracovalo prostřednictvím elektronické komunikace a v rámci schůzky PT v Rumunsku.
Práce v podskupinách
Na schůzce PT proběhly práce v rámci podskupin na prioritních tématech. Dále proběhla schůzka členů těchto pracovních skupin a byly diskutovány prioritní témata v rámci těchto skupin, identifikovány příklady dobré praxe v jednotlivých zemích, a vyplňování nejasných mezer vyplývající ze směrnice o průmyslových emisích. T. Augustin je členem pracovní skupiny Vlastní monitoring a reporting. Byl vytvořen pracovní program v rámci těchto podskupin do další schůzky projektového týmu.
Pracovní program projektu na rok 2016
proběhla diskuse projektového týmu nad prioritními tématy a dohodnutí postupu, jak pokračovat v rámci jednotlivých pracovních skupin a diskuse nad budoucí strukturou projektu. Co se týče struktury projektu, byly diskutovány dva možné směry:
- Stávají podoba velkého projektového týmu a práce v podskupinách v rámci velkého projektového týmu
- Rozdělení projektového týmu na několik menších projektových týmů a práce v těchto menších projektových týmech nebo schůzka malé přípravné skupiny a následující schůzka celého týmu
Na základě diskuze převládá názor, že je užitečné pracovat v rámci takto velké skupiny a následně v rámci malých podskupin, kdy všichni členové skupiny jsou informování o výsledcích práce v jednotlivých podskupinách a mohou se aktivně podílet a zasahovat do práce v libovolném počtu podskupin a rovněž jsou informováni o výsledcích práce jednotlivých podskupin. V případě zajištění dostatečné výše finančních prostředků je snahou, aby pokračování projektu probíhalo stejně jako doposud a ne v rámci menších projektů.
Byly stanoveny nové pracovní priority (další témata), na kterých by se mělo v další fázi projektu pracovat. Jako tyto témata byly stanoveny:
- Vzájemné společné inspekce
- Definice
- Horizontální aspekty povolení
Nicméně stávající prioritou do další schůzky PT je práce na stávajících 3 rozpracovaných tématech a práce v nových podskupinách bude započata až na další schůzce PT.
V rámci PT byly diskutovány dvě možnosti vzájemných společných návštěv a to:
- Formou informace o provádění inspekční činnosti (plánování, příprava kontroly, kontrola, reporting) v jednotlivých zemích prostřednictvím prezentací hostitelské země v rámci celého PT a případná exkurze do některého ze zařízení.
- Skutečná inspekční činnost za účasti inspektorů z jiných členských organizací, tato možnost ale naráží na překážky týkající se počtu účastníků (pravděpodobně max. 3 z celého PT), jazykový problém v rámci uskutečněné kontroly, případné legislativní překážky v dané zemi).
Bylo dohodnuto, že další schůzka projektového týmu se uskuteční v Nízozemí v termínu 30. 6. - 1. 7. 2016. Bezprostředně před touto schůzkou by měla být provedena pilotní vzájemná společná inspekce (předběžně za účasti zástupce Nízozemí, Španělska, Estonska, Portugalska) na zařízení v Nízozemí. O výsledcích této inspekce by měl být zbytek projektového týmu informován na bezprostředně navazující schůzce projektového týmu (Schiedam, Nízozemí, 30. 6. - 1. 7. 16).
Workshop projektového týmu by měl následně proběhnout v říjnu 2016 v Belgickém Gentu.
Závěr: Bylo dohodnuto, že rámci tohoto projektu bude následovat další schůzka projektového týmu v Nízozemí v termínu 30. 6. - 1. 7. 2016. V období do další schůzky projektového týmu proběhnou práce na prioritních tématech (BAT, Vlastní monitoring a reporting, Nástroje). Následující prioritní témata budou: Vzájemné společné inspekce, Definice, Horizontální aspekty povolení. Práce na těchto nových tématech by měla být zahájena na schůzce PT v Nízozemí (30.6.-1.7.2016).
Zpracoval: Tomáš Augustin
V Brně dne 6. 4. 2016